Direktlänk till inlägg 5 oktober 2010

Min knasiga mormor och jag , del 7

Av Berith - 5 oktober 2010 07:30

Hejsan igen , det är jag , mormors guldklimp och

Boffes ögonsten som är tillbaka igen för att göra ett

inlägg i min knasiga mormors blogg *ler*

Det var ett tag sedan , men jag har haft full upp med sådant

som små barn har fullt upp med att göra ....att lära sig saker

och ting och umgås med mina babyvänner och deras mammor *ler*


Igår var det kanelbullens dag , men det visste ni säkert redan *ler*

Men det visste inte jag  , inte förrän min mamma talade om det

för mig och föreslog att vi skulle höra om mormor ville komma

och baka bullar tillsammans med oss för mormor har ju inget eget

kök just nu att baka bullar i , för Boffe har rivit bort hela deras kök ,

 men det visste ni säkert redan *ler*

 Sagt och gjort , med lite hjälp av mamma , så ringde jag till min

knasiga mormor och frågade om hon ville komma över och baka

bullar  med oss och det ville hon ju naturligtvis göra *ler*


Nu var det första gången i mitt liv som jag bakade bullar , men 

jag måste få säga utan att skryta , att jag tycker att jag var riktigt

duktig på att baka och det tyckte mamma och mormor också *ler*


        


Jag försöket hålla koll på mormor så att hon måttade

rätt , gamla som hon är och ser illa gör hon också , fast mormor

sa att hon bakar på en höft och behöver inte mäta ...hmm...så

knasig mormor är...inte bakade hon på en höft inte , hon bakade

ju i en degbunke som stod på bänken framför mig *skakar på huvudet*


        


Ja , jag var ju tvungen att provsmaka lite deg också , det 

hör som till *ler*


Man blir rysligt trött av att baka bullar , det tar på krafterna ,

så min snälla mamma hjälpte mig att tvätta av mig och byta

kläder , sedan kröp jag ner i min sköna säng och tog en "powernap"

som min stolta moster brukar säga ....

"små grytor har också öron" *Blink *


När jag vaknade igen så hade busige Boffe kommit från jobbet....

Inte hade han tid med att bygga hemma i köket då det vakandes

färska bullar som jag , mamma och mormor bakat ....

Naturligtvis glömde mormor ta kort på de färdiga bullarna ....

men hon är förlåten , för hon rår inte för att hon är gammal och glömsk 

och då man är gammal då får man glömma bort saker och ting *blink*


När vi ätit middag skulle min mamma gå till jobbet och mormor

och Boffe skulle stanna och sköta mig , för min stolta pappa är och gör

något som vuxna kallar för praktik på ett ställe som heter Grängesberg 

och när han är färdig med det , då är han en bergsarbetare och om jag har

förstått det hela rätt så när min pappa är färdig med denna praktik , så

är han en som jobbar med berg och berg finn det gott om här där vi bor *ler*


  


Jag busade en hel del med Boffe och läste även min favoritsaga ,

Barbapappa för honom , om och om igen , så nu kan nog Boffe den

utantill *ler*

Så blev det kväller och min knasiga , men snälla mormor gjorde

välling åt mig och jag somnade gott efter en dag med bullbak

och en hel del bus , jag sov så gott så jag märkte inte att min mamma

kom hem från jobbet och att mormor och Boffe gick hem till sitt *ler*


Det var min gårdag tillsammans med min knasiga mormor och Busige

Boffe *ler*

Nu säger jag som mormor brukar säga och som små barn alltid gör och

som vuxna också borde göra Carpe Punctum


Varma babykramar till er alla från mormors

guldklimp och Boffes ögonsten ! *ler från hjärtat*


Välkommen åter *ler*




 
 
wiper

wiper

5 oktober 2010 08:41

Vilka härliga bilder på Vera när hon är med i baket ;) hon är så söt. Vad bra att det blev lite kanelbullar. Jättefin bild på Vera med morfar också. Ni hade verkligen en lyckad dag

Ha en fin dag i dag också
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Berith

Berith

5 oktober 2010 08:43

Tack Wiper :))
Det ska börjas i tid ;))
önskar dig detsamma vännen ,
varma kramar =)

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
Pisan

Pisan

5 oktober 2010 09:55

Vad du är duktig som bakat goa bullar med mamma och mormor! Mums! Här åt vi inga bullar igår. När man har diabetes med jättehögt blodsocker så får man inte det. Men nästa år kanske det går. Kram till dig och mormor! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

 
Vicke

Vicke

5 oktober 2010 10:18

härliga bilder på dig, ha en fin dag nu

http://vickes.bloggplatsen.se

 
Sussi

Sussi

5 oktober 2010 10:27

Vilken underbart härlig dag! Bullbak och gulliga barn är aldrig fel :)
Lille Vera ser så proffsig ut när hon bakar hihi

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Monica

Monica

5 oktober 2010 10:55

Vilken tur att ni fick er lite goda bullar på Kanelbullens dag:)
Bullbak är alltid kul för barn, och smaka på degen är ju ett måste;)
Ha en underbar dag och morgondag!
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

5 oktober 2010 11:47

Vad mysigt att vara med i bullbaket.Sånt älskar ju småttingarna, helst att få kladda ordentligt också,hi,hi...men än stoppar hon väl för mycket deg i munnen.
Visst är det en gudagåva att få ha barnbarnen så nära att man kan ses med jämna mellanrum.
Ha en fin,fin dag vännen,
Varma kramar!

http://mithas.blogg.se

 
Daniel

Daniel

5 oktober 2010 12:42

Ja de ska börjas baka i tid!
Att bara bör alla kunna!:)

http://danielfagerholm.webblogg.se

 
livsnjutaren

livsnjutaren

5 oktober 2010 14:16

Hejsan lilla vera, vad du är duktig på att skriva i mormors blogg, det är skoj att läsa dina upptåg!
Klart kanelbullarna blev goda med en sådan bakhjälp du.
Kram på dej!

http://www.tradgardslivet.blogspot.com

 
margit

margit

5 oktober 2010 14:35

Inte dumt att lära de små att baka kanelbullar...det skall börjas i tid...Och fina bilder också av bullbaket. Sen att mormor iNTE TÄNKTE PÅ att ta bilder av de färdiga bullarna...ja det får vi förlåta!!!
Kramen vännen!!! /Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Ingen bild

Inga-Lill

5 oktober 2010 18:16

Åh, har du varit så duktig så du bakat kanelbullar, det har inte ens jag gjort. Jag kanske skulle behöva en liten hjäpande hand jag med, fast jag tror inte din mormor vill låna ut dig.

Så pappa har varit i mina hemtrakter, ja jag föddes där, men inte har vi väl någon gruva igång där ännu i alla fall. Hoppas att din pappa får jobba med berg där ni bor så han får vara hemma med sin guldklimp.

Kramar i mängd.

 
Monica

Monica

5 oktober 2010 18:56

Kanelbullar är gott och vi blev bjudna på stora härliga kanelbullar av vår chef på posten igår....mums!

Kramar

http://violett.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anita

5 oktober 2010 19:15

Duktig mormors guldklimp var igår som lyckades baka kanelbullar och smaka på degen och busa med Boffa. Härlig dag Mormors Guldklimp haft !!!
Det blir säkert många många goa stunder hos mormor och Boffa då du får göra många nya upptäckter. Lycka till !!! Guldklimpen !!!
Kram från mej !!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards