Direktlänk till inlägg 22 augusti 2011

Go´a Hjälpredor ......

Av Berith - 22 augusti 2011 06:45


Jag har alltid tyckt om att ha mina barn , mitt älskade barnbarn , "syskon" barn eller vänners barn  med mig i köket då jag stökat på med matlagning och bakning och igår var inget undantag , då min älskade "syster" / kusin Eva och hennes stora härliga familj var på besök *ler*



Den äldsta av grabbarna kom direkt och ville hjälpa till då jag gick

in i köket ,  han fick göra björnbär och blåbärspaj ,  som blev supergod *ler*

Sedan kom den äldsta av flickorna och ville också hjälpa till  hon hackade

ihop en jättegod sallad ...sedan kom de en efter en och ville hjälpa till ,

en han stekte köttbullar och en annan han stuvade makaroner och de

övriga hjälpte till med dukningen...mat som lagas gemensamt med mycket

kärlek och glädje blir extra god  ..oavsett vad det är  för mat man lagar *ler*


Det är många barn som har passerat mitt kök genom åren , förutom våra

egna barn och vårat Hjärtegull , så är det en hel del av våra vänners och släktingars barn som har huserat med mig i mitt kök och fått hjälpa till med än det ena än det andra...jag tycker det är roligt att ha med barn i köket och jag tycker också att barn ska få vara med i köket , det är både nyttigt och lärorikt

för dem ...dessutom finns det inget roligare än att baka och laga mat tillsammans med barn på barns vilkor , naturligtvis *ler*


   


Detta är gårdagens go´a hjälpredor , min äskade "systers"  och hennes go´e

mans guldklimpar  .....och snart ...mycket snart är de en till *ler*



Tack för titten och varmt välkomna åter *ler*


Varma kramar


Carpe punctum


Morgonens väder i Boliden : Mulet och duggregn , + 13,8 , det är riktigt sköt ute ....var på tok för mycket klädd då jag gick morgonrundan *ler*


Dagens affirmation :  Mina relationer är starka och givande .....

 
 
wiper

wiper

22 augusti 2011 08:04

Det är jättebra att barn får vara med i köket för då lär dom sig tills dom måste sköta sig själv. Även att pojkar får vara med är viktigt. Det blev verkligen ett bra samarbete där i köket. Jag har sett skräckexempel på hur mammaor gör allt åt sina barn så när dom kommer ut i livet står dom där helt handfallna. Härligt att du låtit dom vara i köket och fått uppgifter, det verkar dom ha mått bra av. Vilket härligt gäng hjälpredor du hade med dig i köket ;) Du är toppen

Ha en jättefin dag
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

22 augusti 2011 08:51

Ja även jag har sett det på mycket nära håll dessutom...att springa före och efter sina barn är rena rama björntjänsten..Man hjälper inte barnen genom att göra allt åt dem...snarare tvärt om ...dessutam ska man ju inte finnas för evigt heller ;)

Tack vännen , önskar dig detsamma , varma kramar :))

 
Pisan

Pisan

22 augusti 2011 08:58

Mina ungar har också alltid fått vara med i köket och de kan baka och laga mat på egen hand. Men roligast är när vi hjälps åt med maten :-) Önskar dig en fin dag vännen! Kram! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Berith

22 augusti 2011 21:59

Ja och matn blir estra god också då alla har hjälpts åt tt laga den :))
Varma kramar till dig go´a Pisan :))

 
kristina

kristina

22 augusti 2011 11:00

Jag tycker också att det är roligt att ha barnbarnen med i köket. jag har det ofta, vi lagar mat och bakar m.m
Jag har jobbat som kokerska på dagis innan jag fick min sjukpension. Jag tyckte alltid att det var kul att ha barnen i köket. Många barn kände sig mer hemma i köket och kände trygghet när de började på dagiset.
Goa kramar till dig och din mycket läsvärda blogg.

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Berith

22 augusti 2011 21:56

Tack Kristina :)
Visst är det så och så växer de i sig själva också :))
Varma kramar till dig :))

 
Ingen bild

Inga-Lill

22 augusti 2011 20:58

Jovisst, ska barnen vara med och lära sig laga mat, baka och allt annat som hör ett hem till. När mina barn var små så fick då också hjälpa till i köksregionerna, det var väldigt nyttigt. För nu när de är vuxna så vet jag att de klarar vad som helst. Min äldste sons sambo tycker att han lagar bättre mat än vad hon gör. Jag måste få berätta när mellansonen skulle torka golvet för första gången, han ville så gärna så jag kunde inte neka honom. Han var i femårsåldern, till saken hör att jag använde golvmopp, en sån som man doppar i hinken och vrider ur. Han talade om för mig att han hade sett hur jag gjorde så han visste precis. Så jag gick helt sonika ner i köket och lät honom hållas själv. När jag kommer upp så flyter hela golvet, han hade glömt att man måste vrida ur moppen. För att inte göra honom ledsen så frågade jag "du tycker inte att det är lite blött", jo svarade sonen men hur jag än torkade så blev det bara blötare och blötare. Då sa jag "att om vi gör så här så blir det nog lite torrare" och vred ur moppen torkade och vred ur. Han blev så glad och sa "jaha man ska vrida ur först". Jag kan tala om att han lärde sig och är en hejare på städning, han har även jobbat proffesionellt, under en tid med att städa både restauranger och lägenheter. Alla är vi barn i början men får vi aldrig prova så lär vi oss inte heller.

Kramar i mängd.

Berith

22 augusti 2011 21:52

Precis ...för man aldrig vara med ...hur ska man då kunna lära sig ?? Man lärsig av misstagen :))
Du gjorde helt rätt ....hade du gormat på honom istället hade han nog aldrig tagit i en mopp igen ....

Varma kramar :))

 
Marina

Marina

9 september 2011 19:27

Hej

Vad superterevligt att barnen hjälper till i köket och då får de lära sig. Det är så roligt att få hjälpa till i kök och när man gör det tillsammans. Det har man nytta av när man blir äldre. Vilken toppenfin familj du har min vän.

Kramis

Vänliga kvällshälsningar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Berith

10 september 2011 07:27

Ja det är det :)

Varma kramar :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards