Direktlänk till inlägg 25 augusti 2010

Ett givande och tagande .....

Av Berith - 25 augusti 2010 07:30

Gårdagen som såg ut att skulle bli en fin sensommar

dag , gick i stället över till en riktigt inomhusmysardag *ler*

 Denna morgon vaknar Boli´borna upp till ett

riktigt ruskväder , regn och blåst.....med andra ord ,

ett Fibbe Troll väder *ler*

Det är tur att man har tak över huvudet och att det finns

att göra inomhus om man har lust och ork *ler*


Igår gjorde jag inget "vettigt" alls , ja om man inte räknar

till att bara vara till något "vettigt" , vilket jag i och för sig gör *ler*

Alla behöver bara vara dagar eller en stund för sig själv då man

bara är och det är något som alla skulle unna sig lite nu och då ,

även om man är fult frisk och arbetsför , då om någon gång är

det väldigt viktigt att stanna upp och bara vara *ler*


Det är lätt att vara efterklok , jag tog mig aldrig den tiden då jag 

var fullt frisk och arbetsför (mina missbildade leder räknar jag inte

in i "fullt frisk" , för dem är jag född med och vet inte av något annat :)) 

Jag hade alltid mist tio bollar i luften samtidigt och jag trivdes med det

då och det hade säkert funka om jag bara hade tagit mig tid och bara

vara också uti mellan åt , tid för att varva ner och ladda om batterierna *ler*


Jag är inte bitter , utan jag ser det som en liverfarenhet och idag mår jag bra ,

så bra som jag kan må och jag och mina oknytt har hittat ett sätt där

vi kan leva sida vid sida i harmoni med varandra *ler*

Det viktigast är trots allt , oavsett om man är fullt frisk eller inte , är att

"jaget" mår bra , att man är sann mot sig själv och lyssnar på sin kropp

och på sin inre sanna röst (inte egot , den rösten ska man inte alls lyssna på)

Jag har skrivit det för man jag skriver det igen , men det tål att upprepas ......

" En und själ kan leva i en trasig kropp , men en trasig själ kan inte leva

i en sund kropp " 


Det ultimata vore ju att ha både en sund själ och en sund kropp...men nu är

det som det är och livet upphör inte bara för att ett Fibbe Troll och ett Reuma

spöke flyttar in ....jo , jag vet , det kan kännas så , man kan känna sig utanför 

och man kan känna sig ensam , det kan kännas hopplöst vissa dagar då

det värker och mal och oknytten har hållit en vaken flera nätter i sträck ....


Jag anser att man inte ska låta oknytten ta över helt och hållet , man

behöver inte sluta leva och göra en massa trevlig saker bara för att

objudna gäster flyttar in i ens lekamnen , utan det gäller att hitta nya

vägar , för själen eller "jaget"  behöver sitt , annars är det lätt att man trillar

ner i djupt och mörkt hål av depression (jag vet jag har själv varit där en

gång i tiden )


Jag kan inte gör allt det jag gjorde som fullt frisk , men jag gör mycket ändå ,

även sådant som "jaget" får lida för i flera dagar efteråt , men jag tycker det är

värt det , för "jaget" har haft roligt och "jaget" har fått sitt *ler*

Jag ser inte mig och mina oknytt som om vi vore ett  , utan jag se dem och

"Jaget" som två olika "väsen" som har hittat ett sätt att leva ett sådant

meningsfullt liv som "Vi" kan leva tillsammans sida vid sida  *ler*

Ett givande och tagande , precis som det är  i alla slags relationer *blink*


Idag bär det av till min go´a vän NN för healing , en stunds avkoppling

och energipåfyllnad och det bästa av allt , Fibbe Trollet drar sig undan , ja

inte helt och hållet , för det lilla livet finns alltid runt husknuten beredd

att hoppa på mig igen ...men "jaget" får en stunds vila från det lilla  bångstyriga

 livet *ler*


  


Önskar er alla en riktigt bra dag *ler*


Varma kramar till alla er som tittar in här hos mig *ler från hjärtat*


Carpe punctum 


Välkommen åter ! *ler*







 
 
Anki

Anki

25 augusti 2010 08:16

Så sant,att inte sluta leva bara för lite oknytt,allt tar bara lite längre tid att göra,med en eller annan paus,men det var det som var svårast att acceptera att det FÅR ta tid.
Verkar som vi har höst i hela avlånga Svedala idag,blåst och regn på tvären.
Tackar får dina kommentarer hos mig!
Ha en skön dag med healing,jag får min i morgon.

http://:mixtillmax.blogspot.com

 
wiper

wiper

25 augusti 2010 09:53

Då har ni samma väder som vi har. Ja du att bara vara och i nuet skall man nog börja med tidigt för att mota bort stress och annat som stör. Du verkar vara samma personlighetstyp som mig och många andra som gått i väggen. Det kallas a-personlighet. Vad bra och insiktsfullt skrivet av dig. Det har tagit mig många år att komma dit jag är också, har en liten bit kvar.

Härligt att du skall på healing, jag har blivit mer och mer intresserad av detta och skall försöka gå själv men vill först ha akupunkturen klar.

Ha en jättefin rofylld dag vännen
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Sussi

Sussi

25 augusti 2010 10:29

Livet ändras nog mer eller mindre för oss alla fast på olika sätt. Full fart orkar man aldrig med även om man är "frisk". Huvudsaken är att man känner sin egen kropp så pass väl att man vet att man ska ta det lugnt. Så många som missar det och går in i väggen..

Ha en fin dag
Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Berith

25 augusti 2010 14:09

Anki ...precis , det får ta tid och det gör inget om man inte hinner eller orka göra allt på en gång....det hade även jag svårt att acceptera från början ...men man lär sig :))
Det var riktigt skönt med healing , nu har jag lite nya krafter och ny energi :))
Tack själv =)))
Varma kramar =))

Wiper , Det är nog något man borde lära sig redan i skolan , att hantera stress , för det är väldigt många i dagens skola som känner sig stressad ....tyvärr....
Ja ta en sa i taget , men det ska bli väldigt spännande och höra vad du tycker om healing och hur du reagerar på den , vi är ju alla olika och reagerar olika på den :))
Varma kramar =))

Sussi ,Ja visst är det så , allas vägar är ju olika och det händer ju hela tiden något nytt under resans gång på livets väg :))
Naturligtvis fixar inte "friska" heller att gå på högvarv hela tiden , de finns de som kan stoppa i tid och så finns de dem som kör på så länge det går , ja alldeles på tok för länge och sedan lite till för att man bara är sådan , så var jag...tyvärr ..:))Så en dag vaknar man och står inför den berömda väggen och fattar ingenting :)))
Men man lär sig och bättre sent än aldrig ...tyvärr så blev det en smärtsam läxa för mig och det blev en lång väg tillbaka till ett "hyfsat" liv och många med mig har tyvärr gått samma väg ...
Önskar dig detsamma , varma kramar =))

 
Mita

Mita

25 augusti 2010 15:57

Ja idag har Peppe blivit firad,fast som hund så förstår han ju inte varför man sjunger och hurrar för honom,*ler* pussarna och kramarna tar han tacksamt emot,precis som den goda tjurmuskeln.
Visst ska man göra saker som man tycker är roligt, även om kroppen får lida sen ett tag. Det är viktigt för sinnet ska ju må bra också.
Man lär sig att hantera det där ganska bra med tiden.
Ha det fint vännen och sköt om dig,
Varma kramar!

http://mithas.blogg.se

 
Ingen bild

Berith

25 augusti 2010 16:45

Hahah...Peppe underar nog vad ni höll på med då ni sjöng för honom "knasiga människor" blicken fick ni säkert ...hahaha
Ja visst lär man sig att hantera och man lär sig att leva med sina oknytt också med tiden :))
Detsamma vännen , varma kramar :))

 
Vicke

Vicke

25 augusti 2010 18:28

lika illa var det här men sedan kom solen en stund men just nu så vräker det ner igen, ha en fin kväll nu

http://vickesblogg.bloggplatsen.se

 
Lambergsfruaa

Lambergsfruaa

25 augusti 2010 18:47

Jag vet ingen som hanterar sina skröpligheter på ett så positivt och klokt sätt som du, kära Berith.
Jag läser och imponeras, blir varm inombords och tar till mig. Är fullt frisk och är innerligt tacksam för det. När jag en gång drabbas av kroppsliga motgångar, för det gör vi väl alla förr eller senare, hoppas jag kunna minnas vad du har lärt mig och ha kraft att ha ditt tänk.
Mina varmaste kramar till dig min vän!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Titti

25 augusti 2010 19:56

Goda energier, i vilken form de än intas, är som balsam för själen och gör oss starka i anden!

Kramar!

 
Ingen bild

Berith

25 augusti 2010 21:28

Vicke , här har det regnat till och från hela dagen
Önskar dig detsamma, varma kramar =))

Lambergsfrua , Tack för dina ord :))
Ja inte blir man då friskare av att sitta och deppa ...snarare tvärt om :))
Varma kramar till dig vännen =))

Titti , Så sant så !! :)))
Varma kramar =))

 
Ingen bild

Inga-Lill

26 augusti 2010 15:43

Jadu ibland blir det bara fel, min gårdag hamnade på ditt förrgår, det är så där när jag inte är med varje dag,hihi.

I går kom en rolig katalog, nya från IKEA och då blir jag lite disträ för en stund. Det är nog enda gången på året som jag önskar att kassan tillät en extra sväng till detta för gubbar så förhatliga hus.

Det där med healing hjälper det på allt eller.... du vet att jag är lite nyfiken av mig, hoppas att du står ut.

Kramar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards