Direktlänk till inlägg 17 september 2010

Omtänksamhet och glädje smittar ......

Av Berith - 17 september 2010 07:30

Jag var på en föreläsning en gång i tiden, jag minns 

naturligtvis inte vad kvinnan hette som föreläste ,

för jag har ett fruktansvärt dåligt namnminne , jag

är en namnanalfabet  *blink*

Dessutom var det väldigt länge sedan som jag var på denna

föreläsning  *ler*

Men en mening fastnade i min lilla hjärna som består av

 två små grå hjärnceller som cirkulerar på halvfart *ler*


"Lev som du vill bli ihågkommen då du dör "


Dessa ord låter kanske morbida , men det ligger något i det *ler*

Hur vill jag bli ihågkommen , den dagen jag går över bron

till andra sidan för att bo på änglaberget tillsammans med de andra 

änglarna ??

Hur än morbida dessa ord än tycks vara , så får de en att tänka

till ......Jag gjorde i alla fall det *ler*


Lever jag som jag vill bli ihågkommen ???

Ja , numera gör jag det *ler*

Är jag som jag vill bli ihågkommen ??

Ja , numera är jag det ?? *ler*

Bemöter jag mina medmänniskor på ett sätt som

jag vill bli ihågkommen på ??

Ja , det gör jag , i alla fall bemöter jag dem på ett

sådant sätt som jag själv vill bli bemött på ! *ler*

(Man kan inte bli älskad av alla och hur man än är ,

så retar man alltid någon , man kan inte mer än att

göra sitt bästa och det är gott nog :))


Har jag alltid levt på detta viset ??

Nej , det har jag inte gjort ! *ler*


Är jag en perfekt och felfri människa ??

Nej det är jag absolut inte , det är är ingen ,

 det finns inga perfekta och felfria människor *ler*


Men jag är ärlig och sann , både mot mig själv och mot

andra , jag är rak , men jag vill inte såra någon , inte

medvetet , då är jag hellre tyst och jag vill att andra ska

vara raka och ärliga mot mig , hellre det än en dolk i ryggen ! 

Jag har också dåliga dagar , hade jag inte det , så vore jag ju

inte av denna värld , jag är av kött och blod , alltså har

även jag bättre och sämre dagar , med och motgångar *ler*


Men jag väljer glädjen , även de dagar som är mindre bra *ler*

Naturligtvis kan även jag bli arg och sårad och blir det också ,

det är mänskligt och jag är mänsklig precis som alla andra ,

jag är varken bättre eller sämre än någon annan , jag är bara

den jag är *ler*

 Numera har jag en väldigt väldigt lång stubin (för en så där

20 år sedan hade jag ingen stubin alls ;))


Jag är inte lätt att förarga numera, visst, jag kan bli irriterad ,

men arg ,  det är väldigt långt mellan gångerna att jag bli det *ler*

Sist jag blev riktigt arg var för tre år sedan och då var jag verkligen arg ,

ingen har någonsin sett mig så arg , varken förr eller senare , jag var så arg , 

så att all ilskan rann av mig för all framtid  , det kändes så och det känns

fortfarande så , det var 40 års fördämd ilska som välde över mig och

ur mig ...sedan blev jag fri och lätt om hjärtat , nu är mitt hjärta

bara fyllt med ljus och glädje , det förgångna har jag lagt bakom mig ,

det var behövligt med denna urladdning , för min del , för att jag skulle

kunna släppa det som varit och för att jag skulle kunna gå vidare med mitt

liv *ler*

Ingen mår bra av att gå och bära på gammalt groll inom sig !! 


Jag väljer själv hur jag ska reagera på saker och ting och vad

jag lägger min energi på  och jag väljer glädjen  *ler*

Vi har alla ett val ! *ler*


Jag har jobbat med mig själv i många år och resultatet har blivit

att jag är den jag är idag *ler*


Isa skrev i sin kommentar igår :

" Man behöver inte vara/förbli ett offer eller lida för resten av sitt liv .

Tyvärr är min erfarenhet att många blir provocerad av att man reser sig och går vidare . "


 Jag upplever tyvärr detsamma som Isa .....

Men det får stå för dem , svenska avundsjukan , vad vet jag , men jag har

rest mig och jag är den jag är , det är så här jag är , jag gör mig inte till ,

detta är jag , jag är den jag är bäst på att vara , nämligen mig själv ! *ler*

Jag är trygg i mig själv och jag står med båda fötterna tryggt på moder jord *ler*

 Då jag mår bra , då mår min närmaste omgivning bra , det bildar ringar

 på vattnet *ler*


Som en kvinna i Gula Villan sa till mig för ett tag sedan :


" Omtänksamhet och glädje smittar Berith , så forsätt smitta"


Det här är jag , det är så här jag ÄR , detta är mitt sanna JAG ! *ler*



**************************



Det vackra vädret igår morse , varade bara

en liten stund , de regn tunga molnen tog över

igen och det började regna , sedan så regnade 

det till och från hela dagen och det har regnat

hela natten , så denna morgon vaknar Boli´borna

till en grå himmel och regn , Herr Höst är här på

riktigt nu *ler*


Idag är det med andra ord ett perfekt inomhusväder *ler*


Önskar er alla en bra dag och en trevlig helg !! *ler*

Nu gör jag helg *ler*


Varma kramar till alla er som tittar in här hos mig ! *ler från hjärtat*


Carpe punctum


Välkommen åter ! *ler*



 
 
wiper

wiper

17 september 2010 08:33

Väldigt tänkvärda ord som fick mig att fundera. Kan säga som du att numera lever jag mer som jag vill bli ihågkommen.Jag själv gjorde mig av med gammalt groll när jag brände ut mig genom att gå på samtalsterapi och det ångrar jag inte. Jag har i alla fall gjort rätt för mig som det hette förr och även varit en empatisk person. Jag ser mig själv på ett annat sätt nu än före mina skador. Detta går man igång på Berith ;)

