Direktlänk till inlägg 16 juli 2011

En dag i en svunnen tid .....

Av Berith - 16 juli 2011 07:45


Hejsan svejsan igen , det är jag , mimmis hjärtegull som

är i farten igen *ler*


 


Igår var det ett perfekt utflyktsväder , så jag frågade mimmi

och Boffe om vi inte kunde åka till Rismyrliden som ligger strax

utanför Boliden där jag , mimmi , Boffe och mina föräldrar bor och

se på alla djuren som de har där , det tyckte mormor var en riktigt bra

ide , ja även mamma och Boffe med....pappa kunde tyvär inte följa

med för han är i Garpenberg och jobbar ......


Rismyrliden är en jätte jätte gammal gård berättade mimmi på vägen dit  ,

 ända från mitten på 1800 -talet , inte ens mimmi som är så rysligt gammal  fanns då de byggde detta hus ,  mimmis mamma och  inte ens mimmis mormor  fanns på den tiden .....

Man får inte köra bil ända fram utan man får parkera en bit

nedanför gårdstunet och gå sista biten upp till den gamla

gården och på vägen upp så jag och mimmi en ihålig stubbe ....

Undra vem som kan bo där ???


     (klickbara bilder)


Nyfikna som mimmi och jag är , så tittade vi in i stubben

och där satt två små söta rumpnissar och tryckte ....



 


Mamma fick bära mig förbi fårhagen .....jag tyckte de var

lite otäckt då de stora fåren kom springandes mot stängslet

och bääääade ....

Men mimmi var inte rädd , hon stannade och tog en bild

på dem *ler*


   


I det gamla lidret eller vad det nu heter ...en jätte jätte

stor öppning var det i alla fall , med en massa gamla saker i

 låg en söt liten katt som jag och mamma gosade med....


       


Mamma hade glömt ta sin al ale ...sin tablett som gör att det

inte kliar i hennes ögon och näsa då hon gosar med djur .....


Två små kossabebisar låg och vilade under ett träd , de tyckte

om då mimmi och mamma kliade dem bakom örat ....men Boffe fick

lyfta upp mig i sin stora starka och trygga famn ....för lite skrämmade

 var det allt .....


   


Men kaninerna var jag inte rädd för .....


 


Grisarna var roliga tyckte jag och de lät så roligt

då det åt .....nöff nöff ...

Mimmi sa att det var lyckliga grisar , för de för gå

omkring och böka ute i det fria dagarna i ända .....


  


Hästarna var stora och de betade i hagen och dem

gick jag bara förbi .....


  


När vi gått runt och tittat på alla djuren så var

vi trötta i benen , så vi gick till det stora gamla huset ,

där kan man köpa fika eller gameldags filbryta och syltefläsk...

Mimmi berättade att då hon var en lite flicka och det var rysligt länge

sedan mimmi var det...det måste vara minst 1oo år sedan  , så brukade

hon äta fil som hennes farmor gjort ...hemfil som mimmi kallar det *ler*



     


En blombänk full med blommor , tidsenliga blommor

enligt mimmi ....vad hon nu menar med det , det vet jag inte ,

men fina var de i alla fall  *ler*


  


En stor köksträdgård och potatisland hade de också .....

Men det var inte så spännande tyckte jag...men det tyckte

mimmi , hon är intresserad av växter och sånt ....men så

är hon ju inget litet barn utan en mimmi och mimmiar brukar

vara intresserad av sådna saker ...i alla fall de mimmiar jag

har träffat *ler*


   


En gamla bagarstuga fanns på gården också , där inne

stod det någon annans mimmi och bakade något som

heter tunnbröd och mjukaku´n , som man fick köpa ....


 


      


Förr stängde man inte in djuren , utan man stängde ut djuren ...

kossorna strövade fritt i skog och mark och man stängde grindarna

så de inte skulle komma in på gården berättade mimmi ....och här

slutar våran rundvandring på den gamla gården i Rismyrlien ....

 .......och det var allt jag hade att berätta för denna gång *ler*


Nu säger jag som mimmi alltid brukar säga och som små barn

alltid gör Carpe punctum !!


Tack för att ni tittade in till mig och min knasiga mimmi ....


Kramar till er alla  / Hjärtegullet

 
 
Sussi

Sussi

16 juli 2011 09:18

Men oj vilken spännande dag för den lilla. Det hade varit en spännande dag även för en stor en som mig. Det är så kul att gå och titta på djur och andas in atmosfären av "förr i tiden". Och om det finns bebisdjur är det inte precis tråkigare..
Tack för rundvandringen :)

kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Vicke

Vicke

16 juli 2011 09:31

här har du gjort om ser jag, fin bild på dig, ha en trevlig helg nu

http://samhalletifokus.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

16 juli 2011 09:58

Sussi : Varsågod :)) Jag är glad att det finns eldsjälar som jobbar för att bevara det gamla :))
En spännande dag både för liten och stor var vad det var :))
kramen :))

Vicke ,Tack min go´e vän , Ja en "nystart" känndes rätt efter ett så långt uppehåll ...hahaha...
Tack Vicke , önskar dig detsamma , kram :))

 
wiper

wiper

16 juli 2011 11:50

Hon är så jättesöt och vilka fina bilder på henne. Käderna är ju så häftiga också. Vad mycket äventyr hon fått vara ute på med massor av djur. Jag fick själv en allergisk reaktion när vi var på landsbygden i går. Det var bara ett nöje att läsa och få se bilderna

Ha en fin lördag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Marina

Marina

16 juli 2011 13:01

Hej

Vilken härlig utflykt.
Själv tycker jag det är intressant att gå och titta på gamla hus, byggnader där det finns historik bakom. Lära sig om gamla tider, en svunnen tid precis. Precis som du skriver och berättar om här. Det är jätteintressant tycker jag med. Fina foton som du har här.

Kramis

Soliga sommarhälsningar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

 
Marina

Marina

16 juli 2011 13:08

Hej igen

Denna helg arbetar jag som funktionär på Wheels and Wings. Är iklädd och förseddd med en självlysande gul väst med texten cruisingsvärd för att synas tydligt där ute.

Jag befinner mig uppe vid Kattegattsvägen, Almers väg, närheten av Sörse, vid södra infarten där cruisingsvarvet går för denna bilträff.
Se
http://www.admin.wheelsnwings.se/Uploads/HTMLArea/Kartor/cruisingkarta2011.pdf


Sköter kommunikationssambandet och pratar i radiokommunikation som är roligt och kul att göra. Igår kväll fick jag även hoppa in som trafikvakt och dirigera trafiken och blev ombedd att göra det av cruisinganvariga.


Information om Wheels and Wings bilträff om du vill läsa.
http://www.wheelsnwings.se


Ha en mysig helg och en trevlig helg.


Soliga vänliga omtänksamma hälsningar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

 
Monica

Monica

16 juli 2011 14:25

Det ser ut att vara en trevlig utflykt för både stora och små.....fina foton är det också.Lillflickan är så söt och fotot med katten som ligger i knät på henne är så jättegulligt.

Önskar en fin lördag!

Kramar//

http://violett.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

16 juli 2011 15:18

Wiper , tack vännen :)) Ja nog var det spännande allt för lilla hjärtegullet :))
Uch då ...hoppas tt du inte blev allt för dålig ...
Önskar dig detsamma , kram :))

Marina , Ja det är spännande och lärorikt :)
Oj , då har du fullt upp i helgen ...låter väldigt treligt :))
Ha det gott , kram :))

Monica , tack vännen :)) Ja det var en mycket trevlig och intressant utflykt :))
Ha en fortsatt bra dag , varma kramar :))

 
Vicke

Vicke

17 juli 2011 05:55

det var en fin liten utflykt som ni gjorde, ha en fin dag nu

http://samhalletifokus.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

17 juli 2011 08:12

Tack Vicke , önskar dig detsamma , kram :))

 
Ingen bild

Inga-Lill

18 juli 2011 21:35

Det här väcker minnen till liv, som när jag fick följa med min moster till fäboden och köpa getmjölk som vi sen gjorde både ost och messö (messmör) sånt där bredbart som finns både i tub och i askar. Sen filbunken, mumsigt värre var det, när moster satte den med täte, såna minnen måste man bevara väl.

Du har det bra som har en mimmi som kan visa dig hur man levde förr för länge sen även om det inte var 100 år sen.

Kramis.

 
Marina

Marina

20 juli 2011 22:35

Hej
Ja, jag hade det riktigt trevlgi i helgen.
Roligt var det.
Kramis

Soliga sommarhälsningar från lilla mig

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards