Direktlänk till inlägg 24 februari 2010

Egot och Jaget

Av Berith - 24 februari 2010 07:45

I detta inlägg  har jag tänkt ta upp lite om Egot och "Jaget" , 

som är två helt skilda saker *ler*


Egot är den inre rösten som talar om för dig/oss att du/vi  inte duger ,

att du/vi är tjocka , att du/vi är fula , att du/vi  inte kan gör ditten och datten  ...

Egot klankar ner på dig/oss och får dig/oss att tvivla på dig/oss själv , 

får dig/oss att känna dig/oss mindervärdig  , egot upp muntar aldrig  dig/oss , egot trycker ner dig /oss

 Egot tillåter dig/oss  inte att må bra , ju sämre du mår , desto bättre mår ditt /vårt ego ....


Ett stark ego , lyssnar inte på någon annan , tar inte till sig någon

annans åsikt  ett starkt ego hävdar sig själv och det starka egot

 kan och vet allt , ett starkt ego vet alltid bäst , även om det

har fel , men det skulle aldrig ett starkt ego erkänna ....

(Egot och ångesten går hand i hand ,

jag har varit i dess grepp för ett X antal år sedan och det går att ta sig lös =))


Vad är då "jaget" ??? Jo ," jaget" (som jag väljer att kalla det) är din/vår inre röst , en del kallar jaget för den första tanken , magkänslan ...kärt barn har många namn *blink*

"Jaget" är den där svaga rösten som passerar ditt/vårat hjärta och den sänder

ett  svagt pirr till magen....

"Jaget" är den där rösten som Egot snabbt tystar med ett  "nej , du kan inte ,

du duger inte " innan du/vi hunnit du hunnit uppfatta "jagets" svaga röst .....


"Jaget"  klankar aldrig ner på dig , "jaget" talar om att du duger precis

som du är ," jaget" uppmuntrar dig , "jaget" vill att du ska må så bra som

möjligt ," jaget" vill att du ska vara glad och harmonisk och framför allt

lycklig *ler*

"Jaget" har inget behov av att hävda sig .....


Det starkt "jaget" är harmonisk och trygg i sig själv , står med båda fötterna

på jorden , det lyssnar på sina med människor , tar till sig andras åsikter ,

det starka "jaget" står också för sina åsikter  men klankar inte ner på andra, 

det starkt "jaget" har inget behov att bli omtyckt av alla , för det starka "jaget" 

inser att man kan inte bli älskad av alla och man kan inte älska alla , men för den delen behöver man inte tycka illa om andra människor , utan man passar helt enkelt inte ihop , personkemin stämmer helt enkelt inte .....


Det start "jaget" accepterar och respekterar sina medmänniskor ...

Det starka "jaget" ser människor för vad de är , har inget behov att leta efter

fel och brister , utan låter andra vara som just de är , tycka , tänka , tro

och se ut som de vill ...

Det starka "jaget" ser till det inre och inte till det yttre , hos de människor de möter .....


Vad händer då ett starkt Ego och ett starkt "Jaget" möts ??  Ja då kan det bli

häftiga diskussioner om "Jaget" väljer att ge sig in i en diskussion med det

starka  Egot *blink*


Alla har vi ett Ego , mer eller mindre , och vi har alla ett inre "Jaget"...

Kan "Jaget"  ta över Egot  och tysta det ???  Ja absolut , men det tar tid och en hel del träning med att öva sig till att lyssna till " jaget" istället för till egot *ler*

Men då "jaget" har lyckats att tysta egots nedlåtande röst , ja då börjar man 

må bra , för då har man valt att välja glädjen ! *ler*


Alla har vi ett val och det finns inga måsten ....

Jag väljer att städa för jag vill ha fint omkring mig ....

Jag väljer att äta sunt för jag vill må så bra som möjligt..

Jag väljer att motionera efter min förmåga , för jag mår bra av det ..

Jag väljer att se möjligheterna i svårigheterna jag möter ...

Jag väljer att vända det negativa till något positivt ...

Jag väljer glädjen.....


Listan kan göras hur lång som helst *ler*


Allt är upp till oss själva och vilka val vi vill göra , vill vi lyssna på

vårat ego som bara vill trycka ner oss , eller vill i lyssna på "jaget" som

vill att vi ska må så bra som möjligt...


Människor med ett starkt "jaget" är inga super människor , de har också

fel och brister precis som de som har ett starkt ego , skilladen är

att en med ett starkt " jaget"  har en självinsikt  och är medveten om sina fel och brister och försöker göra något åt dem *ler*


 Det finns inga perfekta och felfria människor och tack och lov för det ! *ler*

För hade vi inte fel och brister  ja då hade vi ju inget att lära oss , då vore vi ju fullkomliga och då gick vi knappast omkring här på jorden *blink*


"Erfarenhet är inte vad

som händer dig,

det är vad du gör med det

som händer dig "


Med dessa rader avslutar jag detta inlägg och önskar er alla en riktigt bra dag , varma kramar till alla er som tittar in här hos mig och "Lillen" ! *ler från hjärtat*


  

 
 
Tant Grön

Tant Grön

24 februari 2010 09:06

JAg har inte läst än, jag bara kände att jag var tvungen att kommentera då jag såg vad inlägget handlade om. Det är som om universum ger mig allt jag behöver just nu, jag jobbar nämligen stenhårt med att lyfta jaget och få bort egot och mitt arbete blir givetvis lättare när jag hela tiden är omgiven av fantastiska människor som delar samma synsätt.

Okej, nu ska jag läsa :-)

http://valkommenhemtilltantgron.bloggplatsen.se

 
Pisan

Pisan

24 februari 2010 09:12

Jag önskar jag kunde vara så positiv och se så positivt på saker och ting som du gör, jag försöker - det ska gudarna veta - men jag har inte ork nog jämt.... Fibron är verkligen stark då jag har svår fibromyalgi och kroniskt trötthetssyndrom. Vill så gärna trotsa dessa 2 spöken men det är så svårt...


















http://pisansblogg.bloggplatsen.se

 
Tant Grön

Tant Grön

24 februari 2010 09:19

Skitbra skrivet Berith! Och vilken bra bild till inlägget, har du sett att iom att ljuset är i mitten av bilden så blir ju faktiskt den "goda" sidan lite större än den "onda" och det känns som en okej balans, hi, hi, att vara lite snällare än elak ;-)

Trots att jag vet att det kan vara svårt att ändra på sig själv när egot är stort, för då är det lätt att tycka att det är alla andra som gör fel, men det är ju en sådan befrielse när man inser att man bara kan ändra på sig själv och inte på någon annan, att jag blir frustrerad när inte ALLA förstår det. Intellektuellt har jag alltid vetat att det är så, att man bara kan ändra på sig själv men ändå har jag inte alltid accepterat det när det gäller vissa personer i min närhet, men när jag ändrar på mig så händer det grejer i de människorna runt omkring mig också så iom att jag ändrar på mig så kan det faktiskt bli så att de ändrar på sig också. Bara så där liksom ;-) Min negativitet påverkar ju min omgivning negativt, de blir också nedstämda och om jag då istället är glad, lycklig och i balans så sprider sig det också vidare till dom, framförallt till barnen, då påverkas direkt av mig, de är en del av mig. Det var en läskig upptäckt att göra, men en väldigt nyttig sådan.

Ha dä fint!
Kram

http://valkommenhemtilltantgron.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

24 februari 2010 09:24

Tant Grön ; vad roligt att höra att du är omgiven av människor med som delar ditt/vårat synsätt , då blir det genast lättare =))
Du är på god väg och , ja universum ger då man behöver ;))
Önskar dig en riktigt bra dag , varmaste kramar till dig =))

Pisan : Jag förstår dig så väl , det är inte lätt då man har "spöken" som härjar i ens kropp , även jag har mina stunder , men jag låter inte "spökena" ta överhand , jag har kämpat länge för att komma dit där jag är idag , det är inget man gör över en kafferast eller från en dag till en annan *ler*
Varma kramar till dig =))

 
Ingen bild

Berith

24 februari 2010 09:31

Tck Tant Grön !!!!
Ja jag tyckte själv att bilden passade till inlägget och att det "goda" tog "över" det onda ;)))
Hur man mår och allt man gör , påverkar ens omgivning , mår jag bra , ja då mår min omgivning bra , mår jag dåligt , ja då mår min omgivning dåligt , det blildar ringar på vattnet ...
Och ja , man kan aldrig ändra på andra , man kan bara ändra på sig själv ...men då man ändrar på sig själv , ja då förändras även andra...en positiv reaktion =)))
Visst är det underbart !! =))
Varmaste kramar =))

 
Tant Grön

Tant Grön

24 februari 2010 09:36

Livet är häftigt :-)

http://valkommenhemtilltantgron.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

24 februari 2010 09:37

Ja det är det verkligen och väldigt underbart !!! =)))

 
HELENA

HELENA

24 februari 2010 09:39

Vilka kloka ord! Jag fick ett underbart mejl häromdagen som handlar om detta.... Skulle gärna vilja skicka det till dig.... Du kan mejla mig på ssk_helena@hotmail.com om du vill.....
Kramar Helena

http://www.svenserud.blogspot.com

 
Ingen bild

Berith

24 februari 2010 10:55

Tack Helena , det vill jag ! =))
Varma kramar =))

 
Marita

Marita

24 februari 2010 13:08

Du skriver så mycket bra och tänkvärda saker.Jag måste beundra dig vännen. Just nu har min energi tagit slut,men den återkommer väl förhoppningsvis.
Ha en fin dag,
kramiz, och tack för dina omtänksamma ord hos mig!

http://nospussar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

24 februari 2010 13:38

Tack Marita=) Jag förstår dig så väl , att sörja en trogen vän tar på krafterna och det känns som energinivån är på offläge ...
Jag förstår så väl hur du känner det !!
Varma kramar ! =)

 
Skomakar-Lisa

Skomakar-Lisa

24 februari 2010 14:24

Som alltid får man nyttiga lektioner när man kommer in till dig. Vad kanonbra du förklarade detta idag. Jaa, jag försöker att lyssna på jaget och förpassa egot men som du vet är det svårt.
Ett vet jag och det är att man stött på är ett och annat ego att man blir glad när kontakt upphör. Det finns liksom ingen saknad efteråt.
Tack för tänkvädra ord !!! Detta tar jag med mig och analyserar för mig själv ... Jag vill ju vara ett "jag" ...
Stora kramen till dig fårn mig.

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Vicke

Vicke

24 februari 2010 16:24

Svar: Jag har ju bara ett krav när man använder mina bilder och det är att man länkar till min sida och det gör du ju redan så du kan använda vad du vill på mina sidor

http://www.metrobloggen.se/animeringar

 
Sussi

Sussi

24 februari 2010 18:48

Du är väldigt bra med orden. Och att skriva.

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Inga-Lill

24 februari 2010 22:14

Jag kan och vill men inte alltid förstås. Ibland vill jag ingenting men mår bra ändå. Det här låter kanske kontigt men jag mår bäst av att göra det jag vill och inte det andra anser att jag ska göra. Det jag märkt är att andra retar sig på att jag vet vad jag vill, de försöker alltid ändra på det men det går inte jag med på. Alla måsten gillar inte jag, vill inte, blir nästan trotsig, för jag är jag och det är bra med det.

Kramar i mängd.

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

24 februari 2010 23:20

Så otroligt klokt och åskådligt skrivet! Tack snälla Berith för det! Önskar bara att det vore lika enkelt att leva upp till. Jag tror att min "jag" är ganska starkt med tyvärr sticker egot upp sitt fula nylle gång på gång och är inte helt snäll mot mig. Mne, jaget jobbar hårt på att vara positivt:)
Tack för det här tänkvärda inlägget!
Mina soligaste kramar till dig uppe i kylan!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

25 februari 2010 01:54

Vilket bra inlägg Berith!
Så försöker jag tänka. När "Egot" blir alltöf påtagligt, så får "jaget" övertala henne att försvinna.
Ha det bra!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

25 februari 2010 07:12

Tack Skomakar- Lisa =) Jag håller med dig om att man saknar inte dem jag kallar för energivampyrer då man väl har "klippt " kontakten .
Att tysta Egots nedlåtande stämma, mn gör det inte på en kaffe rast och inte över en dag , det tar tid och är inte lätt , men det går =))
Varma kramar =)

TackVicke för det =)) det är snällt av dig att jag får "låna" dina underbara alster till min blogg ! =))
Varma kramar =))

Tack Sussi =)) Varma kramar =))

Inga-Lill : Det finns inga måsten , man gör saker för att man vill , ordet måste tycker jag att man kan radera ut ur ordlistan =))
Du har hittat dit"jaget" =))
Och ja ,de finns dem som stör sig och retar sig på en , men det får ju stå för dem =))
Det viktigaste är ju att man själv mår bra och när man själv mår bra och trivs med sin tillvaro , ja då utstrålar man en positiv energi =))
Varma kramar till dig =))

Tack Lambergsfrua =)) Det är inte lätt att tysta egots röst , men det går =) Men visst , även hos mig försöker egot stick upp sitt fula tryne , men mitt "jaget" har blivit så pass starkt genom åren att "jaget" inte tillåter inte några sådana dumheter ;))
Varma kramar =))

Tack Viveca =)) Helt rätt och riktigt av ditt "jaget" att skicka tillbaka egot dit det hör hemma ;))
Varma kramar =))



 
 Miss Understood Miss Wonderful

Miss Understood Miss Wonderful

8 mars 2010 19:09

Googlade på Egot och fick upp ditt inlägg. Intressant och givande. Helt otroligt att det dyker upp saker man behöver när man behöver det (på tal om Egot =) )
Egot är mäktigt och förbannat jobbigt att bli av med märker jag. Försöker rannsaka mig själv kring detta tema. Tack för din text!

http://www.metrobloggen.se/frokenvuxetbarn

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards