Direktlänk till inlägg 23 november 2011

Oknytten till trots .................

Av Berith - 23 november 2011 07:45

Jag skrev i gårdagens inlägg att " jag mår så bra som jag kan må tillsammans med mina oknytt " och det är sant , så här bra om jag mår nu har jag inte mått på flera herrans år , ja jag har nog aldrig någons sin mått så här bra som jag mår nu , oknytten till trots .....

Det har jag många att tacka för , men inga nämda inga glömda *ler*


 Jag fick en frågan här omdagen : "Är du är frisk nu Berith? " och mitt svar på den frågan är.....

Nej det är jag inte , det har jag aldrig varit och det kommer jag aldrig att bli ...

Jag är född med missbildade leder och vet inte hur det är att vara värkfri...

Jag har haft värk i mina leder mer eller minde i hela mitt liv och det ena har gett det andra ,

dessutom har jag lidit av "duktighetssyndromet" och det vet ju alla som har lidit av det syndromet vad det innebär ....

Minst tio bollar i luften samtidigt , gärna fler och det säger sig ju självt att tillslut brakar systemet ihop ,

särskilt om man slår dövörat till kroppen då den skriker att man ska lägga in bromsen och sakta in ,

 men istället för att bromasa , så tryckte jag på gaspedalen och ökade farten ...det kan bara sluta på ett sätt ....med ett totalhaveri .....

 Det var precis vad som hände mig för ett ex antal år sedan , inte bara en gång , utan två gånger .

 Jag lärde mig tyvärr inte av första smällen utan var tvungen att åka på en dit på en andra smäll

innan jag lärde mig......


Att jag dessutom har lidit av en svår ångest, det är det inte många som tror ,

 varken de som känt mig i hela mitt liv och de som lärt känna mig senare i livet ...

 "Du som alltid har varit så glad och sprallig" ...."Du som jämt är så glad" ...osv har jag alltid fått höra

och får höra då jag pratar om min Mr Ångest(jag skäms nämligen inte att prata öppet om den , för det finns inget att skämmas över :))

Men att vara glad utåt betyder inte att man alltid är glad inåt och att man mår bra...

Jag har nog varit en mästare på att dölja min Mr Ångest  *ler*

Men det ska gudarna veta att , jag vet vad det innebär att ha Mr Ångest som följeslagare ......


Idag är jag glad ända inifrån och ut ...äkta glädje är sann glädje *ler*


 Kan man bli helt fri från Mr Ångest?? ...nja jag tror inte det , inte fullt ut , men jag tror att man kan lära sig att hantera honom och mota honom vid grinden då han påanonnserar sin ankomst , och det är vad jag har

 lärt mig att göra...

verktygen finns och man kan få hjälp att lära sig att hantera dem , men jobbet det får man göra själv ...

Det går om man vill , lätt , nej det är det ej ....men som sagt det går ....

Det är inte bara jag ett bevis på , jag känner även andra som vunnit sin kamp mot Mr Ångest.....


Vägen fram till detta nuet , har varit lång och mödosam...vissa dagar har varit lättare än andra , det har varit både motlut och medlut , små fallgropar lite här och där ...ibland har det varit ett steg fram och två bak ....

Men jag har hela tiden haft ett mål och det är att börja att må så bra som man kan må , oknytt till trots ...


 Nu har jag nått det målet och ska fortsätta att vårda det ...så att jag får fortsätta att må så här bra så som

jag gör i detta nuet *ler*

 En sak som jag tror är väldigt viktig då man lever med allehanda oknytt , både medfödda och

 dem som kommer som ett "brev på posten" ....det är att aldrig se sig själv som sjuk , det har jag

 nämligen aldrig gjort ......

 Jag har mått mer eller mindre bra , haft bättre och sämre dagar och stunder ....men sjuk , nej det

 har jag aldrig sett mig själv som...tycker inte ens om det ordet ...ett negativt ord i mina öron och

 ord som är negtiva , dem spolar jag ner i toalettstolen *ler*


Jag tror även det är viktigt att lära sig att skilja på "jaget" och kroppen och hitta en gyllene medelväg ... och det är vad jag har gjort *ler*

Mina oknytt har inte bara varit av ondo ...jag har lärt mig en hel del av att leva sida vid sida med dem , både om mig själv och min kropp , jag har även lärt mig att inte ta något för givet och att vara tacksam över det jag har , jag har lärt mig att de sämre och de grå dagarna har sina guldkorn , det är bara lite svårare att se dem , men de finns alltid där och att även små guldkorn kan sprida stor glädje och förgylla tillvaron *ler*


 Som sagt " Inget ont som inte har något gått med sig " *ler*


 Tack för titten och varmt välkomna tillbaka *ler*


 



 Crea diem



Varma kramar *ler*



 
 
Ingen bild

Anki

23 november 2011 09:18

Här är en till som sätter på masken bland andra människor.Kan ju vara så att folk har svårt att tro att man verkligen är sjuk när man inte låter andra se.
Ha det fortsatt BRA //Fibrokram på´re !

Berith

23 november 2011 11:29

Ja tyvärr är det nog så....men inte blir man friskare och inte mår man bättre av att sucka och pusta och ha huvudet under armen...snarare tvärt om :)

Tack vännen , önskar dig detsamma , varma kramar :))

 
Karin

Karin

23 november 2011 22:39

Så skönt att läsa att du mår bra både inifrån och ut!
Nu önskar jag dig en fin coh mysig 1:a advent!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Berith

24 november 2011 06:08

Tack goa Karin :)) Jag önskar dig detsamma :))

Varma kramar

 
Ingen bild

Inga-Lill

28 november 2011 22:07

De sista dagarna har lederna gjort sig påminda men jag har hittat saker som är roliga att göra, så det går utan en massa värktabletter i alla fall. Jag är lycklig över att diskmaskinen gått åt fanders, för diska i riktigt hett vatten gör att lederna hänger med bättre. Sen att skriva på tangenterna gör att de hålls igång, en gång i tiden spelade jag till husbehov, det var också gymnastik för fingrarna. Egentligen borde jag skaffa mig en gammal skrivmaskin, för då fick man muskler i fingarna, hihi.

Kramar i mängd.

Berith

29 november 2011 06:07

Även om vi har en fungerande diskaskin brukar jag handdiska lite nu och då , både för att det är skönt för händerna och jag ycker det är ett bra sätt att meditera på ...jag förenar nytta med nöje på det viset ;)))

Varma kramar :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards