Direktlänk till inlägg 26 augusti 2011

Tankens kraft ........

Av Berith - 26 augusti 2011 07:45


Tankens kraft är starkare och större än vi tror . Om vi tänker negativa tankar eller positiva tankar påverkar det  oss och vårat välmående mer än vi tror ...det är vetenskapligt bevisat med en kamera som tar bilder på hjärnan och som ser vad som händer i hjärnana då vi tänker på olika saker ...om vi tänker på negativa eller positiva saker , olika områden i hjärnan stimuleras vid olika intryck ...det är ju inget nytt i och för sig ...men jag tycker det är ganska fantastiskt att man kan se med en kamera hur våran hjärna reagerar på våra tankar *ler*


Nu är det ju inte lätt att gå omkring och vara sprudande glada varje dag och tänka enbart positiva tankar hela tiden ...men det går att omprogramera sig själv och sitt sätt att tänka , svårt ja , men det går , fast det är inget man gör på en kafferast eller över en natt *ler*

Om man mår dåligt (ett negativt ord) och säger och upprepar hela tiden för sig själv och för ens omgivning att man mår dåligt...så börjar man till slut att må ännu sämre än man gjorde från början ...tanken blir till verklighet och man börjar att må allt sämre och sämre . Kroppen består ju av en hel del oräkneliga celler , hela våran kropp är ett enda stort energifält och hjärnana är dess kraftverk *ler*


Då vi tänker tankar , oavsett om de är negativa eller positiva , sänder hjärnan ut små eletriska impulser och våra celler suger åt sig dem som små tvättsvampar ...upprepar vi hela tiden "jag mår dåligt" så börjar cellerna att till slut jobba på det...uppfylla våran tanke om att vi mår "dåligt" och vi börjar må ännu sämre än vi gjorde från början....tänker vi däremot positivatankar i stället och säger "jag mår mindre bra" (bra är ett positivt ord) så börjar cellerna på att jobba för att vi och våran kropp ska må så bra som möjligt ...


Detta är inget "hokuspokus" som några "kvacksalvare" hittat på , utan det läkare inom den klassiska skolmedicinen och forskare i USA som har börjat att intresserat sig för den alternativa medicinen och dess påverkan på oss som individer ....och tankens kraft och dess påverkan på oss *ler*


Låter som en saga och som flum flum i mångas öron jag vet .. Jag är själv väldigt intresserad av den alternativa medicinen och den alternativa sjukvården och även av hjälp till självhjälp efter att ha levt med i alla fall ett oknytt i hela mitt liv , jag har själv erfarenheter av att må mindre bra , både fysiskt och psykiskt och har själv upplevt vad tankens kraft kan göra och betyda för ens välmående ...nej jag är inte fullt frisk och kan inte bli det heller , då de flesta leder i min kropp är missbildade från födseln , men jag kan påverka mitt fysiska och psykiska välmående med ett positivt sätt att tänka och se på min tillvaro och min situation..det har inte varit lätt och det är inte alltid lätt ...men det går att programera om sitt sätt att tänka , byta ut negativa ord mot positiva ord istället som te.x "mår dåligt" till "mindre bra"

 

När man får frågan hur man mår eller  en fråga om ens hälsa , kan man svara "jag mår mindre bra " eller " Jag mår betydligt bättre" ...ni förstår säkert vart jag vill komma *ler*

Vi har många negativa ord i vårt vokabulär som vi borde stryka och byta ut dem mot alla de positiva ord som vi också har ...ord som , "måste" till bör eller borde , "dåligt " till minde bra , "sjuk" till mindre frisk , "svårt" till mindre lätt ..osv ...(bör , bra , frisk och lätt är positiva ord :))

 

Prova att bara för en dag att byta ut alla negativt klingande ord mot positiva istället , så ska du se att du blir betydligt gladare ...gör det till en vana och du börjar må betydligt bättre *ler*


Det är inte lätt , jag vet och det händer även att jag faller tillbaka , för man är ju inte mer än människa och vi människor är vanedjur och en mindre bra vana är väldit svår att bryta ...men då jag hör mig själv säga ett negativt ord , korrigerar jag direkt om det i min hjärna till ett positivt ord och sedan är jag på banan igen ...men som sagt man programerar inte om sig själv och sin hjärna och sitt sätta att tänka över en natt *ler*


 Nu utmanar jag er att bara tänk positva tankar åtminstonde för en dag eller två , så ska ni se att inte bara ni märker skillnad , utan även eran omgivning  *ler*


Ha en bra dag och en riktigt trevlig helg ,  tack för titten , varmt välkomna tillbaka *ler*



Varma kramar


Carpe punctum



  


 
 
wiper

wiper

26 augusti 2011 08:56

Jättebra detta du skriver om negativa tankar för det är just det jag haft på sista tiden. Det händer en massa tråkigheter runt mig just nu och det påverkar mig negativt eftersom jag har dom skador jag har. Fast nu mår jag bättre när jag tagit i lite extra med avslappning. Försökt tvinga mig till promenader och annat. Mindfullness tar 6 veckor att få in i hjänan och det hjälper fantastiskt bra att vara i nuet. Fast jag kan förstå dom som går med ständig värk och inte kan få nån lindring känner desperation.

Jättebra och tänkansvärt skrivet av dig. Jag jobbar med mig själv hela tiden eftersom jag har lätt att gå upp och ner ur svackor sen jag blev utbränd. Nu blev jag lite för personlig kanske ;))

Tur att du är så poitiv till din läggning när du har skador i kroppen som är bestående. Du kämpar verkligen på. Jag tror själv på alternativa metoder och gillar inte att ta en massa tabletter för allt.

Nu fick du igång min utbrända hjärna igen ;))

Ha en härlig och positiv dag. Det skall jag ha banne mig

Många kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

26 augusti 2011 10:27

Tack vännen min :))
Även om jag är positivt lagd av mig ,
så har även jag mina dagar och stunder , man är ju inte mer än människa ...att leva med kronisk smärta och värk kan ju göra den gladaste nedstämd ...men det gäller att inte fastna där utan söka det positiva i tilvaron och det är det jag alltid gör :))
Nejdå , du blev inte alls för personlig vännen :))
Du gör det bra och jag vet hur du kämpar på och ja , det tar minst sex veckor att ställa om hjärnan :))
Mindfullness är bra och det har hjälpt mig , innan det ens hade ett så vackern namn som Mindfullness :))

Tråkigt att du har det jobbigt just nu , men en sak är säkert , solen skiner alltid bakom molnen min vän även de grå dagarna :))

Det ska jag verkligen ha och jag hoppas att du även kommer att ha det !! :))

 
Pisan

Pisan

26 augusti 2011 10:03

Håller med dig. Tänker man positivt blir det positivt. Men ibland tar ontet över och det blir mer negativt ett tag. Jag är inne i en sån period just nu....
Jag brukar tänka att det finns alltid de som har det värre än mig och då känns mina fysiska problem minimala, lite dåligt samvete kommer också fram då.
Ha en fin helg vännen! KRAMAR från Pisan som försöker vara positiv så gått det går! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Berith

26 augusti 2011 10:20

Man är ju inte mer än människa , även
jag kan ha stunder då ontet försöker ta över
min hjärna med negativa tankar ...man är ingen övermänniska precis :))
Hoppas att dina oknytt inte bråkar allt för mycket med dig go´a Pisan ...
Tack vännen min , önskar dig detsamma , varma kramar

 
Sussi

Sussi

26 augusti 2011 22:31

Man brukar ju säga att livet är som en trappa. Man måste bara välja om man ska gå ner eller upp. Jag brukar välja upp :)
Men visst har man sina svackor..

Ha en superbra helg
Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Berith

27 augusti 2011 07:31

Precis :))
Tack Sussi , önskar dig detsamma :))
Varma kramar :))

 
Ingen bild

Inga-Lill

28 augusti 2011 11:35

Visst är jag mindre frisk som du säger men jag tar mig fortfarande upp ur sängen och kan gå på egna ben. De flesta som har det här felet hamnar lätt i rullstol med syrgastuber men ännu så går jag och andas för egen maskin. Visst är det ibland mindre bra men man får ta en dag i taget.

Idag har vi ett strilande regn här men det gör att jag inte behöver ha samvetskval för att jag inte är i skogen och plockar lingon, hihi. Utan kan sitta här i datorn med gott samvete och läsa vad du haft för dig sen jag var här sist och stampade runt, hihi.

Kramar i mängd.

Berith

28 augusti 2011 14:00

Vissa dagar är det mindre bra ..men ja , även jag är tacksam ..för det finns alltid de som har det värre ....

Här är det väligt underligt väder , fram och tillbaka , ena dage är det höstvindar nästa är det sommarvärme igen ..rena rama oknyttsväder med andra ord :))

Varma kramar :))

 
Marina

Marina

9 september 2011 20:14

Hej

Ja, det stämmer som du skriver.
En person som håller på klaga, må dåligt mår ännu sämre efter en tid precis som du skriver. Man påverkar sig själv och omgivningen.


Man ska leva i nuet och försöka tänka positivt.
Det finns de som har det sämre än sig själv, både här hemma i Sverige och andra länker. Både I-länder och U-länder....

Kan ska vara glad att man vaknar varje morgon, ta det som en gåva.

Tusen kramar min vän.

Varma och kamratliga hälsningar Marina

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Berith

10 september 2011 07:22

Precis :))

Varma kramar :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards