Direktlänk till inlägg 22 augusti 2011

Janetlagen......

Av Berith - 22 augusti 2011 13:00



Då man säger att man är bra på något och att man tror på sig själv och självkänslan är god, kommer genast ett höjt finger från Jantelaganhängarna " Du ska inte tro att du är någon och att du är bättre än någon anna " ...Hmmm ....Nej jag tror absolut inte att jag är bättre än någon annan , men jag tror på mig själv och det är en vida skillnad ...man måste skilja på det ena och det andra ...detta är två helt skilda saker .....



Att jag har en god självkänsla innebär inte att jag är självgod och att jag tror på mig själv , betyder inte att jag ser mig själv som förmer än någon annan , för det är jag inte ....en god självkänsla betyder att jag är trygg i mig själv och att jag vågar stå för den jag är och det jag tror på , jag vänder med andra ord inte kappan efter vinden , utan står för den jag är och det jag tror på , oavsett hur hårt eller från vilka håll vindarna än blåser och jag låter även andra ha sin tro och sina åsikter ....

Med en god självkänsla följer även  ödmjukhet *ler*


När man har en god självkänsla och är trygg i sig själv , struntar man fullkomligt  i om man är älskad och omtyckt av alla andra , utan man är trygg i att "man kan inte bli älskad av alla " så  är det bara och det är inget konstigeller onaturligt i det ..utan det är ju så det helt enkelt är för oss alla *ler*



Jantelagen har ställt till det och kommer fortsätta att ställa till det för människors välbefinnande om vi inte gör något åt den en gång för alla ...så här med uppmanar jag alla att riva Jantelagen och att börja tro på er själva , ni /vi duger alla precis som ni/vi är och alla behövs , alla är värdefulla på sitt unika sätt  *ler*


  


Ha en god fortsättning på denna dag *ler*


Varma kramar


Carpe punctum


 
 
Anita

Anita

22 augusti 2011 15:33

Som vanligt tar du upp ett ämne som behöver komma upp till ytan varje dag, i princip för så viktig är den för var och en av oss. Ofta har jag en aha-upplevelse för att jag visat mig själv att jag klarat något jag inte trott mig skulle klara ... Jag blir lycklig av att bevisa för mig själv men det betyder inte att jag tror mig vara bättre än någon annan utan bara att jag överträffat mig själv och det är gott nog för mig. Vad andra gör och klarar är ju deras lycka och i slutändan är vi ju duktiga allihopa och därför går samhället framåt för vi kan lära av varandra om vi inte tittar snett på varandra och missunnar andra att lyckas också ... Jantelagen är hemsk och den har jag slängt sen länge men tyvärr finns det de som inte gjort det.
Tack goaste vännen för dina kloka ord idag !!!
Stor kram till dig !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Berith

22 augusti 2011 21:55

Det är så sant i det du skriver vännen :))
Bra att du slängt Jantelagen...den är bara till förtret :))

Tack kära Anita , Varma kramar till dig :))

 
Ingen bild

Inga-Lill

22 augusti 2011 21:09

Jo, det där med Jantelagen känner jag igen efter att ha växt upp i ett samhälle, där det fanns en hel del sk "fint" folk. Där fick man alltid höra att du ska inte tro att du är något, en vanlig arbetarunge skulle du vara duktigare än ingenjörs barnen. Detta fick jag i mig av en lärare, bara för att jag både kunde skriva och läsa när jag började skolan, det värsta var nog att jag skrev skrivstil för det kunde inte dessa från de "fina" familjerna. Sen tvingades jag att texta och fick ovett varje gång jag skrev mitt namn i skrivstil. När ungarna i skolan såg att jag fick ovett av fröken så blev jag ett lämpligt offer för allsköns hackande. Allt från att "va tjock du är", inte bli vald när det skulle spelas brännboll. När jag sen fick glasögon blev det etter värre, det tog mig åtta år att börja bita ifrån och då var det jag som blev busen. Idag blir jag så arg, när någon tycker att de är för mer än andra men jag blir glad av att det finns de som står på sig och inte följer strömmen bara för att de inte törs annat.

Kramar.

Berith

22 augusti 2011 21:49

Mobbing och trakaserier , då får jag horn..är emot all typ av mobbing och utanförskap !!
Ingen är för mer än någon annan , vi har alla samma värde !
Instämmer med dig , jag blir också arg då någon tycks vara "förmer" än andra ...jag blir också irriterad då folk vänder kappan efter vinden ..

Varma kramar till dig min go´a vän :))

 
kristina

kristina

22 augusti 2011 22:49

Jantelagen är skrotad för mig för längesen.
Det vi kan göra istället är att berömma, uppskatta och vara ödmjuk mot varandra. Skicka kärlek och strö kärlek omkring oss. Gå in i hjärtat och känn den goa kärleken till dig själv.
Kul att du med håller på med healing.
Goa och kärleksfulla kramar till dig!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Berith

23 augusti 2011 06:07

Bra Kristina :))
Precis :))
Ljus och kärlek som kommer från
hjärtat värmer och lyser upp , inte
bara den egna tillvaron utan hela
omgivningens :))
Varma kramar till dig goa Kristina :))

 
Mita

Mita

22 augusti 2011 22:55

Man ska vara den man är och stå för det man tror på,och inte vända kappan efter vinden.
Jantelagen är bara till förtret,bort med den...
Om man tycker om sig själv då blir man lugn och trygg,inte helt fel.
Kram vännen!

http://mithasplace.wordpress.com

Berith

23 augusti 2011 06:03

Ja allt bottnar i hur man ser på sig själv :))
Tack vännen min , varma kramar :))

 
Ingen bild

Anki

22 augusti 2011 23:23

Tack för dina värmande ord inne hos mig<3

Berith

23 augusti 2011 06:02

Var så god vännen

 
Karin

Karin

23 augusti 2011 00:00

Mobbning....då ser jag rött!
Har man bra självkänsla och tillit, så klarar man det, men tyvärr är det många som far illa.
När det gäller barn är det värst tycker jag.
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Berith

23 augusti 2011 06:01

Dt gör jag med Karin ...alla slags
mobbing får mina horn att växa ut ....
ska vi få bukt med mobbing i skolorna , så
måste vuxna vara goda förebilder !
Varma kramar :)

 
Marina

Marina

9 september 2011 19:34

Hej

Ja, många många klocka ord min vän och ett viktigt ämne som du tar upp här i din blogg.


De som sysslar med mobbning, trakasserier, sårar andra med mera... de mår antagligen inte bra själva skulle jag tro.

Jag brukar säga, de som mår bra fysiskt, psykiskt har inget behov att skada, såra, trakassera, mobba andra.

Jag skrev det till dig härromdagen i ett annat blogginlägg. Är själv utsatt för detta av några. Titta in i min gästbok, det finns ett inlägg där som du kan se och läsa. Du märker och ser vilket inlägg det gäller.

Hör av dig via min gästbok, skriv där också.

Tusen miljoner kramar vännen.
Ha en go fredagskväll.

Vänliga kvällshälsningar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Berith

10 september 2011 07:27

Om det är otrevliga gästboksinlägg
så kan du ju blocker dem och ta
bort dem .....man ska inte acceptera
sådant ...

Varma kramar :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards