Direktlänk till inlägg 12 september 2011

Crea diem / skapa dagen .....

Av Berith - 12 september 2011 08:00

Varje dag är en gåva , en värdefull gåva ...alla dagar är lika mycket värda , de grå som de ljusa dagarna , alla dagar har sina guldkorn och glädjeämnen ....det är bara det att vissa dagar kan det vara lite svårare att se dem ...men de finns alltid där , det gäller bara att fånga upp dem *ler*


Varje ny dag är din dag , och din dag blir vad du själva gör den till , oavsett vart du än är och vad du än gör..... nu tänker en del "Så funkar det väl ändå inte , jag "måste" ju jobba , och jobbet trivs jag inte med , mitt jobb är tråkigt ...eller jag "måste" göra det och det osv "

Jo , man kan skapa sin dag även om man "måste" jobba och även om man har en hel del "måsten"  (ett ord jag ogillar , det finns inga måsten , bara borden och bör , sedan gör man saker för att man vill och för att man behöver , t.ex för att överleva och för att ha tak över huvudet och mat på bordet  ;))

 

Vänd på tankarna istället : Vilken tur jag har som har ett jobb att gå till varje dag , det är inte alla förunnat ...Och tänk även på , vad kan jag göra och vad kan jag bidra med för ökad trivsel på jobbet ....

Vad är det som gör att jag inte trivs och vad kan jag ändra på för att jag ska börja trivas , små små förändringar kan göra stora ting och skapa en ökad trivsel *ler*

 Man kan t.ex  göra mysigt och trivsamt runt arbetsplats (ett stökigt skrivbord drar ner energin , t.ex ) , eller i fikarummet ...sätta upp lappar med små tänkvärda ord osv ....(Detta gäller även för alla dem som går hemma hela dagarna av en eller annan anledning , att ha rörigt omkring sig oavsett vart man än är ,och vad man än gör drar ner energin , för den skull behöver man inte bli pedantisk ;)))

 

Det kan till och med vara en så liten sak som att man bestämma sig för att när jag kliver in genom dörrarna på jobbet varje morgon denna vecka , ska jag göra det med ett leende och önska alla en god morgon ( inte överdrivet och överspelat , men med en glad och positiv attityd )Funkar ypperligt på ens partner också och har man ingen partner så kan man önska sig själv en god morgon och en bra dag med ett leende på läpparna då man ser sig själv i spegeln och vips så händer det något , hela energin i fikrummet eller vid frukostbordet ändras på ett kick ...från en trött och negativ energi till en pigg och positiv energi ...alla energier smittar , negtiva som positiva ...visst är det bättre att smitta och bli smittad med positiv energi än med negativ energi ...eller ??


Det är inte lätt och det kanske känns onaturligt från början , men det går ....prova , så ska du se att det händer något , kanske inte första och andra morgonen och inte tredje heller , men innan veckans slut ...inte bara med dig utan även med dem som du har runt omkring dig på din arbetsplats och hemma runt frukostbordet *ler*


Men är det så att man ändå fortsätter att otrivas på jobbet .....ja då kanske man ska fundera på att byta jobb *ler*


Men oavsett vart man än är och vad man än gör och oavsett hur man än mår , så är vi alla ansvariga över vårat egna välmående , att göra det bästa av dagen  , för ingen gör det åt oss ,  vårat välmående är vårt egenansvar och vi är alla ansvariga över vilka energier vi sänder ut till våran omgivning .....


Så ta vara på dagen och gör det bästa av den , dagen är din och den blir vad du själv gör den till ....Crea diem / skapa dagen.........





Tack för titten och varmt välkomna åter *ler*


Varma kramar


Morgonens väder i Boliden : Mer eller mindre regnigt och +14,8 ....tur man inte är gjord av socker och att man har regnkläder att dra på sig ;))


Dagens affirmation : Jag är värdefull och viktig .......

 

 

  

 
 
wiper

wiper

12 september 2011 08:34

Ja du man får fånga dagen och njuta av allt som är bra. Jag trivdes inte så bra med mitt sista yrke så jag hittade på en massa och såg mig omkring. Till slut skrev jag i företagets tidning och blev sen skyddsombud så på det viset blev det intressantare. Jag tjänade i alla fall mer pengar än i ett kvinnligt yrke ;)

Bra skrivet och insiktsfullt.

Ha en underbar och njutningsfull måndag
varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

12 september 2011 12:18

Så bra ...ja det gäller ju att hittan något som man tycker är meningsfullt och som man trivs med ...och då man triv blir man gladare och allt känns med ens lättare :))
Tack vännen :))

Önskar dig detsamma kära Malin :))

Varma kramar :))

 
Ingen bild

Inga-Lill

12 september 2011 10:05

Du skrev om att ett rörigt skrivbord drar ner energin, där kan jag inte hålla med dig. Gubben och jag hade en diskussion om det när jag drev företag. Jag skötte bokföringen och gubben det tekniska, mitt skrivbord var alltid överfullt av papper, trots att jag på ett bord bredvid hade en krokodil, där fakturor och kvitton kunde sorteras. Gubben tyckte att min skrivbord var rörigt, hans var tomt och städat, så han kunde inte fatta att jag kunde hitta något i den röran. Så en dag när jag inte var på plats så städade han mitt skrivbord. Döm om hans förvåning när jag blev riktigt arg, för jag hittade inte alls i hans sk ordning. Lugnet återställde sig när jag var tillbaks och hade fått rört till det som jag ville. Då säger gubben att så rörigt som jag hade det på skrivbordet så rörig måste jag vara i huvudet. Jag kontrade snällt med att jag undrade hur de som hade i huvudet som hade ett tomt skrivbord, hihi.

Må så gott i den rena eller röriga, vi är alla olika vad det gäller ordning.

Kramar.

Berith

12 september 2011 12:16

Hahahaha....Ja jag känner mig ganska så tom ,ja det till och med ekar mellan öronen uti mellan åt ;D
Visst vi är alla olika och tur är ju det :)) Det finns något som kallas för organiserad röra och det är ju skillnad på sådan röra och bara rörigt rörigt ;))

Varma kramar :))

 
kaffehörnan

kaffehörnan

12 september 2011 10:42

Jag hitta dig hos wiper, blev nyfiken
När man ser bilden på dig, de bara lyser om dig
Ha en fin dag

http://kaffehornan.se

Berith

12 september 2011 12:11

Haha..tack :)
Önskar dig detsamma , varma kram :))

 
Mita

Mita

12 september 2011 12:50

Ja dessa måsten är inte roliga, men ibland ack så nödvändigt att ta tag i. Fast jag har dragit ner mycket på alla måsten jag hade från början.Nu försöker jag att göra ingenting,eller sånt som är roligt istället. Man mår egentligen bättre då.
Nu skiner solen här, så då borde jag och Peppe gå ut och njuta av den,och det ska vi göra också..*ler***
Kram vännen♥

http://mithasplace.wordpress.com

Berith

12 september 2011 18:19

Precis ...måstena dem skrotar vi ;))
Ett otäckt ord ...hahaha...låter bättre med behöver , borde eller ska göra ..det klingar lite mer av frivillighet ;D
Här regnar det fortfarande ...men det är vrmt ute ...och som sagt , jag är inte gjort av spunnet socker ...hahaha...

Varma kramar till dig min goa vän

 
Pisan

Pisan

12 september 2011 13:10

Ja, vi är både värdefulla och viktiga, allihopa! Ha en fin måndag goa du! Kram! ♥♥♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Berith

12 september 2011 18:16

Japp så är det :))

Varma kramar

 
Margit

Margit

12 september 2011 14:00

Min kära vän Berith!!! Så tänkvrt och sant...det du skriver!!!!
Jag ska börja på Gympan i kväll..inför hösten..och det "tar emot"..men jag måste fösöka tänka: "TÄNK så bra att jag får GYMPA i kväll....."
Kram till de min vän!!!!

http://margitholm.blogg.se

Berith

12 september 2011 18:16

Ja , det kan kännas motigt att komma iväg , men efteråt käns det såååå härligt :))
Varma kramar till dig min kära och goa vän :))

 
kaffehörnan

kaffehörnan

12 september 2011 16:10

Jag kan vara hård i min blogg i mellanåt, bara när de är befogat, hjärta av guld
Alltid ärlig i mina kommentarer.
Är detta kort tagit nyligen
Snygg frissa och vackert ansikte
Desamma till dig

http://kaffehornan.se

Berith

12 september 2011 18:14

Ärlighet uppskattar jag , är själv alltid ärlig och rak , men har ett stort och varmt hjärta :))
Ja Kortet är nytaget :))
Varma kramar :)

 
Karin

Karin

12 september 2011 19:20

Det där med en positiv attityd är viktig! Både för dig själv och för andra.
Jag hade svårt sista tiden att vara positiv i mitt jobb på sjukhuset i Malmö. Jag valde att sluta i förtid, och nu är jag nöjd med tillvaron.
Ett bra val för mig, men ej för ekonomin, men JAG är viktigast!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Berith

13 september 2011 06:32

Precis Karin ...jaget och det egna välmåendet är alltid viktigast och ska alltid komma i första hand :))

Varma kramar :))

 
Sussi

Sussi

12 september 2011 20:24

Så komiskt att läsa ditt inlägg. I alla fall det om jobbet. Jag hade en riktig skitdag idag på jobbet men jag ska försöka tänka som du säger. Vilken tur att jag har ett jobb att gå till :)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Berith

13 september 2011 06:30

Ja vilken tur du har och jg gör det :))

Varma kramar :))

 
Marina

Marina

11 oktober 2011 19:25

Hej igen
Går in och kollar om mitt första kommentar blev godkänd eller inte här i denna inlägg som du har skrivit. jag skrev här för minst en vecka sedan och jag väntar fortfarande att min kommentar ska bli godkänd och publicerad. Jag ser den inte här. Vet att jag har skrivit här och lämnat en kommentar. Alla andras blir godkända, men inte mina. Varför nu detta? har alltid skrivit snälla ord till dig vännen.

Storgråter och är supermycket ledsen.
Ha en fin kväll.
Vänliga hälsningar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Berith

12 oktober 2011 06:37

Jag har alltid godkänt och svarat på dina komentarer Marina ..precis som jag gör med alla andras komentarer , jag gör ingen skillnad !

Med vänliga hälsningar och varma kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards