Direktlänk till inlägg 7 oktober 2011

Fy för avundsjuka och missunsamhet .......

Av Berith - 7 oktober 2011 07:00

Så var det då det här med den svenska avundsjukan ....jag önskar verkligen att det fanns ett piller som kunde bota alla som lider av denna tråkiga och trista åkomma ........

 Jag lider inte  av att andra går om kring och känner avundsjuka , nej det gör jag verkligen inte , men jag tycker väldigt väldigt synd om dem som är drabbade av denna åkomma som förmörkar deras hjärtan och sinnen .

 Så trist och tråkigt det måste vara att inte kunna glädjas med andras framgångar och att inte kunna känna glädje sig över att andra har eller får det man själv skulle vilja ha eller få .......


Eller kanske så är det mig det är fel på som inte har denna ådra med avundsjuka och missunasamhet inplanterad i mitt sinne ??? *ler*


 Jag kan bara känna glädje med andra , då andra gör framgång , får något eller införskaffar något , kan jag inte annat än glädjas med dem , jag blir glad då det går bra för andra ,  jag delar andras glädje från djupet av mitt hjärta *ler* 


Vår Herre kanske helt enklet glömde bort koppla på avundsjuk och missunsamhetskännslorna  i känsloapparaten då han skapade mig ...och det är jag väldigt glad och tacksam över....för det är inga känslor jag varken saknar eller vill ha  *ler*


Nej , jag är absolut inte perfekt ,  jag har mina skavanker och jag har mina fel och brister jag också precis som alla andra ....men avundsjuka och missunsamhet är inte några av dem......


Jag tror och har alltid trott på , att då man hjälper andra utan att förvänta sig något åter  , oavsett vem det än är , så blir man tillslut rikt belönad på ett eller annat sätt ....och det är just vad som har hänt mig/oss och det stör tydligen "vissa" ......


Jag/vi är glada och gläds över våran gåva som "råkade" vara en betald resa till Etiopien (mänsklighetens vagga ) och det kommer vi att fortsätta att vara och göra *ler*


Tack för titten och varmt välkomna tillbaka *ler*


Crea diem


Varma kramar



 
 
Ingen bild

Anki

7 oktober 2011 07:40

Va ska man säga...ja jag är då glad för er skull,inte det minsta avundad,trivs så bra hemma i mitt lilla hus,ingen längtan någon annanstans.Men vet vad du menar,avundsjukan härjar tämligen rikligt i vårt land,norr-söder.Önskar er en trevlig resa och hoppas på många fina bilder här på bloggen sen!Man kan säga det är mitt sätt att resa ;-)
mjuk fibrokram till den bästa Berith<3

Berith

7 oktober 2011 08:05

Tack min goa vän :))
Jag trivs också bäst hemma ,
men inte kunde vi tacka nej till
denna gåva ;))
Naturligt vis kommer jag att dela med
mig av våra upplevleser från resan , nu är det "bara" tre månader kvar innan vi åker :D

Kramar försiktigt tillbaka , goa och rara Anki :))

 
wiper

wiper

7 oktober 2011 08:45

Jag har blivit utsatt för både avundsjuka och missunsamhet. Missunsamhet var ingen vacker syn och jag kände olust. Jag blir själv glad om det går bra för andra och att dom har det bra och har svårt att känna avundsjuka och missunsamhet. Sen jag flyttade till detta samhälle så har jag inte råkat ut för nåt sånt. Ditt inlägg är verkligen mitt i prick. Jag har också mina fel och brister som alla andra men vet om dom och gör jag nåt som sårat nån utan att mena det så ber jag om ursäkt. det är ett underskattat ord.

Jag glädjer mig enormt åt att du och din man skall åka ut på en drömresa. I like you Berith. I går fotatde jag svärmorstunga som jag fått av dig och nu är dom tre ;))

Ha en underbar fredag
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

7 oktober 2011 09:20

Ja avundsjuka och missunsamhet är verkligen en tråkigt åkomma och jg tackar för att jag inte är drabbad av dem .....
Håller med dig , att be om ursäkt och om förlåtelse är verkligen två underskattade ord :))

Oj vad roligt !! :))
Tack min goa vän , jag känner detsamma för dig :))

Önskar dig detsamma kära vän , varmaste kramar :))

 
Ingen bild

Inga-Lill

7 oktober 2011 09:33

Nej, jag är inte avundsjuk eller missunnsam, går det bra för någon så är det dem väl unnat. Jag vet så många som är avundsjuka på dem som startar företag, men en sak ska alla ha klart för sig det är ingen som skär guld med täljkniv. Det är en slit från morgon till kväll, familjelivet blir i regel lidande, vänner blir det inga kvar. Nej, jag blir så f-b när det finns de som inbillar sig att en egen företagare har hur mycket pengar som helst, för det stämmer inte det kan jag lova. Lika är det när någon köpt en ny bil, vad är det att vara missunsam över, jag har aldrig förstått det. Så jag är nog som du inte inprogrammerad för något sånt och det är jag som du väldigt tacksam för.

Kramar i mängd.

Berith

7 oktober 2011 12:04

Håller med dig Inga-Lill !

Varma kramar :)

 
Pisan

Pisan

7 oktober 2011 10:43

Men vad härligt, att få åka till Etiopien!! Vad kul ni kommer att ha, och vad mycket ovanligt ni kommer att se. Verkligen ett annorlunda och intressant resmål. Glädjs med dig vännen :-) Önskar dig och de dina en riktigt härlig helg! Kramar från mej! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Berith

7 oktober 2011 12:01

Ja jag ser verkligen fram emot denna annorlunda och spännande resan :))

Tack goa Pisan , önskar dig detsamma

 
Marie

Marie

7 oktober 2011 10:56

Att det alltid ska finnas missundsamma människor som inte kan glädjas över vad andra har eller får...
Var lycklig du Berith! Alla de missundsamma kan slänga sig i väggen! ;-)
Kram på dig!

Nu har vi fått höst här nere i södern också! Blev det plötsligt kyligt ju...

http://www.marieofsweden.se

Berith

7 oktober 2011 11:59

Det är jag ! :D

Hörde det på radion ...Du får mysa med tända ljus under någon härlig filt och bara vara :))

Varma kramar :))

 
Margit

Margit

7 oktober 2011 11:00

Ja visst finns det mycket avundsjuka hos många människor...
Ja du/ni har all anledning att se fram emot..och vara glada för att ni får resa till Etiopien..och det är ni verkligen värda!!!! Kul att ha når mycket roligt och annorlunda att se fram emot!!! ch det har äl ingen..anledning att vara svartsjuk över..men man vet aldirg....
Kram på dej/er, min kra vän!!!

http://margitholm.blogg.se

Berith

7 oktober 2011 11:58

Ja tyvär ....men jag är glad ändå ;D

Varm kramar :))

 
Mita

Mita

7 oktober 2011 12:37

Jag skulle tro att dom mår mest dåligt själva och är ganska olyckliga innerst inne. Att kunna glädjas åt andras lycka och välgång det gör ju att man själv mår så mycket bättre än att gå och vara elak och bitter.
Låt inget förstöra eran glädje över gåvan. Den är er väl unnt.
Varma kramar till dig vännen♥

http://mithasplace.wordpress.com

Berith

7 oktober 2011 14:59

Visst är det så goa Mita och nej, jag låter
det inte påverka min glädje :))
Tack goa vän , varmaste kramar

 
Anita Fridén

Anita Fridén

7 oktober 2011 13:09

Käraste goaste vännen !!! Jag förstår precis att det finns människor som ägnar sig åt missundsamhet nu när ni råkat få ett tack i form av en betald resa ... Det finns såna "fattiga" individer överallt i världen. Jag förstår dem inte för hur "fattigt" blir inte deras känsloliv om de aldrig kan glädjas ihop med de som får eller gör lite andra saker än de själva kanske får eller gör ??? Rikedom är inte bara pengar utan det är också att kunna känna glädje ihop med sin nästa. Att uppleva riktig kamratskap är bland det bästa vi kan göra och det berikar ens liv på många olika sätt.
Du är en mycket klok kvinna och jag vet att du inte tar åt dig av andra människors avundsjuka utan istället står lycklig och stark av att du inte fått sån simpel egenskap.
Jag ser fram emot att få läsa om dina fina upplevelser och se foton från den delen av världen. Det ska bli såååååå roligt !!!
Fortsätt att njuta av presenten och bry dig inte. Gläd dig istället åt att du inte har såna egenskaper så tär sönder det enda liv man fått.
Ha en skön helg vännen !!!
Stor kram från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Berith

7 oktober 2011 14:58

Håller med dig min kära vän , den största rikendomen är att kunna glädjas med andra :)) Du känner ju mig och du vet att ,
Jag/vi bryr mig/oss inte och låter
inte deras avundsjuka påverka min/våran glädje :))
Och ÅÅÅÅÅ vad jag längtar ...det är "bara" tre månader kvar innan vi åker :))

Önskar dig detsamma vännen ! Varma kramar

 
Ingen bild

Inger Mari

7 oktober 2011 13:18

Misunnelsen eller avundsjukan som det heter på svensk.... ja, den treffer man også på andre siden av grensefjellene, og den er ingenting å bry seg om. Noen mennesker må stikke i andre for selv å føle seg viktig og må bra. Bare nyt den vel fortjente gaven og ferien. Gled dere til en riktig så flott semester i eksotiske Etiopia. Vi reiser med dere i tankene, og gleder oss til de flotte bildene og spennende opplevelsene som vi vet at dere kommer til å dele med oss.
♥ Varme kramar från oss i 63:an ♥

Berith

7 oktober 2011 14:53

Ja den "svenska avundsjukan" finns nog lite var stans tyvär ....men det är inget jag bryr mig om , jag är glad och kommer att fortsätta att vara glad ....behövde bara skriva av mig lite :))

Tack goa granne och vän , varma kramar tiller i 63:an från oss i 52:an

 
Ingen bild

Åsa Lundmark

8 oktober 2011 05:56

Visst är det tråkigt när man förstår att en del andra missunnar och är avundsjuka. Det är ett tillstånd som människan i möjligaste mån absolut ska undvika. Starkt av dig att du kan ignorera det och glädjas över det som väntar dig iaf. Jag tror att detta är personer som inte känner en så väl och tror att de vet allt om en fast i själva verket så vet de inte alls de som de tror att de vet :) Visst kan jag ibland känna att jag också skulle vilja lyckas, kunna köpa eller vad det nu kan vara men det betyder inte att jag missunnar den som lyckas göra det. Jag gläds ändå med den personen. Vi vet så lite om hur vår medmänniska har kämpat för just den händelsen eller inköpet. Det är så trist när det händer men du kära Berith är värd det du ska göra nu och jag förstår på det du skriver att du kan skaka av dig den obehagliga känslan och RÄTT gör du. Det är bara du som vet hur allt hänger ihop och låt inte andra förstöra din glädje. Det är så härligt att läsa det du skriver och jag smittas av din positiva inställning :) Ha de bäst och kramar från mig <3

Berith

10 oktober 2011 08:04

Tack goa Åsa :))
Jag håller med dig om det du skriver och
jag låter inte någont sådant här påverka
mig ...jag är glad och kommer att fortsätta
att vara glad över denna gåva oavsett vad andra tycker och tänker :)

Varma kramar till dig min goa vän

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Skapa flashcards