Direktlänk till inlägg 28 september 2011

Tv och data detox .........

Av Berith - 28 september 2011 08:30

Har varit frånvarande från bloggen ett par dagar ....inte på grund av att jag  har haft brist på bloggämnen ...tro mig ,  bloggämnen det har jag gott om för tillfället, både om än det ena och än det andra *ler* ...men jag har haft annat för mig än att blogga ....det verkliga livet går ju före bloggandet ...precis som det ska och som sig bör  *ler*


Men här kommer i alla fall ett av alla bloggämnen *ler*


Jag pratade med en go vän för ett tag sedan (hon bor inte på denna ort , ja inte ens i denna del av landet ;)) Hon berättade för mig att hon och hennes familj kommit överrens om att under ett års tid vara utan tv och datorer . Ungdommrna knorrade naturligtvis då förslaget lades fram , men gick till slut med på att prova ...ett år är ju trots allt inte en lång tid *ler*

Det har nu gått ett halvår sedan de inledde exprimentet och min fråga , hur det hade gått och hur det går och min goa vän svarade :

" Första två veckorna var ett rent h***vete ...ungdommarna klättrade på väggarna , suckade och pustade i ren frustration över vad de skulle ägna sin fritid åt ....men då den värsta abstinensen lagt sig började de att göra sådant som de inte gjort tidigare..."gamla töntiga " brädspel från "våran tid" åkte fram , sonen hittade även "gamla" fantasyböcker som han började läsa och blev helt trollbunden av . Triologin Sagan om ringen blev en ny upplevlese för honom och han tycker till och med att böckerna var bättre  än filmerna (skratt)

Vi  , min familj och jag är rörande överrens om att vi fått en helt annan gemenskap inom familjen , kvalitetstid som tidigare hade beståtta av något hmmande till svar från ungdommar , sittandes djupt försjunkna i något dataspel  , har nu övergått till riktiga  , underbara och mysiga konvensationer om både stort och smått ....(hör hur min vän ler i andra ändan av telefonluren :)))

 

Efter avslutat samtal med min goa vännina så tänkte jag på min egen barndom , då man var ute och lekte , lekte kurragömma tillsammans med byns alla ungar , hoppade hopprep  och då man blev tonåring "hängde" man hos kompisar , spelade kort och lyssnade på musik ...Det var före videons och datans tid...inte allt för avlägsen tid  *ler*


Tänk så mycket tid...kvalitetstid , som tven och datorerna har lagt beslag på och hur de har förändrat vårat sätt att umgås på...både för oss  lite "äldre" och för dagens ungdommar  *ler*

Nu är jag själv en stor fan av datorer och dataspel och jag förstår att ungdommarna blir helt uppslukade av dem ...det skulle  jag garanterat också vara om jag vore ungdom idag...hmm...yngre och krämpfri menade jag  *blink*


Jag  började jag även att fundera på detta med tv och datafria dagar ...ja man behöver ju inte ta i och vara utan dessa tekniska underverk i ett helt år (inget illa ment vännen ;))) ....men ett par data och tvfria dagar skulle man galant klara av och som jag tror att man skulle må bra av det ...man data och tv detoxar (avgiftar)  sig helt enkelt *ler*


Nej , jag har inget  mot datorer  , tvärt om *ler*....Men nog var det allt bra skönt och vad mycket man han och vad mycket man fick gjort innan man stiftade bekanskap med detta tekniska underverk som datorn faktiskt är ...för hur det än är och hur mycket man än tycker om att knappa på dessa underverk , så stjäl de mycket av våran (min) tid ...tid som vi (jag)skulle kunna ägnat åt något helt annat *ler*


Det finns både gott och ont med allt , så även med tekniska underverk ...det gäller bara att ta makten över dem och över hur mycket tid man spenderar tillsammans med dem *skrattar*


Nu tar jag tillbaka makten över mina apparater och går och gör något helt annat än att sitta här och knappa på tangenterna *skrattar*


Ha en bra dag och tack för titten , varmt välkomna tillbaka *ler*


Crea diem


Varma kramar till er alla *ler*

 
 
Marina

Marina

28 september 2011 17:08

Hej vännen min

Konakta mig via min gästbok, har superstora problem med din blogg, dina länkar fungerar inte som de ska. Har skrivit om detta här hos dig.
Om det är något som du inte förstår vad jag menar så fråga mig, jag kanske inte utrycker mig tillräckligt tydligt.

Du är guld värd för mig vännen.
Önskar dig en fin vecka.

Vänliga hälsningar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Berith

28 september 2011 18:30

Hejgoa Marina :))

Ok :))

Tack vännen , varma kramar :))

 
Monica

Monica

28 september 2011 20:26

Jättebra inlägg! Man umgicks nog på ett helt annat sätt innan tv-n och datorn kom till och man vill nog inte veta hur mycket tid dessa ting stjäl. Själv så var jag utan dator några veckor förra året (inte frivilligt) och det var såååå jobbigt första dagarna, men sedan vande man sig och fick mycket uträttat. Nu å andra sidan så sitter man framför datorn igen, alldeles för mycket av tiden:)

http://katt-drottningen.bloggplatsen.se

Berith

1 oktober 2011 08:13

Tack :))
Ja datorn stjäl alldeles för mycket tid ..mer än man tror :)
Märkligt , men det går att vara utan om man vill ...fast lite abstinens har man till en början ...det ska jag villigt erkänna :D

Varma kramar :))

 
Margit

Margit

28 september 2011 21:07

Hmm..ja visst borde man ta Datorfria dagar...ellel kanske brja med en dag i veckan..Vet ej om man skulle fixa det...? Men när vi var på 2Mallis"..så gick det bra..för d hade vi ingen tillgång...
Visst styr den livet väldigt mycket...
Den familjen du skriver om..DOM var verkligen duktig..ett HELT ÅR....
Det tål att tänka på....
Kram min vän Berith!!! Hälsa "gubben" från oss båda också...
Margit o Lasse.

http://margitholm.blogg.se

Berith

1 oktober 2011 08:11

Ja man kan om man vill och det var som en vän skrev i en kommentar , "Det går lättare om man gör det fivilligt " ...och det ligger mycket i det :))

Gubben hälsar och tackar , varma kramar från oss båda till er båda :))

 
Karin

Karin

28 september 2011 22:22

Det är/var en nyttig upplevelse för ungdomarna.
Att ha datorfri/TV fri dag är nog en bra idé att börja med.
Minns du Monopol? Det spelade vi i det oändliga när jag var ung.
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Berith

1 oktober 2011 08:09

Ooooja ...det har jag spelat till leda ..hahaha...
Varma kramar :))

 
Mita

Mita

28 september 2011 23:01

Visst är det så vännen att det verkliga livet går före datorlivet..*skratt*...att vara utan data går faktiskt även om man inte tror det först..det är bara att prova. Är det frivilligt så går det alltid lättare,
Kram vännen!

http://mithasplace.wordpress.com

Berith

1 oktober 2011 08:08

Hahaha...ja det håller jag med dig om vännen ...hahaha...
Varma kramar :))

 
wiper

wiper

29 september 2011 10:50

Det finns en del som väljer bort all teknik men jag själv blir nästan galen som familjen du skriver om. Man får verkligen mer tid om man skalar bort en massa. Kom ihåg själv när jag växte upp och det bara fanns en telefon och en radioapparat. Man umgicks mer. Ja du man ser inga barn på gårdarna längre det gapar tomt. Det vore inte dumt som du säger data detox ;) du har humor vännen. Får man bara en balans i allt så funkar det nog bättre och man blir piggare och hinner lite annat också.

Man blir gärna besatt av dessa nya teknikens under. Vilket bra och tänkansvärt inlägg. Jag själv försöker skriva mindre inlägg och har lagt till daglig promenad och muskelavslappning. Då tar inte datan all tid.

Tack för ditt härliga inlägg

Ha en toppendag med lite av varje
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

1 oktober 2011 08:07

Tack vännen :))
Ja lite "avgiftning" skadar aldrig och hitta en balans är aldrig fel ....lagom är alltid bäst :))
Just nu ägnar jag mig inte så mycket åt bloggandet ...det blir ett inlägglite nu och nu ...jag har annat för mig, dessutom har vi så härligt väder just nu ...det gäller ju att passa på att ta vara på go´vädret ...snart är vintern här och då blir det mer att sitta inomhus och uggla :))

Önskar dig detsamma vännen , varma kramar :))

 
Ingen bild

Inga-Lill

29 september 2011 14:00

Jo, datorn är en tidstjuv utan dess motstycke men jag har haft några dagar i sommar när jag inte ens startat databurken. Tv har bara gubben tittat på och jag har ägnat mig åt att leva, ja du läste rätt. Löst korsord som är en skön avkoppling och varit ute när vädret har varit skönt. Idag drar utevistelse mera än dator men eftersom jag inte tittade till dig igår, så fick det bli nu, i en kort paus. Visst fönstren behöver en översyn men solen lockar mera, så jag ska sätta mig på altanen en stund och bara njuta. Vi har strålande sol från en klarblå himmel och det är lika varmt som vi hade i somras.

Du får ha det så gott där uppe med nära och kära, för jag tar paus i morgon från allt vad data heter.

Kramar i mängd.

Berith

1 oktober 2011 08:03

Det gör du helt rätt i vännen och jag kommer att göra detsamma :))

Varma kramar :))

 
Ingen bild

gisela.linde@textoform.net

21 november 2011 15:41

Hej, jag skriver en artikel för tidningen HÄLSA och söker någon som teknikdetoxat.. väninnan du skriver om vore perfekt!! Är det möjligt att komma i kontakt med henne på något sätt? Har du själv låtit dig inspireras till handling av henne enligt dina funderingar efter samtalet med henne? Jag har ganska kort deadline, blir väldigt glad för svar!! Lev väl, Giséla Linde, frilansjournalist

Berith

22 november 2011 06:08

Hej :))
Förlåt att jag inte svarat ..som svar på din fråga så , ja jag har bivit påverkad av min väninna och just därför har jag inte varit in på bloggen på ett tag :)
Mvh Berith

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards