Direktlänk till inlägg 23 mars 2010

Det finns inga måsten ....

Av Berith - 23 mars 2010 07:08

  


Även denna morgon är solen på väg upp över Boli´a och 

termometern visar "bara" -3,7 grader *ler*

Gårdagen var en underbar dag , som tillbringades ute i lähörnet

på altnpradiset tillsammans med min go´ vän A , som är faster till

mitt älskade barnbarn Vera *ler*


Vi satt där och njöt av tillvaron , drack te och babblade på om

än det ena än det andar och vi var rörande överens om att det

inte finns några måsten *ler*

Ordet måste tycker jag är hårt , kallt , otrevligt och ett negativt

ord som borde strykas ur svenskarnas ordförråd *ler*


Man måste ingenting ....

Jag måste inte städa ......men jag gör det för att jag vill ha rent

och fint omkring mig , att ha rörigt omkring sig skapar negativ

energi *ler*

Jag måste inte laga mat ......men jag gör det för jag behöver äta

får att få kraft och ork och för att jag tycker om att laga mat och

för att jag tycker om att äta (numera;))

Jag måst inte promenera varje dag......jag gör det för att jag mår bra av

det och tycker om att vara ute i friska luften *ler*


Listan kan göras oändligt lång på olika "måsten" , som inte finns *ler*

Det finns inga måsten , utan bara starka borden , man har alltid ett

val , det är upp till en själv *ler*

Jag/du gör saker för att jag/du vill och för att jag/du mår bra av det ,

jag/du väljer själv vad som är viktigt för mig/dig .....


Så jag tycker att ordet måste stryker vi hädanefter ur vårat ordförråd *ler*


Med dessa ord avslutar jag detta inlägg *ler*

Önskar er alla en underbar tisdag , varma kramar till alla er som

tittar in här hos mig och "Lillen" ! *ler från hjärtat*



Carpe punctum 


Välkommen åter ! *ler*






 
 
Margit

Margit

23 mars 2010 08:10

Gomorron Berith!!!
Du är alltid så morronpigg och TIDIGA inlägg!!
Jag har jobbat av min andra natt av 3. Och sitter nu vid datorn en stund innan jag kryper under täcket...
Hinner inte för närvarandet att svara på alla kommentarer...så jag får så dåligt samvete...jag vill så gärna...men det tar tid...
Visst gäller det att rätt inställning till livet..Det jag nu skrev om bnloggen...jag får tänka: Tänk att jag får skriva kommentarer..jag MÅSTE INTE (men jag vill)!!!
Här hör man regnet på fönsterblecket. Varit + grader under natten...blött.
Kramen min vän!!!

http://margitholm.blogg .se

 
Ingen bild

Berith

23 mars 2010 08:59

Godmorgon kära Margit =)
Inte ska du ha dåligt samvete över att du inte
hinner svara på alla kommentarer , du har ju ett liv utanför bloggbyn och det kommer ju i första hand =)
Svara på kommentarerna kan man göra då man har tid att sitta ner i lugn och ro , bloggen och kommentarerna ska ju inte bli ett stressmoment =)
Naturligtvis måste man inte skriva en kommentar , men att man vill skriva en kommentar , det är ju en annan sak , då gör man det ju för att man vill ;)))
Jasså , ni har vårslask ...här är vårslasken någon vecka bort = )
Varma kramar till dig vännen =)

 
Marita

Marita

23 mars 2010 09:27

Vad skönt att du skriver så där. Måsten skulle inte finnas,och jag har mer och mer lagt dom åt sidan,och gör sånt som jag mår bra av. Med andra ord,ingenting ibland,*ler* Jag städar och plockar undan för att jag mår bra av att ha det rent och snyggt omkring mig.Men jag kan se mellan fingrar också nu för tiden. Kanske beror på att kroppen säger ifrån,och då ska man lyda den,eller hur,*blink*
Idag har vi gråväder med lite regn,men det kan vara skönt det också.Snön töar ju mera,inte helt fel,
Önskar dig vännen en fin dag,
Kramiz!

http://nospussar.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

23 mars 2010 11:48

Vad härligt du hade det i går på altanen med fastern. Det finns inga måsten låter faktiskt inte så bra när jag suger på det. Det finns massor av måsten för att man skall få allt att fungera så jag håller med dig. Bra skrivet och intressant att läsa. Vi har nu fått regnväder så snön är snart ett minne blott.

Ha en underbar tisdag själv kära vän

kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Inga-Lill

23 mars 2010 13:18

Visst är det ett fult ord, detta måste nej jag har slutat med de flesta måsten, för de ger mig bara dåligt samvete. Säger snart som en god vän sa, skaffa dig sidenväxter för då slipper du en massa måsten men å andra sidan så skulle luften inomhus bli bra torftig utan just växter.

Kramar i mängd.

 
Daniel

Daniel

23 mars 2010 14:28

Njut av våren å av de nära!

Blogg å kommentarer behöver man paus ifrån ibland. Annars blir man bara "fast" å allt blir ett måste.

http://danielfagerholm.webblogg.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

23 mars 2010 14:54

Så klokt skrivet, Berith! fast ibland fastnar man ändå i en del "måsten". I alla fall jag, men jag försöker tänka "jag vill" i stället.
Hela morgonen och förmiddagen har det småregnat här, men just nu pressar sig några solstrålar fram genom molnen. Kanske det rentav blir en riktigt fin eftermiddag och kväll :)
Önskar dig en fortsatt bra dag.
Mina soligaste och varmaste kramar!
PS Vilken go' presentationsbild du har :) DS

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ulla

Ulla

23 mars 2010 15:58

Tänk om man kunde tänka bort alla måsten, vad skönt det skulle vara, men ska försöka med borde istället, det låter mycket bättre,vad klokt av dig, här i Märsta slaskar det och är grått och hemskt,men igår fick vi njuta av sol och en lång härlig promenad, tack för hälsningen, så roligt att höra ifrån dig, kram

http://www.ullasglitter.se

 
Ingen bild

Berith

23 mars 2010 16:13

Marita: ja alla måsten borde man gräva ner och glömma bort ;))
gråväder , är även ett bra väder det också , ett perfekt inomhusväder , så far ju snön illa också =))

Wiper : Ja vi hade det riktigt gott där vi satt och babblade om ditten och datten =))
Allt fungera riktigt bra utan en massa måsten ;))
Och man blir mer harmonisk också för den delen =)
Jasså , då har ni snart barmark , här lär det nog dröja innan snön försvinner , men det brukar ju gå fort då det blir mildväder =))
Önskar dig detsamma , vännen =))

Ja , Inga-Lill det är det verkligen ...så det ordet kan vi kasta bort och glömma för all tid och evighet ;D
Haha...jag har en bekant som har kastat ut sina blommor och ersatt dem med tygblommor för att slippa "måsten" =)))
Men jag gillar blommor och tycker om att pilla i jorden och så är det ju som du skriver , luften inomhus blir bättre med "levande" blommor =)
Varma kramar =)

Ja, Daniel , jag njuter verkligen av våren och de nära och kära =))
Du har så sant med att bloggen kan också bli ett måste ...lagom är alltid bäst , och lite bloggvila skadar inte heller =))
Varma kramar =)

Precis Lambergsfrua , du har fattat galoppen =))
Om man "omförvandlar" måsten till "Jag vill" så blir det en positiv effekt istället för en negativ , som ordet måste är =))
Tack och jag önskar dig detsamma, varma kramar =)

 
Ingen bild

Berith

23 mars 2010 16:16

Ulla , ja om man gör om ordet måste till något betydligt trevligare ord som har en positiv effekt ,
så blir allt mycket lättare och trevligare =)
Så ni har fått vårslasken ...ja här dröjer det nog kanske två veckor tre veckor, det hänger på vädrets makter =))
Varma kramar =)

 
Vicke

Vicke

23 mars 2010 17:00

vilken härlig bild, hos mig har det regnat hela dagen, så nu börjar snön försvinna

http://www.metrobloggen.se/animeringar

 
Ingen bild

Berith

23 mars 2010 17:14

Tack Vicke , här ligger nog snön kvar ett bra tag =)
Varma kramar =)

 
Monica

Monica

23 mars 2010 17:44

Jag håller med dej om dessa måsten...men tänk så ofta man hör folk säja *jag måste* det är än det ena och än det andra som måste göras.

Här regnar det idag...skönt att det tar på snön.

Ha en skön afton!

Kram

http://violett.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

23 mars 2010 18:07

Du har så sant Berit om ordet måste, jag tycker inte heller om det ordet, och när man tänker efter så kan man undvika måste i mångt och mycket...Det mesta går ju att skjuta på, hihi
Härlig dag med solsken idag också! Men till helgen kan det komma oväder hörde jag, hoppas det hinner tina lite snö i veckan så ny snö ryms att skottas upp i backen!
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

23 mars 2010 18:12

Monica: Ja man hör det ordet allt som oftast , det ligger så mycket negativ energi i det ordet ...
Ja av regn far snön illa ,här blir nog snön kvar ett tag till =)

Monica : Ja, vilket underbart väder vi har haft även denna dag , hoppas verkligen att det håller i sig , för gubben har snart ingen mer plats snö , påstår han ;)))
Varma kramar =)

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

23 mars 2010 19:43

Vad klok du är Berith. Jag känner nu att jag just gått med i Klubben: Vi som slängt ordet måste". Känner direkt att jag blev en friare människa.

har du aldrig känt det där att andra sätter våra måsten. De talar om så tydligt att det är hög tid för att putsa fönster, vårstäda osv. såna gånger slår jag igen mina öron. Hör inget .... men tyvärr tänker jag på det när jag har en dålig dag.
Men ... nu är jag alltså Måste-befriad. Tack vännen för det !!!
Stora kramen från mej !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

23 mars 2010 20:10

Tack Skomakar-Lisa =)) Välkommen till klubben ;))
Jo visst har jag känt av att andra sätter våra måsten , mitt "gamla" jag innan jag för ett par år sedan insåg att man mår mycket bättre om man skrotar ordet måsten och stänger öronen ....numera , inte ens då jag har en sämre dag , så tänker jag på det...utan jag bara är och tar det som det kommer och gör det då andan faller på (och det gör den ofta ;)) , just för att jag vill och känner för det och tycker det är roligt....
Måsten är aldrig roliga , det blir bara en massa negativ energi av måsten ;))
Varma kramar till dig min vän =))

 
Sussi

Sussi

24 mars 2010 07:27

Jag måste nog tjafsa emot litegrann ;-)
Sån är jag hihi
Men ett måste finns det faktiskt. Om man ska klara sig och överleva så måste jag faktiskt jobba! Hur tråkigt det än är så är jag tvungen..

Så där ja. Klar ;-)

Även vi får njuta av solsken idag. Det var några dagar sen..

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Berith

24 mars 2010 08:02

Sussi ...hahaha....Ja nog ligger det något i det , men man kan se det som så att man jobbar för att få pengar för att kunna försörja sig och sin familj , se till att familjen har det bra och när familjen har det bra , ja då mår man ju själv bra =)
Man jobbar för sin lön och lönen är ju lön för mödan ;))
Man måste inte jobba , men man gör det för att man vill ju ha pengar för att kunna överleva och försörja sig ...så funkar ju livet *blink*
Varma kramar =))

 
Pisan

Pisan

24 mars 2010 08:47

Ordet MÅSTE är en svordom...

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards