Direktlänk till inlägg 22 juli 2009

Tråkig läsning *gäspar*

Av Berith - 22 juli 2009 09:30

 

Jag har haft en väldans problem med uppkopplingen denna morgonen*smått frustrerad*...men nu tycks det fungera som det ska igen*jippi*


När jag vaknade före skam denna morgonen så var det soligt ute , men nu har det mulnat på igen och regnet hänger i luften , men det är väldigt skönt ute och det luktar sååå gott *ler*

Det blev ingen samvaro med symaskinen igår , för det kom ”främmen” så där härligt spontant som jag gillar *blink blink*




Nej Lycke , det är inte du som virrat bort dig eller glömt...det är jag som aldrig har berättat här på bloggen varför jag blev sjuk , jag har bara nämnt i förbifarten lite då och då att Fibbe Trollet och Reuma Spöket härjar i min kropp lite nu och då . Annars pratar/skriver jag inte så mycket om mina krämpor då jag inte låter mina sjukdomar ta för stort utrymme i mitt liv (det har tagit tid att komma dit hän ) , utan jag försöker leva så normalt som de bara går , förutom att jag inte jobbar då *blink blink* ...


Jag kommer nu att berätta lite kort (om det nu går ;)) om vad som hände mig och varför jag blev sjuk .

En gång i tiden var jag en väldigt aktiv ensamstående två barns mamma med minst tio bollar i luften samtidigt och trivdes med det , jag älskade mitt jobb och jobbade ofta mer än heltid , jag tyckte inte det var stressande på något vis alls utan det var ju bara som jag var , dessutom var jag en super överdrivet (sjukligt)pedantisk människa (det som har lärt känna mig de senaste åren svårt att tro det hahahaha )) , jag städade jämt , på morgonen innan jag lämnade flickorna hos dagmamman och på kvällen sedan flickorna lagt sig , själv sov jag nästan ingenting , jag var hyperaktiv *ryser vid blotta tanken*

Jag utvecklade även en ätstörning , anorexia fast jag stoppade aldrig fingrarna i halsen , utan jag tränade hårt istället för att äta och blev sjukligt smal ...Det gick så långt att jag en dag fick kramp (tack vara min dåvarande granne och go´a vän uppmärksammade att jag inte hade snört ut mattorna tidigt på morgonen som jag alltid brukade göra innan jag skulle iväg på jobbet , då hon själv var på väg till sitt jobb , då anade hon att inte allt stod rätt till , hon hittade mig halvt om halvt medvetslös på köksgolvet , det blev min räddning !! Jag är henne evigt tacksam !!)

Jag blev inlagd och fick den bästa tänkbara hjälpen och är idag frisk från anorexian och det sjukliga överdrivna pedantiska tokerierna (fast de spökar i huvudet ibland , men jag kan behärska de tvångstankarna idag )

 Fibromyalgin kom som ett brev på posten istället och Reuma Spöket , det blossade upp i min kropp för några år sedan efter en kraftig influensa ( den är ärftlig från min biologiska pappas sida)...Dessutom föddes ja med ”missbildade” knäleder som min läkare bruka uttrycka sig ..hahaha..har opererat knäna ett ex antal gånger..men nu blir det inga fler operationer....


Idag är jag så ”frisk” (tack vare min två töser som jag kämpade mig tillbaka till och min go´a vän som stöttade mig !!)som jag kan bli och njuter av livet och dess goda...lite väl mycket ibland...det märks om inte annat på kläderna som har en tendens att krympa i garderoben.*blink blik*..som den person jag är i dag så lider jag inte av att vara mullig...men mina knäleder lider desto mer , min läkare vill att jag skall gå ner minst tio kilo..naturligtvis under hans uppsikt.. då jag en gång har haft ätstörningar..så är det lätt att jag trillar dit igen....lättare än vad man tror....även om jag kan kontrollera min ”hjärnspöken” idag...så är jag aldrig helt säker på att de inte kan ta över min hjärna och kropp igen.... ....

Det var lite om mig och min bakrund till mina krämpor , försökte göra det så kort och koncist som möjligt  ...(tråkig läsning gäspar)...hahahahah


Ha en bra dag !! Kram till alla go´a människor som tittar in här *ler stort*

 
 
Tant Grön

Tant Grön

22 juli 2009 11:14

Va härligt det är med goa vänner och grannar, och så fantastiskt bra att du är där du är nu, du låter some n väldigt positv människa och det gör mig så glad!

Det är förädiskt med stress, jag kan känna igen mig lite i det, jag märker det inte, tycker inte alls att jag är stressad, men så blossar mina eksem upp och då vet jag. Nu lever jag visserligen med mina eksem varje dag, men när jag är stressad så blir de så hemska att jag inte kan använda mina händer.

Men nu ska inte jag vara negativ, för jag håller på att ändra mitt liv. Jag har slutat som meandi-säljare, jag är inte längre ordförande på föräldrakooperativet och jag har inga kunder vid sidan av mitt "vanliga" jobb som redovisningskonsult. Så jag är på rätt vägg. Jag ska bara hitta det jag vill göra egentligen, för det är INTE redovisningkonsult jag brinner för, jag hamnade bara där, hi, hi.

Jag läste svenska språket på Linköpings universitet och skulle bli den näste Fredrik Lindström, då blev jag gravid med nr 1, men det var planerat, men jag trodde att jag skulle fortsätta plugga :-) Nu vet jag inte.

Storstädningen fortsätter!

Ha en fin dag.

Kram Tanten

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Berith

22 juli 2009 11:59

Tant Grön: Jo jag är väldigt positivt lagd av ...nästan för positiv ibland ...hahah..gubben brukar säga att jag ärså överpositiv så det räcker och blir över...så han är negativ säger han så det ska jämna ut sig i slutändan ..hahaha...

Du ska se att du kommer underfund med vad du vill göra så småningom...man ska skynda långsamt och känna sig för =)

Ha en god fortsättning på dagen !
Kram Berith =)

 
susanne

susanne

22 juli 2009 12:33

jag har varit där ...är på väg tillbaka som en sundare mäniska som tänker före.. inte bara går på! hoppas livet ger dig styrkan att återvända helt.. du har lyckats sååååå bra! kram,

http://supermamman.bloggagratis.se

 
marita

marita

22 juli 2009 12:45

Jag är glad att du berättade om din sjukdom och dina tidigare problem.Känns alltid bra att veta lite mer om varandra,man förstår på ett annat vis då.Men som du säger man vill ju inte veckla in sig i värst långa sjukdombeskrivningen.Jag skriver ibkland när det är som besvärligast,känns som man behöver det.Men sen när man mår bättre då har man andra tankar i huvet och allt känns lättare. Men visst är det ett skit att inte kunna göra det man vill göra.Det kan ta ner en emellanåt.Nog skrivet om detta. Idag skiner solen och det är så fint.Man får passa på att njuta,
Ha de fint nu,
kramiz!

http://www.metrobloggen.se/pussnosar

 
Ingen bild

Berith

22 juli 2009 13:15

Susanne: Tack =) Ja att tänka efter för..det har man allt fått lära sig..men ibland gör "jaget" tokryck i alla fall..hahah..
Det har tagit tid att komma dit jag är idag..
Kram =)

Marita: Ja man måste ju få häva ur sig lite också de dagar då det är "sämre" dagar , bara man inte fastnar i ältande...för det blir man inte friskare av =)
Här är det mulet , men det regnar inte , det är riktigt skönt ute =)
Kram =)


 
GladaKatarina

GladaKatarina

22 juli 2009 13:34

Det är ingen liten pärs du har tagit dig igenom! Tur, som även andra säger, att du är positiv. Det är lätt att vara "för duktig".

Vad bra att du skriver om detta, många behöver få sina ögon öpnnade - dels för hur de behandlar sig själva, om de har tendeser till liknande sjukdomar. Och dels för att få insikt om hur man har det med sådana sjukdomar. Allt "syns inte utanpå", som man brukar säga.

Tack för att du delade med dig. :-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Berith

22 juli 2009 13:48

GladaKatarina: Precis , allt syns inte utanpå ;)
Kram =)

 
Kvasthilda

Kvasthilda

22 juli 2009 16:05

Kramar till dig. Tråkig läsning är det inte, men roligare finns ju. Dock är det bra att få lära känna folk o se varför vissa saker är som de är och varför en person kanske är som de är.
Har en kompis med stora reumatiska besvär, men han försöker inte låta det påverka hans liv. Inte lätt, när det kan ta honom en timme att få kroppen att vakna till liv, ofta medelst varma duschar.

http://malmdamm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Berith

22 juli 2009 17:09

Kvasthilda: Ja det kan ta sin lilla tid innan man fått liv i kroppen...jag har mina morgonritualer...hahaha..detär tur att ingen ser hur man beter sig på morgonen (för utom gubben då...om han råkar vara vaken någon enstaka gång den tiden på morgonen ;))Man skulle nog åka in med enkel biljett till hispan annars ...hahah..

Kramar tillbaka =)

 
Ingen bild

Inga-Lill

22 juli 2009 20:17

Nej, tråkig läsning var det då inte, vilken tur att du hade en hjälpsam granne. Sen det där med att kläderna krymper i garderoben, det är samma här men det beror bara på den fuktiga väderlek som vi har i Sverige. Kläderna är heller inte av den krympfria typen, ska visst finnas men än har jag inte lyckats hitta några.

Kramar från Nv. Dalarna

 
Sussi

Sussi

22 juli 2009 20:39

Det var inte alls tråkig läsning!! Tänk vad lätt det är att hamna i fällor. Skönt att du har kämpat dig tillbaka och mår så bra idag.. All heder till dig!

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Pisan

Pisan

22 juli 2009 21:16

Ingen tråkig läsning alls! Det är alltid intressant att höra andra fibrisars "fibroresa". Min är inte helt olik din :-) Hoppas du har en fin kväll! KRAM!

http://pisansblogg.bloggagratis.se

 
Marie

Marie

22 juli 2009 22:00

Men herre guuud vilken historia! Å vilken tur med din oservanta granne!!! Fy så illa det hade slutat annars... Hemska tanke!!! Nu måste du vara rädd om dig! Jag har en känd blåslampa och den kommer jag med om du börjar med några dumheter!!!

Du kan tro att jag tänkte på dig idag när de började prata om ett skalv upp i norr... ;-) Höll bron???

Nu är det snart dags att sova - natti natti - ny dag imorgon!
Marie

http://fototillvardags.blogspot.com

 
Lisa

Lisa

23 juli 2009 00:36

Håller med Övriga,,Inte alls nån tråkig läsning,,visst jag kan också känna ibland att man skriver lite mycket om sina krämpor,,Men i mitt fall har dom ploppat upp lite väl mycket på sista tiden och då har jag liksom skrivit av mej också..

Vilken himmelens tur att din granne hittade dej,,Och att du fick sån bra hjälp(inte alltid man får det direkt)
suveränt kämpat av dej,,Anorexi är väl bland det värsta man kan få..Ibland kan jag tänka att jag skulle behöva få en släng av det(pga min övervikt)men jag slår ifrån mej det snabbt för det är ju absolut inget man önskar någon..eller vill ha..Jag har ju också fibro + en massa annat skit..

Tack för kommentaren hos mej,Måste ha vart svårt och jobbigt när din mamma gick bort knall o fall och endast 59år..Nä man kan o ska väl inte förbereda sej för döden utan som du sa Leva mens man kan o ta vara på tiden,,visst lättare sagt en gjort ibland,,Men jag försöker ändå att inte tänka
så mycket på den för då blir man nog knäpp..Även om den blir närvarande just nu för mej när mina föräldrar är gamla o skruttiga,,
nä nu vart det en lång kommentar,,
suss gott min vän.Kram

http://dagslandan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Berith

23 juli 2009 08:03

Inga-Lill: Jo det var tur att jag hade min go´a vän som granne och att hon var så opservant =)
Kram =)

Sussi: Tack vännen =)
Kram =)

Pisa: Ja vi har alla våran resa=)
Kram =)

Marie: Hahah..jag ska sköta mig jag lovar !!=) Japp bron HÖLL ! ..*skrattar*
Kram =)

Lisa: Man behöver naturligt vis få "vädra" sig också de dagarna det känns extra mycket..vi har alla sådana dagar , även jag..man är ju inte mer än människa =)
Kram vännen =)

 
bland  tomtar och troll

bland tomtar och troll

21 oktober 2009 07:49

tack för att du finns. vi är så lika, trode jag var ensam.

http://www.blandtomtarochtrollbloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards