Direktlänk till inlägg 25 oktober 2011

Oslo i mitt hjärta ......

Av Berith - 25 oktober 2011 10:00

I torsdags kl 05.00 lämnade goa Titti och jag Boliden för att bege oss

mot Falmark och inchekningen på flyget till Stochholm/Arlanda , där vi skulle

byta till flyget till Oslo / Gardemoen .....

Det första jag gjorde var att  fastna i säkerhetsknotrollen ....jojo ...detta började ju

bra ....fick lämna ifrån mig duschkrämen och shampooflaska som jag av otänkthet

stoppat i handbagaget *skrattar*


Gissa en som hade fjärillar i magen då vi klev ombord på flyplandet ute på Falmark ....

jisses ....av rena nervositetet babblad jag på om än det ena än det andra ...men då

planet rullade ut mot startbanan så översköljdes jag av ett enda stort lugn ...starten

gick bara bra och landningen på Arlanda lika så ...soluppgången uppe bland molnen

var helt otroligt vacker ....en euforisk känsla *ler*


" Såja , detta gick ju bra ....och härmed har du tagit min flygoskuld Titti "  *skrattar*

Att hitta till rätt gate på Arlanda var inget problem och denna gång var det min

vän Titti som fastnade i säkerhetskontrollen och hon fick packa upp tv-spelet som hon hade

med sig i sitt handbabage till sin dotter *skrattar*.....Jisses två mammaterrorister ute

på äventyr ...hur ska detta sluta ????


En sväng förbi taxfree och botaniserade bland vinflaskorna , ja lite godis hamnade

också i korgen ....är man på resande fot så är man  *ler*


   




Då vi bordade Osloplanet var jag inte ett dugg nervös ..snacka om bortkastande år

 av flygrädsla *skrattar*

När planet  tog mark på Gardemoen så tittade jag på min vän Titti och sa med

hurtíg stämma " Såja nu är vi nere igen ....och jag är här med botad från min flygrädsla

och jag är på nytt född " *skrattar*


Flygtåget mot Oslocentralen där våra flickor mötte oss *ler*



Lite mat i magen i väntan på Erikas moster Johanna som kom med flyget

från England för att tillbringa helgen i Oslos tillsammans med oss *ler*


     


Sedan knatade vi iväg till flickornas lägenhet på Sorgefrid veien på Majorstuen

(konstaterade att det måste vara Oslos södermalm )en tre minuters promenad  *ler*


   


Vi "chillade" en stund , sedan gick vi ut på en promenad och handlade lite

förnödenheter ...hem till lägenheten och laga en mysfredagsmiddag tillsammans *ler*


   ( Monica , Emma , Erika och Titti . Monica

är en av tjejerna de delar läghenheten med :))

 

Resten av fredagskvällen myste vi,  och satt och pratade långt in på småtimmarna , jo

då jag lyckades hålla mig vaken ...kvällströtter som jag är *skrattar*


LÖRDAG , var det dags för den efterlängtande mor och dotterdagen ...Jag och Emma drog ut på Oslos

gator och torg , och Erika , Titti och Erikas moster Johanna drog åt sitt håll *ler*


Slottsparken ....gångavstånd fem minuter från lägenheten *ler*


 


Knackade på på slotten ....men tyvär var ingen hemma......


 


så vi knatade vidare ner mot centrum *ler*


   


passaerade köpcentret och gick ner till småbåtshamnen ...små och små båtar ...

stora och mindre stora lustjakter skulle jag hellre kalla dem *ler*


 


Den eviga fredens flamma finns även här *ler*


 


Vi strosade runt en stund och njöt av utsikten ...synd bara att det var mulet

...men vackert var det i alla fall *ler*


     


Vi slank in på ett mysigt cafe och satt på deras inglasade veranda

och njöt av go´fikat och utsikten .....och varandras sällskap *ler*


 


På väg hem till lägenheten igen så shoppade vi lite , många mysiga små butiker

med underbara inrednings saker ...skulle behövt en betydligt större plånbok *skrattar*

Men en present till Hjärtegullet och en till hennes stolta moder blev det ....vad , det kan

 jag inte skriva här , för de har inte fått dem än *ler*


Hem och göra sig i ordning för att dra till Thailand  *blink*

 När jag skulle gå in i flickornas gemensamma sovrum för

att hämta kläderna jag skulle ha på mig under kvällen så hoppade

jag till , skvätträdd som jag är , för Johanna (Erikas goa moster ) klev ut ur

garderoben i samma ögonblick som jag stack in mitt huvude genom sovrumsdörren

 .... en liten mini walk-in-closet , var skapad ....hahaha....


Restaurang  Yaya´s med känsla  av Thailnad i inredningen  (gångvstånd ;)))


     

       


Maten var god ....den alkoholfria drinken lika så ...men sällskapet var abslut

det bästa *ler*

Efter mycket skratt och en hel del fnitter ...så var det dags att knata hem igen ...

vi var de sista gästerna som lämnade restaurangen...mera mys och "chill" ,

låååångt ut på småtimmarna *skrattar*


SÖNDAG mera sitesing...denna gång alla tillsammans *ler*


Först Frogner Parken och dess skulpturer ....


                 


Sedan bar det upp till Frognersetern med tåg  ......


   


Underbar restaurang och vid klar sikt kan man se hela Oslo ....inomhus var

det hur mysigt som helst ...grova timmerväggar och enorma eldstäder ...

tyvärr var det fullproppat med folk , så det blev inga bilder .

Frognersetern verkar vara  ett poppulärt utflyktsmål för Osloborna och jag

 förstår dem mer än väl *ler*


På nervägen gjorde vi ett stopp i Holmenkollen *ler*


        


Maka löst häftigt och jag fick svindel *skrattar*




 


Kolla in hotellet ....är det inte läckert ...så säg *ler*


Trötta men glada och nöjda bar det av "hemmåt" igen .......


     


Sista middagen med gänget .......vemodigt ....


Söndag , en lättlunch innan Johanna begav sig till sitt flyg och sedan var

det våran tur att skilljas från våra älskade döttrar ........


 


Två glada och hurtiga jenter .....kändes väldigt vemodigt att åka ....men snart är

det Jul och då kommer de hem för att fira jul *ler*


Hemresan gick precis lika bra som dit resan .... efter att jag hade blivit visiterad i säkerhetskontrollen ,

jag klarade  stickprovet galant och vi fick kliva ombord på planet hem till Sverigen *skrattar*


Lite smått förvirrade och lite irrande hit och dit på Arlanda ( det förvirrade tillståndet skyllde vi på för lite sömn den gångna helgen....för något annat kunde det väl inte bero på ....eller ???  ;))) , så hittande vi tillslut rätt och kunde kliva på planet som skulle ta hos hem till Norrland igen  ......


Tack flickor för en mycket trevlig och händelserikt helg , ett stort tack till  goa Titti , mitt härliga

resesällskap ...och ett stort tack till Johanna , Erikas goa moster ....det var trevligt att träffas ....

Kram till er alla och vi ses snart igen *ler stort*


Det var allt för mig denna gång , tack för titten och varmt välkomna tillbaka *ler*


Varma kramar


Crea diem








 
 
Ingen bild

Inger Mari

25 oktober 2011 19:16

Kjempekoselig at tigerstaden falt i smak.
Gleder oss til reiseskildringer utpå nyåret.... da fra et meget eksotisk kontinent. :o)

Berith

26 oktober 2011 06:26

Oslo är verkligen en vacker och promenadvänlig stad ....en stad underbar stad i mitt tycke och smak :))
Hahaha...ja nästa reseskilldring blir betydligt mera exotiskt ...hahaha....

Varma kramar till dig goa granne och vän :))

 
Ingen bild

Inga-Lill

25 oktober 2011 22:21

Jag ser att du varit i den där underbara parken, men den ska du besöka sommartid med all dess blomsterprakt, statyerna är helt underbara som bakgrund till alla rabatter. Det är länge sen jag var där någon gång på 60-talet men då hette den Viggelandsanlegget, men det var som sagt ett helt liv sen, jag kände i alla fall igen vissa av statyerna. Synd att du hade så disigt, för annars hade du haft en betagande utsikt, för jag antar att du var upp till Holmenkollen, tyckte jag såg lite hoppbackar, hihi.

Jag hade velat sett när du fastnade i säkerhetskontrollen, gubben var nyss ute på en resa i ett sällskap och en av dem fastnade med en fickkniv, från landsbygden som mannen är så hade han väl inte en tanke på att den. Tur att jag hade ett förmaningstal med gubben, för annars hade han säkert gjort samma sak, hihi.

Kul att du är tillbaka jag har faktiskt saknat dig och dina sköna livs inlägg.

Kramar i mängd.

Berith

26 oktober 2011 06:24

Jag kunde se framför mig hur vackert det är på sommaren med alla dessa undebara statyerna och blommor ....men parken var även vacker i diset :))
Hahaha....typiskt mig :))

Tack vännen , varma kramar

 
wiper

wiper

26 oktober 2011 10:39

Det var en dramatisk början på resan men så härligt att du fick en sån fin flygupplevelse. Vad kul att få uppleva detta med en god vän och sen att ni har barn i Oslo. Vad jag har njutit av alla bilder och det ser hur fint ut som helst i Oslo. Jag har varit till norge men inte Oslo men man vet aldrig. Det hotellet gick inte av för hackor. Där vill man bo några dagar ;) Härligt att det blev en sån lyckad resa.

Ha en fin dag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

26 oktober 2011 16:49

Och vilken utsikt det var ....jisses :))
Oslo är verkligen en vacker stad och det
kändes inte alls som man var i en stor stad :))

Tack vännen , önskar dig detsamma , varma kramar :))

 
Mita

Mita

26 oktober 2011 13:12

Hallå vännen,jag ser att du varit ute på härliga äventyr.Tänk det var längesen jag var i Oslo.Norge är överhuvudtaget underbart vackert. Mo i Rana har vi ju åkt över till ett par gånger när vi är uppe i stugan.
Vad roligt och träffas så där och umgås riktigt. Samtidigt blev du av med flygrädslan..*ler*..
Varma kramar till dig vännen♥

http://mithasplace.wordpress.com

Berith

26 oktober 2011 16:43

Jajamen ...två flugor i en smäll ;)))
Oslo är verkligen en vacker och promenadvänlig stad ...fast det var
mysigt att åka spårvagn också uti mellan
åt :))

Varma kramar till dig min goa vän :))

 
Margit

Margit

30 oktober 2011 10:17

tack för att jag nu fått "följa med"..på Norgetrippne...dela de vackra bilderna och den goda maten..som smakade gott!!!
Kul att se och titta och läösa..och ANA..hur trevligt ni hfat det tillsammans under helgen!!!

Snygg rutig sjsl du hsde också!!! Läckert snyggt!!!
Kramar!!!!

http://margitholm.blogg.se

Berith

22 november 2011 06:16

Var s god vännen och tack själv :))
Varma kramar :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Skapa flashcards