Direktlänk till inlägg 1 februari 2010

Små främme´n och hemkok´e palt ;)))

Av Berith - 1 februari 2010 07:15

Första februari ...vart tog Januari vägen ??? 


Oj vad det har snöat i helgen ,  men nu är det stjärnklart i skrivandets stund och månen lyser stor och rund med sitt trollska sken över oss , "bara"-14 grader visar termometer denna morgon , en normal norrländsk vinter med andar ord *ler*

Helgen har varit lugn och skön , åtminstone för mig , det har varit

betydligt värre för gubben som har haft tandvärk (lite synd har det allt varit om gubben ;)) , men idag bär det av till tandläkaren för gubben för att få  tanden fixad *ler*


Igår afton kom den små främme´n på besök , ni kan aldrig gissa vem ??! *blink*

Jag/vi  är verkligen glada och tacksamma för att vi får ha lilla Vera

så nära och kan följa hennes utveckling på nära håll, det händer så mycket

det första året , ja från dag till dag faktiskt *ler*


Tänker på alla far och morföräldrar som har sina älskade barnbarn långt borta , många  har det så och det går det också , men nog är det guld värt att

få ha dem nära *ler*


  


Lillen är allt bra nyfiken på "människovalpen" och han är ju så

stor att han utan problem kan glutta ner i vagnen och lukta på 

lilla Vera och hälsa henne välkommen *ler*


Vad händer här i Boli´a i dag då ???

Jo jag ska ta det miljövänliga och tystgående fordonet (sparkstöttingen ;))

 som alltid startar hur kallt det än är och bege mig till Gula Villan där det

blir till att trilla palt för glatta livet tillsammana med Fru K , Fru S och Fru R *blink* för i morgon tisdag är det "paltfrossa"  i Gula Villan för alla dem som är sugna på att äta hemkok´e palt för en billig peng *ler*


Paltrecept :


1 1/2 Kg riven potatis

1 liter kornmjöl

1 liter vetemjöl

1 1/2 glas vatten

2 msk salt

8 hg sidfläsk (färskt eller rimmat)


Skär fläsket i små tärningar .

Riv potatisen och blanda samman ingredienserna , rör

ihop till en lagom tjock smet.

Tag smeten i handen , platta till den lite , lägg fläsktärningarna

inuti och forma till en boll .

Koka i ca 45-50 minuter .


(Vill man ha vegopalt , skippar man fläsket och kokar flatpalt istället )


Serveras med skirat smör , lingonsylt och rå rivna morötter .


Smaklig måltid  !!!


Så nu blir det en blixt visit hos er go´a vänner och sedan in i duschen och iväg *ler* (jo då jag har hunnit med både promenaden och mitt yoga pass om ni undrar , börjar man dagen före skam så ;))


Önskar er alla en riktig bra start på denna vecka !*ler*

Varma kramar till alla er som tittar in här hos mig och Lillen ! *ler från hjärtat*






Carpe Punctum ! 


Välkommen åter ! *ler*








 
 
Marita

Marita

1 februari 2010 09:07

Men oj så gott med palt. Där mamma kom ifrån, i Västerbotten, där kokte dom flatpalt gjort på vetemjöl,potatis och havregryn.Stekt fläsk till. Dan efter ifall det blev nånting kvar så stekte vi upp palten och hade skirat smör till,herregud så gott det var.
Visst är det underbart att få följa barnbarnen. Så nusa på och njut av varje tillfälle.
Ha de gott vännen,
kramiz!

http://nospussar.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

1 februari 2010 09:49

Jag har ätit palt en gång och det var hos min mans moster som nu är bortgången. Det var så otroligt gott. Tack för att du sätter in ett recept på denna läckerhet. Gula villan bjuder på mycket och verkar vara en levande byggnad full med liv.

Vad fin lilla Vera är ;) i sin vagn. Hoppas du får en toppendag och tack för det fina du skrev i kommentaren
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Sussi

Sussi

1 februari 2010 10:08

Doris är likadan när det kommer smått och hälsar på. Hon kan inte låta bli att lukta :-)

Palt brukar min familj samlas för att äta då och då. Min farmor var från Norrland så hon förde med sig den traditionen. Inte så lätt dock att introducera våra respektive i paltätandet. Syrrans karl har börjat gilla det nu men min älskling vägara fortfarande hihi

Ha en bra dag
Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ulla

Ulla

1 februari 2010 10:38

Tack för hälsningen och jag önskar det samma, har smakat palt ett par gånger i Ramsele på hembygdens dag för många år sedan, tyckte det var jättegott, konstigt väder vi har, igårkväll hade vi 19,9 gr. kallt och nu på morgonen bara 2 gr. kallt och det faller lite snö, det är så vackert, men saltbilarna är inte roliga borde förbjudas blir så skitigt, ha en bra dag, kram Ulla

http://www.ullasglitter.se

 
Monica

Monica

1 februari 2010 12:09

Måste vara härligt att ha sitt lilla barnbarn nära!
Lycka till med paltkoket! Jag har fortfarande kvar 1 palt av de 30 jag kokade häromdagen! Kan äta det flera dagar i rad, och godast tycker jag det är när man steker den med smör!
Ha en fin måndag!
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
Pisan

Pisan

1 februari 2010 12:26

Hoppas det gick bra hos tandläkaren för din man. Ja, jag har också tänkt på att en del mor- och farföräldrar som bor långt bort missar mycket i en liten bebis utveckling och det måste vara förfärligt tråkigt. Här har det också snöat, det snöar faktiskt lite grann fortfarande. Hoppas du hade trevligt när ni gjorde palt och att resten av dagen blir fin! KRAMAR!

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Inga-Lill

1 februari 2010 13:32

Det såg gott ut det där har aldrig ätit palt men väl kroppkakor men det är inte råriven potatis utan kokt potatis men nu är det länge sen jag gjorde något sådant.

Jaså, du har haft främmande igen, ja visst är hon sät och det tycker nog "Lillen" också. Jag har inte använt landsbygds Ferrarien en enda gång än i år, för det har varit så jädrans kallt och sen är det sån trafik efter den här vägen så då flyger man nog åt skogen.

Kramar.

 
Monica

Monica

1 februari 2010 17:52

Palt får mej att tänka på Emil i Lönneberga....har aldrig smakat denna maträtt, men det kanske är gott.

Idag har vi bara haft minus tre grader, nästan som vårvärme mot en del dagar när det varit mellan femton och tjugo grader.

http://violett.bloggplatsen.se

 
margit

margit

1 februari 2010 20:00

hej Berit! Vet inte om jag Hittat din blogg tidigare. Ett minne att jag "sett" nån bloggare från Boliden tidigare...kankse det var du??
Palt..ja tänk om jag vore där!! DÅ hade jag med glädje tackat ja för några PALTAR...Jag är från Vännäs,..och min mamma gjorde palt ibland..och det var väldigt tidsödande.....på den tiden...Potatisen malade hon i köttkvarnen....minns jag.
Roligt med små arnbarn! Gullig bild i bloggen!
Kram/Margit

http://margitholm.blogg.se

 
cilla

cilla

1 februari 2010 21:53

min gubbe älskar palt, jag är inte så förtjust i det men jag brukar göra det ibland för att han skall bli lycklig. härligt att du har lilla vera så nära det måste vara underbart med barnbarn. kramisar

http://wiccankraft.blogg.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

1 februari 2010 22:27

Ja du Berith, det är värdefullt att få ha sina barnbarn nära sig, så man kanna följa utvecklingen. När vår Erik var lill-lliten hade vi ingen möjlighet att ses mer än ungefär var fjärde vecka. Så fort vi pensionerades flyttade vi till Karlstad för att finnas i närheten - på Svärsonens förslag. Det har vi aldrig ångrat :)
Varmaste kramar!

http://lambergsfrua.blogglatsen.se

 
av Irja

av Irja

1 februari 2010 23:59

Kära Berith !!!
Jag håller med dig,att få ha barnbarnen nära in på är guld värd.....Eftersom jag inte är norrläning från början ,så lärde min underbara svärmor att göra Pitepalt,även hon född i Västerbotten....Mitt Paltrecept skrev jag i fjol, på blogget,jag tror inte de skiljer så värst mycket emellan,,, Smaglig måltid....KRAM IA....

http://40-Talisten bloggplatsen se.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards