Direktlänk till inlägg 22 juni 2010

Avslöjande odör och myspys tider ;))

Av Berith - 22 juni 2010 07:30

Gårdagens ute dag i det vackra vädret blev 

det inget av och den planerade lunchen ute

på altanparadiset flyttades in i stället ....så

det känns även denna morgon vad vi åt till

lunch igår *blink*

Vädrets makter har lite svårt att bestämma sig *ler*

De är allt bra luriga och man vet inte riktigt vart man

har dem, kanske de är släkt med Fibbe Trollet

på något vis *blink*


Ni kan säkert gissa vad den stolt mostern till

lilla Vera önskade sig till lunch igår , då det

fortfarande luktar (hade ingen ättika hemma ) *skrattar*

Ni gissade helt rätt ....vi åt surströmming !! *Mums*

Det är tur att det inte smakar som det luktar *skrattar*

De stolta föräldrarna och lilla Vera kom och åt

lunch tillsammans med oss , Vera åt ju natruligtvis

inte surströmming , utan hon åt pastapuré , men

glass och jordgubbar som efterrätten bestod av ,

fick hon allt smaka lite av *ler*


Veras stolta moster , min älskade dotter , är fortfarande

kvar här i Boli´a som ni redan förstått , men idag åker hon

hem till Skellefteå igen , för i morgon börjar hon om att jobba.

Det har varit både roligt och mysigt att få rå om henne under

hennes lediga dagar *ler*


Man skulle kunna tro att jag inte gör annat än att umgås

med mina döttrarna och lilla Vera  *skrattar*

Men det gäller ju att passa på medan den stolta modern är

barnledig och de dagar då den stolta mostern är ledig och

de har tid med sin "gamla" moder *blink*


Som ni redan nog har förstått , ni som följt mig ett tag ,

så är familjen väldigt viktig för mig , det är väl det för

de flesta kan jag tro , så jag är nog inget undantag  , men 

jag undrar om  inte ens "egna" familj blir extra viktigt , 

då man som jag inte har haft en bra relation till den familj 

man själv växt upp i , en gång i tiden  ??

Det var bara en tanke från mig , här och nu och inget jag

går och grunnar över dagligen dax *ler*


Men nu över till något helt annat , denna morgonens

väder i skrivandets stund *ler*

Solen sken från en klarblå himmel då jag steg upp långt före

skam , men medan jag var ute på min dagliga morgonpromenad

så blåste det in stora moln och det är ingen sommarvärme alls i luften, 

jag får mer höstkänslor i kroppen än sommarkänslor , ur led är

tiden *blink *

Men å andra sidan , så har ju sommarsolståndet nu passerat och

vi går sakta men säkert mot myspys tider med tända ljus (nog för att

jag bränner ljus året runt , men de kommer mer till sin rätt då det är

mörkt utan för fönstren , mysfaktorn blir högre då ;)) Så att höstkänslorna

sakta men säkert börjar smyga sig på kanske inte är så konstigt ,

men höstkänslor redan i juni , är det inte lite väl tidigt , även för en

som gillar alla årstider ??? *skrattar*

Men som sagt :

" Det finns inget bra eller dåligt väder. Jag kan välja hur jag ska reagera på det " (ett citat som blivit ett av mina favorit citat , ur boken

 " I Levande Nuet " av Louise L Hay =))


Önskar er alla en riktigt bra dag *ler*


Varm kramar till alla er som tittar in här hos mig ! *ler från hjärtat*



Carpe punctum 


Välkommen åter ! *ler*



 
 
wiper

wiper

22 juni 2010 08:08

Tråkigt att ni inte kunde sitta ute på er fina altan i går. Vi slapp regn i går och i dag ser det lovande ut också. Förstår att ni hade det toppen när ni åt surströmming som jag själv är uppvuxen med i Norrland. Tyvärr har jag inte kunnat äta det på ett tag p.g.a magen men jag skall testa med en mindre portion i sommar.

Veras pastapuré lät inte illa heller ;) Vad kul att du fått rå om din äldsta dotter lite. Skellefteå har jag åkt förbi och in i många gånger under min uppväxt.

Det är väl härligt att få umgås så mycket som möjligt med sina döttrar och barnbarn. Det ger så mycket glädje. Tråkigt att det inte varti så bra under din uppväxt men att du nu har en härlig familj omkring dig.

Nu var du rolig med detta om höstkänslor men jag förstår vad du menar och hösten är för mig en av dom bästa årstiderna.

Ha en härlig dag själv
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

22 juni 2010 08:27

Wiper , surströmming är bland det godaste som finns , fast magen knorrar lite idag ...men det får jag ta ;))
Ja det är guld värt att få ha sina nära och kära omkring sig =))
Min barndom var inte dålig på något vis , jag hade "bara "dålig relation till min mamma , mannen jag kallar för pappa och min "halv"syster.....men jag hade istället mina älskade morföräldrar , min älskade moster och min älskade mobbe , de blev min familj istället...så jag hade det inte dåligt på något vis *ler*

Även jag gillar hösten , men alla dess underbara färger ...alla årstider har sin charm =))
Varma kramar =))

 
susanne

susanne

22 juni 2010 08:32

surisar kan jag vara utan ..he he ja vädret i dag is kall vind.. nu får det bli sommar temp! jag har beställt det och fina regn under nätterna :)

http://sibyllanshemligheter.blogspot.com

 
Ingen bild

Berith

22 juni 2010 08:36

Det låter bra Susanne , jag håller tummarna och
ber att vädrets makter ska infria din beställning ;)
Varm kramar =))

 
Mita

Mita

22 juni 2010 09:00

vad gott med surströmming. Fast lukten dagen efter är väl så där,*skratt*
Klart man ska umgås så mycket man kan,man vet aldrig vad som händer och sker,utan bara njut så mycket det går.
Nu hoppas jag verkligen att ni får varmare väder snart,innan sommaren är slut. Det är faktiskt lite svala vindar här nere med,mot för vad det brukar vara. Men värmen kommer väl,och då får vi klaga på den,*ler* jag är ju ingen älskare av supervärme, som sagt inte över 25 grader.
Ha det gott,
Varma kramar!

http://nospussar.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

22 juni 2010 09:46

Sorry att jag missförstod detta med barndomen. Du vet min utbrända hjärna funkar inte jämt och jag missar saker ;)då blir det lite malörer ibland tyvärr. Jag är född i Sundsvall och bodde där i 25 år innan jag flyttade till Göteborg där jag bodde i 10 år. Vi åt ofta Ulvöns surströmming men det fanns så många goda sorter. Vi hade sommarstuga i Stöde 3 mil från Sundsvall och där har många surströmmingsfester gått av stapeln :D.

Härlig att du haft så bra folk omkring dig i din uppväxt sånt betyder allt.

Ha en fortsatt fin dag kära du
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Sussi

Sussi

22 juni 2010 10:25

Det kan nog säkert vara så att man vänar lite mer om sin egen familj om uppväxten inte varit den bästa. Det låter rätt så logiskt tycker jag :)

Vädret var kanon här igår och idag får vi njuta av ännu en fin sommardag. Hoppas nu bara det håller i sig fram till midsommar med

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Berith

22 juni 2010 10:41

Mita , Det är en himla tur att surströmmingen inte smakar som den luktar...hahaha...
Ja man ska ta till vara på tiden man har här och nu och du och jag har ju glädjen att få ha våra nära och kära nära =))
Varma kramar =))

Wiper , inte behöver du be om ursäkt , det var jag som var lite "flummig" i mitt skrivande , det blir lätt så då det ploppar upp en tanka bara så där bland mina två grå ;)))
Ja då förstår jag att du ätit en hel del surströmming under din uppväxt =))
Varma kramar =))

Sussi , ja det är nog så =))
Varma kramar =))

 
Ingen bild

Inga-Lill

22 juni 2010 12:23

Vädret är ur leden men tiden är som den är, här har solen lyst i flera dagar så man tycker ju att det borde vara varmt men värmen uteblir. Kallt på nätterna och blåsigt som bara katten på dagarna med nordväst vind som friskar på. Ja får väl vara inne då, inte ens taxarna vill vara ute. Nu ska jag gå och sätta en bulldeg så det finns något att bjuda på om det skulle dyka upp någon under messommorn som de säger här men jag tycker det låter finare med missömmern fast det vete katten vad jag fått ifrån. Jag har en olat att snappa upp dialekter lite varstans ifrån, så det har satt sina spår. Nu har jag en rotvälska som är bergslagsmål uppblandat med dalmål, fast bergslagsdialekten går nog aldrig ur.

Kramar i mängd till hela familjen.

 
Ingen bild

Berith

22 juni 2010 13:59

Inga-Lill , jag tycker berglagsmål och dalmål är väldigt vackra dialekter , så med andra ord , din rotvälska är underbar =))
Även här blåser det , det är ganska skönt i lähörent , men det tycker även myggen och knotten ;P
kramar till dig och din go´a familj =))

 
Pisan

Pisan

22 juni 2010 15:24

Jag brukar längta efter hösten och myspyset med ljus redan nu i juni. Älskar hösten mest av alla årstider. Men jag njuter förstås av sommaren också! Idag har vi mulet. Det har inte börjat regna än men det känns som att det hänger i luften. Kramar till dig från mig vännen!! :-)

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

22 juni 2010 19:44

pisan , alla årstider har sin charm tycker jag =))
Varma kramar till dig vännen =))

 
Daniel

Daniel

22 juni 2010 20:25

Ja tur att surströmmingen inte smakar som den luktar! Kan tyvärr inte äta dom pga allergi (skyller jag på) men spurtar med körv

Hoppas på fint väder!

http://danielfagerholm.webblogg.se

 
Monica

Monica

22 juni 2010 21:28

Håller med om att det inte riktigt känns som sommaren kommit igång ännu. Här i söder så håller det sig runt 10-15 grader och mycket vind och regnskurar. Men med tanke på den så väldigt långa och kalla vintern vi hade så är det kanske inte så konstigt?

http://katt-drottningen.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

22 juni 2010 22:14

Här har vi haft ett strålande sommarväder idag och ikväll har jag haft oriflamevisning på vår altan, men kaffet drack vi inne.

Kramar

http://violett.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

23 juni 2010 02:31

GONATT, Berith!!!
är på jobbet..nu får jag en lite stund över,,,så att jag skriver några kommentarer.
SURSTRÖMMING, så härligt gott!!!
Jag och Lasse brukar bli bjudna i Bodbysund i "stugan" på somrarna när vi är uppe hos min syter och svåger. Ja, Lasse han brukar få sill...han tycker iNTE om strömmingen....
Vädret denna vecka är varmt härnere. Varid mer än 25 grader på dagrana.
Jag är i E-tuna, jobbar nu min 2.a natt av 3. Ska hämta Samira, ett av mina barnbarn..på torsdagmorron och ta med till Kolsv o Lasse. Mamma Maria 8min dotter) skall träffa en man som hon träffat på nätet..och kärleken den brinner ..fastän dom inte sett varndra LIVE ännu...bara via datorn och telefonen. men dom är SÅ KÄRA...få se hur det gåt när donm träffas "på riktigt"....
Kramen vännen!!!

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards