Direktlänk till inlägg 22 september 2010

Allmänt och ett boktips

Av Berith - 22 september 2010 07:30

I går var jag i Gula Villan hela dagen ,

från tidiga morgon till ...nja inte sena kvällen 

direkt , men det blev kväll innan jag var hemma

i alla fall *ler*


Det var skördefest i Gula Villan och jag hjälpte go´a 

BM och ER med maten och disken ...det var en hel del

mat som skulle lagas och det blev en hel del disk , 

diskmaskinen fick minsann göra rätt för sig *ler*


Fibbe Trollet och Reuma spöket fick allt lov att sitta

på en pall i ett hörn i köket , inte för att de ville det ,

men för att " jaget"  sa att de skulle göra det , de knorrade

en aning ...men "jaget" lovade dem att i morgon (läs idag)

så skulle de få alla uppmärksamhet och "jaget" håller det

"jaget" lovar , så idag kommer" jaget" att umgås med mina

oknytt och bara ta det lugnt *ler*


När jag kom hem igår kväll , så hade gubben skruvat ihop

en hel del köksmoduler , så nu är tv-rummet fyllt till bredden

med skåp och lådor , "det som är gjort är gjort " , sa gubben och log .

Men innan de kan sättas på sin rätta plats så ska en rörmokare 

hit och dra om en vattenledning till diskmaskinen , betjänten i

köket ska nämligen få en ny plats , sedan så ska golvet läggas ...

Ja det är en hel del kvar innan det nya köket kommer på plats ,

men som sagt , den som väntar på något gott , väntar aldrig för länge *ler*


Dagens väder i skrivandets stund , gråmulen himmel och regn ,

och bara 3 grader varmt , med andra ord ,ett riktigt Fibbe och

Reuma väder *ler*


Men som "jaget" lovat de små liven , så blir det en mycket lugn dag

idag , en dag i Fibbe tempo tillsammans med en god bok under favoritfilten *ler*

Det blir en favorit i repris  "Tao enligt Puh" , skriven av Benjamin Hoff 

  ...det var ett par år sedan jag läste denna bok , en si så där 20 år  *ler*

Men nu så kände jag för att läsa denna underbara bok igen , en bok som passar ypperligt en dag som denna *ler*


  


"Vad har Nalle Puh med taoismen att göra?

Ganska mycket, menar Benjamin Hoff. Vad världens förmodligen mest älskade björn, Nalle Puh, hela tiden haft för sig - sedan A A Milne hittade på honom 1926 - är nämligen att lära ut 400-årig taoistisk levnadsvisdom. Nalle Puh har alltid förhållit sig till livet på ett sätt som de gamla tao-mästarna skulle ha applåderat (bortsett från att de kanske inte skulle ha applåderat). Den här viktiga och roliga introduktionen till taoismen genom Nalle Puh - och för den delen också till Nalle Puh genom taoismen - visar att det inte är fråga om någon mossig gammal filosofi, utan om något som kan tas i bruk här och nu. Något som våra prestationsinriktade västerländska själar hungrar efter."



Önskar er alla en riktigt bra dag !

Varma kramar till alla er som tittar in här hos mig !*ler från hjärtat*


Carpe punctum 


Välkommen åter ! *ler*







 
 
Mita

Mita

22 september 2010 08:23

Ja man blir lugn när man läser Nalle Puh,han utstrålar nånting som gör att stress inte existerar,*ler*
Då hade du en fullspäckad dag igår, förstår att du har sällskap i dag då av "oknytten" skönt att få ta det lite lugnt och lyssna på kroppen.
Låter som det går framåt på köksfronten,han sköter sig gubben din trots att du inte är där och basar,hi,hi...
Önskar dig en fin dag,
Varma kramizar!

http://mithas.blogg.se

 
Ingen bild

Berith

22 september 2010 08:30

Ja Mita , jag har pli på gubben min ..hahaha..
Nalle Puh är en favorit , han lever verkligen här och nu , även om han är en sagobjörn så har han mycket att lära oss , denna lilla gula björn :))
Nalle Puh är en mästare i taoism ;))
Det är som det är , oknytten talar om för mig att jag lever ..men det är det värt ;))
Önskar dig detsamma , varma kramar =))

 
wiper

wiper

22 september 2010 10:25

Vad härligt det låter med skördefest i Gula Villan. Förstår att det var fullt upp men ändå kul och givande.

Vad härligt att ert köksprojekt går så fort framåt. Detta med rörmokerierna måste ju också göras och vi hade sån tur att han kom direkt så vi fick det gjort rätt snabbt. Skönt att du tar det lugnt nu när Fibbe är framme. Intressant läsning på slutet.

Ha en fin dag själv och sköt om dig
varm kram till en filosofisk gullig kvinna

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Sussi

Sussi

22 september 2010 10:36

Men vad skönt att det rör på sig med renoveringen! Det ska bli så skoj att se den slutgiltiga bilden sen. Vi har också en köksrenovering med utslagning av vägg framför oss. Vi får se om vi hinner det i vinter annars väntar vi till nästa vinter..

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Berith

22 september 2010 14:57

Wiper , ja det var riktigt trevligt , så det är helt klart värt att umgås med oknytten idag ;))
Rörmokaren är inte alltför långt borta , men då det är gjort så kan vi...hmrf...gubben fortsätta med golvet ....undertiden får han ägna sig åt att skruva ihop alla modulerna :))
Denna bok tar upp taoismen på ett enkelt och charmigt sätt med hjälp just av Puh :))
Helt klart läsvärd !! :))
Varma kramar =))

Sussi , Det ska bli spännande att följa eran kommande köksrenovering :))
Varma kramar =))

 
Monica

Monica

22 september 2010 16:20

Då var du borta mest hela dagen igår förstår jag...alltid roligt att umgås med goda vänner.
Vädret är lite bättre idag än det har varit den senaste tiden, men i morgon ska det visst bli regn igen.

Ha det bra:)

kramar

http://violett.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

22 september 2010 17:08

Ja Monica , det blev en heldag i Gula Villan i går , men det är bara trevligt och tillsammans med Go´a vänner går tiden fort :))
Här har det också varit hyfsat väder , men det är kallt i luften , hösten är här på riktigt nu :)
Varma kramar =)

 
Ingen bild

Inga-Lill

22 september 2010 19:22

Vad roligt det där lät med skördefest,här uppe är det mest lingon och älg som skördas i dessa dagar. Så idag gjorde jag pannbiff på älgfärs med lök och kokt potatis samt nyplockade lingon som jag rårörde. Kan inte hamna närmare naturen än så, jag vet inte om det har med ålder att göra, för jag tycker bäst om mat när jag vet vad den innehåller.

Idag var det kallt på morgonen med 3,5 minus, sen har inte solen lyckats värma den råkalla höstluften för det är råkallt ute. Ska jag lite på min egen barometer så blir det snö snart, i alla fall har det känts så de sista dagarna.

Du får ha det så bra med Puh och filten.

Kramar i mängd.

 
Monica

Monica

22 september 2010 20:30

Härligt att gubben får köket ihopskruvat även när "arbetsledaren" är på annat håll, hihi..
Skönt med en bra bok att dra sig tillbaka med:)
Ha en fin torsdag:)
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

22 september 2010 21:36


Finns väl inget bättre än att krypa ner under en filt med en god bok,med höstvädret utanför fönstren:)

http://katt-drottningen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Skapa flashcards