Direktlänk till inlägg 10 augusti 2011

Familjeliv och pajrecept ............

Av Berith - 10 augusti 2011 07:30

Denna vecka har vi äntligen haft alla barnen under

ett och samma tak igen , då två av döttrarna bor utanför

Svea rikets gränser och grabben bor i Härnösand blir det

inte så ofta de kommer hem alla samtidigt ...men då det väl händer ,

så  är det desto roligare *ler*



Igår grillade vi och åt en " sista" middag tillsammans

för denna gången , för idag börjar de skingras för vinden

igen ...min älskade bonusson Kevin åker hem till Härnösand

igen och sina studier...Emma åker för att hälsa på sin pappa

och hans go´a sambo och även för att träffa några go´a vänner 

i Skellefteå , men hon återkommer till Boliden under helgen , så

jag/vi får rå om henne lite till innan hon åker tillbaka till Oslo tidigt

på tisdagmorgon för att jobba ....Erika och hennes go´e Allan har

två veckor kvar på sin svergiesemester , de åkte  till Burträsk

igår till Erikas mamma och syster  , men även de kommer tillbaka så att vi

får rå om dem lite till innan de åker hem till London igen *ler*

Johanna och hennes go´e Johannes och deras lilla prinsessa bor ju här i Boliden , så dem träffar vi lite nu och då *ler*


  

(Klänningen har lilla hjärtegullet fått av bonusmostter Erika från London och

hon är så stolt då hon har den på sig och posserar mer än gärna framför kamerna *skrattar* )


Man önskar ju att man kunde träffa alla barnen lika ofta som man träffar

dottern och mågen som bor kvar här ....men det är som det är , alla barnen har sina liv och det är precis så som det ska vara ....vi finns här för dem alla när helst de behöver oss och det vet de  *ler*


Min go´a svägerska Ylva och hennes go´e sambo Anders kom

ocskå och grillade med oss igår *ler*


     


Kött till köttätarna , halloumi och lax till icke köttätare , ja sallad

och annat smått och gott fanns det också naturligtvis *ler*



Till efterätt blev det paj och glass , jag gjorde en svartvinbärspaj som jag fått

recept på av min bloggvän Kristina  , fast i enan pajen bytte jag ut

de svarta vinbären mot hallon då alla inte tycker om svarta vinbär *ler*

Båda pajerna blev uppätna ...bättre betyg kan de inte få *ler*


Här kommer receptet på svartvinbärspaj :


Gör en deg av

 150g smör

 1 dl socker
1,5 dl vetemjöl

 1,5 dl grahamsmjöl 
1 tsk bakpulver


 Tryck ut degen i en pajform.


Blanda 2 dl cre'me fraiche, 0,5 dl socker

 1 ägg och 1 tsk vaniljsocker med 5 dl svarta vinbär.

Häll i fyllningen och grädda i 200 grader varm ugn i 30-40 min.


Lycka till!


Tack för titten och varmt välkommen tillbaka *ler*


Varma kramar


Carpe punctum




Dagens väder i Boliden : Mulet och regntunga skyar , + 10 ....men som sagt , det finns inget dåligt väder , bara dåliga kläder och det finns väder för alla slags göromål *blink*


Dagens affirmation :  Jag är lugn och fridfull .......



     

 
 
wiper

wiper

10 augusti 2011 08:43

Visste inte att du hade 4 barn ;) vad kul. Min son gick på musikgymnasite i Härnösand och jag har varit där många gånger eftersom jag är född i Sundsvall. Fina barn och fin mamma.

Vad härligt att ni fått träffas allihopa och umgås. Vilken fantastiskt fin bild på ditt barnbarn och klänningen är ju supersöt. Du kunde väl ha ringt till mig så jag hade fått komma över och smaka den smaskiga blåbärspajen ;) Det finns ju helikopter

Tack för att du delar med dig av receptet som omgående sparas. Min bror som bor i Umeå är bra på att göra pajer men det är inte jag så detta recept får Mr T ta hand om ;))

Fin affirmation, så känner jag mig också i dag.

Ha en härlig dag goa du
varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

10 augusti 2011 09:47

Vi har inte alla fyra barn tillsammans , utan gubben har pojken och mellan flickan från ett tidigare förållande och jag har min två flickor från ett tidigare äktenskap :))
Men våra barn har vuxit upp tillsammans då de var små då jag och min nuvarande man träffades , så vi säger våra barn :))

Ja det är roligt att ha dem alla samlade igen :))
Att jag inte tänkte på det ...hahaha...nästa gång slår jag en pling , så kan ni kasta er i helikoptern och komma hit på en kopp kaffe/te och paj :)))

Tack go´a vän , önskar dig detsamma ,
varma kramar :))

 
Mita

Mita

10 augusti 2011 11:52

Härligt att få ha alla barnen hemma så där,umgås riktigt och kanske skämma bort lite..Synd bara att tiden går så fort.
Vilket gott pajrecept,det norpar jag..*ler*..men jag kommer nog använda blåbär eller hallon.Gott blir det i vilket fall,
Sköt om dig vännen,
Varma kramar♥

http://mithasplace.wordpress.com

Berith

10 augusti 2011 15:22

Ja det är det verkligen Mita ...jo nog blir det lite av den varan också ;D
Det blir gott med vilka är man än väljer :))

Tack vännen , detsamma :))
Vara kramar

 
Monica

Monica

10 augusti 2011 15:30

Det är alltid roligt när samtliga *barn* kommer på besök,men det är ju inte alltid det passar alla och bor dom då långt borta blir ju besöken inte så ofta,men desto roligare när dom kommer naturligtvis.Mina *barn* bor ju nära men det är inte så ofta att vi samlas alla samtidigt ändå.

Tack för titten i din trevliga blogg!

kramar

http://violett.bloggplatsen.se

Berith

10 augusti 2011 18:42

Ja det är det och ja så kan det ju också vara ...men oavsett hur långt bort eller hur nära de bor , så är det alltid lika roligt att
ha alla hemma på en och samma gång :))

Tack go´a Monica :))
Varma kramar :))

 
Karin

Karin

10 augusti 2011 20:57

Va härligt med alla barn samlade på samma gång!
NJUT!!!
Ha en fin morgondag!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Berith

11 augusti 2011 06:34

Det har jag verkligen gjort oh gör !! :))
Tck önskar dig detsamma !
Varma kramar till dig goa Karin :))

 
kristina

kristina

10 augusti 2011 22:11

jag är nog lyckligt lottad jag har mina barn och barnbarn precis nästan bakom knuten.
Mina barnbarn kan gå hit själva så vi träffas ganska ofta.
Vad kul att du prövade mitt recept och tyckte om det. Jag ska också pröva med andra bär.
Ha det gott och goa kramar till dig!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Berith

11 augusti 2011 06:33

Ja man önskade att man hade alla barnen bakom husknuten....men det är som det är och de måste ju få prova sina vingar , det är bara att gilla läget och njuta av de gånger de kommer hem och man får rå om dem :))
Mitt barnbarn bor nära och det är jag väldigt tacksam och glad över :))
Tack än en gång för receptet , jag kommer att baka fler sådana pajer med olika sorters bär :))

Ha en bra dag goa Kristina , varma kramar :))

 
irja

irja

11 augusti 2011 01:08

Käraste Berith,,,
Visst är det underbart att ha huset fullt, med barnen och barnbarnen och ännu roligare om det passar att alla kan samsas samtidigt,,, men man får nöja sig med de man får,,, LER....
Men sen när alla har åkt hem till sitt,så känns de såååå tomt, och man saknar dom redan innan man har tagit farväl.... sånn är jag,,,,
Ha de så gott vännen....
KramiZar IA

http://40-talisten.bloggplatsen.se

Berith

11 augusti 2011 06:30

Ja go´a Irja så är det verkligen...tystnaden blir så påtaglig då de åkt igen och det tar några dagar att vänja sig igen vid den :))
Tack vännen och ha en riktigt bra dag ,
Varma kramar

 
Marina

Marina

6 september 2011 19:40

Hej

Vilka underbara fina barn du har.
Det lilla hjärtegullet, vilken supersött blåvit kläning. Vad gott med pajerna.

Tusen kramar till dig vännen min.
Tänker på dig.

Många OMTÄNKSAMMA vänliga hälsningar från mig som bryr mig om andra medmänniskor

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Berith

8 september 2011 07:50

Tack vännen :))

Varma kramar :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Skapa flashcards