Direktlänk till inlägg 17 mars 2010

"Trötter" och "Tjuren Ferdinand" ;))

Av Berith - 17 mars 2010 07:15

Denna morgon vaknar Boli´borna till en klar och 

kall onsdagsmorgon - 20,1 visar termometern *ler*

Fröken Vår och gumman Tö är försenade , men de

kommer *ler*


Hur gick de på Hälsocentralen igår då ???

Jo det gick så bra så , jag fick konstaterat det jag och

ni redan visste *ler*

Järnvärdet var en "aningen" långt , men bara en "aningens" *blink*

Men tillräckligt för att vara en bidragande orsak till min okristliga

trötthet *ler*

Tabletter mot inflammation och en inflammation i kroppen kombinerat

med en "aningens" lågt järnvärde , det är ingen bra kombination *skrattar*

Men några klunkar Blutsaft om dagen ska råda bot mot det "aningens"

låga järnvärdet , ett lätt yogapass , vila och frisk lufta ska fixa resten  (fast inga långpromenader än på ett tag )  , en ordination som jag "Dr Berith" redan gett mig själv *skrattar*


Jag har alltid ansett att frisk luft och positivt tänkande är den bästa medicinen  , det råder bot mot det mesta *ler*

Frisk luft  och skogspromenader är som balsam för kropp och själ och kropp och själ går hand i hand *ler*

 Men medicament ska  man inte förakta , den kan man också behöva uti mellan åt , frisk luft och positivt tänkande hjälper men botar inte allt , men en kombination av dem alla tre det är den bästa medicinen anser jag*ler*


Just nu (som ni redan vet =))kan jag ju inte gå skogspromenader , eller kan och kan , nog kan jag om jag vill och envisas , för tjuriskallig är jag *blink*

Men bör inte om jag vill bli av med inflammationen i mina knä och höftleder någon gång *ler* 

tjurskalligheten som har hjälp mig genom livet många gånger , har jag just nu lagt på hyllan och tagit mitt förnuft till fånga istället , det är bra att ha dem båda , så länge inte tjurskalligheten blir till dum dristig heter *blink*


Men en liten promenad upp till Gula Villan tog jag allt igår , efter jag varit på Hälsocentralen , med stöd av det miljövänliga och tystgående fordonet som startar i alla väder , det är ingen lång promenad (fem minuter =))och på hemvägen så stod jag på medarna hela tiden då det lutar nedför hela vägen hem *ler*


"Lillen" då  ?? Han går det ingen nöd på han tycker ändå inte om att vara ute då det är kallt , då trivs han bäst i sin favoritfåtölj där han snarkar så det vibrerar i fönsterrutorna ...dess utom håller han på att bli en gammal och bekväm gubbe 

Han busar gärna , men han tröttnar ganska fort , han är som tjuren Ferdinand , han trivs bäst under sin korkek (i sin fåtölj=)) eller ligga i solen på altanparadiset och sova , eller sitta på snöhögen och spana på grannes katt*ler*

Det är jag som "propppsar" på skogspromenaderna , inte han *skrattar*


Vad ska "Trötter" och "Tjuren Fedinand" roa sig med i dag då ??

Jo då solen kommer på  altanparadiset , så blir det till att njuta mot läväggen (lähörnet) där det brukar bli riktigt varmt , även om det är kallt i luften *ler*

Det blir även till att jaga lite änglatofflor med den knall röda snabeldraken *ler*

(Fönstren skulle också behövas putsats , men det får bli en annan dag , de springer ingen väg ;))


Ja det var allt för denna gång från "Trötter" *skrattar*

Önskar er alla en riktigt bra dag , varma kramar till alla er som tittar in här hos mig och "Lillen" ! *ler från hjärtat*


  



Carpe punctum 


Välkommen åter !*ler från hjärtat*


 
 
wiper

wiper

17 mars 2010 08:20

Ni har så kallt hos er fortfarande. Här är det -11 grader på morgonen men sen går det ner till nollgradigt. Blodsaft har jag druckit en gång när jag hade lågt blodvärde och det gick upp direkt. Skönt att du gick så att du fick reda på detta med järnvärdet. Jag säger bara grattis till din positiva inställning hela tiden. Jag själv klarar inte av att ha dåligt samvete för att jag mår dåligt emellanåt man måste få tillåta sig att känna det man känner. Klart du har rätt i det du säger med promenader och själen men ibland hjälper det inte eftersom det finns ett psyke också. Vi har olika bagage att bära. Jag jobbar hela tiden på att försöka vara positiv jämt men det lyckas inte alltid.

Härligt att du kan sitta ute och njuta på er fina altan

Ha en fin dag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

17 mars 2010 09:10

Wiper : Du har så sant i det , vi har alla olika bagage och vi har alla våra sätt att hantera saker på =))
Jag är född överoptimistisk =)) Jag har alltid varit sådan (det finns det som stör sig på att jag är just som jag är ;))
Men även jag har mina stunder , annars vore jag ju inte mänsklig ;)
Mitt psyket har även jag brottats med under yngre år , och det är inte lätt att ta sig upp från ett mörkt hål , tro mig jag vet , för jag har varit där ...kanske det gick lättare för mig att ta mig upp än det är för andra , efter som jag i grund och botten alltid har varit en positiv personlighet ,som "bara" behövde hitta tillbaka till den personenheten igen...jag vet inte .....om det har med saken att göra ....
Men man ska inte gå omkring och ha dåligt samvete för att man inte alltid är positiv och inte alltid tänker positiva tankar , för det gör ingen , inte ens jag !! =)
Men jag fastnar inte i det negativa tänkandet längre , låter det passera som en virvelvind och sedan väljer jag glädjen , det är mitt sätt att hantera saker och ting =))
Andra har sina sätt , det finns inget rätt eller fel , var och en måste hitta sitt sätt och det är inget man gör över en kafferast =)
Rom byggdes ju inte över en natt och jag har kämpat med mig själv och mitt "jaget" i många herrans år ;))
Jag tycker att du väldigt är positiv och glad ,sedan om du har dina stunder och dagar ....det har vi ju alla =))
Önskar dig detsamma , varma kramar =)

 
Marita

Marita

17 mars 2010 09:27

Hallå vännen, blir alltid så glad över din omtanke,den värmer ska du veta.
Idag,men det törs jag väl knappt säga,så känns foten liiiite bättre. Men det är klart jag har varit ovanligt stillsam hela gårdagen,och smort flera gånger med Voltaren salvan.Det är ju det enda jag kan göra än så länge. Men jag är tacksam för det lilla.
Är glad också för att det inte kom så mycket snö inatt. Bara en halv cm,och det är ju inget,*ler* solen tittar fram nu,så det blir att sitta och njuta vid väggen i vindskyddet sen.
Skönt att det inte var nån större fara för dig,vila och lite järntillskott kanske gör susen. Positivt tänkande som du pratar om det gör faktiskt nytta. Om inte annat så blir man ju gladare själv,och även omgivningen.
Men jisses så kallt ni har det,men solen är ju ganska varm nu i Mars så invid husväggen i hörnet kan du säkert ha det riktigt skönt.
Sköt om dig,
Kramiz!

http://nospussar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Inga-Lill

17 mars 2010 10:43

Visst är det bra med frisk luft, så har patienter botats i alla tider, med mat och frisk lugt i lagoma doser av båda, hihi. Här är inte så kallt idag bara 17 minus i morse, men taxarna tycker att det är kallt åt tassarna. Även om de är tuffa så klarar de inte av promenaderna av längre sträckor.

Jag har en snäll gubbe, för han har både vallat hundar och snabeldraken idag men jag har suttit vak även denna natt, så han tyckte nog att jag behövde vilan.

Idag står inte mycket på agendan, ska ut och rota fram lite älgfärs till dagens slömiddag. Det blir köttfärspanna med gul- och röd lök, morötter, potatis och broccoli, smaksatt med salt, svartpeppar och senap. Ett par dl vatten hälles på och det får puttra tills potatisen är nästan klar sen lägger jag på buketter av broccoli och sist blandar jag i kräm fräs som gubben säger. Serveras med något gott bröd. Gott lättgjort och allt i ett, en väldigt praktisk mat. Skulle jag göra den vego så skulle jag i stället för köttfärs tillsätta lite kålrötter, nu har du en middag också, hihi.

Du får ha en bra altandag och passa nu på att slappa ordentligt så du får lite krafter. En dos blotsaft är nog bra men jag vet något som är bättre. En rå äggula röres med ytterst lite socker sen tillsätts en färsk pressad apelsing och alltsammans röres ihop. Dricker du två såna per dag så har du snart ett drömblodvärde, ät gärna bara gröna grönsaker för de innehåller mest järn men det vet du säkert redan.

Kramar i mängd.

 
wiper

wiper

17 mars 2010 10:55

Berith: Vad fin och gullig du är. Jag som haft sån ångest för det jag skrev i din blogg, det blev helt fel :( du har ju helt rätt i att motionerar man så blir man positivare jag har själv erfarenhet av detta. Jag fick mig en tankeställare efter det jag skrev och har ändrat mina tankar lite och skall gå ut på en promenad som går till på ett speciellt sätt som är bra för stressade personligheter. Jag förstår att du har dina svackor också men att vara positiv är en bra gåva. Jag har mejlat dig. Jag skall även försöka vara mer positiv och blev peppad av ditt inlägg som sjunkit in mer och mer.


Tack snälla du som tog detta så bra och såg igenom min klumpiga formulering.


Varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Vicke

Vicke

17 mars 2010 11:39

tur att det inte är så klatt hos mig, bra att du fick svar hos läkaren och mediciner så kanske du snart blir piggare

http://www.metrobloggen.se/animeringar

 
Vicke

Vicke

17 mars 2010 11:40

kallt ska det vara

http://www.metrobloggen.se/animeringar

 
Kvasthilda

Kvasthilda

17 mars 2010 13:05

Blutsaft. Det låter inte gott.
Jobbigt det där med låga värden. Vår mellantjej hade katastrofala blodvärden förra våren och sov bort mesta delen av dygnets timmar. Det ordnade sig med järntabletter och mer grönsaker :-) Och vitaminer. Läkaren ordinerade en burk multivitaminer av nåt slag för att snabbt få i sig alla vitaminer o mineraler kroppen behöver.

http://malmdamm.bloggplatsen.se

 
Av Irja.

Av" title="http://bloggplatsen.se]Av" target="_blank">bloggplatsen.se]Av Irja.

17 mars 2010 15:24

Kära Berit !!!
Good eftermiddag Trötter,hoppas du är i bättre form idag???? Det finns ingt värre än att vara orkeslös,men me den sjuklighet man går omkring och bär på ,reumaspöket alltså, ingen höjdare precis,men /men man får lära sig att leva med den antingen man vill eller inte..... Här har vi kalla nätter,men de dagar det är solsken,är det några plus ,I natt hade vi -23 grader kallt..... Idag är det sol men ingen behaglig vårvärme precis.....Ha en skön onsdagseftermiddag.....KRAM IA......

http://40-Talisten bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

17 mars 2010 16:17

Marita : Det var skönt att höra att det känns liiite bättre idag =)
I skuggan har vi minusgrader men mot solväggen var det plussgrader och då jag satt där och blundade och filosoferade , kändes det nästan som vi var inne i maj =)))
Varma kramar =)

Inga-Lill , ja det ska vara lagoma doser av allt...haha..så sant så...haha ....
Skönt att gubben sköter husbestyren så du får ta det lugnt och vila , det tar på krafterna att ha vaknätter .....
Jag håller tummarna för Hillman , att det inte är något allvarligt .
Tack för middagstipset , jag skall prova din vegovariant av den maträtten , det lät riktigt gott =)))
Tack även för tipset med ägggulan , det skall jag absolut prova =))
Knaprar gröna grönsaker , det gör jag redan ;))
Varma kramar =))

Wiper min vän =) Inte ska du ha dåligt samvete , du har inte skrivit något tokigt =)) Vi är alla olika och vi har alla rätt att tycka och tänka olika , jag tog inte illa vid mig , för det fanns inget att ta illa vid sig av =))
Jag är som jag är och alla andra får vara som de är , jag förväntar mig inte att alla ska tycka och tänka som jag , jag förväntar mig inte heller att andra ska vara lika överpositiva som mig ;)))
Jag blir alltid lika glad åt dina besök och dina kommentarer =)
Varma kramar =))

Vicke...hahah....ja ibland blir det tokigt ....skönt för dig att det inte är lika kallt hos dig =))
Varma kramar =)

Kvasthilda , det är inte gott heller ...urk ...men fick ett tips av Inga-Lill om äggula och pressad apelsin , skall prova det istället .
Grönsaker knaprar jag ju i mängder redan , men det räcker tydligen inte ;) Järntabeltter kan jag inte äta , får allergiska reaktioner av dem ....
Men nog ska jag få bukt på värden på någe vis ;))
Varma kramar =)

Tack Irja min vän , trötter är jag även denna dag , men det går sakta men säkert åt rätt håll ;))
Ja reuma spöket och fibbe trollet har man lärt sig att leva med =)
I skuggan har det varit minusgrader idag , men i lähörnet mot solväggen , där har det varit plussgrader =))
Önskar dig detsamma , varma kramar =)

 
Monica

Monica

17 mars 2010 17:26

Idag har vi töväder...hurra, och nu syns det verkligen att det har tagit på snön, men fy så skitigt det blir.

Du ska se att tröttheten snart försvinner nu när du ska dricka blutsaft.
Ha en mysig kväll //Kram

http://violett.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

17 mars 2010 18:24

Go'a positiva Berith!
Jag blir alltid lika glad, varje gång jag kommer in till dig och ser bilden av en leende Berith med guldklimpen Vera i famnen.
Jag hoppas verkligen att Blutsaften och medicinen ska hjälpa dig, så du blir otrött och pigg igen.
Mina varmaste och soligaste kramar till dig min vän!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

17 mars 2010 19:01

Jag blir själv mer positiv av att läsa dina trevliga inlägg som sprudlar av livsglädje! Hoppas du snabbt blir piggare nu med blutsaft och mediciner! Ha en forsatt trevlig kväll!
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

17 mars 2010 22:56

Ja du har verkligen de rätta takterna, Berith! ;)
Säkert kommer du småningom få din inflammationer utläkta. :)
Lillen är en klok vovve, han har hittat livets njutningar!
Och du med, för det där med solväggen lät mycket lovande. ;)
Bra att du rör på dig så där lite "lagom" också. :)

Nu är det så här förstår du, att jag ska avsluta min blogg och vill säga ett STORT TACK till dig för dina vänliga kommentarer hos mig!
Av hela mitt hjärta önskar jag dig och Lillen ett riktigt gott fortsatt liv!

Kram - Kram - Kram !!!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Margit

Margit

17 mars 2010 23:33

Hej Berith!!
Det var kalLt det!! - 20." HUVVA LIGEN...." Nu tycker man att vädret ska bli lite mildare...
ja då fick du rätt om dina misstankar om järnbristen och inflamationen...Förstår efter dessa år att du själv känner igen sympomen och förstår/vet varför....
Skönt att du kan åka SPARK. har du nu bott härnere så kunde du inte kommit fram med en spark. Vi har inga... Men BRA är dem när det finns snö och inte är sandat...
Har varit o provspelat dragspel ikväll, men inte bestämt mig...Du kan kolla i kvällens inlägg....
Önskar dig en GOD NATT!!!
Kramizzz!!!

http://margitholm.blogg .se

 
susanne

susanne

18 mars 2010 07:18

huga så trött man är på dessa kalla nätter de kan vara så där-10 det räcker :)
Hoppas ditt järnvärde snart är på topp och inflamationen ett minne blott! ( hoppas kan man väl)

http://sibyllanshemligheter.blogspot.com

 
Sussi

Sussi

18 mars 2010 07:34

Vad skönt att du fick en förklaring på varför du är så trött. Inte alla som får det..
Hoppas medicinen hjälper fort ;-)

Doris börjar bli likadan. Förr så ville hon inte vara still en sekund men nu när hon börjar bli till åren ligger hon gärna och gosar i värmen ;-)

Ha en bra dag
Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Berith

18 mars 2010 08:19

Monica : Ja med tö så kommer det en hel del "dynga" ;))
varma kramar =)

Tack Lambergsfrua dina ord värmer i den trötta kroppen =))
Varma kramar =)

Tack Monica , det var roligt att min livsglädje smittar av sig till dig , det värmer , jag blir glad då andra blir glad , delad glädje är dubbel glädje ;))
Varma kramar =)

Titti , tack för de orden , de värmde =)
Tråkigt att du ska lämna oss , men önskar dig allt
gott och tackar för alla dina härliga inlägg du bjudit på
och för dina besök och dina värmande kommentarer =))
Varma kramar =)

Margit : Ja , jag tycker nog allt att det är dax för ett tronskifte ,
om inte annat för mina leders skull ;)))
Oj vad spännande , jag ska titta in till dig =))
Varma kramar =)

Susanne , ja hoppas ska man och får man =))
Jag är snart mitt gamla vanliga skruttiga jag igen ;))
Varma kramar =)

Sussi : Ja det är alltid skönt att få det bekräftat , det man redan vet ;)))
Ja , det är ålderdomen hos våra trogna vänner =)
Önskar dig detsamma =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards