Direktlänk till inlägg 5 september 2011

Min knasiga Mimmi och jag del 10 .....

Av Berith - 5 september 2011 18:00

Hejsan svejasan i lingonskogen ...eller rättare sagt skolskogen ,

för det är där jag och min knasiga men snälla mimmi har

tillbringat förmiddagen medan mina mamma jobbade .....


Men vi gick inte raka vägen dit ...först gick vi till min goa faster

och hämtade hennes lille vovve Heon (Heron) som mimmi

lovat att hon skulle sköta idag ...."Heon" är sååå söt ...när vi hämtat

honom ville mimmi gå  ner till gamla järnvägen och gå den svängen

till skolskogen ...suck , en omväg  ......


 


Men mimmi fick som hon ville ....till sluuuuut så kom vi

äntligen fram till Skolskogen ...men ingen Mulle var hemma idag heller ....

Men det gjorde ingen ting , mimmi och jag tittade på växter och lyssnade

på fåglarna och så såg vi några kottar som en ekorre mumsat på ,

Det växte ockå massor med röda svampar med vita prickar på i skogen

som jag ville plocka ... men mimmi berättade att dom svamparna heter flugsvampar och dem får man inte plocka och äta ,  för gör man det blir man väldigt sjuk och måste åka till farbror docktorn ...jag lyssnade på mimmi och lät dem stå kvar där de stod ...för åka till farbror docktorn ville jag inte ...


När vi varit klart i Skolskogen gick vi ner till Sidtjärn och där åt vi

våran matsäck som mimmi tagit med sig ....man blir väldigt hungrig

då man är ute och strövar i skog och mark ....


 


Medan vi satt där och åt våran matsäck blev det jätte ljust ,

precis som då man tänder en lampa i ett mörkt rum ....

Det var solen som hittade en liten liten spricka i det gråa molntäcket

och lyste upp bänken vi satt på en liten stund ....


 


Mätt i magen och med ben som vilat en stund , ville jag bada ,

men se det fick jag inte för mimmi " Det är inte sommar längre

och du har nyss varit förkyld sa mimmi " med vänlig men bestämd

röst ......


     


Men plaska i vattenbrynet fick jag i alla fall göra en stund ...vilken

tur att jag hade stövlarna och galonisarna på mig ..plask plask *ler*


Sedan blev det dax att traska hemåt och då var jag så trött i benen att

jag orkade inte gå själv utan ville åka i vagnen , vilken tur att mimmi

tagit med sig vagen ....för det är inte alltid man har lust men "Kan gå tälv"

Innan vi hunnit halvägs hem , så hade jag slocknat ...det tar på krafterna

att vara ute på upptäckfärd tillsammans med mimmi *ler*


Då jag vaknade igen , så var det mamma som plockade upp mig

och mimmi och "Heon" hade gått hem till mimmi igen *ler*


Det var min dag tillsammans med min knasiga , men snälla mimmi och

min goa fasters söta hund "Heon" *ler*


Tack för titten och varmt välkomna tillbaka *ler*


Nu säger jag som mimmi brukar säga och som

små barn alltid gör Carpe punctum *ler*


Varma kramar *ler*


 
 
Ingen bild

Åsa Lundmark

5 september 2011 18:39

Du skriver så härligt om er dag. Det känns som om jag själv är med er. Lilla goa hjärtegullet och hennes goa mimmi :-)

Berith

5 september 2011 19:16

Haha tack goa Åsa :))
Vi får ta våra Hjärtegull och träffas
någon dag ...en liten picknick kanske ?? :))
Varma kramar :))

 
Karin

Karin

5 september 2011 19:02

Vilken fin tur i skogen!
Kan det vara så att mormor har varit mulleledare?
(Jag har!)
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Berith

5 september 2011 19:15

Nej det har hon inte varit ,
men mormro har varit scout
en gång i tiden ...på stenåldern ;))

Varma kramar :))

 
Vicke

Vicke

5 september 2011 19:27

i skogen är jag nästan varje dag med barnen, det är en härlig plats att vara i

http://enbloggomalltochlitetill.bloggplatsen.se

Berith

6 september 2011 06:22

Ja verkligen , då mina flickor var små tillbingade vi mycket tid ute i skog och mark , och nu har jag den stora äran att få göra det med mitt älskade barnbarn också , jag tycker det är viktigt att barn läs sig om naturen och "skogsvett" :))

 
Ingen bild

Inga-Lill

5 september 2011 22:42

Vilken tur du har som har Mimmis som kan lära dig en massa bra saker om skogen och de som bor i den. Alla barn skulle behöva ha en sån mimmis, hihi.

Kramar i mängd.

Berith

6 september 2011 06:15

*fnissar* Ja mimmi är
allt bra att ha :))

Varma kramar :))

 
Anita

Anita

6 september 2011 16:36

Va mysigt du haft med "knasiga" Mimmi. Varför kallar du henne knasiga??? Jag tycker din Mimmi är en fantastiskt go mormor, ser du. Knasig är såna där gamla konstiga tanter som jag ... men din Mimmi ler nog åt det du säger så passa på du och säg vad du känner för tills du blir så stor så de förståndiga försöker rätta dig. Hihihi ... va kul du haft med Mimmi. Tänk om du fått bada ... Tror du inte att det hade varit kallt??
Ha det nu så bra tills det är dax att komma hem till Mimmi igen.
Stor kram från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Berith

8 september 2011 08:01

Min mimmi är egentligen inte knasig på det viset , men hon säger och gör så mycket tokiga saker så jag kallar henne för knasig :))
Mimmi skrattar jämt åt mig...för hon tycker att jag också säger och gör knasiga saker ...vi trivs väldigt bra tillsammans min knasiga mimmi och jag :))

Tack och ha det så gott du med , mimmis goa vän , varma kramar :))

 
Sussi

Sussi

6 september 2011 20:33

Vilken mysig dag. Det kostar på att vara på upptäcksfärd i skogen. Mysigt med matsäck :)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Berith

8 september 2011 07:45

Ja verkligen :))

Varma kramar :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards