Direktlänk till inlägg 19 augusti 2011

Oavsett vad man tror ..........

Av Berith - 19 augusti 2011 06:45


Om man får en fråga om man är troende och svara ja , jag tror på Gud , eller om man svarar nej jag är ateist och tror inte på någonting ....så är det ingen som höjer på ögonbrynen och tycker att det är något konstig och underligt med det ....


Men svara man på samma fråga att , ja jag tror på universums skapande och helande kraft , moder jord och fader himmel och på människan och godheten ...då höjer folk på ögonbrynen och tittar undrande på en .....


Men vart i ligger skilladen ??...om jag säger att jag tror på Gud eller om jag säger att jag tror på universums skapande och helande kraft , moder jord och fader himmel ?? ...är det inte lite av samma sak ?? Gud är väl också en skapande och helande kraft i  universum ...eller ??


Jag tror på universums skapande och helande kraft , moder jord och fader himmel ,  jag går  lika flitig i kyrkan som dom som är/kallar sigför "kristna"  .   Jag anser mig inte vara ett dugg sämre " kristen"( jag kallar  inte mig själv för kristen)  bara för att jag inte går i kyrkan särskilt ofta och jag har inget emot att göra det och det händer att jag gör det . tor görjag lika fullt .Jag anser att det är upp till var och en hur man vill göra och på vad man ska tro på   *ler*


Men det ansens lite"new age" att tro så som jag gör och många med mig gör  (vad nu "new age" är , en dålig benämning på urgamla universella kunskaper eller ?? :)))


Oavsett vad man tror på och vilken religion man tilhör , så har alla stora tänkare och profeter ett gemensamt och det är bemötandet , kärleken och omtanken till våra medmänniskor *ler*


    


Tack för titten och varmt välkommen tillbaka *ler*


Varma kramar


Carpe punctum



Morgonens väder i Boliden : Duggregn och +12,4 grader ...det är riktigt skönt ute :))


Dagens affirmation :  Min självkänsla är god ......







 
 
wiper

wiper

19 augusti 2011 09:38

Jag tror själv inte på nån gud men tror att det finns nåt och mer då på som du säger universom eller moder jord och fader himmel. Det låter bättre för mig. Jag är inte uppvuxen i ett religiöst hem men mamma bad "Gud som haver barnen kär" för oss varje kväll. Fast hon var inte med i nåt samfund. Sen tror jag på ett liv efter detta. New age tycker jag låter jättebra och fint. Jag har själv en känslighet för det övernaturliga och har sett och varit med om en del och det är jag inte ensam om i vår släkt. Bra skrivet och tänkt. Du är en riktig filosof. Dagen affirmation låter lovande ;)

Gillar dina inlägg som får min hjärna att vakna till ;)

Ha en toppendag vännen
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

19 augusti 2011 11:24

Tack vännen :))
Jag är inte heller uppvuxen i ett speciellt "religöst" hem , men jag fick ändå en viss uppfostran i religon ...fast jag blev aldrig "styrd" åt något håll :))
Min mormor kunde se saker och hon spådde folk i kaffesump ...min mamma var också väldigt Intuitiv ...men hon höll det mest för sig själv , även jag är väldigt Intuitiv och håller på med reading :))
Det är många , fler än man tror som upplever oförklariga saker ...och idag är man mer öppen om det ...det är bra tycker jag :))

Önskar dig detsamma go´a Malin :)
Varma kramar :))

 
Ingen bild

Anki

19 augusti 2011 11:20

Hejsan Berith,har en fråga!Vad är betydelsen av ditt
Carpe punctum?
Är bara nyfiken....
Hittade Hic et nunc idag vilket då betyder Här och nu.....

Berith

19 augusti 2011 11:27

Hejsan Anki :))
Carpe punctum betyder fånga ögonblicket :))
Jag hade först tänkt använda Hic et nunc ..men tyckte att carpe punctum passade bättre :))

 
Pisan

Pisan

19 augusti 2011 12:09

Håller med; en dålig benämning på urgamla universella kunskaper. Annars så gillar jag mkt av det som kallas new age :-) På mitt gamla jobb (där jag jobbade innan jag fick min varaktiga sjukersättning)kallade de mig för "Häxan" eftersom jag har ett stort intresse av stenar/kristaller, det övernaturliga och mycket annat som går under new age. Önskar dig en fin fredag och helg!! Kramar från mig :-)

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Berith

19 augusti 2011 13:29

Ja det gör jag också ..och jag pysslar också på med mycket som går under new age och Jag har inget emot att bli kallad för häxa :))

Tack go´a Pisan , önskar dig detsamma , varma kramar :))

 
Karin

Karin

19 augusti 2011 17:48

Jag hade ingen aning om vad New Age stod för, så jag fick konsultera Wikipedia. Där stod en massa som jag inte begrep:-))) och det hänvisades till en massa -ismer. (Man är väl för gammal???)
Men detta förstod jag: "förespråkar tankens läkande och positiva kraft" och gillade.
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Berith

19 augusti 2011 19:08

Nejdå Karin , inte ärdu för gamal ...det är bara för nymodiga uttryck och lite underliga samingsnamn ..hahaha...
"förespråkar tankens läkande och positiva kraft" ...det ärprecis vad det är :))

Ha en trevlig fredagskväll go´a Karin , varma kramar :))

 
Ingen bild

Inga-Lill

20 augusti 2011 16:39

Du får säga du som en gammal farbror sa till mig en gång i tiden. Du och din gubbe är de enda som är äkta religiösa i den här byn, trots att de springer både i kyrkan och på frikyrkan. Ingen av dem släpper mig innanför dörren för när jag kommer låser de, det är bara här som jag får komma in och känna mig som en människa. Den gamla mannen var a-lagare men hade arbetat i hela sitt liv, varje Lucia kom han och hälsade på för mina goda pepparkakor och lussekatters skull, sa han. Jag minns honom så väl, hur han doppade i kaffet och lät sig väl smaka. Han var snäll åt barnen och kom ofta förbi med en godispåse till dem. Så det här med religion är jag inte mycket för, men sträcka ut en hand och hjälpa en medmänniska säger jag inte nej till.

Kramar i mängd.

Berith

20 augusti 2011 17:58

Ja och de kallar sig religösa...jag får det inte riktigt att gå ihop ...
Håller med den gamle farbrorn , ni var de enda äkta religösa i byn :))

Varma kramar till dig min go´a vän :))

 
kristina

kristina

22 augusti 2011 10:54

Jag instämmer i allt det du skriver det är min åsikt.
Jag har blivit lite bättre vän med kyrkan på gamla dar. Förr tyckte jag att det var rena hyckleriet, jag mådde dåligt av det.
jag tror på kärleken och att vara en god medmänniska. Jag bloggade om att jag hade varit på gudstjänst i Missionsförbundet det gav mig mycket.
Men när man ska tala om "att man är en fattig syndig människa" då vill jag inte vara med.
Jag har healingcertificat och utövar detta.
Jättegoa kramar till dig!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Berith

22 augusti 2011 21:58

Samma här , så tyckte och tänkte även jag förut :))
Jag håller också på med heling :))
Varma kramar till dig :))

 
Marina

Marina

9 september 2011 19:19

Hej
Ja, många kloka ord och var och en får tro på det den vill. Man får acceptera varandras olika tro. Jag går själv till kyrkan mellan varven. Det spelar underbar fin musik och det är en härlig gemenskap. Efter högmässa/gudtjänst på Söndagarna är det kyrkkaffe efteråt som man kan sitta och prata med varandra också. Det är inte som det var förr i tiden då jag var barn. Det är stor skillnad tycker jag. Går inte jämnföra.

Ha det så toppenbra.
Kramis

Vänliga kvällshälsningar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Berith

10 september 2011 07:30

Ja nog har det blivit annorlunda allt ,
och det är bra tycker jag :))

Varma kramar :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards