Direktlänk till inlägg 28 maj 2010

Gruvhål och "missbildade" leder ;)))

Av Berith - 28 maj 2010 09:00

Igår så sken sol´a öve Boli´a hela dagen , det

blåste kallt och temperaturen var väl inte den 

behagligaste , men i lähörnet på soldäcket på på

altanparadiset , där var det riktigt varmt och gott ,

så jag mer eller mindre tvingade med Fibbe Trollet

ut (han/hon den det , skyr nämligen sol och värme ;))


Grymt gjort av mig kan man tycka *blink* men en lite

paus från det efterhängsna oknyttet  behöver "jaget"

ibland *ler*


Idag är det mulet igen och det har regnat lite i natt ,

just nu är det uppehåll , men det blåser och det älskar

Fibbe Trollet *ler*


Jag funderar på att lyda min go´a bloggvän Inga-Lills

råd och stoppa ner Fibbe Trollet i någon mörkt , fuktigt 

och övergivet gruvhål och lämna honom där åt sitt öde *ler*

På en sådan plats borde ju Fibbe Trollet trivas , det går ju

montera in fläcktar så det blåser lite också , allt för Fibbe Trollets

trevnad , vad gör man inte för en vän  *blink*


Men nu är det så att Fibbe Trollet är så fruktansvärt social vissa

dagar , så jag tror inte att han skulle trivas där i en mörka och fuktiga

gruvhålet och inte duger det att lämna andra Fibbe Troll i hans sällskap

heller , för Fibbe Troll umgås inte med varandra utan bara med

människor , ja om de inte blir med tvingade av sin "världkropp" 

som de huserar i , då ett bestämt "jaget" som mitt , har bestämt

att nu är det bara att följa med och sitta snällt och stilla på axlarna

och uppföra sig efter bästa förmåga *blink*


Men riktigt soliga och varma dagar skulle Fibbe Trollet trivas i

sitt gruvhål , bara det inte ligger allt för långt borta från "världkroppen "

så han/hon den det kan hoppa fram och husera snabbare än kvickt då

vädret tillåter och då "världkroppen" gjort något trevligt *blink*


Och ett gamlat övergivet dagbrott , ligger inte allt för långt

bort från oss , så det gruvhålet skulle nog passa alldeles utmärkt

åt mitt Fibbe Trolle och jag passerar det varje morgon numera  , då jag bytt motionsslinga då jag inte har min älskade , trogna fyrfotade vän med

mig längre...........


Så jag kan ju vinka åt Fibbe Trollet varje morgon då jag passerar , då 

kanske inte det lilla oknyttet känner sig så ensam och övergiven *ler*

Det blir lite som en djurpark , fast för Fibbe Troll istället , en oknyttpark *skrattar*


Många kanske undrar över att "jaget" promenerar varje morgon ,

då jag har ett Fibbe Troll som härjar i min kropp ?? *ler*

Det är nämligen så att jag är född med "missbildade" knä och höftleder

och jag behöver hålla igång muskelaturen i benen , jag borde helt enkelt inte

kunna gå över huvud taget enligt min läkare .

Jag föddes envis och jag är glad och tacksam  över att jag hade en sådan klok mormor (där jag tillbringade mina första levnads år, då min älskade mamma var tvungen att jobba för hon var ensam om att försörja mig =)) att hon inte hjälpe mig så fort jag skulle förflyttade mig , tack vare henne och min envishet , så lärde jag mig att gå till slut , även om det tog över två år innan jag kunde gå helt själv *ler*


Den dag då jag inte orkar hålla igång benmuskelaturen , ja då är

det ett liv i rullstol för min del , men jag har inte lust att hamna

där än , inte för att jag tror att jag skulle få sämre livskvalite och

inte för att jag är rädd för ett liv i rullstol , utan för att jag helt enkelt

inte har varken tid eller lust att hamna i rullstol just nu *ler*

Därför tvingar "jaget" med sig Fibbe Trollet  ut på en daglig morgonpromenad ,

oavsett om Fibbe Trollet vill eller inte och där förkämpar "jaget" med

att gå ned i vikt , så mina knä och höftleder inte ska ha så mycket övervikt

att bära på *ler*


Nu kanse ni undrar om det inte går att operera min  "missbildade" leder ??

Visst går det , idag har läkarna den kunskapen och de har den tekniken

som de inte hade då jag föddes och jag har opererat mina "missbildade" 

knäleder ett X antal gånger , men nu är det så att jag gått så här i hela mitt

liv och hela min kropp är sliten snett och för att jag eventuellt skulle kunna

bli bra av en operation , så skulle de behöva bygga om hela mig och de

gör de inte , då det inte ens är 50%  chans att jag blir bra  , just på grund av min ålder och att jag gått "fel" så länge och slitit (nött)  kroppen snett *ler*


Hade jag fötts idag med mina "missbildade" leder , ja då hade läkarna opererat

mig och jag hade fått "normala" leder *ler*

Men nu är det som det är och jag har levet ett bra liv och ett aktivt liv och lever fortfarande ett bra och aktivt  liv trots mina "missbildade leder , fast jag är inte riktigt lika aktiv idag som jag var för tjugo år sedan , men det har ju sina naturliga förklaringar *blink**

Mina leder har aldrig fått vara ett hinder för mig , fast med åren så har man

ju lärt sig att bruka "hovet" och anpassa sig efter lederna *skrattar*


Jag har alltid vetat att jag en dag kommer att hamna i rullstol , men inte

när och det är inget jag går och grubblar över heller *ler*

Läkarna trodde att jag skulle sitta i rullstol innan jag var trettio , men se tänkte

inte jag och det gjorde jag inte och jag sitter inte där än *blink*


Oj då , detta inlägg blev lite av en sjukdomshistoria *skrattar*


Önskar er alla en bra dag och en riktigt trevlig helg och ni har väl

inte glömt bort att det är morsdag på söndag ?? *ler*


Varma kramar till alla er som tittar in här hos mig ! *ler från hjärtat*


Carpe punctum 


Välkommen åter ! *ler*





 
 
Mita

Mita

28 maj 2010 09:25

Usch vännen, det där lät inte för roligt,en jäkla tur att du är så envis,*ler* ja det behövs ibland verkligen,ett jäklar anamma för att kunna gå vidare.
Alla har vi våra ryggsäcka att släpa på,det gäller att ta vara på ljusglimtarna,annars blir det alldeles för tungt.
Jag läser mellan raderna att du har det nog ganska så jobbigt,och speciellt nu.Ibland så är man ju mer känslig,så är det.
Du verkar ha ett sånt positivt sinnelag,och det är jag glad över för din skull.
Jag är nog mer lagd åt andra håller tyvärr,fast man har en fasad utåt,
Nej men nu får vi glädja oss åt solstrålarna dom värmer, för det är rätt kyliga morgnar just nu,
Ha en fin dag vännen,och en skön helg,
Varma kramar till dig!

http://nospussar.bloggplatsen.se

 
Ulla

Ulla

28 maj 2010 09:30

God morgon Berith,det skulle inte vara dumt om du kunde tappa ner Fibbe Trollet i gruvhålet :-)Idag har vi små regn och mulet, igår kanon väder brände mig på näsan Hi,hi, jag var ute hela dagen med mina två små guldklimpar, idag ska jag hälsa på mitt jobb och äta tårta, ha en bra dag kramen

http://www.ullasglitter.se

 
Inga-Lill

Inga-Lill

28 maj 2010 09:40

Ja, inte har du det lätt inte men vi har nog alla en krånglig ryggsäck att dras med. Om det har med ålder att göra eller bara är av födsel och ohejdad vana det är väl olika. I alla fall så har jag också en ryggsäck, allergi som övergick i astma men det var nog inte bara allergin som gjorde det. Hade TBC i 16 års åldern och det gjorde nog sitt till. Sen har lederna börjat protestera men det är nog straffet för de åren jag ägnade mig åt lokalvård i rasande fart.

Jyckarna skickar massor av taxpussar till dig och hoppas att du har det bra trots din saknad.

Den här helgen tänker jag ta en paus, från bloggandet för jag ska iväg på något historiskt jippo i morgon och då kommer söndagen att gå i vilans tecken.

Kramar i mängd till dig och din gulliga familj.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Berith

28 maj 2010 10:05

Mita , jodå jag har gott om jäklar anamma , evishet och överskott av positivt tänkande , så det räcker och blir över ;)))
Håller med dig , vi har alla våra ryggsäkar att dras med och det gäller att se de små glädjeämnena i tillvaron och glädjas åt var dag =))
Jasså , det är hos er solen är idag , då behöver jag inte fundera på var den är , var lite ängslig att den gått vilse ;))
Önskar dig detsamma vännen , varma kramar =))

Ulla , ja igår värmde solen även gott här hos oss =)) Guldklimparna är verkligen guldklimpar som förgyller tillvaron ! =))
Önskar dig detsamma , varma kramar =)

Inga-Lill , ja visst är det så , vi har alla våra ok att bära och av olika anledningar också , var och en har sitt och man kan aldrig känna någon annans smärta ....
Hälsa och tacka dina härliga taxar så mycket =))
saknaden är stor och sorgen kommer och går i vågor ...
Ibland behöver man lite bloggpaus också , hoppas att ni får det trevligt på det historiska jippot i morgon och att vädrets makter är med er ! =))
Varma kramar till dig och de dina ! =))

 
Monica

Monica

28 maj 2010 12:40

Hejsan!

Vilken tur att du är envis, med envishet kan man komma långt, och det har du ju bevisat;)
Önskar dig och de dina en riktigt fin fredag och helg!
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

28 maj 2010 12:51

Vad humoristiskt skrivet av dig detta med Fibbe trollet. Du har en härlig fantasi. Ja man kommer långt med envishet men det kan inte vara så lätt jämt. Till en viss del lär man sig leva med sina smärtor men ibland är det bara för mycket. Skönt att du har ditt härliga altandäck att sitta på och koppla av.

Vad tråkigt att du föddes med detta men tur då att du är envis och du fick ansvar tidigt. Du verkar ha både en härlig mormor och mamma.

Tack för att du delade med dig av din historia. Läkarna har inte alltid rätt. Jag själv fick struma av att jobba i mögelhus och dom sa att jag aldrig skulle bli fri den men nu har jag inte haft några symptom på 25 år.

Ha en fin dag
varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Carola

Carola

28 maj 2010 15:35

Hoppas ni får en helg med mycket sol,så du får må riktigt gott!

http://familjemahlberg,bloggplatsen,se

 
Monica

Monica

28 maj 2010 17:46

Tack vare din optimistiska syn på allt så klarar du vad som helst har jag förstått.Tänk om alla vore så positiva som du är då hade det inte funnits några gnällspikar.....visst förstår jag om folk klagar när dom har värk och besvärligheter, men du klagar ju aldrig tycker jag trots dina besvär.

Här småregnar det nu ikväll och morgondagen blir nog inte så fin heller efter vad vädergubbarna har sagt.

Ha det gott!

Kram

http://violett.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

28 maj 2010 19:37

Monica , Det är både på gott och ont att vara så envis som jag har varit och är , ibland vill jag för mycket , men jag har lärt mig med åren mina begränsningar =))
Önskar dig detsamma , varma kramar =))

Tack Wiper =)) både mamma och mormor var ena riktiga glada och snälla "krut"kvinnor =))
Synd bara att min kära mor inte fick uppleva ålderdomen , utan dog väldigt tidigt =((
Önskar dig detsamma , varma kramar =))

Carola , önskar dig detsamma , varma kramar =))

Monica , jodå , nog händer det att även jag klagar , men det är inte ofta , man får ju inte mindre ont av att beklaga sig och Fibbe trollet försvinner inte heller av att beklagar mig , så det är bara onödigt och skapar bara dålig energi ;))
Här har solen kommit fram under kvällen =))
Önskar dig detsamma vännen , varma kramar =))

 
Helena

Helena

28 maj 2010 21:19

Starka, härliga du!
Det är inte bara troll och spöken som du kämpar emot!! Du är beundransvärd!
Kram Helena

http://www.bloggarmorsan.blogspot.com

 
Ingen bild

Berith

29 maj 2010 08:31

Tack Helena =))Din ord värmer i hjärtat ! =))
Varma kramar ! =))

 
Sussi

Sussi

29 maj 2010 10:43

Hoppas värmen och solen kommer tillbaka snart då så Fibbe Trollet får lämna dig en stund. Det låter som om ni båda behöver en paus från varandra ;)

Hemskt det där med dina knä och höftleder. Nu för tiden, som du skriver finns det lite mer kunskap om hur man kan fixa till sånt. Synd att det inte fanns det förr med. Men det låter som om du har trotsat det där länge nu och kommer att göra ett tag till. Envisheten ska ju vara bra att ha till någonting ;)
Min pappa ska in på operation nu. Hans höftkula är tydligen helt slut. Tur att det inte var förr han fick det här problemet! Då hade dom väl inte gjort så mycket åt det?

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards