Direktlänk till inlägg 7 augusti 2011

Vänner , vänner och bekanta .......

Av Berith - 7 augusti 2011 07:30

Man har vänner , så har man vänner och så har man bekanta .....

 Vad är då  skillnaden på vänner , vänner  och bekanta ??


Jo vänner för mig.....eller riktigt nära vänner , är för mig dem som alltid

finns där i ur och skur , dag som natt och jag för dem ...men som man

ändå inte har daglig kontakt med ...ja det kan till och med gå dagar ,

veckor och ibland till och med år utan att man pratas vid eller träffas *ler*

Men då man väl gör det så är det som om tiden stått stilla och man

är tillbaka där man var då man sist sågs eller pratades vid  *ler*

Allt känns naturligt och avslappnad och man vet var man har varandra

och att man finns där för varandra då "skon klämmer" ...ja man finns ju där

för varandra annan tid också naturligt vis...men då det verkligen behövs

en vän så finns de alltid  där för en  *ler*


 Denna vänskap är en alldeles speciell vänskap , det är en vänskap som

har stötts och blötts , men som aldrig har brustit , just för att man har

ett mycket speciellt band mellan varandra...

(Det behöver givetvis inte vara en gammal vänskap för att man ska känna så eller ha dessa band mellan varandra  , det kan även vara en ny vänskap som känns precis som om det vore en gammal vänskap....om ni förstår hur jag menar ;))))

Detta är en vänskap som man känner sig fullkomligt trygg i , där man kan

dryffta sitt innersta och man vet att det stannar i tryggt förvar *ler*


Så har man vänner , ja de är också goda vänner , men man umgås mest

mer på ett ytligare plan , man träffas ofta och babblar om än det ena än det andra ,  man tycker om varandra och man trivs i varandas sällskap  , men man har inte riktigt de dära speciella banden mellan varandra , man blottar inte riktigt sitt innersta , inte för att man inte litar på dem....utan för att man helt enkelt inte känner för att göra det , man känner inte samma trygghet eller så inger de inte den  trygghetskänslan hos en ...men det kan trots det vara en

mycket nära vänskap *ler*


Så har man bekanta , man stöter ihop med varandra på affären , bussen eller

eller hos en gemensam bekant/vän ....man pratar en stund om väder och vind och lite andra artighetsfaser utbytes ....man tycker inte illa om varandra på något vis , men bekanskapen som man alltid först gör med alla man lär känna har aldrig vuxit och blivit något mer än en bekanskap ...

Det betyder inte att man inte har något gemensamt och det betyder inte heller

att man inte tycker om varandra ...utan det finns helt enkelt inget mer just i den bekanskapen som gör att den växer och blir till mer än en bekantskap ...konstigre än så är det inte *ler*


Jag har många bekanta , en hel del vänner och några få riktigt nära vänner ,

 jag tycker om dem alla , alla var och en på sitt sätt *ler*


Men en sak ska man komma ihåg , en vän är alltid inte den vän man tror att den är och en vän kan vara den man minst anar , därför ska man aldrig förkasta vare sig vänskapen eller bekanskapen ....för de kan vara förklädda änglar *ler*


Tack för besöket och  varmt välkommen åter *ler*


Önskar er alla och en var en riktigt mysig söndag ....


Varma kramar


Carpe punctum


 



Dagens affirmation :  Jag kan inte mer än att göra mitt bästa och det är gott nog ....


 
 
Anita

Anita

7 augusti 2011 07:53

Du har så rätt i det du skriver idag ... ja, som alltid förresten. Inget lämnar du åt slumpen utan klär dina ord i de bästa kläder ... Tack vännen för att du påminner om det självklaraste som oftast inte tänker på.
Stor kram från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Berith

7 augusti 2011 08:43

Tack go´a Anita för dina
ord , de värmer gott i hjärtat :))

Önskar dig en skön söndag min kära vän ,
varma kramar :))

 
Mita

Mita

7 augusti 2011 11:44

Visst finns det vänner och vänner,och olika vänner. Nya och gamla vänner. Man brukar oftast känna när man får den där "riktiga"genuina vänkontakten. Den gäller det att spara och vårda ömt...
Idag är det en riktig innedag,och det var faktiskt längesen det regnade så här oredentligt.
Önskar dig en skön mysig söndag.
Kramen på dig♥

http://mithasplace.wordpress.com

Berith

7 augusti 2011 17:38

Ja visst är det så Mita och ja det ska man göra :))
Här är det också inomhusväder idag :))
Tack vännen , önskar dig detsamma :))
Varma kramar

 
Monica

Monica

7 augusti 2011 12:27

Visst stämmer det du skriver om vänskap och vänner ska man vara rädd om.

Här regnar det idag så någon uteaktivitet är inte att tänka på.

Ha det bra!

Kram

http://violett.bloggplatsen.se

Berith

7 augusti 2011 17:36

Här är det mulet och en och annan regnskur ...men som tur är kan man mysa inomhus ....inte helt fel det heller :))

Ha det gott !Varma kramar :))

 
wiper

wiper

7 augusti 2011 12:30

Det var verkligen mitt i prick och du är så bra på att formulera dig så det blir lätt att läsa det du skriver och det är en konst i sig. Jag har inte många riktiga vänner för jag har flyttat så mycket och har ett stort frihetsbeov men ibland träffar man personer som det stämmer med och då blir det riktig varaktig vänskap. På sista tiden har jag träffat några par som både min man och jag klickar med och det känns så lätt och okomplicerat att umgås med dom. Sen har jag en väninna som jag träffade genom nätet för 8 år sedan och vi har träffats en del genom åren och det känns hur bra som helst fortfarande. Tyvärr bor hon och hennes man lite långt ifrån oss men vi har det jättekul när vi träffas. Vi skall träffa dom igen när vi åker till min son för dom bor inte så långt därifrån. Du beskriver detta så bra i inlägget. Kul att du tar upp så många bra ämnen

Ha en jättefin dag goa du
varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

7 augusti 2011 17:31

Tack vännen , dina ord värmer i hjärtat :))
Ja med vissa klickar det på en gång och det känns hur avslappnat som helst och det känns som man känt varandra längre än man gjort ...det är pesonkemi det :))

Önskar dig detsamma go´a Malin :))
Varma kramar :))

 
Pisan

Pisan

7 augusti 2011 16:17

Hoppas du har en fin söndag! Kram! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Berith

7 augusti 2011 17:27

Det har jag , jag hoppas att du också har det ! Varma Kramar

 
Sussi

Sussi

7 augusti 2011 17:17

Håller helt och fullt med dig men jag brukar kalla dom för vänner, kompisar och bekanta. Verkliga vänner har jag bara några få av. Det räcker :)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Berith

7 augusti 2011 17:26

Jag med :))
Varma kramra :))

 
Karin

Karin

7 augusti 2011 18:46

Förklädda änglar var ett fint ord på alla runt om!
Men det är som du säger, några är speciella, och deras vingar glittrar extra mycket tror jag!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Berith

7 augusti 2011 20:54

Det tror jag också Karin :))
Ha det gott , varma kramar :))

 
Nathalié - Tävlingar i bloggen just nu!

Nathalié - Tävlingar i bloggen just nu!

7 augusti 2011 19:45

Hejsan, hoppas allt är bra? :)
Man ska hålla fast vid de vänner som man verkligen känner ger någonting tycker jag :).

Har aktiva tävlingar på min blogg just nu där man kan vinna fina priser, var gärna med du också :). Bland annat valfria varor för hela 300 kr! Om du inte vill ha såna här kommentarer ber jag om ursäkt.

Ha en bra dag!

Kram Nathalié

http://yarp.blogg.se

Berith

7 augusti 2011 20:52

Håller med dig Nathalié :))
Det är ok :)

Ha det gott , varma kramar :))

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

7 augusti 2011 22:36

Du beskriver så klokt och fint om olika vänskaper och bekantskaper, min go'a bloggvän. Alla är värdefulla och ska vårdas ömt för att trivas och växa vidare.
Jag önskar dig en god natts sömn och fin morgondag!
Varmaste kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

Berith

8 augusti 2011 06:27

Godmorgon go´a Gigi och tack , dina ord värmer i hjärtat :))
Ja all vänskap ska vårdas ömt ,
det håller jag verkligen med dig om :))

Önskar dig en bra dag go´a vän , varma kramar :))

 
Marina

Marina

6 september 2011 19:01

Hej
Du skriver helt rätt och jag delar dina åsikter, skriver mycket klokt.

De där sista raderna som löd så här
"Men en sak ska man komma ihåg , en vän är alltid inte den vän man tror att den är och en vän kan vara den man minst anar , därför ska man aldrig förkasta vare sig vänskapen eller bekanskapen ....för de kan vara förklädda änglar"

skrivit av dig här, jag har vänner som gör mig illa, skadar, sårar mig. Använder hårda elaka ord. Behandlar man vänner så som de gör mot mig?

Jag har aldrig någonsin skriivt ett enda elakt ord till dem, tröstat, givit mitt stöd när de har behövt mig osv.
Har träffat dem både i verkliga livet, internet.

Ha en fin kväll. Kram min vän.

Vänliga snälla hälsningar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Berith

8 september 2011 07:53

Sådana kallar jag inte för vänner ,
vänner sårar inte varandra medvetet och säger
inte elaka saker heller ....

Ha det gott vännen , varma kramar :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Skapa flashcards