Du är en tänkare och skriver så bra eftertänksamma saker och sånt som får en att fundera. Din vän hade så rätt du verkar vara en omtänksam och behaglig person. Kul att ha dig till bloggvän. Här har vi inneväder också men vad gör det om 100 år som dom sa förr ;)

Ha en riktigt bra fredag och helg kära vän
Varm kram från Malin i Småland

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

17 september 2010 08:55

Tack Malin och jag är glad att ha dig som bloggvän :))
Helt rätt och riktigt , gammalt groll ska man göra sig av med Malin , det är ingen annan än en själv som mår dåligt av att gå och bära på gammalt "skräp"
Bort med det gamla mörka och dystra och fylla hjärtat med ljus och glädje istället :))
Önskar dig detsamma min go´a vän i Småland :))
Varma kramar från ett regntungt Norrland :))

 
Pisan

Pisan

17 september 2010 10:15

Jag är också namnanalfabet :-)
Här har vi också perfekt inomhusväder idag. Då kan man gå här inne och skrota med gott samvete... :-) Önskar dig en fin helg! KRAM! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

17 september 2010 12:33

Pisan , ibland upplever jag detta som ett handikapp , särskilt då man möter människor som man borde komma ihåg vad de heter :))
VARMA kRAMAR !

 
 av irja

av irja

17 september 2010 14:09

Kära Berith !!!
Det händer ofta även mig också , att komma ihåg namn,Visst kan det kännas pinsamt, men jag frågar hellre, vad det heter .....
Lyssna nu: Vi behöver ha ett starkt inre, för att våga göra misstag och känna att vi duger som vi är, det finns bara en av oss, bara en enda exemplar, du är duoch jag är jag, vi är unik och värdefulla.....
Att vi alla är så olika, som var och en av oss är,,,,Är vi speciella.....
Den som tror sig vara perfekt, har inte levt livet......
Varje dag börjar med nya möjligheter....
HA en gemytlig och mysig helg, antingen det regnar eller att solen lyser....FÅNGA DAGEN
KramiZ IA.......

http://40-talisten.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

17 september 2010 17:59

Go´a Irja , du har så sant så i det du skriver ! :))
Ja , vi ÄR alla unika , det är det som är charmen med oss människor , det finn ingen som är den andra lik :))
Varma kramar =)

 
Monica

Monica

17 september 2010 21:33

Kloka ord från en lika klok kvinna. Arg har man rätt att bli ibland, men man får inte gå omkring och sura i flera dagar, det mår man inte bra av. Jag kan också bli väldigt arg, men jag är känd för att vara en snäll människa och utan att skryta så håller jag med om det*ler*

Ha en bra helg!

Kramar!

http://violett.bloggplatsen.se

 
Love

Love

17 september 2010 22:40

Hej!
Visst ska man försöka leva livet och vara en god människa. Då gäller det att tömma ryggsäcken som kan vara full av skräp och fylla den med kärlek, omtänksamhet och tålamod. Tålamod behövs för att inte ge upp när man misslyckas för det gör vi alla ibland men vill man vara så kommer nog dom efterlevande komma ihåg dom goda sidor man har.
Jag försöker göra gott mot andra och är possitiv i mitt sätt.
Kul att du får ett paradiskök. Att förnya är nödvändigt ibland och jag tror att den lugna tapeten kommer du trivas med. Sen kan man ju färgsätta andra saker. Vi utvecksas hela tiden och det gör vår smak också. Tänk vad trist om vi alltid tyckte om samma sak.
Nu är det helg och jag hoppas din blir trevlig och bra.
Kram
Love.

http://www.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

17 september 2010 22:41

Oj så fint och väldigt bra och sant du skriver.Skulle önska du fanns som vän på närmare håll. Känns som jag skulle behöva det emellanåt,
Ha en underbart skön helg nu vännen,
Varma kramar!

http://mithas.blogg.se

 
Ingen bild

Inga-Lill

17 september 2010 23:19

Som vanligt klok som en bok, jag hade inte väntat mig annat heller. Fast jag måste erkänna att jag är långt ifrån dig, blir fortfarande arg men inte över små saker som förr när stubinen var noll och intet. Blir mest arg över att någon blir orättvist behandlad, då kan jag bli riktigt arg. Förtal, skvaller är också saker som kan få mig att ilskna till. Fast det är lugnar nu än det var för en 10 år sen, så man blir nog klokar när man blir äldre. Sen är jag nog mera retlig när det gör ont, kan inte ta värktabletter som andra utan lever nog efter principen ont ska med ont fördrivas, hihi.

Förresten fäur är tjäder, så nu vet du det och det är lima dialekt rätt och slätt. Du får ha en bra helg, jag tar också helgledigt.

Kramar i mängd.

 
Sussi

Sussi

18 september 2010 09:50

Mycket tänkvärda ord av den föreläsaren..
Det är bra att lägga energi på något annat än att gå att vara arg helatiden som många tyvärr är! Det finns viktigare saker här i livet..

Ha en otroligt trevlig helg
Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Isa

Isa

20 september 2010 11:34

Berith, så SANT, VIST, KÄRLEKSFULLT och ANSVARSFULLT skrivet/uttryckt!
Jag ska ta med mig dina ord i ryggsäcken,"lever jag som jag vill bli ihågkommen?" jag jobbar på det Berith, vägvisare som du behövs och är viktiga på vår jord... Sänder kramar och brasvärme.

http://isanj.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards