Direktlänk till inlägg 6 augusti 2011

Egot .....

Av Berith - 6 augusti 2011 06:45


Vi har alla en liten röst inom oss som kallas för egot , egot talar

om för oss att vi inte duger , det är egot som trycker ner oss ....

Men då man väl har lärt sig att inte lyssna på denna nedvärderande

inre rösten och att ignorerar den , så tystnar den till slut ..... 

Den försvinner aldrig helt och hållet , den finns alltid där för  egot är

en del av oss  och den kommer hel tiden att göra nya  tappra försök att göra

sin röst hörd och så ett tvivlets frö av att vi inte duger som vi är ....

Det är upp till oss själva om detta frö ska få slå rot och gro.....vi har ett val ....


När egots röst väl har blivit tystat  och man slutar lyssna tills dess hesa och väsande stämma , så får äntligen den där milda och mjuka inre rösten ,  magkänslan eller vad man nu vill kalla den en chans att göra sig hörd , den kväver oss aldrig , den klankar aldrig på oss  , utan den talar om för oss att vi duger precis som vi är och att vi kan mer än vi tror ....

Den gör oss starka och stärker oss i att våga stå upp för oss själva , få oss att plocka av oss våra sociala maskar som vi satt upp i det sociala spelet i rädsla för att vi inte ska duga som vi är och bli omtyckta för dem vi är .....


Man kan inte bli älskad av alla , lika lite som man kan älska alla ,  man kan

inte vara alla till lags  utan att kväsa sig själv ....sitt sanna jag ....

Är det sociala spelet värt det ??

Inte för min del , duger jag inte som jag är , då får det hellre vara , jag vägrar

att vara någon jag inte är för att " passa in"  ...jag är den jag är i alla sammanhang ...varken bättre eller sämre än någon annan ,  jag är  helt enkelt mig själv  ...mitt sanna jag *ler*


”Egot är naturligtvis inte den du egentligen är. Egot är din självbild, din sociala mask, det är den roll du spelar. Din sociala mask lever på att bli omtyckt av andra. Den vill styra och lever på att ha makt, för egot lever i ständig rädsla för att inte duga.”  / Deepak Chopra


Så tysta egots röst en gång för alla och lyssna istället på ditt sanna jags röst ,

för det är den du är ...dit  unika jag och du duger precis så som du är  och gör du inte det ....ja då är inte dina vänner de vänner du trodde de var .....


Ha en bra dag och tack för besöket , välkommen åter *ler*


Varma kramar


Carpe punctum



Dagens affirmation :  Jag fyller min dag med acceptans och harmoni .............


 


 
 
Mita

Mita

6 augusti 2011 11:33

Bra talat vännen.Det gäller verkligen att hålla det där i minnet. Att vi duger banne mig som vi är. Stackars alla dom som hela tiden lägger ner massor av pengar för att se ut som någon annan. Tänk om dom kunde tro att dom duger som dom är.
Ha en fin,fin lördag vännen,
Kramiz♥

http://mithasplace.wordpress.com

Berith

6 augusti 2011 13:10

Tack vännen :)) Håller med dig :))
Önskar dig detsamma go´a Mita :))
Varma kramar :))

 
Anita

Anita

6 augusti 2011 14:52

Om jag bara kunde ta dina ord till mig ... Jag skall försöka men rätt som det är så har jag nog fått liv i Egot igen. Tro mig ... så många gånger jag försökt tysta det men så smyger det som en hungrig tiger runt mig igen och vad gör man då .. Flyr ??? Jaa jag skall banne mig sätta dina ord på väggen och påminna mig om dem när tigern gör sina försök ... Tack för att du skriver recept på det man behöver. Har tagit dagens dos nu.
Stor kram till dig !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Berith

6 augusti 2011 16:51

Tack vännen min :))
Tyvärr kan man inte rymma från egot ....
men ett bra knep är att titta sig spegeln varje gång man är in på toaletten och rabbla en affirmation som man har uppsatt på spegel ...rabbla den i alla fall morgon och kväll , tillslut bleknar egot och du slutar höra dess väsande stämma ....
Man kan även ha flera affirmationer utspridd i lägeheten/huset , det har jag ...på toan , i sovrummet , i köket , i hallen , vid datorn och till och med i tvättstugan ...då blir man ständigt påmind om att lyssna på den andra rösten och inte på egots ...när man rabblat affirmationerna tillräckligt många gånger fastnar dem och självkänslan har vuxit sig stark och man blir trygg i sig själv och man hittar sitt sanna jag *ler*
Rom byggdes inte på en natt ....det är som att lära sig meditera ...det tar tid och tappar man bort sig , så är det ingen fara , det går alltid att hitta tillbaka :))

Ha det gott min go´a vän ! Varma kramar :))

 
wiper

wiper

6 augusti 2011 17:13

Precis detta tänkte jag på häromdan för jag klankar ofta ner på mig själv. Har haft dåligt självförtroende hela livet trots att jag alltid försökt göra mitt bästa och gjort bra ifrån mig på arbeten och annat. När man mår bra så funkar det men när man är lite nergången eller nåt tråkigt händer eller man blir trampad på eller illa behandlad utan anledning så dyker det upp. Försöker mota det i dörren med avslappning och annat för som du säger man duger som man är. Om alla var likadana så hade det varit en trist värld.

Numera umgås jag bara med folk jag trivs med och som inte förminskar mig eller är missunsamma och det känns underbart. Jag har gått på mindfulness och det har hjälpt mig att förstå en massa saker som har hjälpt mig. Man måste vara trygg i sig själv och inte ta vid sig så mycket när nån gör nåt som upprör en.

Toppenbra inlägg. Det märks att du är harmonisk och har kommit till en insikt.

Ha en härlig lördagskväll
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Berith

7 augusti 2011 06:32

Tack vännen :))
Va bra och du gör helt rätt vännen !! :))
Man ska först och främst vara sig själv närmast ...ingen annan än en själv mår dåligt av att man utplånar sitt sanna jag , bara för att man ska passa in ....

Ha en riktigt skön söndag vännen , varma kramar :))

 
Ingen bild

Anki

6 augusti 2011 19:36

Har alltid resonerat som så att om jag inte duger så what....jag är den jag är och är det inte nog så.... jag klarar mig alltid.Jag har aldrig passat in.Nu har jag ju några år på nacken och har råd(vågar) att raljera.

Tack för din påhälsning inne hos mig//bamsekram

Berith

7 augusti 2011 06:26

Jag har också alltid resonerat så ...i alla fall som vuxen :))
Tack själv vännen , varma kramar :))

 
Marina

Marina

6 september 2011 18:49

Hej
Bra skrivit av dig min vän angåendet egot.
Fastnade det där sista du skrev i detta blogginlägg....

"..du duger precis så som du är och gör du inte det ja då är inte dina vänner de vänner du trodde de var."


Vänner som gör en illa och sårar en, vad gör man åt sådana "vänner". Skriver elakheter om till en när det inte finns orsak till det.

Jag skriver alltid vänliga snälla ord, ska då den, de vännerna som skriver tillbaka svara med hat, aggressioner, personligt påhopp?

Det har blivit ett människohat mot mig och det har blivit och utvecklats till internetmobbning mot mig. Det här med internetmobbningen har spårat ur nu de som syslar med den sysselsättningen för att skada mig och göra mig till ett åtlöje.

Hör av dig är du snäll sedan när du har tid naturligtvis. Du är en av dem som hjälper och stöttar mig och du är alltid vänlig, jättehjälpsam och bussig. Du har aldrig gjort mig något illa och du är en genomsnäll fin varm människa.

Du är guld värd.
Ha en toppenfin kväll.

Vänliga hälsningar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Berith

8 september 2011 07:56

Hmmmm....sådanda kallar jag inte för vänner ,
jag är emot all slags mobbing ...är det något som ska få mig arg och upprörd så är det då vuxna människor håller på på det viset ....
Hur ska vi få bukt med mobbing blans barn om inte vuxna föregår med gott exempel ??

Blir ledsen för din skull :((

Varmaste kramar till dig :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards