Direktlänk till inlägg 16 september 2011

Begränsningar och rädslor ......

Av Berith - 16 september 2011 07:45

Vi kan alla så mycket mer än vad vi tror , våra begränsningar sitter i regel i våra sinnen ...vi säger ofta jag kan inte det och det på grunda av det och det ...är det en rädsla för att göra bort sig som man inte vågar prova nya saker ...eller låter vi olika oknytt begränsa oss för att vi är rädda att få mer ont eller för att bli sämre ...Det är rädlsan för än det ena än det andra som begränsar oss....så har det varit och är i mitt fall  ....


Jag har en rädsla , jo faktiskt det är sant ....jag är väldigt väldigt flygrädd  ...jag var det inte då jag var yngre  , jag och min exman flög ofta och mycket och det var aldrig några problem , men så skulle jag och en mycket go väninna flyga ner till den grekiska övärlden då jag var nyskild för en massa herrans år sedan för att ha en skön semestervecka och bara vara (Jag älskar Grekland och dess övärld:))  *ler* ...


Flygresan till Grekland gick  jättebra , jag var inte ett dugg rädd ...men på hemvägen var flygresan inte alls lika angenämn ...vi flög nämligen igenom en fruktasvärt otäckt oväder ...planet skakade och det knakade och det lät som om planet skulle rämna mitt i tu ,  vi fick förbereda oss för en nödlandning , många passagerare i planet mådde dåligt och jag med , jag började att kallsvettas och skaka hejdlöst och jag trodde att min/vår sista stund var kommen .....jag lovade mig själv och vår Herre att om vi landande och kom ur detta helskinnade och jag fick se mina älskade döttrar igen ,  så skulle jag aldrig någonsin mer sätta mig i ett flygplan igen .....och så blev det tyvärr .....


Vi behövde tack och lov aldrig nödlanda utan kom igenom ovädret och landade helskinnande på Arlanda och där vägrade jag att sätta mig på flygplanet upp till Skellefteå (vilket var mycket dumt gjort av mig med facit i hand , men det är lätt att vara efterklok ;)) , på den tiden var inrikesflygplanen mellan Skellefteå och Stockholm betydligt mindre och obekvämare än vad planen är idag , så  jag tog tåget upp till norrland istället *ler*....och sen den dagen har jag inte satt mig i ett flygplan , utan har jag inte kunna ta mig via  landsvägen , tåg eller buss dit jag ska , då har det fått vara ..... jag har resonerat som så " har det varit meningen att vi skulle flyga så hade vi varit skapta med vingar "    Idiotiskt jag vet ...men är man rädd så är man och olika rädslor över saker och ting är ganska så svåra att kontrolera  och en rädsla som gått över till en klassisk fobi för än det ena än det andra är både svår och tufft att komma över ....men det går *ler*


Men som sagt , nu ska jag ta tag i denna flygrädsla en gång för alla , för goa T  , en av min dotters bästa vänninors mamma och jag ska nämligen flyga ner till Oslo på en långweeken i oktober och hälsa på våra älskade döttrar ...det känns spännande men samtidigt väldigt väldigt tryggt att flyga för första gången igen på flera år , tillsammans med en flygvan och trygg person som goa T är och förhoppningsvis ska jag bli botad från min flygrädsla en gång för alla *ler*


Jag känner mig lite som Stig Helmer i filmen Sälskapsresan då han står med utsräckta armar blundandes och säger  "Jag är inte rädd jag kan flyga , jag är inte rädd jag kan flyga " ....Ett mycket bra mantra , som jag själv använder och försösker intala mig själv ....men det ska nog gå bra , bara vi stigit ombord på planet på Falmark och kommit oss till Arlanda ....sedan känns det nog betydligt bättre och lättare att stiga ombord på flyget till Gardemoen/Oslo och sedan är jag förhoppningsvis  botad för all framtid  från min flygrädsla *skrattar*


Ja rädslor för än det ena än det andra kan verkligen begränsa oss på olika sätt , oavsett om vi vill det eller ej och kan vara svår att bryta ....rädslan kan bli ett handikapp....

Det gäller bara att våga möta sin rädsla och ta tag i den och se den i vitögat och när man väl har gjort det och trotsat sin rädsla så är man fri ....Det handlar om att våga och jag vågar och nu ska jag se min rädsla för flygresor  i vitögat en gång för alla ! *ler*


Tack för titten och varmt välkomna tillbaka *ler*


Varma kramar


Crea diem


 


Morgonens väder i Boliden :  Solen skiner mellan trädtopparna och det är + 7,0 ....en vacker höstmorgon med andra ord *ler*


Dagens affirmation : Jag är inte rädd , jag kan........


 
 
Ingen bild

Inger Mari

16 september 2011 08:16

Dere får en fin tur til Oslo, og det er jo slett ingen lang flytur. Antar dere gleder dere både til å treffe døtrene og få se hvordan de har det i tigerstaden. Venter i spenning på reiseberetning :o))

Berith

16 september 2011 16:55

Tack Inger Mari , det får vi säkert , nej det är ju inte det , så det ska nog gå bra :))
Ja det ska bli trevligt att träffa Emma igen och se hur hon och hennes vänner bor :))
Naturligtvis kommer det bilder från resan :))

Varma kramar :))

 
Pisan

Pisan

16 september 2011 08:46

Du gör rätt i att se flygrädslan i vitögat! Att flyga är ju en sån härlig upplevelse. Men jag förstår att du blev rädd efter Greklandsflygningen. Det hade jag också blivit...
Önskar dig en fin fredag och en härlig helg! Kram! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Berith

16 september 2011 16:51

Ja det känns skönt att ta tag i det en
gång för alla :))
Tack goa Pisan , önskar dig detsamma , varma kramar :))

 
wiper

wiper

16 september 2011 11:47

Förstår att du blev flygrädd efter den skakiga färden. Vad starkt av dig att ta tag i flygrädslan. Att ha en trygg go vän vid sin sida betyder mycket en sån gång. Jag själv kämpar med klaustorfobi efter en upplevelse i barndomen. Jag kan åka hiss numera men gör det inte om jag inte behöver. Tyvärr kan jag inte åka in i en sån där magnetröntgen som är som ett rör. Har misslyckats 2 gånger. Dom behöver se vart min skada sitter för att se om det går att operera eller göra nåt annat. Du kommer säkert att få det toppen i Norge och det kommer att gå bra att flyga. Det händer mer olyckor på tåg och med bil av vad jag kunnat utläsa. Ja du får göra som Stig Helmer ;))

När jag jobbade inom vården så var jag tvungen att åka hiss på vissa av mina arbetsplatser så jag fick tvinga mig själv och var helt kallsvettig efterråt. Man kan ju inte lämna en patient ensam i hissen.

Härligt inlägg av en härlig tjej

Ha en fin dag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

16 september 2011 16:49

Tack vännen :))
Ja nu ska jag bota min flygrädlsa en gång för alla :))
önskar dig detsamma min goa Malin ,Varma kramar :))

 
Mita

Mita

16 september 2011 23:17

Det kommer gå bra ska du se,och vad härligt, sen kan du ta en tripp till Grekland med älsklingen din. Det vore väl underbart?
Det är väl så att man ska ta tag i rädslan och övervinna den. Annars blir det lätt tvärtom.
Kram goaste vännen!

http://mithasplace.wordpress.com

Berith

17 september 2011 08:11

Hahaha...ja det får vi väl hoppas och tro att det gör ;)) Ja det skulle vara underbart :))
Ja visst är det så :))

Varma kramar till dig min kära vän :))

 
Ingen bild

Inga-Lill

19 september 2011 21:36

Du är tuff du, nej flyga vill jag inte för fast jag har gjort det förstås i små maskiner som inte är gjorda för fler än 3 passagerare. I dagens läge så vill jag nog hålla mig på landbacken, är nog inte så modig som du i alla fall.

Kramar.

Berith

19 september 2011 22:30

Hahaha...tuff vet jag inte om jag är ...men nu ska jag ta tjuren vid hornen en gång för alla och djupandas och intala mig att det kommer att gå bra :D

Varma kramar :))

 
Marina

Marina

11 oktober 2011 19:09

Hej

Kontakta mig är du supersnäll.
Min gästbok ska fungera.
Bra text du skrev här.

Önskar dig en fin höstkväll.
Kram vännen.

Vänliga hälsningar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Berith

12 oktober 2011 06:52

Jag har redan skrivit i din gästbok Marina ...

Varma kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards