Direktlänk till inlägg 1 juni 2010

Sol , bladlöss och mormor till 100%..........

Av Berith - 1 juni 2010 07:45

Även denna morgon börjar med strålande solsken

från en klarblå himmel , precis som igår , fast igår så

blåste det in stora moln och skymde solen lite då och

då , men det gjorde ingenting , för jag satt inne på ett

lunchmöte med Må bra gruppen *ler*


När jag kom hem igen , så skingrades molnen igen ,

som på beställning *blink* , lite tumme med vädrets

makter har jag nog i alla fall , fast helt molnfritt blev 

det inte , men man kan ju inte få allt man ber om *blink*

Men  ute på altanpardisets soldäck i lähörnet var det

riktigt skön och jag njöt  *ler*


Uch vad det kryllar av blad löss , det vimlar av dem ,

vart man än ser , så är det stora flockar med pytte

pytte små gröna bladlöss *ler*

Men så har vi gott om björkar och annat sly på öde

tomten intill oss , en sak är då säkert , myrorna behöver

då inte svälta i år *ler*


   (bilden är lånad)


Även lilla Vera och hennes stolta moder kom på besök

igår , då de var ute på sin dagliga promenad *ler*

Lilla guldklimpen Vera håller på att få tänder , så hon

var lite febrig och dålig i magen och hon sov stort sett

hela eftermiddagen mer eller mindre *ler*

Men lite gos hans med , de korta stunder hon var vaken *ler*


Den stolte fader kom även han hit efter han varit i stan

på sin brandmansutbildning  , även min käre svåger ,

 gubbens yngste bror tittade in och jag bjöd dem alla

på middag då gubben kom hem från jobbet *ler*

spontanitet är både trevligt och avslappnat tycker jag , 

man tar det kommer och man bjuder på det man har

hemma för tillfället *ler*


Jag har även försökt att komma mer i synk med bloggen igen

men det blir inte mycket bloggande under dagtid  (ja inte

kvälls tid heller för den delen för då sover jag ;)) fast jag har den 

lilla svarta bärbara lapen och kan sitta vart jag vill och blogga *skrattar*

Det har inget med vädret att göra , för det blir inte mer

bloggade för min del de dagar då det är inomhusvädret heller *ler*

Och inte kan jag skylla på Fibbe Trollet heller , nog för att han/hon

den/det härjar mer eller mindre vissa dagar , men det är inte Fibbe Trollet 

fel heller denna tid på året och inte kan jag skylla på Reuma spöket heller ,

för det oknyttet har gått i ide , så som mitt Reuma Spöke gör denna

tid på året *blink*


Nej det beror helt och hållet på mig själv , jag är mormor till 100%

och vill vara mormor till 100% *skrattar* , det går före bloggandet *ler*

Det gäller ju att ta var på tiden och njuta av den , tiden

den går fort och det märks om inte annat på lilla älskade guldklimpen ,

själv blir jag inte ett dugg äldre oavsett hur fort dagarna , veckorna

månaderna och åren går *blink*

Jag lever ju efter mottot , här och nu och det är det jag gör *skrattar*


Jodå , jag gör annat än att go´sa med lilla Vera också *blink*

Det har varit en hel del besökare de soliga dagarna , vänner

som vill komma och sitta på altanparadiset och babbla bort

en timma eller två ( naturligtvis har jag även besök de mulna

dagarna också , men då sitter vi inomhus och dricker vårat

te/kaffe ;)).....

En av mina grannar skrattade och sa en dag :

" Du , Berith , du skulle ta betalt för alla som kommer

och sitter på eran altan , då skulle den snart ha betalat sig" 


Hmmm...något att tänka på *blink*.....Det är nog bara nyhetens 

behag , men man kanske skulle smida medan järnet är varmt *blink*

Skämt å sido .............


Önskar er alla en riktigt bra dag , varma kramar till alla er som

tittar in här hos mig ! *ler från hjärtat*


Carpe punctum


Välkommen åter ! *ler*













 
 
wiper

wiper

1 juni 2010 08:38

Vi har också ett varierande väder. Jag har inte upptäckt att det är så mycket bladlöss men det har stått om detta i tidningen. Måste gå ut och kolla ;) Vad kul att Vera håller på att få tänder. Tiden går så fort. Vad mycket som hände i går och vad kul med såna spontana träffar med familjen. Det är väl klart att vara mormor går i första hand. Så skulle det vara för mig också om jag hade ett barnbarn på nära håll.

Klart att många vill komma och njuta på ert altanparadis som är nåt alldeles extra.

Jag önskar dig en härlig tisdag
varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

1 juni 2010 09:31

Tack Wiper min vän =))
Här kryllar det av bladlöss =))
ja jisses vad det kliar i lilla Veras
mun , hon gnager på allt hon kommer åt ;))
Det är roligt med spontanfrämmande och här
är alla välkomna , även om det är bara för
att provsitta på altanparadiset ;D
Önskar dig detsamma vännen , varma kramar =)

 
Sussi

Sussi

1 juni 2010 10:59

Det kryllar av mygg med :(

Du har sån tur att du får träffa ditt lilla barnbarn så ofta. Måna mormödrar får ju inte det..
Njuuuuuut :)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Berith

1 juni 2010 12:14

Jasså Sussi , gör det ?? Det har jag inte märkt, eller så kanske är det så att de inte gillar mig , i sådana fall är det ömsesidigt ;))

Ja , det är synd att det är så för vissa far och mormödrar ....
Jag tar till vara på alla ögonblick ;))
Varma kramar =)

 
Monica

Monica

1 juni 2010 18:53

Skönt så länge vädret är fint och här har varit skapligt väder idag även om det inte är någon överdriven värme men nu är vi ju inne i sommarmånaden juni så nu vill man allt ha sol och värme.
Bladlöss är äckliga kryp, men dom fyller väl någon funktion dom också liksom allt annat.

Kramar

http://bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

1 juni 2010 18:55

Här har det varit riktig skönt , så länge man hållit sig i lähörnet ;))
Haha...ja , om inte annat så har myrorna fullt upp med att "mjölka" alla bladlöss i sommar ;))
Varma kramar =))

 
Monica

Monica

1 juni 2010 19:21

Gokväll!
Du gör så rätt som ägnar din tid åt barn och barnbarn. Du är ju ändå duktig som bloggar så gott som varje dag! Alltid kul att läsa din blogg!:))
Otroligt nog har vi inga löss på vår gård, men har inga stora björkar riktigt nära, där de verkar trivas bäst.
Ha en fin onsdag!
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

1 juni 2010 21:54

Men visst är det så Berith, att man känner mindre för bloggandet under den här tiden på året. Man vill passa på att göra så mycket annat som möjligt. när väder och vind tillåter.
Självklart ska du passa på att njuta av lilla Vera så mycket som möjligt.
Vad go' mannen som du kallar pappa ser ut. Helt fridfull och nöjd där på altanen. Så skönt att han inte har ont av sin demens. Jag tror det är värre om man är medveten om, att minnet sviker gång på gång. Men sorgligt är det ändå, att sluta ett aktivt liv inne i dimman.
Varmaset kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

2 juni 2010 01:43

Hej Berith!!!
Tittat och lääst i dina blogginlägg!!! Och precis som du...så nu på våren/sommaren...så är tiden för BLOGGEN inte densamma...den räcker som inte till...för bloggen..och då får det bli GLESARE...med inlägg OCH komentarer...man gör liksom SÅ MYCKET ANNAT!!! Jag tror att vi är många som uplever det så....och då får vi gilla läget...UTAN DÅLIGT SAMVETE.....
Vi har haft soligt och fint i tisdags..och varmt..men nu i natt så är det endast...+6,6 grader varmt..inte så mycket.
Vi åker till Kreta på torsdag..så vi har hållit på med packning...idag onsdag så åker vi till E-tuna först, ärenden samt katterna skall vara i min "övernattningslgenhet"..och mitt barnbarn skall sköta om dem..medans vi är borta...
Önskar dej en fin onsdag...ochhoppas att du inte behöver ha så ont!!!
Kramen vännen!!!

http://margitholm.blogg.se

 
Ingen bild

Berith

2 juni 2010 08:20

Lambergsfrua , ja det är tråkigt och det är nog jag som lider mer än mannen jag kallar för pappa av att se hur han försvinner mer och mer in i dimmorna ....
Bloggen kommer alltid i andra hand eller till och med i tredje hand , först kommer barnbarnet och sedan det underbara vädret *blink*
Varma kramar =))

Margit , Ja visst är det så , och inte ska man ha dåligt samvete över det *ler* Det kommer en årstid då det blir mer tid över för bloggandet , man ska ta till vara på våren och sommaren och njuta av den så länge den varar , bloggen och bloggvännerna finns ju kvar då det blir höst igen =))
Ha det så skönt på eran resa och njut av sol och bad !! =))
Varma kramar till dig min vän =))

 
Ingen bild

Berith

2 juni 2010 08:29

Tack Monica , dina ord värmer ända in i hjärtat =))
Önskar dig detsamma , varma kramar =))

 
Ingen bild

Inga-Lill

2 juni 2010 22:19

Dina vänner kommer nog inte för att sitta på din altan, utan de kommer till dig för att du är som du är. En trevlig vän som alltid har ett gott ord till övers för alla och envar. Såna växer inte på träd, så altan eller inte så kommer de nog ändå.

Kramar i mängd.

 
Ingen bild

Inga-Lill

2 juni 2010 22:22

Nu börjar jag nog på att bli senil, dina bladlöss kan de komma från Ryssland månne. För såna har invarderat Stockholms skärgård i klasar. Du får såpvattna dina växter medans du har några kvar, det är väldigt effektivt, för då försvinner lössen och inga andra tar skada av detta. Ett natur rent botemedel mot de flesta skadeinsekter i trädgården.

Kramar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards