Direktlänk till inlägg 25 november 2010

Justress och en lägesrapport ......

Av Berith - 25 november 2010 07:45

Första advent står för dörren , stakar , julstjärnor och  julgardiner

åker fram och upp i var mans fönster ....

Adventsbak och lussebak , julbak ...det doftar jul i våra kök (inte i

vårat....än ;))

 

Många börjar känna julstressen och julångesten komma krypandes ...tyvärr...


 En tröst till alla er som känner av Julstressen och Julångesten :

Oavsett hur mycket eller lite man pyntar och städer , oavsett hur mycket

mat och go´fika man fyller frysen med ...

oavsett om man köper julklappar eller inte ...så blir det JUL i alla fall *ler*

Julen kommer vilket fall som helst , oavsett om vi stressar ihjäl oss eller inte ...


Meningen med Julen är väl ändå inte att vi ska halft om halft stressa ihjäl oss för en massa påhittade "måsten" ??  *ler*


Nej släpp alla krav och "måsten"  och låt eran tid fram till jul bli en stressfri tid , njut istället av denna underbara tid som advent är .....Så ni inte är inte utarbetade då Julafton står för dörren *ler*


Jag älskar advent och Julen , en underbar tid mitt i den kalla och mörka vintern , en tid av ljus , glädje och förväntan ....julen är barnens högtid (anser jag :))

Jag tar de pö om pö , det jag hinner det hinner jag och det som inte blir gjort innan jul....tja det är ogjort ...det blir Jul i alla fall *ler*

Ingen Julstress här inte och ingen Julångest heller för den delen , den sa jag upp kontakten med för många år sedan *ler*


Det viktigaste för mig , det är att jag får ha mina nära och kära samlade omkring mig , att få vara tillsammans och äta gott  och mysa ...det är inte alla förunnat !!


Så släpp stressen ....och låt julångesten aldrig få grepp om er...Julen kommer och Julen går , oavsett om ni stressar fram eller inte....härligt va ??  !! *ler*


  


***********************


Rapport från snickar´n *blink*


Till helgen blir det att tapetsera tv-rummet , som blir enhetligt med

allrummet och köket och om allt går som tänkt , så kommer golvet

i allrum och tv-rummet in till veckan *ler*

Fläkten har inte kommit upp än , vi väntar på en extra "mojäng" som måste

kopplas till fläkten då vi har en så kallad centralfläkt som styr utsuget både

från badrum och tvättstugan och den kommer eventuellt upp nästa helg ....om nu rätt "mojäng" kommit vill säga*blink*

Sedan blir det julledigt för snickar´n , dvs min go´e gubbe *blink*

Resten tar vi efter jul...eller vi och vi...gubben rättare sagt , jag är "bara" handräckare och arbetsledare....att jag utimellan  åt drar på mig målarkläderna.....det är en helt annan sak *blink*


Önskar er alla en riktig bra dag , varma kramar till alla er som

tittar in här hos mig *ler från hjärtat*


Carpe punctum


Välkommen åter *ler*




 
 
Pisan

Pisan

25 november 2010 08:15

Jag ÄLSKAR julen! Och det gör jag för att det är så himla mysigt!Jag städar inte, jag stressar inte innan jul. Jag myser... Det är så härligt att fira jul med min familj (Min egna familj + mor och far med hund, syster, svåger och hans föräldrar med hund och även mina svärföräldrar någon av juldagarna) Sen så finns det väl sånt som skall hinnas klart innan jul men planerar man väl så blir inte heller det speciellt stressigt. Inte ens när jag jobbade stressade jag till jul, jag myste då också :-)
Din snickare är väl värd julledigt :-) Ni får ju så himla fint hemma nu. Önskar dig en fin torsdag vännen! Go kram från mej! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

25 november 2010 08:21

Härligt vännen !!! Helt rätt och riktigt !

 
wiper

wiper

25 november 2010 09:08

Bra skrivet. Vi kvinnor har för det mesta för stora krav och har svårt att slappna av när det är stora högtider. Alla borde hjälpas åt så skulle det funka bättre. Dom senaste 20 åren så kom vi överes om alla i släkten att bara köpa julklappar åt barnen och nu är dom vuxna så vi slipper den stressen. Ingen ger till nån utom min man och jag som ger varandra en liten julklapp. Vad härligt att ni skall börja tapesera nu. Bra att du inte stressar och det tänker inte jag göra heller. Vi skall vara hos syrran och ha knytkalas.

Ha en fin torsdag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

25 november 2010 16:33

Nej med åren så lär man sig att inte stressa ihjäl sig.Finns ju ingen nytta med det. Men när barnen var små skulle det städas och fejas inn i minsta vrå.Det är ju så det skulle var förr.
Men bakat lite det vill jag allt,för hembakt fikabröd det är ändå godast.
Skönt att få lite ledigt snart då för gubben,*ler*
Sköt om er,
Kramizar!

http://mithas.blogg.se

 
irja

irja" title="http://bloggplatsen.se]irja[/url]" target="_blank">bloggplatsen.se]irja[/url]

26 november 2010 11:53

Kära Berith !!!
Visst älskar jag JULEN, men jag tar det lugnt och lagomt ändå, med åren har man lärt sig att prioritera vad som är vikdigast,,,
Det jag inte hinner eller orkar det får vara till nästa jul... Ler,,, Jag njuter av denna tid,,, HA en bra första advent,,, KramiZ IA....

http://40-talisten, bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Inga-Lill

26 november 2010 13:05

Jag har minskat ner på pyntandet för det ska plockas både fram och åter, jag upptäckte att det blir jul ändå. Kakbaket har jag lagt av med, en sort får det bli och sen köper jag pepparkakor. De där stora baken som jag ägnade mig åt förr om året har fått stryka på foten, då jag upptäckte att kakorna fick fåglarna, för de gick inte åt. Speciella julbullar, lussekatter, nån mjuk kaka och en sorts snittkakor, det får det bli i år. Tunnbrödet har jag tänkt köpa av en tant på byn, övrigt bröd finns på butiken likaså pepparkakorna. Jag har slutat med den där evinnerliga stressen som att tvätta väggar och tak, nej det kommer en vår när såna saker passar bättre. Så jag håller med dig fullt ut, ingen mår bra av att stressa livet ur sig, för julen kommer ändå.

Kramar i mängd och en trevlig första advent önskar jag dig och din familj.

 
Mita

Mita

26 november 2010 16:27

Hallå i stugan så här på kvällskvisten. Kikar in och önskar er en skön kväll och helg.
Varma kramar!

http://mithas.blogg.se

 
Ingen bild

Anita

26 november 2010 23:09

Måste bara krama om dig för dina kloka ord. Håller med dig i allt. Jag tillhör dem som pyntar minimalt nu för tiden men det syns att det är advent och snart jul. Jag har vissa små saker, lika år från år som gör julen rofylld för oss. Försöker skapa stämning med ljus och få små ting som för mig och de mina betyder något. Tack vare det är jag inte stressad varken före eller efter jul. Jag skapade julmatstraditionen när barnen var små och det har följt med dem genom åren. De vill känna att du kommer hem, säger de.
Det är ju umgänget som betyder något eller hur och då bör man ju känna sig glad och avspänd.
Stor kram till dig !!!

 
Marina

Marina

30 april 2011 04:50

Hej vännen min

Du har rätt som du skriver. Stressa är inte bra för kropp och skälen. Man ska leva som vanligt. Julen är en fin högtid tycker jag. Om man är ensam så får man försöka se och tänka positivt så gott det går. Livet är till för att levas och må bra. Du är en underbar fin snäll människa.

Vänliga hälsningar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards