Direktlänk till inlägg 20 februari 2010

Står med båda fötterna på jorden ............

Av Berith - 20 februari 2010 08:30

Om man säger att man tror på Gud , så är det ingen som lyfter på ögonbrynet av förvåning , men om man säger att man tror på Moder jord och Fader himmel , tankens kraft , livet efter detta och universums helande kraft , ja då reagerar folk *ler*

Varför tar jag upp detta ämne idag ??

Jo jag har grunnat lite på detta ,för i torsdags efter vattengympan , så stannade jag kvar och fikande , te och smörgås med några av vattengympa gänget , och då kom just livsåskådnings frågan upp *ler*

(Det babblas om allt mellan himmel och jord även utanför bastun ;))

Och jag fick just denna fråga om jag tror på Gud och ett liv efter detta *ler*


"Ja , jag tror på ett liv efter detta och jag tror Moder Jord och Fader himmel , universums helande kraft  och tankens kraft och jag tror framför allt på människan !"

Blev naturligtvis mitt svar på denna fråga *ler*


Reaktionen från en av herrarna som inte känner mig så väl blev  " Jasså , du är en sådan där som svävar i det ljusblå och flummar på "

*ler stort*  Hade han känt mig , så hade han aldrig fällt den kommentaren*blink*


 Jag svävar definitivt  inte i det ljusblå , utan står tryggt och stadig med båda fötterna djupt förankrat på jorden och flummig är jag inte och jag  känner mig inte flummig  heller *skrattar*

Jag kallar mig inte kristen och jag är ingen flitig kyrkobesökare , men jag har absolut en tro *ler*

Jag anser att ingen tro är rätt eller fel , alla har vi rätt till våran egen tro , jag "prackar" inte på någon min tro och jag vill inte heller bli på "prackad" någon annans trosuppfattning.......


Jag placerar mig inte heller i något fack som Kristen , New agare eller Wiccan , utan jag är den jag är , med den tro jag har och har haft i många herrans år , och jag kommer att fortsätta att vara den jag är och ha den tro jag har *ler*

Sedan om folk vill placera mig i ett "fack ", det är upp till dem *ler*


Fördomar och rädsla för det "okända"  kommer utav okunskap och okunskap föder fördomar och rädsla ! *ler*


Med dessa ord slutar jag detta inlägg *ler*

Önskar er alla en fortsatt trevlig helg , varma kramar till alla er som tittar in här hos mig och Lillen !! *ler från hjärtat*



  



Carpe Punctum 


Välkommen åter ! *ler*


 
 
wiper

wiper

20 februari 2010 08:58

Jättebra skrivet. Jag tror inte själv på nån gud men precis som dig ett liv efter detta. Jag är inte heller flummig trots att jag upplevt en del övernaturligt i mitt liv. En del blir skräckslagna av bara ordet. Jag bor ju mitt i religiösa bältet men ingen har försökt få in mig i nån församling eller försökt påverka mig. Jag förstår precis vad du menar i detta inlägg. Jag gick ur Svenska kyrkan när det blev kvinnoprästmotstånd. Heders åt dig som står för vad du tycker och känner.

Ha en fin lördag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

20 februari 2010 09:24

Tack Wiper , dina ord värmer i hjärtat ! =))
Önskar dig detsamma , varma kramar =)

 
Skomakar-Lisa

Skomakar-Lisa

20 februari 2010 11:07

Tack för dina ord i din blogg !!! Ett ämne som är så intressant och jag instämmer i allt du skriver. Har också funderat att blogga om detsamma och min syn på det. Nää, jag är inte religiös i den mening som pingstvänner och andra frikyrkliga menar. jag är glad för den barnatro jag fick med mig som barn. Den har inte skadat mig utan givit mig en bit att själv ta ställning till och vart efter livet tuffat fram så har man ju både sett små under och känt lite trygghet när livet variat lite obarmhärtigt.

Tack än en gång .... jag kanske knyter an till ditt ditt resonemang i min egna blogg längre fram idag. Vi får se.
KRam vännen !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

20 februari 2010 11:18

Tack Skomakar-Lisa , barnatro fick man allt , har både gått söndags skola och barntimmen ...men har haft turen att få hitta min egen tro och inte blivit styrd in i en viss riktning =))
Jag känner precis som du , den har varit en trygghet , då det blåst hårda vindar i livets tillvaro ;))
Kramar tillbaka till dig min vän =))

 
Tant Grön

Tant Grön

20 februari 2010 11:30

Men det är väl just det, att är man trygg i sig själv så har man heller inget behov av att pracka på någon någonting och man har heller inget behov av att förlöjliga någon annans synsätt eller tro utan klarar av att acceptera folk för vad de är. Och det är väl himla fantastiskt!

Go Berith

Kramen

http://valkommenhemtilltantgron.bloggplatsen.se

 
Tant Grön

Tant Grön

20 februari 2010 11:30

Åh jag glömde skriva, vilken härlig bild till detta inlägg, mycket kraft i den :-)

http://valkommenhemtilltantgron.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

20 februari 2010 12:10

Ja Tant Grön , det är så det är , och det är himla fantastiskt , det håller jag med dig om ;))
Tack =))
Varma kramar tillbaka =))

 
Marita

Marita

20 februari 2010 15:15

Jag tycker var och en ska få tro på det den vill. Huvudsaken man är nöjd och glad och som du säger inte prackar på nån annan ens egna åsikter om det man tror på.
Livet efter detta är det nog många som funderar på,men inte vill erkänna det.
Idag är det inomhus väder,knappt nån hund vill gå ut,*ler*
Ha en fin lördagskväll vännen,
kramiz!

http://nospussar.bloggplatsen.se

 
av Irja

av" title="http://bloggplatsen.se]av" target="_blank">bloggplatsen.se]av Irja

20 februari 2010 15:39

Kära Berith !!!
Hoppas du inte grävt fötterna för långt ner i Västerbottniska myllan ....LER...Jag håller fullständigt med dig, att vara kristen eller tro på någonting annat är väl upp till var och en,och om man har en annan syn på saken, behöver man absolut inte vara flummig för det ...Jag har min barnatro ,ber min aftonbön,till de högre maktderna,går inte i kyrkan varje helg,är jag på skogspromenader sitter jag ofta på min favo stora.stor sten och har en dialog med HERREN som jag kallar det...Och vad andra tycker om det, rör det mig inte i ryggen, det är mitt sätt att be om hjälp ,när allting känns tyngd ....Och av den varan , sorgen och smärtan ,har jag fått känna alldeles för mycket av den senasde tiden och åren .... Just nu tror jag att jag har hamnad i SIBIRIEN -30 grader kallt igår,i dag - 18 grader och solen gassar från en isblå klar himmel .....Önskar en fortsatt trevlig HELG....KRAM IA.....

http://40-Talisten bloggplatsen.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

20 februari 2010 16:56

Ser att jag, tillsammans med dig Berith, har en rad tvillingsjälar här hos dig!
Vi är nog många som lever ett andligt liv utan värlsdsreligioner eller andra samfund.

KRAM och trevlig lördagskväll!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Monica

Monica

20 februari 2010 17:07

Kommentar från mej är egentligen onödig för jag håller med dej och de andra i det du skriver om tro. Var och en får tro på det dom vill anser jag, för min del så är jag inte troende i den bemärkelsen att jag ber ber till gud särskilt ofta, men det händer när det uppstår vissa situationer.Går i kyrkan gör jag inte så ofta heller.

Önskar dej en mysig kväll!

http://violett.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Inga-Lill

20 februari 2010 17:26

Håller med dig alla blir saliga på sin tro och gärna för mig, jag tror på människan och ibland blir även den lite svajig. Speciellt när någon blir nedslagen eller dödad för att den inte är som andra hur nu det går till, alla är vi människor vi föds på ungefär samma sätt, vi kommer förr eller senare att dö och då blir det inte mer kvar av nån av oss. Jag lever efter det min far förspråka en gång i tiden. Vi är alla människor, oavsett hudfärg, relegion, lyte eller något annat, så är vi fria tänkande människor, för i tanken kan alla vara fria trots eventuella bojor.

Hoppas att du får en fin lördakväll trots kylan du har där uppe, här är det bara minus 15 men det blåser och snöar så det är skönast inomhus.

Kramar i mängd till dig och din goa familj, klipa "Lillen" bakom örat från mig.

 
Ingen bild

Berith

20 februari 2010 19:18

Marita: Ja det är fler än man tror , som funderar på livet efter detta , men det är "tabu" att prata om , eller "skämmigt" som ungdomarna säger ;)))
Här har det varit soligt och kallt , det har blivit korta snabba promenader idag =))
Varma kramar =))

Nejdå go´a Irja , jag har inte grävt ner dem allt för djupt , vill inte riskera att slå rot *skrattar*
Här har temperaturen legat på -21 grader och det räcker mer än nog *ler*
Även jag brukar hämta kraft och styrka ute i skogen *ler*
Önskar dig detsamma , varma kramar =))

Skogshuldran-Titti : Ja vi är många tvillingsjälar *ler*
Önskar dig detsamma , Varma kramar !! =))

Monica : Ja vi är många som delar samma åsikt *ler*
Önskar dig detsamma , varma kramar =)

Inga-Lill: Din pappa var en klok man *ler' , jag delar den uppfattningen *ler*
Här har det varit soligt och kallt idag , minus 21 grader , Lillen har inte velat vara ute så mycket idag *ler*
Jag ska klia honom från dig , då blir han glad .
önskar dig och din go´a familj en mysig kväll , varma kramar =))

 
Vicke

Vicke

21 februari 2010 05:37

jag har vart med om så många saker efter olyckan som man inte kan förklara så en tro på något har jag med

http://www.metrobloggen.se/animeringar

 
Ingen bild

Berith

21 februari 2010 07:53

Vicke : Många som varit med om en stor olycka eller något annat som påverkat deras liv , finner någon slags tro på "något" *ler*
Varma kramar !

 
Lisa

Lisa

24 februari 2010 22:10

Jaa du Berith Jag håller med dej helt o fullt i detta ,,Jag har densamma tro som du och har förmedlat mina tankar och upplevelser om det ibland och fått en liknande kommentar som du fick av denne man..Man jag gav honom ett svar på tal så han blev till slut intresserad och nyfiken på det jag hade att säga..
Jag gav honom även en motfråga om hur han tror på ALLT..
Det svaret han gav mej fick en följd som gjorde honom stum..
varm kram sändes

http://dagslandan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards