Direktlänk till inlägg 4 september 2011

Sanningen och förlåtelsen .....

Av Berith - 4 september 2011 19:45

Sanningen kan vara obekväm , men jag väljer hellre att få sanningen kastad rakt i ansiktet än en dolk i ryggen ...att få sanningen kastad i ansiktet kan göra ont , ja rent av fruktansvärt ont , men ett enda dolkhugg i ryggen gör desto ondare och lämnar ett djupare och mer svårläkt sår .....fast även en dolkstöt läker med tiden , för det är ingen annan än en själv som far illa av att gå omkring med ett öppet och blödande sår ....det är bara en själv som får lida

för det och ingen annan ....


Förlåta , släppa och gå vidare ...förlåta gör man för sin egen skull , det betyder inte att man måste ha med den man förlåter att göra , utan man förlåter för att kunna släppa och gå vidare med sitt egna liv ....


När man förlåter blir man fri ......


Några dagar före min älskade mamma dog , sa hon till mig" Jag har förlåtit mig själv och släppt det som varit och nu känner jag bara en enda stor frid inom mig , förlåt du också  och släpp allt som varit och även du blir fri "

Jag tänker ofta på dessa ord som min mamma sa till mig några dagarna innan hon dog , jag visste  inte då  att det var sista gången som jag såg henne i detta livet , men jag tror att lilla mamma visste någonstans inom sig att det var sista gången vi sågs här på jorden  ......

 Och ja , jag har gjort det min mamma bad mig göra , jag har förlåtit ......


*********************


Mina tankar har idag varit och är hos en "gamal" kär vän och hans nära och kära ,  som vakar över en älskad far , farfar och svärfar ....Jag är med er , inte kroppsligt men i tanken ...Styrke kramar till er ......



 


 
 
wiper

wiper

5 september 2011 09:26

Så fint och sant skrivet. Sanningen kan sägas på så många sätt och behöver inte vara en dolkstöt. Att förlåta sig själv för saker man vet gått lite snett är nog nödvändigt för att kunna gå vidare. Jag tränar på det hela tiden, synd att det skall ta ett helt liv innan man ser saker klarare. Vad tråkigt att du mist din mamma så tidigt. Skönt att hon kunde säga dessa ord innan hon gick bort.

Vilken jobbig situation för din kära vän. Det är hemskt att mista nån som står en nära det har man fått erfara med åren.

Tack för ditt insiktsfulla inlägg

Ha en härlig dag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

5 september 2011 16:33

Mamma var endast 59 år då hon gick över till andra sidan ...
Ja tyvärr så är det oftast så ...men bättre att komma till insikt ent än aldrig :))

Tack min goa vän , varma kramar :))

 
Mita

Mita

5 september 2011 16:54

Det där med att kunna förlåta är svårt.Nånting att träna på,inte alla gånger det kommer av sig självt.Men det beror kanske på vad som ska förlåtas...
Alltid jobbigt att mista nära och kära,
Kram vännen♥

http://mithasplace.wordpress.com

Berith

5 september 2011 19:19

Precis , men även om det kan vara
svårt att förlåta vissa saker , tror jag
att man mår bästa själv i att försöka göra det ändå ..ärren kanske aldrig försvinner ..
men det känns ändå lättare på något vis :)

 
Ingen bild

Inga-Lill

5 september 2011 22:39

Ja, nog är det så men för det mesta behandlar jag såna människor som om de vore av luft, det brukar ta bäst. Det finns inget värre än falska människor som delar ut knivhugg i ryggen, när man minst anar det. Jo, tack jag har allt upplevt det många gånger även jag, de visar bara att det lyser men det är ingen hemma. Eller som mellan sonen brukar säga "de har inte alla chips i påsen", hihi.

Kramar.

Berith

6 september 2011 06:16

Haha ...nä de har nog inte det :))

Varma kramar :))

 
Marina

Marina

28 september 2011 15:08

Hej

Så fint ljusfotografi min vän.

Kram

Varma och kamratliga hälsningar Marina

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Berith

1 oktober 2011 08:14

Hej och tack :)

Varma kramar :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards