Direktlänk till inlägg 12 maj 2010

Glädje mitt i sorgen.....

Av Berith - 12 maj 2010 07:30

Så är det onsdag och helgen står redan för dörren....

"Flaxarhelgen" som vi brukar kallar Kristi Himmelfärds *ler*

Långhelg blir det för våran del , då gubben tagit ut en

semesterdag på fredag , det behövs , så att vi får "landa" lite....


Tack alla "gamla" och nya bloggvänner för era tröstande

kommentarer i gårdagens inlägg , det värmer det sorgsna

hjärtat *rörd*

Tack go´a Carola för den underbara dikten jag fick av dig ,

jag publicerar den i slutet på detta inlägg *rörd*


Efter skogspromenaden igår morse , så var "Lillen" mer brun än

vit ...denna tid på året är det så många krondiken i skogen

som måste undersökas , så det blev raka vägen in i duschen för

"Lillen" då vi kom hem igen *ler'


  


Nyduschad och fräsch så satte sig "Lillen" och spanade på 

grannens katt medan jag gjorde min yoga *ler*


"Lika bra att fördriva tiden med att spana på grannens katt ,

medan jag väntar på att du , matte ska bli färdig med ditt "krumbuktande"

och serverar frukost istället " *viftar på svansen*


Det är inte bara i skogen som det är lerigt och dant ....


  

Det som göms under snö...kommer fram vid tö....

Nedanför altanparadiset är det bara jord och lera ....inte alls trevligt , men

vi har i alla fall en altan i år och inget sandtag ....så jag klagar inte *ler*

Så fort snön har farit och det torkat upp , ska det hit ett lass med matjord

och gräsfrön , så nästa vår , så har vi förhoppningsvis en gräsmatt här i

stället för lera och jord *ler*


Jag gick en sväng på gården...där vi har gräsmatta och spanade efter

lite vårtecken .....


  

Jodå , i blombänken håller smörbollarna på att vakna till liv...

mitt i alla sorg , så känner man lite glädje då man ser hur

naturen vaknar till liv , efter en lång , kall och snörik vinter *ler*


Häggen är i knopp , den brukar alltid blomma till skolavslutningen ,

 vi får se om den hinner blomma till den i år , då våren är så sen .....


  


Det blev så fint väder i går afton , så jag och gubben tog en sväng

ner till kyrkogården och besökte min kära mor och mina älskade

morföräldrars gravar .....


  


På vägen hem , så tittade vi in hos de stolta föräldrana och guldklimpen

Vera , som provsatt sin nya gåstol som hon fått i present av mig och boffe (bonusmorfar)...hon får växa till sig lite , innan hon når ner till golvet , men hon såg ut att trivas i den *ler*


  


Jag blev även glatt överraskad igår då jag kom ut till postlådan

för att plocka in posten ...ett brunt paket till mig från min älskade

bonusdotter som för tillfället bor i England  *ler*


  

Hon känner sin bonusmamma väl *skrattar*

Nio olika burkar med lösvikts te ...en passande present till en burkoman

och teoman som jag är *skrattar*

Ni som följ mig ett tag vet att jag har "pippi" på burkar och att jag älskar att

dricka grönt te med honung i  *ler*

Glad över överraskningen blev jag i mitt sorgsna hjärta *ler*


Jag ringde upp henne och tackade för paketet och dess innehåll *ler*

Bonus dottern  berättade att de hade varmt och skönt och att hon gick omkring i shorts och linne , betydligt lättare klädsel än vad vi går omkring i här hemma i Boli´a ....men om ett par veckor så går vi nog lika lätt klädda (förhoppningsvis ;))


Ja det var min /vår gårdag ....

Nu ska jag gå en bloggrunda , sedan ska jag och "Lillen" gå ut igen

och njuta av det vackra vädret och ta vara på denna dag tillsammans *ler*

Just nu ligger "Lillen" och snarkar ljudligt i sin favoritfåtölj nyduschad även denna morgon *ler*

Det kommer att bli tomt och tyst och saknade kommer att bli stor  (gråter en skvätt)


  


Önskar er alla en riktigt bra dag , och en trevlig helg , varma kramar till alla

er som tittar in här hos mig och "Lillen" *ler från hjärtat*


Carpe punctum 


Välkommen åter ! *ler*



Dikten jag fick av Carola , jag blir rörd till tårar varje gång jag läser den *ler  med tårar i ögonen*

Tack än en gång Carola , det var snällt av dig *ler*


På den här sidan himlen finns en plats som kallas Regnbågsbron.

När ett djur som varit särskilt betydelsefull för någon dör,

 så kommer det till Regnbågsbron.

 Där finns ängar och kullar för alla våra speciella vänner så att de kan springa och leka tillsammans.

Där finns tillräckligt med mat, vatten och solsken,

 och våra vänner har det varmt och skönt.

 Alla djur som har varit sjuka och gamla blir återställda till hälsa och vigör; de som varit skadade eller handikappade blir friska och starka igen , precis som vi minns dem i våra drömmar från gångna tider.

Djuren är glada och nöjda, utom för en liten sak;

de saknar alla någon väldigt speciell som de varit tvungna att lämna kvar.

 Alla springer och leker tillsammans ,men en dag kommer någon av dem att stanna upp och titta i fjärran.

Dess klara ögon är intensiva; kroppen börjar skälva.

Han springer plötsligt ifrån gruppen, flyger över det gröna gräset,

 hans ben bär honom fortare och fortare.

Han har sett dig, och du och din speciella vän möts till slut

 i en lycklig återförening för att aldrig skiljas igen.

Lyckliga kyssar regnar över ditt ansikte,

 dina händer smeker på nytt det älskade huvudet, och du ser ännu en gång in i de tillgivna ögonen på ditt djur som så länge varit frånvarande från ditt liv men aldrig från ditt hjärta.

 Sen går ni över Regnbågsbron tillsammans......


*torkar tårarna*





 
 
Mita

Mita

12 maj 2010 08:54

Den där vackra dikten får mig alltid att gråta,men både av sorg och kanske glädje trots allt.För nånstans möts vi igen,det tror jag verkligen.
Jag la in den som minnesord på Famous sida på hemsidan.
Visst är det fint med vårtecken som kommer upp eftersom nu,även hos er.
Nu är det ju helg igen och då väntas det tydligen sämre väder typiskt nog. I alla fall här nere.Men jag hoppas ni får finare och vårvärme.
Gåstolen brukar dom älska att knata runt i.Blir ju mer rörelsefrihet för dom,och kan upptäcka nya saker,*ler*
Vi köpte ju sån till Amanda,och nu har även Ida susat runt i den.
Jag förstår att du tar in och verkligen njuter ordentligt av varje stund tillsammans med Lillen.
Varma kramar till dig vännen,och ta hand om varandra.

http://nospussar.bloggplatsen.se

 
Daniel

Daniel

12 maj 2010 09:02

Beklagar!! Fin gripande dikt. Man ska återses, det tror jag!!
Du fick ju vårtecknet!

http://danielfagerholm.webblogg.se

 
Ingen bild

Berith

12 maj 2010 09:04

Ja Mita , det är en verkligen vacker dikt och som
du vet så tror ju även jag att vi ska mötas igen *ler*
Jag har några fyrfota älsklingar som förhoppningsvis ska möta upp mig då jag kommer vaggandes över bron en dag till de gröna ängarnas land *ler*
Ja , vi njuter av varje dag tillsammans och tar vara på stunderna vi har kvar 'rörd*
Varma kramar till dig min vän =))

 
Ingen bild

Berith

12 maj 2010 09:05

Tack go´e Daniel *ler*
Ja vi skall alla mötas en dag igen , det tror även jag *ler*
Ja vårtecknet kom tillslut även här hos oss ;))
Vara kramar =))

 
Ingen bild

Inger Mari

12 maj 2010 09:27

God morgen!
Først.... Gi vakre, snille Maxen en god klia fra oss. Jeg gråter med deg, Berith, for jeg vet hvor tungt det er å sende go'vennen over regbuebroen. Det er som du sier, sorg og glede går hånd i hånd. Heldigvis er det ikke langt mellom gråt og latter, når man har gode minner med på veien videre.

Nydelige Vera vokser seg stor og flink. Koselig å få følge på utviklingen hennes gjennom bloggen din. Å få barnebarn er stort, og tilfører livet en ny dimensjon. Min eldste datterdatter fyller 20 om noen dager, og i september får min datter Monica og hennes mann trillinger. Joda, du ser rett.. Vi visste om 2, men på siste ultralyd poppet enda et hode opp. :o)) Det er så spennende! Vi gleder oss!!! Strikkepinnene mine går og går, har knapt tid til annet... :o))

Så deilig å se at snöen er nesten borte rundt husene. Nå er det tid for rydding. Svein Harald kommer over til pinse, og blir en ukes tid. Rinto og jeg må dessverre bli her i Bodö, men i juli har jeg ferie og da skal vi være der i seks deilige uker!!! Gleder oss masse!!!

Ha en deilig dag!
Stor klem fra oss i Bodö

:o)

 
Ingen bild

Berith

12 maj 2010 09:34

Tack Inger Marie för din omtanke *ler*
Oj , trillingar...vad spännande ...förstår
att du längtar du blir mormor gånger tre på
en gång...tre guldklimpar att glädjas åt ! =))
Vad glad jag är för din/ eran skulle och jag gläds med er !! =))
Ja , äntligen börjar även vi ha barmark =))
Förstår att du längtar hit till Boli´a ...men snart så är det sommar och semester =)))
Önskar er allt gott uppe i Bodö , varma kramar till er från oss =))

 
wiper

wiper

12 maj 2010 09:44

Vilken fin bild på hunden så rörande. Ni har en sån där drömaltan som går över hela huset. Valdigt fin gravplats. Tråkigt att du mist din mor så tidigt. Det var ingen dålig gåstol lilla Vera fått. Tänk vad det finns att köpa nuförtiden wow!. Vilken snäll och gullig bonusdotter du har. Jättefina och häftiga burkar. Jättefin och hoppingivande dikt.

Ha en fin dag och sköt om dig goa vän

Varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Pisan

Pisan

12 maj 2010 11:17

Sitter här med tårarna rinnandes ner för kinderna. Vilken vacker dikt!!!! Åhh vad jag känner med dig vännen....
Vad gulligt av bonusdottern att skicka så fina teburkar till dig. Jag gillar också te och burkar :-) Har en hel del här hemma. Varma goa kramar från mej till dej vännen!!

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

12 maj 2010 13:23

Tack Wiper , ja min mamma gick bort alldeles för tidigt , hon var 59 år då hon hastigt rycktes bort får detta livet...men en dag så möts vi igen ;))
Ja dikten är väldigt vacker och hoppfull =))
Önskar dig detsamma vännen =))
Varma kramar =)

Tack Pisan min vän =))
Ja hon är allt bra go´bonus dottern =))
Varma kramar till dig vännen =))

 
Vicke

Vicke

12 maj 2010 13:26

ja, nu är det helg igen, jag hoppas att du får en fin helg

http://animeramedvicke.bloggplatsen.se

 
Ulla

Ulla

12 maj 2010 13:49

Hejsan Berith, Blir så ledsen för din skull, jag vet vad du går igenom, har själv gjort det, kan bara säga att jag är ledsen och tänker på dig, varma tankar och kramar till dig och din familj,

http://www.ullasglitter.se

 
Ingen bild

Berith

12 maj 2010 15:27

Jag önskar dig detsamma Vicke , varma kramar =))

Tack Ulla för din omtanke , det värmer i det sorgsna hjärtat *ler*
Varma kramar till dig och de dina =)

 
Margit

Margit

12 maj 2010 15:58

Berith, fina bilder du bjuder på...och det visar oss att livet är BÅDE glädje, skartt, sorg och tårar! Inge av oss upplever livet på annat sätt. OCH när vi är ledsen och sorgen drabbar oss, så är det SÅ SKÖNT att även då ha vänner att dela detta med.
Önskar dig och din familj en fin kväll.
Kramen också naturligtvis!!!
Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Ingen bild

Åsa

12 maj 2010 16:41

Tråkigt !!! Inget lätt beslut att ta ...
Tänker på dig ..

 
Ingen bild

Berith

12 maj 2010 17:33

Tack Margit =)) Ja sorg är ju en del av livet och livet är ju som det är , en berg och dalbana *ler*
Varma kramar till dig vännen =)

Tack Åsa , varma kramar =))

 
Monica

Monica

12 maj 2010 19:10

Höll precis på att glömma av mina bloggvänner ikväll.Har varit lite annat att pyssla med, men nu är jag här i alla fall.

Vilken vacker dikt du har fått, tänker med sorg i hjärtat på att er älskade vovve snart är borta, så fin på kortet.... söte Lillen.

Styrkekramar till er alla i familjen!

http://violett.bloggplatsen.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

12 maj 2010 20:14

Tröstekram till dig en dag efter - men tröstekramar kan behövas länge. Vackert skrivet och vackra bilder. Sköt om er under långhelgen! ♥

http://gladakatarina.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

12 maj 2010 23:32

Verkligen vacker dikt, och vilket fint foto på "Lillen".
Snällt av din bonusdotter att skicka dig en present, gott the i fina burkar dessutom:)
Lilla Vera ser nöjd ut i sin nya gåstol, blir nog många roliga turer när hon når ner med fossingarn:)
Hoppas du får en njutbar Kristi Himmelsfärds dag i morgon med fint väder, trots den sorg du bär på och som säkert sitter i dina tankar stor del av din tid...
Kramar*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
Vicke

Vicke

13 maj 2010 06:31

ha en fin dag nu

http://animeramedvicke.bloggplatsen.se

 
Sussi

Sussi

13 maj 2010 08:30

Vad härligt att våren är på intågande till er med. Dom första tecknen är dom finaste..
Vilken fin present du fick av din dotter. Nu blir det till att ha tesmakning alltså ;)

Dikten var jättefin. Det gick inte att hålla sig ifrån tårar. Pussa Lillen från mig och ha en fin dag

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Berith

13 maj 2010 08:44

Monica (gökboet), tack vännen , varma kramar =))

Tack Katarina , varma kramar =))

Tack Monica , önskar dig detsamma , varma kramar =))

Vicke , önskar dig detsamma , varma kramar =))

Sussi , ja nu blir det teprovning ;)) Jag fäller en tår varje gång jag läser dikten ...
Lillen hälsar och tackar för pussen ...
Varma kramar =))

 
Ingen bild

Inga-Lill

13 maj 2010 18:47

Jag fick lov att samla mod till mig, efter att ha läst denna underbara dikt. Tårarna har runnit och det är svårt att se bokstäverna på skärmen. Tur att jag vet vart de sitter på tangentbordet, men jag fick allt lov att börja om flera gånger.

Det är många svåra timmar ni har framför er men om Lillen är sjuk och det inte finns något att göra, så är det bäst som sker. För vad man än vill så inte är det att ens älskling ska lida. Även om man vill att de ska leva i all evighet, så vet man innerst inne att det inte är möljligt. Tänk på att Lillen får det bra och att ni kommer att ses igen och du glömmer honom aldrig men det gör inte han heller.

Kramar i mängd till er alla.

 
Marina

Marina

14 maj 2010 09:56

Hej och god morgon min underbara fina vän

Inte låter du tjatig, tvärtom min goda snälla fina vän. Du är så varmt välkommen så mycket du vill i min gästbok och besöka min hemsida.


Underbar fina fotografier du har lagt in här vännen. Önskar er en underbar härlig fortsättning och ta vara på stunden och lev i nuet.

Många stärkande styrkekramar från lilla mig.
Tänker på dig.
Kraaaaamisar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards