Direktlänk till inlägg 23 augusti 2011

Häxeri och kätteri ........

Av Berith - 23 augusti 2011 20:00


Jag tror inte riktigt på det där att min "Gud" skulle vara bättre än någon annans "Gud" , eller att det ena samfundet skulle vara bättre än något annat samfund , alla som tror , tror ju på en skapelse och på det goda oavsett vilken bibel man läser eller vilket samfund man tillhör , eller vilket namn man använder då man tillber alltes skapare , säger man Gud , Jehova , Allah eller Universums skapare/Fader himmel , kvittar tycker jag...det finns ju ändå bara ett universum och en skapelse , varför ska man då haka upp sig på vilket tilltalsnamn man använder på den man ber till , alla som ber , ber ju till och för den goda sakens skull ...eller ??



Ber gör alla som tror , oavsett vilken religon man tillhör , mer eller mindre och på ett eller annat sätt , oavsett om man kallar sig religös eller ej men änndå har en tro (jag kallar mig inte religös, men jag har en stark tro på universums helande och skapade kraft och ber titt som tätt :)) ...om man sitter med knäppta händer eller ber på en bönematt är ovesentligt tycker jag ...det är ju ändå en bön , oavsett hur man ber *ler*


 Näpp , skippa allt kiv om vem som har den rätta tron och vem som tillber den rätta och enda "Guden" , då mänskligheten kan göra det och samtidigt avsätta Mammon som också styr , ställer och förmörkar våra hjärtan och sinnen ,  det är först då som vi får fred på jorden .....En UTOPI...jag vet ....men en önskan och en dröm som vi alla har .....eller ??

Någon stans måste vi ju börja , så varför då inte börja med att låta var och en ha sin tro och be på sitt sätt ??



Himmelens Fader ser till allas våra hjärtan oavsett om vi tror eller ej ....eller vilket namn vi tillber eller tilltalar honom med , det finns nämligen bara en Himmelsk Fader och han finns där för oss alla , oavsett hudfärg eller trosuppfattning .....det är vad jag tror *ler*



Hade jag levat i ett annat århundrade skulle jag sanorlikt ha blivit bränd på bål för häxeri och kätteri för min tro och för mina utalanden *skrattar*



 


Tack för besöket och varmt välkommen tillbaka *ler*


Önskar alla och en var en fridfull kväll , fylld med ljus och kärlek *ler*


Varma kramar


Carpe punctum





 
 
Ingen bild

Anna

23 augusti 2011 20:23

Bra skrivet & ja, du hade förmodligen blivit bränd på bålet för dina ord ;) *kram*

http://njoruns.bloggplatsen.se/

Berith

23 augusti 2011 21:31

Hahaha..ja det hade jag garanterat blivit :D
Tack Anna och *kram tillbaka*

 
wiper

wiper

24 augusti 2011 08:21

Du är bra på att skriva och uttrycka dig. Dessutom håller jag med dig men sekter som Knutby och andra skrämmer mig för dom kan ställa till så mycket. Jag hade själv blivit bränd på bål så jag är glad att jag lever i denna tidsålder. Jehovas har jag dålig erfarenhet av och dom tycker jag är en stor syndare som fick blodtransfusion som 6-åring då min blindtarm brast. Jag hade varit död i dag om jag inte fått blodtransfusion. Jag har disskuterat med dom och en del säger att det är prespigerat eftersom det var så länge sen ;)) Jag kan själv inte vara bundet till nåt samfund eftersom jag har stort frihetsbehov och vill inte att nån skall styra mig på det viset. Jag håller mig som dig till universum och andra ting.

Ha en jättefin dag vännen
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

24 augusti 2011 19:29

Tack goa Malin :))
Ja sekter är lite skrämmande och det som hände i Knutby var tragiskt ...
Ja du och jag , vi är ju ganska lika i mångt
och mycket i vårt tänkande , så även i detta :))

Ha en mysig kväll min kära vän , varma kramar :))

 
Mita

Mita

24 augusti 2011 13:10

Tjena "häxan"..*ler*..men du är en snäll och go häxa i alla fall. Ja låt var och en bli salig på sin tro som man brukar säga.Det här med tro och religion som ställer till så mycket elände i världen.
Jag är inte religiös på nåt vis, men nog händer det att man ber till den gode guden vid vissa tillfällen.Helst när man känner sig helt maktlös av förtvivlan...
Kram goa vännen♥

http://mithasplace.wordpress.com

Berith

24 augusti 2011 19:26

Hahaha...tack vännen :))
Det gör nog de flesta ...många säger att
det inte tror , men då livet blir tungt och det är svåra tider, så tar vi till bönen :))
Varma kramar till dig min kära vän :))

 
Monica

Monica

24 augusti 2011 15:23

Mycket klokt skrivet Berith,,,en stor eloge till dej!

Kram

http://violett.bloggplatsen.se

Berith

24 augusti 2011 19:24

Tack Monica , varma kramar till dig :))

 
Anita

Anita

24 augusti 2011 16:52

Det är så bra det du skriver och visst kan man väl få önska att vi ska ha rätt till att be till vem som helst utan att bli betecknad som konstig ??? Det är ju religionen som ställer till det mesta eländet i världen och så länge som det är så blir det ingen fred.
jag tänker i allafall inte bränna dig på bål för häxeri pga ditt uttalande utan i stället hylla dig för att du har helt rätt i det du säger.
Stor kram till dig min goa vän !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Berith

24 augusti 2011 19:23

Hahaha...tack kära vän för det , nu kan
jag andas ut igen ..hahah
Varma kramar till dig min go´a vän :))

 
Ingen bild

Inga-Lill

28 augusti 2011 11:48

Ja, ja det är som jag alltid sagt "var och en blir salig på sin tro". Ska vi vara riktigt ärliga så finns det inget som dödat så mycket människor som just religionen. Så utan den hade vi inte haft så mycket krig och elände men det är som du säger, hade vi inte försökt dyvla på andra den egna tron, så hade många fått leva.

Kramar.

Berith

28 augusti 2011 13:53

Håller med dig min vän :))

Varma kramar :))

 
Marina

Marina

9 september 2011 19:38

Hej

Bra och mycket kloka ord som du skriver här igen och det är tur att vi lever i rätt århundrande.

Ha en toppenfin fortsättning.

Vänliga kvällshälsningar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Berith

10 september 2011 07:25

Ja , det är en himla tur :D

Varma kramar :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards