Direktlänk till inlägg 3 februari 2010

Palttrillnig , paltfrossa , paltkoma och Fibbe Trollet ;)

Av Berith - 3 februari 2010 07:30

Så är det då den först onsdagen i den först veckan i februari *funderar vart januari tog vägen ?*


Här kommer en rapport från måndagens palt trillning och tisdagens paltfrossa :


Måndag morgon infann Fru A , Fru R , Fru S och jag oss i Gula Villan för att

börja skala en hel del potatis, närmre bestämt 10 kg , då det var gjort blev det till att skära det rimmade fläsket i tärningar . Fru S gjorde paltsmeten medan vi andra skar rimmat fläsk för glatta livet *ler*

Sedan så var det dax för självaste palt trillningen , vi trillade och trillade ,gryta efter gryta och utanför fönstren på Gula Villan sken solen från en klarblå vinterhimmel och det var -17,5 grader ,en riktigt vacker vinterdag , en äkta norrländsk vinter *ler*

Väl hemma vid halvåtta snåret blev det en varm och skön dusch och sedan var min tanke att var lite social med gubben....men så fort min lekamen snuddade vid soffan så slocknade jag  , det blev inte mycket socialt  samvaro*skrattar*

Vaknade till senare på kvällen och kravlade mig till sängen , där somnade jag om , som en klubbad säl och drömde om PALT !! *skrattar*


Tisdag , morgon började precis som alla andra mornar  med en tidig morgonpromenad , -14,5 grader och stjärnklart var det under hela min promenad , då jag hade skrivit gårdagens korta inlägg i förbifarten, så hade vädret slagit om och det snöade igen , även Kung Bore har sin nycker , det verkar som han inte riktigt kan bestämma sig för om det ska snöa eller vara klart och kallt *ler*

Nåväl , jag tog mitt miljövänliga och tystgående fordon som alltid startar och gav mig av upp mot Gul Villan medan snön yrde runt mina ben och skymde min sikt , jag såg ut som en snögubbe/gumma när jag klampade in i Gula Villans farstu *ler*


Jag och Fru S hjälptes åt att duka inför paltfrossan , gästerna anlände och åt sig mätta och belåtna och lovordade våran palt (lite får man väl skryta ? ;)) 

Matgästerna hamnade i en slags paltkoma , men det rådde vi bot på med kaffe och kaka *ler*

Sedan blev det till att ta hand om all disk  , men det gick i ett flygande fläng då vi har en super hjälte till betjänt i köket , han diskar på en kvart , sedan är det bara att plocka ur den skinande rena disken och fylla honom igen med ny smutsdisk  *ler*

Det är en moderna storköks betjänt som är anställd i Gul Villan och han är verkligen  värd sin vikt i guld då vi har haft våra tillställningar med mat *blink*


När jag kom hem så möttes jag av gubben som var ute på gården och utövande lite smygmotion med snöskyffeln ,  det gick betydligt lättare för gubben att skyffla snö denna gång, nu då  tandvärken är botad (tänk vad en liten tand kan ställa till det ;))


Ja så är det onsdag idag , jag  blev väckt av Fibbe Trollet som vaknat till liv i min kropp igen långt före skam (men det var ju inte oväntat precis ,))

Så idag blir det till att umgås med Fibbe Trollet *ler*

Får se hur länge han har tänkt stanna och härja i min kropp denna gång . Men Fibbe Trollets närvaro är helt klart värt , även denna gång ,då jag har haft två trevliga dagar tillsammans med de go´a vännerna Fru K , Fru S och Fru R i Gula Villan *ler* För trevlig har vi haft där vi stått och trillat palt , vi har pratat om allt mellan himmel och jord , mycket skratt och tokerier blev det också , vi är lika "tokiga" alla fyra  *blink*

Kameran var med i väskan båda dagarna , då jag tänkte föreviga detta storkoks upptåg i Gula Villan , men jag blev så  inne i det vi gjorde så att jag totalt glömde bort att jag hade kameran med  *skrattar*


Riktiga vänner sätter verkligen guldkant på tillvaron *ler*


Önskar er alla en riktigt bra dag , varma kramar till alla er som tittar in här hos mig och "lillen" !*ler från hjärtat*




Carpe Punctum !


Välkommen åter ! *ler*

 
 
Marita

Marita

3 februari 2010 08:19

Förstår om din kropp talar om för dig att du lever idag. Brukar gärna bli så. Men man måste ju få ha lite roligt också.
Visst är det kul att frossa i katalogerna,drömma lite om våren, man drömmer sig även bort när man läser.
Idag står snön på tvären här, riktigt hundväder, men jag tror knappt hundarna vill gå ut,*ler*
Ha de gott vännen,
kramiz!

http://nospussar.bloggplatsen.se

 
Berith

Berith

3 februari 2010 08:41

Marita : Inte får kroppen min hindra mig från att gör trevliga saker ;)) Klart man ska ha roligt , bara för att man har krämpor kan man ju inte sluta leva ;))
Ja man drömmer sig verkligen bort då man sitter och bläddrar i katalogen , ett mycket bra och bekvämt sätt att ögonshoppa på ;))
Önskar dig detsamma vännen , varm kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
margit

margit

3 februari 2010 09:41

Gomorron Berith!
ja ni ser ut att ha haft en riktig härlig PALTFEST...så trevligt!
Ni måste har 2rullat" måna paltar såa att alla fått och ätit sig mätt. Man äter väl ca 2-3 paltar/personen...eller??
Jag minns som barn...dagen efter...så stekte alltid mamma upp den..i bitar..så åt vi socker på den...GOTT, GOTT!
Brukar ni ha stora surströmingsfetser ocksåå....på sen -sommarn???
Är det Ok att jag länkar dig??
Kram!!/Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Skomakarlisa

Skomakarlisa

3 februari 2010 10:40

Palt !!! Vet du Berith, att man man älskar palt så det gör jag lite då och då på recept jag fått uppe i Piteå. Jag gör 2 runda palter åt honom och han blir mätt och god. Själv äter jag INTE sånt.*skrattar* Tror jag skall överraska honom i morgon med det. Tack för tipset du gav utan att veta det.
Jag är hos mitt barnbarn nu och lånar hennes dator och då passar det att gå den bloggrunda jag inte hann igår.
KRam på dig min vän !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Sussi

Sussi

3 februari 2010 12:37

Vad skönt att gubbens tand är bättre nu. Tandvärk ställer helt klart till det för en..

Kan förstå att Fibbe Trollet vill komma och hälsa på efter en sån ansträngande dag. Hoppas ahn inte hälsar på allt för länge bara :-)
Klart du får skryta!! Det är väl inte annat än att ni måste ha gjort den godaste palten nånsin ;-)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Daniel

Daniel

3 februari 2010 14:36

Bra att gubben tand e bättre, somsagt karar å värk du vet! ;)

Ta det lilla lugna. Å palt e grejer det... testa de men torkat bröd. Det gör vi här i finnbyn

http://danielfagerholm.webblogg.se

 
Ingen bild

Berith

3 februari 2010 14:54

Margit :Hemkokt palt brukar vara betydligt större än köpes palt =)) Så två paltar brukar vara mer än nog ;)
Jo , det blev en hel del paltar , ca 200 st =))
Jajjamensan , surströmmingsfest har vi i i augusti =))
Det är ok Margit =))
Kram =)

Skomakar-Lisa : Se där ;)) Två paltar räcker också gott och väl till gubben min , själv äter jag flatpalt , då jag inte är någon kött älskre ;)))
Trevligt att vara hos barnbarnet på visit och snällt av henne att låna ut sin dator till dig =))
Varma kramar till dig vännen ! =))

Sussi : Hahaha...jag det var nog den godaste palt de någonsin ätit , den var gjord med kärlek och omsorg ;D
Kramen =))

Daniel : Ja det är skönt att han fick hjälp....Nu har husfriden sänkt sig över vårt hem igen ;))))
Tack för tipset , det lät spännande , det ska jag absolut prova ! =) Kram =)

 
cilla

cilla

3 februari 2010 21:43

hoppas att värken går snabbt över, måste vara olidligt. tur att inte min gubbe läser bloggar då hade han varit på väg upp dig dig nu, han tjatar om palt så man blir trött på honom. jag är skåning och jag har ju andra favoriter, fniss. krya på dig. kramisar

http://wiccankraft.blogg.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

3 februari 2010 21:43

När man har riktigt trevligt, kan man stå ut med ganska mycket kroppsliga krämpor. Vilket du nu har bevisat.
MIna varmaset kramar!

http://lambergsfrua.blogglatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

3 februari 2010 21:44

När man har riktigt trevligt, kan man stå ut med ganska mycket kroppsliga krämpor. Vilket du nu har bevisat.
Mina varmaste kramar!

http://lambergsfrua.blogglatsen.se

 
margit

margit

4 februari 2010 00:26

OJDÅ!!!
200 stycken PALTAR!! De va inte dåligt de...önskar att javg varit där..fått smaka EN åtminstone...
Kramen/Margit

http://margitholm.blogg.se

 
 Av Irja

bloggplatsen.se " title="http:// 40-Talisten bloggplatsen.se " target="_blank"> Av Irja

4 februari 2010 01:04

Kära Berith !!!
Det var inte illa,ni tjejer måste ha trillat palt för en hel arme`. Tiden går fort när man har trevligt,och för stunden glömmer man bort värken....Ja,så är det även för mig också,Har man gjord något roligt, får kroppen lida,men de är de värd,jag är reumatiker,Känslig för väderomslag,den sista iden har det varit för ofta,Ikväll är det Kung Bores tur, i morgon har vi väl snö igen...Varannan dags väder, Kram IA.....

http:// 40-Talisten bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

4 februari 2010 07:15

Cilla: Jasså , du har en palt älskade man , synd att det inte går att skicka palt via nätet ;)
Värken den kommer och den går , den finns där alltid mer eller mindre , just nu mer ;))
Kram =)

Visst är det så Lambergsfrua =)) Varm kramar tillbaka till dig =)

Margit , du hade fått ät hur många som helst ,kram =)

Go´a Irja , visst är det så , värken kommer liksom i skym undan just för stunden då man hr trevligt , att det sedan kommer surt efter , det kn jag leva med ;)))
Ja , det är verkligen varannandagsväder och vissa dagar växlar det väldigt tvärt , bara på en timma =)
Kram =)

 
Ingen bild

Inga-Lill

4 februari 2010 13:51

Var så krånligt att skriva med pekfingervalsen igår kväll att jag gav upp, brände mig på kokhett vatten som jag lyckade hälla över vänsterhanden. Så jag satt med kardan i kallt vatten under kvällen.

Tur att du inte föråt dig på palt, fast det är säkert väldigt gott och när jag får något som är gott så brukar det sluta med att jag föräter mig. Du är nog säkert klokare än det här matvraket, det där med palt måste jag prova någon gång, eftersom jag bara gjort ölandskakor förut.

Kramar.

 
Ingen bild

Berith

5 februari 2010 08:44

Inga-Lill : Stackars dig ! Hopps att det inte blev allt för allvarligt med din hand !!!
Nä , jag åt med måtta , min mage klarar inte riktigt av palt , det är för kraftigt , så även om jag älskar palt , så måste jag äta med "hovet " (förståndet) *ler*
Man kan ju gör flatpalt också och ha fläsket vid sidan om , så brukar jag ät palt , fast utan fläsket då , då jag inte äter kött ..
flatpalt med lingonsylt och rårivna morötter ...det är gott det ;))
Kramar tillbaka =))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards