Direktlänk till inlägg 23 april 2010

"Är huvudet dumt , får kroppen lida "

Av Berith - 23 april 2010 07:30

Hela gårdagen tillbringade jag åter igen i Gul Villan ,

där Go´a E , R , M , I och jag gräddade Våfflor hela dagen *ler*

Det har varit /är hälsoveckan i veckan och Gul Villan hade 

öppet extra länge , ja det är inte bara Gula Villan som har haft

extra aktiviteter denna veckan i hälsans tecken , utan Badhuset ,

EFS , skolan och företagen*ler*

Alla som kom till Gula Villan och fikade kunde skriva upp sig på en lista

och vara med på utlottningen av en STOR fruktkorg *ler*

Dessutom så slog vi besöksrekord i går *ler*

(Denna gång var kameran med i väskan , men jag  glömde bort att

fotografera ...men kameran var i alla fall med ;))


Då vi stängde igår afton, så drog vi en vinnare och go´a fru M 

vann korgen och jag fick den stora äran att ringa och berätta det 

för henne och hon blev så glad så man skulle kunna tro att jag ringde

och lyckönskade till en miljonvinst på lotto *ler*


Ja idag känns det verkligen i kroppen att jag varit igång i veckan *ler*

Fibbe Trollet festar och har sig , men så går det då "jaget" envisas *skrattar*

"Är huvudet dumt , får kroppen lida " *blink*

Eller rättare sagt , då "jaget" är tjurigt och inte vill lyssna på "kroppen" ,

då jublar Fibbe Trollet och drar  igång en fest av dess like *skrattar


Jag brukar ofta få frågan  ...."Du som är så aktiv , borde ju kunna jobba ?"

Men det är en stor skillnad på att jobba och vara aktiv i Gula Villan , i

Gula Villan kan jag/vi komma och gå som jag/vi vill , vi flera som hjälps

åt och många av oss är halta och lytta på ett eller annat vis , så det finns

förståelse för om någon  måste gå undan en stund och vila , eller rent av åka hem , för att man helt enkelt inte orkar , vissa dagar irrar man runt som en virrpanna och gör inte så mycket nytta , kroppen är där men hjärnan är någon annan stans , så är det att leva med ständig värk  ......

På en arbetsplats skulle det inte funka att ha en hel drös med virrpannor som virrade runt  och som kommer och går efter hur dagsformen är *ler*

Och vi som har fibro , det kan skifta på en timma eller två , det kan kännas riktigt bra ena stunden för att i nästa så är man klubbad ....


Bara för att man lider av någon krämpa , så betyder det ju inte att man inte

har behov av det sociala umgänget...det är en väldigt viktigt bit för oss

alla , för unga ,gamla , friska och "sjuka" .....själen måste också få sitt , även om

kroppen inte alltid orkar *ler*

Sedan att det kommer surt efter , tja är man villig att ta det , så är det helt klart

värt det ...men det är ju upp till var och en , vi är ju alla olika *ler*


Jag är en "socialenstöring"  , jag trivs även att vara för mig själv , men

uti mellan åt så behöver även jag träffa och umgås med andra människor

och byta tankar och babbla på om allt mellanhimmel och jord *ler*


Även om man har krämpor , så måste man ju få ha ett så innehålls fullt 

liv som man bara kan och orkar *ler*


Jag vill även tacka er alla för era go´a kommentarer , det värmer i hjärtat *ler* 

Jag hade inte orken igår kväll då jag kom hem ,  att svara på dem .....

Nu ska jag gå en bloggrunda  , sedan ska jag umgås med mitt oknytt

 Fibbe Trollet *ler*


 Det är fredag och helgen står för dörren IGEN  *ler*

Så jag önskar er alla en riktigt trevlig och mysig helg ! *ler*


Varma kramar till alla er som tittar in här hos mig och "Lillen" ! *ler från hjärtat*



Carpe punctum


Välkommen åter ! *ler*

 
 
Sussi

Sussi

23 april 2010 07:58

Haha du är för härlig du. Ett framsteg i alla fall. Kameran var ju med den här gången! Nästa gång kanske du till och med kommer ihåg att fota hihi

Nej då. Jag är på jobbet men inlägget blev lite senare än vanligt bara. Jag blir lite chockad själv, tydligen så tycker som att man måste jobba när man är på jobbet?? ;-)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Helena

Helena

23 april 2010 08:32

Jag som inte är drabbad kan ju inte ens föreställa mig hur det är att leva med fibromyalgi. Men jag är övertygad om att det är viktigt att inte resignera för smärtorna och tröttheten. Jag tycker du är fantastisk som håller igång som du gör!
Stora kramar från Helena

http://www.bloggarmorsan.blogspot.com

 
Ingen bild

Berith

23 april 2010 08:46

Sussi ..jasså det är det man gör då man är på jobbet...jobbar ...hahah...
Ja, det tar sig..hahaha...Nästa gång kanske jag kommer ihåg att fotografera ;))
Varma kramar =)

Helena , tack vännen =))
Jag tycker att värken inte ska få ta för stor plats , ett "liv" måste man ju försöka ha ändå , trots värken =))
Varma kramar =)

 
Pisan

Pisan

23 april 2010 10:20

Håller med dig i det du skriver om att om man är aktiv så borde man kunna jobba. De sista månaderna jag jobbade var jag tvungen att gå ifrån och gå och lägga mig i fikarummet för att vila och sova nån timme - och det funkade inte alls. Så kan man inte ha det på en arbetsplats. Mina friska kollegor blev ju lidande utav det. Chefen var inte förtjust heller...
Önskar dig en fin fredag vännen! KRAM! :-)

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Inga-Lill

23 april 2010 12:09

Det är tur att ni har Gula Villan, här har de oxå någont sånt men dit är det 10 mil enkel resa så inte kommer jag iväg dit inte. Jag får försöka hitta på andra saker så jag inte slutar som en enstöring, för det är lätt gjort när inte kroppen fungerar som den ska. Har letat efter ett halvtidsjobb i flera år men det finns tyvärr inga annat än inom åldringsvården eller städning och det orkar inte min kropp med längre. Vi som har hadikapp som inte syns har det egentligen värre än de som det syns på, för alla tycker att du ser så frisk ut, cortison kinder blir lätt lite röda som du kanske vet. Medikaniner i mängd håller en på bena men frisk nä det är det långt ifrån, förstår inte människor att vi oxå behöver ha ett socialt liv för att fungera.

Du får ha en trevlig helg och hoppas att vädret blir bra så du kan sitta på ditt altan paradis och bara njuta.

Kramar i mängd till dig och hela din familj.

 
Ingen bild

Berith

23 april 2010 12:32

Pisan , Ja , så var det för mig sista tiden också och det blev ohålbart , även om jag hade en mycket förstående chef och super bra arbetskamrater...men som sagt , det funkar inte i längden ...
Önskar dig detsamma , vännen , varma kramar =)

Inga-Lill :Ja, jag är glad att vi har Gula Villan , en trevlig mötesplats =)
Alla behöver den sociala biten , annars blir man bara "sjukare" , du förstår säkert vad jag menar =)
Önskar dig detsamma , Varma kramar till dig och de dina =))

 
Monica

Monica

23 april 2010 12:50

Vilken trevlig dag du hade även igår, det är dej väl unnat att komma ut och träffa folk. Jag förstår inte att en del ska lägga sej i vad andra gör och inte gör också för den delen, men det finns folk till allt som man brukar säja.De som lägger sej i det dom inte har med att göra har nog inte så mycket att ta sej för tror jag, då blir det att dom retar sej på andra människor.

Ha en riktigt bra fortsättning på denna fredagen!

Kramar

http://violett.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

23 april 2010 13:36

Ja jag känner igen det där,att folk tycker man är pigg och fräsch.Dom ser ju inte sen när man är som värst hemma. Ute bland folk och få social gemenskap är nog så viktigt.Man är ju inte sjuk frivilligt.
Nu får du ta det lite lugnt och vila dig.
Sköt om dig.
kramiz!

http://nospussar.bloggplatsen.se

 
Daniel

Daniel

23 april 2010 13:39

Inte lätt att få full förståelse bland folkmassan. men bra att vara ute och social i den pass mån man orkar.
En varm kram

http://danielfagerholm.webblogg.se

 
Ingen bild

Berith

23 april 2010 13:41

Monica , Det ligger något i det du skriver =)
Önskar dig detsamma , varma kramar =)

Mita , ja de ser ju inte hur man mår de dagar man håller sig hemma...precis , man har inte själv valt att bli sjuk =)
Det ska jag göra , varma kramar =)

 
Ingen bild

A-L

23 april 2010 13:41

Ja, suck kan man kalla de människorna för energi tjuvar och hur gör man av sig med dom de finns ju överallt och hoppar på en när man minst anar:(..Jag försöker intala mig själv att jag skall inte ta åt mig men tyvärr misslyckas jag. "Det ser inte ut som det är något fel på dig inte" hade jag varit du hade jag klättrat på väggarna..Vad förväntar de sig att man skall ha ett stort horn på pannan och vem har sagt att man inte klättrar på väggarna..Åh jag blir stum när de hoppar på mig för jag är så skör och tårarna bränner bak ögonlocken och jag vill inte skämma ut mig och då blir det att man skiftar samtalsämne men jag hade velat komma på något bra att säga. Jag blir så ledsen på mig själv att jag tar åt mig och det förstör dagen med det stora D:et. JAG vill inte heller vara JAG men vad har man för val.. Man behöver absolut den sociala biten för isolering är inte bra men påhopp är ingen hit. Energi har jag så lite av måste ha all till mig själv. Tack Berith för att du finns och förgyller mina dagar! Ha en trevlig helg=)

 
Ingen bild

Berith

23 april 2010 13:43

Daniel, så är det , det är viktigt med den sociala samvaron =)
Varma kramar tillbaka =))

 
Ingen bild

Berith

23 april 2010 13:51

A-L , Tack själv =))
Jag förstår precis hur du känner !!
Jag har slutat att ta åt mig , de som känner
mig vet hur jag har det och de skulle aldrig fälla någon sådan kommentar ....
De som fäller sådana kommentarer känner inte MIG som person =)
Den sociala biten är väldigt viktig , även för oss som har krämpor ...vi har blivit berövade så mycket , ska vi även bli berövad den sociala samvaron också ??...NEJ , det ska vi inte och något sådant skulle jag inte tolerera, det ska ingen tolerera ...vi har samma rättigheter som de som är fullt friska och arbetsföra !
Bara för att det inte syns utanpå , så betyder det inte att man är frisk och arbetsför !
Önskar dig detsamma !! Varma kramar =)

 
Anita

Anita

23 april 2010 15:43

Visst måste man få sköta om den sociala kontakten också. Har man värk och besvär lindras det onda genom att man får frigöra endorfinerna i kroppen och känna glädje. Så är det. Idag vet vi ju hur viktigt det är och att kropp och själ går hand i hand. Det är också så viktigt att man försöker få ut människor med olika sjukdomar i umgänget för att förgylla deras vardag lite. Du själv är nog en person som inte tar illa upp när oförståndiga människor tror att du orkar med ett så kallat "riktigt" arbete. Hoppas det. Skicka dem hit till mig annars ... jag hjälper dig gärna.
*skrattar*
Ha en go fredagkväll och helg !!!
Stor kram från mig !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ulla

Ulla

23 april 2010 16:28

Hejsan Betith, skönt för dig att det går framåt, nästa gång kanske det blir lite foton,:-) Hi.hi Vill bara önska dig en skön helg hoppas att Fibbe trollet tar ledigt, kramen

http://www.ullasglitter.se

 
wiper

wiper

23 april 2010 16:50

Vad härligt att dom har hälsovecka. En sån skulle man behöva gå på ;). Vad kul att ni slog besöksrekord. Jag kan riktigt se framför mig hur härligt ni har det i Gula villan.

Det är så sant det du skriver sen och bra för så är det.

Hoppas du får en fin fredagskväll och att Fibbe håller sig undan lite
Varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

23 april 2010 17:55

Låter som trevligt ställe Gula Villan, och ni verkar verkligen ha trevligt. Säkert uppskattat för hela samhället! Hoppas du får vila kroppen i helgen och att solen får skina!
Önskar dig en riktigt fin helg!
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
Vicke

Vicke

24 april 2010 07:53

Jag tittar bara in för att önska dig en trevlig helg.

http://web.comhem.se/animeramedvicke

 
Ingen bild

Berith

24 april 2010 08:25

Anita , så sant så ,jag håller verkligen med dig =)
Önskar dig detsamma , Varm kramar =)

Monica , jadå , i helgen blir det inte många knop , en riktigt bara vara helg blir det ;))
Önskar dig detsamma , varma kramar =)

Vicke , jag önskar dig detsamma, varma kramar =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards