Direktlänk till inlägg 18 september 2011

Recept på skolab ..........

Av Berith - 18 september 2011 18:45

Våran helg har lutat mer åt det afrikanska än åt det svenska hållet ....i alla fall då det gäller maten *skrattar*

 Idag ställde jag mig på bättre benet och bakade sex stycken skolaber , somalisk paj ...eller som gubben kallar dem djungel carlzone *ler* ...goda och kryddstarka är vad de är ...och jag lovar man skrämmer bort varenda bacelusk inom flera kilometers radie *skrattar* ...nu kan man ju dra ner på kryddorna om man vill .....men jag/vi älskar kryddstark mat *ler*


 


 Och för er som är sugna på att prova på att göra skolab , kommer nu här receptet *ler*


Deg till två skolab :

1/2 paket jäst

 en nypa salt

en kopp ljummet vatten

ca 7 dl vetemjöl


 Låt jäsa i en timma


Räkfyllning :

 

 

 

2 st vitlökar (de små runda vilökarna )

3 st rödlökar

5 stora potatisar

 1/2 dl olivolja

 3 krm grönpeppar

3 krm rosépeppar

3 krm kryddpeppar

3 krm spiskummin

3 krm svartpeppar

4 st pirri pirri

en nypa salt

 En påse räkor

2 st grönskasbuljongträrningar

1 st ägg (till pensling)

riven ost


Skala och skär potatisen i klyftor , skiva löken och hacka vitlöken , fräs allt i en gryta i olivoljan ....krydda och lös upp buljongtärningarna i en kopp varmt vatten , häll i gtytat och låt koka på medeltemp till potatisen blivit mjuk och vätskan dustat , rör om med en träslev så att poatisen går sönder ...men inte  till mos ....häll i räkorna och låt dem bli varma ....


 Dela degen i fyra bitar och kavla ut till fyr lika stora bottnar ...lägg bottnarna på bakplåtspapper och fördela flyllningen på två av bottnarna , strö över riven ost ,  lägg de andra två över som ett lock och kläm ihop kanterna och pensla med  ägg och lite olivolja ....

gräddas i 200 grader i 30 min .


Köttfärsfyllning :


 


 1/2 köttfärs

4 stora potatisar

 2 st grönpeppar

 2 krm svartpeppar

2 krm spiskummin

2 krm citronpeppar

 2 st grönsaksbuljongtärningar

en nypa salt

 8 st pirri pirri

riven ost


Skala och skär potatisen i lämpligt stora bitar , bryn köttfärsen i en gryta i lite olivolja , krydda och häll ner potatisen , lös buljongen i en kopp varmt vatten och häll ner i grytan , låt puttra tills potatisen blivit mjuk och vätskan dunstat  , lägg fyllningen på den ena botten och strö över riven ost....gör sedan som ovan .


Vegetarisk fyllning :

 

 

 

8 Broccoli "träd"

två morätter

en burk majs

8 st bamije

2 krm citronpeppar

2 kr vitpeppar

en nypa salt

2 st grönsaksbuljongträrningar

1 st tomat


Skala och skiva morötterna tunt , koka morötterna , broccolin , bamije och majsen tillsammans i vatten som just så pass täcker grönsakerna , smula ner buljongen och krydda och låt koka tills grönsakerna är mjuka ...Sila bort buljongen ( buljongen är god att äta som soppa med ett mjukt bröd till )  skiva tomaten och lägg överst på fyllningen och gör sedan som ovan .....


 Skolab serveras tillsammans med en god sallad *ler*


 Lycka till och smaklig måltid *ler*


Tack för titten och ha en fortsatt mysig söndagskväll *ler*

 
 
wiper

wiper

19 september 2011 08:14

Det låter jättegott. Jag är urdålig på pajer men min bror får alltid till dom så bra. Jag sparar ner för att testa när jag får tid och ork. Jag gillar alla ingredienser i dina pajer.

Tack för dina alltid härliga kommentarer och att du hållit tummarna. I kväll efter nästa visning så får vi reda på lite mer om det kommit in några bud

Ha en jättefin måndag vännen
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

19 september 2011 08:31

Tack själv min goa vän :))
Jisses så spännande...det har nog
kommit in ett par bud skulle jag tro ,
så fint som ert hus är och läget med den
underbara och rogivande utsikten :))

Önskar dig detsamma kära Malin ,
varma kramar :))

 
Ingen bild

Inga-Lill

19 september 2011 21:46

Jag gillar också stark mat men min mage är inte alltid överens med mig om den saken, hihi. Så pirri pirri, är något jag inte vill ha några mängder av. Fast gott lät det och jag är säker på att man kan få många idéer av att blanda både svensk och utländsk mat.

Kramar.

Berith

19 september 2011 22:24

Jag brukar göra egna versioner , så kallade Beriths kombo ;D
Varma kramar :))

 
Marina

Marina

11 oktober 2011 18:59

Hej igen
Jag har för mig att jag har skrivit en kommentar i detta inlägg tidigare, minst en vecka sedan.
Vart har det tagit vägen?
Ha en fin kväll min vän.

Vänliga hälsningar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Berith

12 oktober 2011 06:59

Marina alla din 22 kommentarer förra veckan inehöll samma fråga , så jag valde att svara på tre av dina kommentarer , då jag tyckte det blev lite tjatigt att svara på samma fråga om och om igen .....'

Varma kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Skapa flashcards