Direktlänk till inlägg 8 september 2010

Hjärtegull och köksprojekt

Av Berith - 8 september 2010 06:45

Oj det är redan mitt i veckan , dagarna går så hiskelit

fort , så man hinner inte riktigt med *ler* 

I går så blev det inget inlägg , det fanns ingen tid för att

blogga , för jag var fullt upptagen med att gosa med

mormors lilla hjärtegull och Boffes ögonsten Vera , 

som sov hos oss från måndag till tisdag *ler*


  


Man kan använda diskhon till mycket , bland annat att bada i *ler*

Än så länge ryms lilla Vera i diskhon och den skröpliga mormor

slipper böja på sin rygg , då lillan ska bada ...men det går inte så

länge till , så fort som det lilla livet växer *ler*

Men det är då det , det löser sig alltid på något vis , det brukar ju

göra det *ler*


Det var så vackert väder igår , så jag och lilla Vera var ute största

delen av dagen , vi gick en promenad och hälsade på Boffe på hans

jobb , vi tittade även på diverse små djur som korsade våran väg *ler*

Lilla Vera sov en stund ute på altanparadiset i sin vagn och den

stolta mormodern slumrade i solstolen *ler*

Mormor och Vera hade en riktigt mysig mormor och barnbarns dag

igår *ler*


**********************


Igår afton började gubben på det nya projektet , projekt paradiskök *ler*

Här kommer lite före bilder , så här ser vårat kök ut just nu *ler*

(klickbara bilder )


           


Köket är väldigt slitet , det kanske inte syns på bilderna hur slitet det

är  , det fattas även två skåpluckor efter en liten olycka då min älskade

bonusson var i klätteråldern *ler* 

Snabb som han var  , så han vi aldrig med då han klättrade

upp på bänken och använde skåpdörrarna på något vis , för de

bröts lös och en bit av karmen med...men det viktigaste var ju att grabben

klarade sig , skåpluckor är bara skåpluckor *ler*

Efter den smällen så var det färdigklättrat för hans del *ler*



     


Väggen mellan matplatsen där det stora matbordet står , kommer

också att tas bort *ler*

Den väggen gränsar mot tv-rummet , så det kommer att bli väldigt

öppet och luftigt *ler*

Det ska bli så skönt att få tapetsera om till ljusa tapeter , för

nu är jag mättad på färg !! *ler*

Jag gillar färg och är väldigt färgstark av mig , men så mycket

färg som vårat hem bestått av de senaste tretton åren , det blir

man mättad på , i alla fall jag  (det var jag som promt skulle ha alla dessa 

 färger på väggarna en gång i tiden ;))

Men som sagt , nu är jag mättad och har varit det en tid *ler*

 Jag kommer att ha färg hädan efter också  , men inte på väggarna , 

utan på gardiner , mattor och kuddar , det är lite lättare att byta ut 

och framför allt billigare att byta , då man blir less på en färg *ler*


Som sagt , gubben började på detta nya projekt igår afton och första

väggstumpen till kokvrån är nu riven *ler*


  


Det känns skönt att vi äntligen kommit till skott med detta

projekt ...eller vi och vi , gubben rättare sagt , jag är ju "bara"

arbetsledare , men jag tar den uppgiften på största allvar *ler*

Någon ska ju vara arbetsledare också och sköta markservicen

och den lotten råkade hamna på mig *blink*


Fortsättning följer på projektet paradiskök *ler*..............


Nu över till vädret  , som har varit underbart de senaste dagarna ,

rena rama brittsommar eller Indiansommar  har vi haft och det

ser ut som om detta go´väder tänker fortsätta ett tag till  *ler*

+20 grader i september , det är inte fy skam ....Fru Sommar verkar

inte riktigt tänkt lämna oss än och glad är jag för det , nog för att

Jag gillar Herr Höst också och allt som följer med honom , förutom

Fibbe Trollet då .... men annars gillar jag hösten *ler*


 Solen är på väg upp över Boli´a i skrivandets stund , så det ser

ut som att även denna dag blir lika underbar som dagarna som

gått *ler*

Så idag blir det att sitta i lähörnet på altanparadiset och bara vara ,

alla knep är tillåtna då det gäller att skrämma bort Fibbe Troll *blink*



Önskar er alla en riktigt bra dag !

Varma kramar till alla er som tittar in här hos mig *ler från hjärtat*


Carpe punctum 

Välkommen åter *ler*


 
 
wiper

wiper

8 september 2010 08:43

Vad härligt att ni fått rå om Vera några dagar. Underbar bild ;) Jag fick själv bada i diskhon som baby, det har jag sett på kort ;) ingen dum idé heller när man har ont i kroppen. Ni har ett fint kök nu också. Fin matplats också. Vilket härligt köksprojekt ni har framför er. Kul att förändra lite.

Vi har samma väder som hos er och det är verkligen inte fy skam.

Ha en toppendag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Vicke

Vicke

8 september 2010 08:54

tiden är svår att hinna med, ha en fin dag nu

http://animeramedvicke.jimdo.com

 
Anki

Anki

8 september 2010 09:37

Var ute med en av hästarna när du tittade in till mig.Förstår om det blir mysdag på altanparadiset idag om du och Vera hade heldag igår!Vet hur det känns i kroppen när man försökt hänga med ett aktivt barnbarn.
Kram Anki

http://:mixtillmax.blogspot.com

 
livsnjutaren

livsnjutaren

8 september 2010 10:06

Naaaw va goer hon är där i badet!!!!!!

Snyggt soffbord ni har......sådant har vi med, men med vita kakelplattor :)

Kommer att bli finfint då ni fått klart köksrenoveringen.

Ha en skön dag och krya på dej från basseluskerna.

Kram

http://www.tradgardslivet.blogspot.com

 
Sussi

Sussi

8 september 2010 10:15

Vilken underbar bild på Lille Vera. Så söt :)
FÖrstår att du hade fullt upp om du var barnvakt..

Vad kul det ska bli att följa er renovering av köket. Vi ska ju göra något liknande sen. En vägg ska öppnas här också

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Berith

8 september 2010 10:26

Wiper , ja det är mysigt att få låna henne lite då och då och riktigt rå om henne :))
Ja det ska bli spännande med detta nya projekt och jag ser fram emot slutresultatet :))
Vädret kan man då inte klaga på :))
Varma kramar =))

Vicke , precis ...och jag tänker inte försöka heller , det är bortkastad energi ;))
Varma kramar :))

Anki , jo det känns , men det är det verkligen värt =))
Varma kramar :))

Tack Margareta :)) Jag kan ju inte annat än att hålla med :))
Ja , jag hoppas och tror att det kommer att bli riktigt bra , det kan då inte bli sämre än det redan är i alla fall ;))
Varma kramar :)

Tack Sussi :)) Det ska bli spännande att få följa ert köksprojekt :))
Varma kramar :)

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

8 september 2010 11:04

Men vad lilla Vera har vuxit :) Och så praktiskt att hon fortfarande får plats i diskhon.
Grattis till att projekt paradiskök nu har påbörjats! Du har ju skrivit om dina drömmar här förut, om nytt kök, utslagna väggar och ommålning. Det bli spännande att följa det projektet i ord och bild.
Önskar dig en ljuvlig dag med fint sensommarväder!
Varmaste kramar till dig min vän!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

8 september 2010 12:34

Inte dumt att bada i diskbaljan,perfekt arbetshöjd,hi,hi..vilken mysig dag ni hade igår.
Ska bli roligt att följa ombyggnaden av köket,blir väl lite stök och bök, men du styr väl upp som arbetsledare,*skratt*
Sköt om dig nu,
Kramizar!

http://mithas.blogg.se

 
Ingen bild

Berith

8 september 2010 13:44

Lambergsfrua , Ja de växer fort de små liven , man hinner inte riktigt med :))
Nu är min dröm på väg att gå i uppfyllelse ;))
Varma kramar till dig vännen :)

Mita...hahah...ja nog kommer jag att styra upp det hela , med en fast hand ;))
Varma kramar :)

 
Monica

Monica

8 september 2010 15:50

Tror nog att de flesta av oss har badat i diskhon när vi var små. Gissar att föräldrar snabbt inser värdet av allt som är praktiskt.

Ska bli kul att följa din köksrenovering här på bloggen. Jag gillar också de öppna planlösningarna, onödiga väggar kan verkligen strypa av trivseln i ett hem.

http://katt-drottningen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

8 september 2010 17:12

Monica , ja det tror jag med :))
Håller med dig ...bort med väggar så att det blir luftigt och ljust , så energin kan flöda fritt ;))
Varma kramar :))

 
Monica

Monica

8 september 2010 17:44

Så söt lilla Vera är där hon sitter i diskhon.

Ni får det säkert riktigt fint med det nya köket när det blir klart.

Kramam:)

http://violett.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

8 september 2010 17:58

Monica , det kan då inte bli sämre än det var i alla fall ;D
Varma kramar :)

 
Monica

Monica

8 september 2010 18:30

Åh, vilken supersöt bild på lilla Vera:))
Vilket spännande projekt ni har framför er, med nytt kök och nya tapeter. Blir förstås en hel del jobb, brukar vara mycket som följer med när man påbörjar nya projekt:)
Härligt med dessa soliga höstdagar, bara att passa på att njuta, jag skjuter på min utlandsresa tills det blir ruggigare här hemma:)
Ha en fin morgondag! (läs idag:))
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Inga-Lill

8 september 2010 19:54

Ja nog har jag använt diskhon till samma sak ibland, så det är du inte ensam om men guldklimpen henne är du ensam om i alla fall när du får låna henne.

Jag påminns om när jag tjatade till mig en ny ingång till huset vi bodde i förut. Det var två dörrar och jag ville ha bara en på mitten, gubben ville sätta den på ena sidan men det tyckte jag skulle se förfärligt ut. Gubben började projektet med en hagalundare, för väggen hade byggts upp på 30-talet och såg ut att vara av gips. Ha, ha vad vi bedrog oss, det var gips, trävägg och stenull sen kom ytterligare trävägg och gips. Det blev till att använda eldriven motorsåg, tigersåg tror jag visst det heter. Sen när väggen väl var riven så fick vi se att taken hade olika höjder, gissa om gubben blev sur, men det gick fort över fast han fick merarbete förstås. Så ibland blir det mer än man tänkt sig men erat hus verkar vara modernt och inte om och tillbyggt i all oändlighet, med ett ursprung från 1920-talet.

Kramar i mängd.

 
Ingen bild

Berith

9 september 2010 07:00

Tack Monica :))
Ja det är väldigt spännande , det är en hel del jobb och det blir en hel del stök ...men det tar jag så gärna så , för i slutändan så blir det ju bra :))
Vi har verkligen ett härligt väder nu , det gäller att ta vara på det så länge det varar :))
En resa till varmare breddgrader låter väldigt skönt , men jag skulle göra precis som du , vänta tills det blir kallare och ruggigare här hemma :)
Varma kramar :))

Inga-Lill , Nej , inte är jag ensam om att använda diskhon till badbalja , den har nog används i flera generationer till detta ändamål ;))
Oj då , ja ibland kan det bli riktigt tokigt och mer jobb , då man håller på med ett projekt , så blev det även för oss då vi skulle bygga altanparadiset ...men det är glömt , nu när altanen står på plats ;)))
Jag hoppas och håller tummarna för att det inte ska dyka upp något oförutsett nu när vi har startat detta projekt :))
Vårat hus är byggt 1980 , så fasligt gammalt är det inte ...men man vet aldrig , hus kan dölja hemligheter som inte upptäcks förränn man börjar riva och slita i dem :))
Varma kramar :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Skapa flashcards