Direktlänk till inlägg 30 augusti 2011

Gårdagens göromål , dagens njutning .......

Av Berith - 30 augusti 2011 06:45


Från äppeträdet .....


 


...ner i lådan ....


 


...för att hamna i grytan .....


 


...och bli äppelchutney .....


    


...en mycket god sådan ..om jag  får säga det själv *skrattar**


Gårdagens göromål  blir dagens njutning *ler*



Recept :


I kg äpplen

2 st gula lökar

2-3 vitlöksklyftor

1 st spansk peppar (chili)

5 dl vatten

1 dl vitvinsvinäger

3 dl socker

2 msk senapsfrö gult

1-2 msk färskriven ingefära

1-2 tsk salt


Skala , kärna ur och skär äpplena i mindre bitar , grovhacka lök och vitlök , kärna ur och strimla och finhacka den spanska pepparn.

Lägg äppelbitarna , löken och chilin i en kastrull , häll över vatnet och vinägern och koka upp .

Rör i socker och senapsfröna och låt koka på svag värme i 45 min .

Smaka av med salt och ingefäran ...häll upp chutneyn i väl rengjorda burkar

och tillslut locket och ställ i kylen...håller i två måndaer i kyl .


Lycka till


Tack för titten och varmt välkommna tillbaka *ler*


Varma kramar *ler*


Carpe punctum


Morgonens väder i Boliden : Soligt och + 5,5 ...mer normal temperatur för årstiden *ler*


Dagens affirmation : Jag är kraftfull ......

 
 
wiper

wiper

30 augusti 2011 09:17

Tack för receptet som jag verkligen kan behöva. Vad flitig du varit. Fina äpplen ni har.

Ha en toppendag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

30 augusti 2011 10:26

Var så god vännen :))
Det är hos dottern och mågen vi
plockat äpplena , vi har tyvärr inga egna :))

Tack , det ska jag ha , önskar dig detsamma , varma kramar :))

 
Mita

Mita

30 augusti 2011 13:30

Det är gott med äppelchutney,så tackar för receptet. Vi har ett äppelträd med vinterfrukt. Inget som man kan göra mos och äppelkakor av,det är mer ät äpplen.Det gäller bara att kunna förvara dom bra och det är inte det lättaste. Sonen däremot har äpplen som vi brukar få ta av. Dom hinner inte ta hand om alla.
Idag är Ida piggare redan, så pencillinet gör nytta,
Kram vännen♥

http://mithasplace.wordpress.com

Berith

30 augusti 2011 14:05

Skönt att höra att hon redan är
på bättringsvägen :))
Ja äppelchutney är verkligen gott
och passar till det mesta tycker jag *ler*
Vi har tyvärr inga egna äppelträd , men
dottern och mågen har två och de hinner heller inte ta reda på allt :))

Ha det gott min kära vän :))

 
Monica

Monica

30 augusti 2011 17:43

Jag har aldrig ätit äppelshutney,men det är säkert gott.

Ha en bra kväll!

Kram

http://violett.bloggplatsen.se

Berith

30 augusti 2011 19:29

Det är gott :))

Tack , önskar dig detsamma :))

Varma kramar :))

 
Ingen bild

Inga-Lill

30 augusti 2011 21:30

Åh, så gott det lät, du är duktig som gör såna saker. Tyvärr så har jag ingenstans att förvara, där jag bodde förut hade jag ett lagomt kallt förråd så där hamnade diverse inläggningar. Växthuset producerade mycket tomater och alla hann inte mogna, de gröna syltade jag och det blev jättegott. Nu har jag ingen trädgård alls och lusten att köpa för att göra inläggningar har övergett mig totalt. Så därför beundrar jag dem som gör olika saker, för ni förlänger sommaren en bit inpå vintern.

Kramar i mängd.

Berith

31 augusti 2011 12:40

Jag tycker det är väldigt roligt att hålla på att stöka i köket ..älskar att baka och laga mat , det är avkopplande tycker jag :))

Varma kramar :))

 
Marina

Marina

9 september 2011 20:21

Hej

Det ser riktigt gott ut.
Vad är äppelchutney för något??

En slags äpplekräm kanske?


Varma och kamratliga hälsningar Marina

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Berith

10 september 2011 07:19

Det är nästan som en salsa , man
har det som tillbehör till olika
maträtter :))

Varma kramar :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards