Direktlänk till inlägg 27 juli 2011

Fricamping och okända blir kända .....

Av Berith - 27 juli 2011 07:15

Gårdagens förmiddag gick åt till att pyssla om den lilla bärbara tingesten , men det var ett perfekt väder på  förmiddagen för sådant göromål och efter en diskdefragmentering och en ominstalation senare så verkade den lilla svarta bli på ett betydlig bättre humör ....men jag känner ett varsel om att den snart har tänkt vika in och gå in i evigheten för all framtid .. det är bara en tidfråga ...men så har denna bärbara lilla mojängen levt och lever på övertid  ...Nog om detta *ler*

Här kommer inlägget som jag tänkt skriva igår , men som sagt inte blev vare sig skrivet eller publicerat på grund av datarassel ...det blir inte alltid som man tänkt *ler*

Måndag förmiddag , så beslöt jag och min go´a väninna Ingela oss för att ta våra skröppliga kroppar med våra inneboende oknytt och våra go´a gubbar och bege oss ut i skog och mark för att plocka blåbär , för det var ett perfekt bärplockarväder , växlade molninghet , varmt och lite blåst...

Jag packade en picknick korg med allehanda go´saker och våra go´a vänner hämtade upp mig och min gubbe med sin husbil ....jo ni läste rätt ...vi tog deras  husbil ut i bärskogen *skrattar*.......Lite bekvämlighet är aldrig fel att ha med sig ut i ödemarken *blink*

Vart begav vi oss då ???

Jo vi åkte till ett ställe som heter Risberg som ligger cirka fem mil från Boliden , gubbens föräldrar hade stuga där då han var barn och han visste att det brukar (observera brukar  ) vara gott om blåbär där *ler*

När vi kom fram till "fricampingen"  al´a Risberg , så började vi med att fika ...man måste ju fylla på energidepåerna *skrattar*

   (klickbara bilder)


Nöjda och belåta och med kaffe/te skvalpandes i magarna så traskade jag och min go´a vännina in i skogen för att plocka blåbär ......

          


 Gubbarna då ?? ......

De stannade kvar på "campingen" för att sköta markservicen ...ett uppdrag som de tog på största allvar *skrattar*


   


Hittade vi några blåbär då ??

Japp det gjorde vi ....när vi passerat det gamla utedasset som stog mitt ute i den stiglösa skogen , så kom vi in i en gammal skog , en riktigt Johon Bauer skog och där i skuggan under det uråldriga granarna så låg Puttes blåbärsland ( Putte i blåärsskogen av Elsa Beskow ) .... 

(Jag blev så lyrisk av att komma in i en trolsk sagoskog , så jag lömde bort att fotografera sagoskogen *ler* ) 


Vi plockade blåbär , fnissandes och babblandes  om vart annat och till slut så hade vi var sin hink fulla av blåbär ...stoleken på hinkarna ....nja den storleken är väl inget att skryta om direkt ...Det är bättre att sluta i tid innan oknytten börjar leva rövare alldeles ohejdat  och det är ju inte storleken på hinkarna som är det viktiga och inte mängden blåbär heller ....utan det viktiga är att få komma ut i skog och marka och ha en trevlig dag .....

  Nöjda och glada traskade vi tillbaka till våra gubbar för att få oss något till livs , för man blir fruktansvärt hungriga av att traska över stock och sten *blink* Grillad sojakorv är inte fy och skam och babbel och hjärtliga skratt runt en eld i goda vänners lag ...det är som balsam för själen det *ler*

Det var våran måndag  *ler*

************

Tisdag förmiddag klev det in för mig två helt okända personer genom våran ytterdörr ...gubben hade träffat mannen förr genom jobbet ....men för mig var denna man och kvinna helt okända ....men så fort de klev över tröskeln så klickade det till och det känndes som vi alltid känt varandra ....ett underligt fenomen det där *ler*

Vem var då denna man och kvinna ?? Jo det var Herr och Fru S , som köper upp loppisprylar ...efter kaffe/te med dopp och en hel del babbel om än det ena än det andra och mycket skratt ...så är nu kartongerna med loppis saker puts veck från vårat garage ...och alla är nöjda och glada (nu ärdet bara den slutgiltiga städningen kvar , lite plock och sortering ....sedan är garaget som nytt och kan börja användas till det det är tänkt att det ska användas till ...så är tanken i alla fall  *ler*

Resten av gårdagen gick i lugnets tecken , en bara vara dag då mina okytt pockade på min uppmärksamhet efter måndagens bärpolckningsstrapats ...men det är/var det helt klart värt *ler*

Det var våran gårdag ....denna dag , tja den har ju bara börjat och vad denna dag har i sitt sköte det vet jag inget om ...men som sagt , dagarna blir vad man själv gör dem till och alla dagar är bra dagar även de mindre bra dagarna , för varje dag har sina guldkorn...även de grå dagarna... idag lyser solen både utanför och innanför fönstrena här i lilla Boliden  *ler*

 Tack för erat besök och varmt välkomna tillbaka *ler*

Ha en bra dag , varma kramar *ler*


Carpe punctum 

 
 
Vicke

Vicke

27 juli 2011 20:58

jag hade gjort som gubbarna, ha en fin kväll nu

http://samhalletifokus.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

27 juli 2011 21:01

Hahaha...jasså ...Tack , önskar dig detsamma go´e Vicke , varma kramar :))

 
Sussi

Sussi

27 juli 2011 21:55

Får hoppas datorn fortsätter leva på övertid en bra stund till..

Att plocka blåbär kan vara riktigt rogivande. Har man en vän med sig så brukar det bli mycket snack. Man kanske ska dra ihop ett litet gäng och bege sig ut i skogen för svamp och bärplockning :)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Berith

28 juli 2011 07:25

Ja Sussi , det hoppas jag med :))
Ja det är det verkligen , låter som en god ide :))
Ha det gott , varma kramar :))

 
Marina

Marina

30 juli 2011 10:06

Hej

Vilken helt underbar hgärlgi dag ni har haft i skogen, vad trevligt och mysigt.
Kramis

Soliga sommar hälsningar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

 
Ingen bild

Inga-Lill

30 juli 2011 11:00

Härligt det där lät, jag blir riktigt sugen men här är så mycket annat som ska göras. Sen är det inte gott om bären i skogarna, hjortron ska det visst finnas men det duger inte min kropp till, att hoppa på tuvorna får ungdomarna göra. Myrarna här uppe är fulla av gungfly och inte trevliga att göra bekantskap med, hihi. Det blir nog inte mycket till bärskörd här uppe alls, för det var dåligt med insekter när det blommade. Fast lite ska jag väl få tag på om inte annat så blir det väl lingon.

Kramar i mängd.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards