Direktlänk till inlägg 1 december 2011

Kosten inverkan/ påverkan .....

Av Berith - 1 december 2011 08:15



Detta med kost och hälsa är väldigt intressant tycker jag och kostens påverkan på våran hälsa .

 För några år sedan fick jag rådet av min smärtläkare att ändra min kosthållning , det fanns/finns

 nämligen studier som visar att reumatiker som ändrat sin kosthållning och börjat äta vagankost

 hade fått en positiv förändring , inflammationen i lederna dämpades .



Det skadar inte att prova tänkte jag och sagt och gjort , jag ändrade min kosthållning , inte så extremt

 som till vegankost , för det kräver stor kunskap och är ett stort steg att ta från att ha varit blandätare

 till att bli vegan , ett alldeles för stort steg , tyckte jag.



Jag slutade inte bara att äta ditten och datten , utan jag tog hjälp av en dietist , för det är viktigt att få i sig

 det man behöver , dessutom läste jag på och skaffade mig kunskap om vegitarisk kost.

 Min läkare övervakade även min koständring , då jag varit anorektiker en gång i tiden , vilket man inte kan

 tro då man ser mig idag  , mullig som jag är *skrattar*



Steg ett : Jag blev demivegitarian , det vill säga förutom vegitarisk så äter man ägg , mejeriprodukter ( i mitt fall laktosfritt ) och i vissa falla kyckling , vilket jag åt ibland , men valde även bort den till slut ......

Efter ett tag så började jag känna stor skillnad i mina värkande leder och inte bra i dem , även mina fibro blev betydligt bättre ....för att inte tala om min IBS mage ...



Idag är jag flexi vegitarian , dvs jag är inte vegitarian men jag har valt bort rött kött och inte bara rött kött ,

 utan jag har även valt bort allt slags kött av hälsoskäl , jag kan äta kött om jag vill och jag gör det ibland men helst inte , jag äter fisk och vegitariskt , vilket jag föredrar , för jag mår betydligt bättre av att äta vegitariskt kost.....


    



Kosten har stor inverkan på våran hälsa , större än man tror , men om sagt , man ska inte exprimentera

 på egen hand om man inte har kunskapen , för det är viktigt att man får i sig det man behöver , sedan ska man komma ihåg , att det som passar mig , det kanske inte passar dig ....

Men det är värt att prova att ändra på kosten och gör man det , så gäller det att hålla ut för att ändra kostvanor är precis som att ändra på vilka andra vanor som helst , man gör det inte över en natt , det finns fallgropar och man trillar dit , det gjorde jag *ler* 



Jag har även slutat äta godis , socker (det sockret kroppen behöver för att fungera får jag i mig via kosten , allt annat socker är ett "gift" ) och snaks har jag också slutat med , även min älskade loka då kolsyran triggar igång IBSen ....första tiden klättrade jag på väggarna och höll på att bli tokigare än vad jag redan är ,

 men idag är det inget problem , jag ser inte ens godishyllan i affären längre då jag passerar den ....och loka abstinensen är också som bortblåst *ler*



En balanserad kost , träning och meditation har fått mig dit jag är idag , jag mår bra , bättre än jag någonsin gjort , både till kropp och själ ...oknytten finns kvar , de medfödda oknytten , dem har jag alltid dragits med

 och dem kommer alltid att få dras med , de övriga oknytten har dragit sig tillbaka , inte helt men de har blivit betydligt mildare och deras attacker är inte lika intensiva längre då de anfaller mig och min kropp *ler*



De gånger man "syndar" ska man inte se det som en "synd" , utan att man ska se det som man unnar sig ,

det är ingen fara med att unna sig något lite nu och då , bara det inte blir för ofta och för mycket av det

 goda som varken är bra eller nyttig för kroppen .....



Dessutom finns det mycket som är både gott och nyttigt , ja till och med godare är det goda som är onyttigt

och som man kan unna sig och njuta oftare av *blink*



Tack för titten och varm välomna tillbaka *ler*


Carpe diem



Varma kramar *ler*


 
 
Ulla

Ulla

1 december 2011 08:43

hejsan Berith!!
Vad bra tips jag fått av dig, ska genast sluta med Loka då jag troligtvis har ibs, socker och godis, fikabröd har jag slutat med sedan augusti, och mår betydligt bättre plus 12 kilo viktnedgång, tänk vad det som vi stoppar i oss kan få en att må så dåligt, men jag mår bättre och bättre för varje dag.
Så roligt att läsa att du kommit tillbaka till jobb, läser mellan raderna att ditt liv är ganska bra just nu, önskar dig allt gott, ha det bra min vän, kramar, :-)

http://www.ullasglitter.se

Berith

1 december 2011 14:31

Härligt vännen och bra jobbat !! :))
Ja det gör jag och det har jag :))

Tack min goa vän , önskar dig detsamma :))

 
wiper

wiper

1 december 2011 10:29

Jag har också haft ätstörningar fast i mindre skala. Själv äter jag gluten och laktosfritt så långt det går och det har gjort att jag inte har lika stora bekymmer med magen. Sen lär man sig vad man tål. Jag har också IBS-mage så nu blev jag intresserad av din kost också ;) Jag är även sockerberoende men har nu varit utan godis i 16 dagar och mår bättre i kroppen och magen är inte lika svullen så du har verkligen en poäng i det du skriver i inlägget Grattis till att det gått så bra för dig. Själv dricker jag också mer sällan kolsyrat vatten. Märker att magen mår bättre av vanligt vatten. Toppenbra skrivet och vad roligt att du blivit så mycket bättre. Min man och jag valde bort kött ett tag men åt bara kyckling och fisk och skall så försöka göra igen nu om det går. Vi har en del vegetariska rätter som är jättegoda som vi brukar tillaga. När man slutar med sötsaker så börjar maten smaka ännu bättre efter ett tag för man njuter ännu mer vid måltiderna när man inte stoppat i sig en massa gifter emellan.

Tack för ditt peppande inlägg

Ha en härlig dag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

1 december 2011 14:29

Ja det har jag också märkt sedan jag slutade med socker :))
Vi två är ganska lika varandra i mångt och mycket :))

Tack vännen , Varma kramar :))

 
Ingen bild

Inga-Lill

1 december 2011 13:41

Jag äter allt och lite till, men jag lyssnar också efter vad kroppen är sugen på. För en sak har jag märkt att blir jag enormt sugen på fisk eller skaldjur så äter jag det och mår jättebra efteråt. Samma sak med salt ibland vill jag ha mera salt och ibland tycker jag att salt inte är så noga. Däremot skulle jag aldrig kunna bli vegitarian bara för att jag är allergisk mot nötter, ärter och lite till, så då skulle jag inte få i mig så mycket näring. Så jag fortsätter att äta älgkött, fågel, gris, fisk och skaldjur, då mår jag bra. En varierad kost med olika tillbehör, tycker jag fungerar bra på mig, har jag potatis ena dagen så blir det ris eller pasta dagen efter. Samma sak med köttet eller fisken det måste vara variation för att jag ska må bra. Sötsaker försöker jag bara äta en dag i veckan, ibland går det faktiskt en månad emellan som jag stoppar i mig något onyttigt, hihi.

Kramar.

Berith

1 december 2011 14:24

Det finnd inget som är rätt eller fel huvudsaken att man mår bra och mår bra av det man äter , det är det viktigaste :))
Jag blir glad för din skull att att du kan äta blandkost och mår bra av det :))

Varma kramar :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards