Direktlänk till inlägg 16 augusti 2010

Hemma helg och Herr Höst gör sig påmind

Av Berith - 16 augusti 2010 07:15

Så är det måndag igen , vardagen är tillbaka

och en ny spännande vecka ligger framför oss *ler*


Vad har jag/vi pysslat på med under den gångna

helgen då  ???

Jo ,  i fredags så kom min söta , go´ a och rara systerdotter

som bor i Umeå ,hit till Boli´a efter hon slutat sitt jobb , 

för att tillbringa helgen tillsammans med oss ,  hon gjorde

sitt sista skift på sitt sommarjobb i fredags och nu är hon 

ledigt tills högskolan slår upp sina portar i slutet på augusti

där hon ska läsa grafisk desing *ler*


Lördag morgon , var det soligt och varmt , ja kvavt rent av ....

Mannen jag kallar för pappa , kom med färdtjänst som jag beställt

åt honom , eftermiddagskaffet var färdigt då han kom , för hemkoke

kaffe är det första han frågar efter då han kommer hit  *ler*

Mannen jag kallar för pappa kände först inte igen Annie , som min

systerdotter heter , han håller ju på att bli dement och det var ju

ett tag sedan de träffades , men efter en liten stund , då poletten

trillat ner och han förstod vem hon var , blev han väldigt glad och rörd 

och hon fick en stor björnkram av sin morfar *ler*


  

Sedan så vankades det middag och medan vi satt och åt ,

så blåste det in stora regnmoln över Boli´a och Åskar mulrade

långt bort i fjärran , en kort men intensiv skur bjöd han dock på ,

 men det gjorde inte oss något , för vi hade ju tak över huvudet

där vi satt  *ler*

(Men denna regnskur svor jag mig fri från  , för jag hade

inte trampat ihjäl någon stor och äcklig spindel denna dag ;))


Det var en mycket nöjd och belåten morfar som åkte hem till

sitt äldreboende på lördagsafton *ler*


Hux flux och som från ingen stans dök denna donna upp *ler*


  


Den stolta mostern till lilla Vera och tillika min yngre dotter ,

hade vägarna förbi Boli´a och passade på att titta in till sin

 "gamla" moder och Janne (gubben min) *ler*

Sedan drog hon vidare till en sommarstuga med sina väninnor 

för att bada bastu i den varma sensommarkvällen *ler*


Söndag blev en riktig slappardag ute i lähörnet på altnpradisets soldäck *ler*


  

Det blåste en hel del och det var inte lika varmt som i lördags ......

Men i lähörnet på soldäcket  var det riktigt skönt och vi njöt ,

Annie läsandes en god bok och jag slumandes....hmrf....filosoferandes

 i den andra solstolen *skrattar*


Det var våran helg , tillsammans med nära och kära *ler*


Nu är det som sagt måndag morgon igen och gubben min

har åkt till jobbet i vanlig ordning och jag har gått min 

dagliga morgonpromenad och gjort mitt yogapass *ler*

Annie , min systerdotter , åkte inte hem igår , utan hon ville

stanna lite längre och det fick/får hon ju gärna göra och i skrivandets

stund så ligger hon och sover *ler*


Även om jag och min "syster"  inte har någon närmre kontakt

med varandra , så betyder det ju inte att jag inte behöver ha kontakt

med hennes flickor , de rår ju inte för att det har varit som det har varit

mellan oss under våran uppväxt och att det fortfarande är som det är

mellan mig och min "syster".........men det är en annan historia *ler*


Dagens väder : 

Även denna morgon lyser solen över Boli´a , 

 men det är betydligt svalare i luften ....+3,5 grader visade

 termometern då jag gick ut *ler*

Då det vänder så vänder det med besked , men så är vi i mitten

på augusti och vi bor i norrland , så det är fullkomligt normalt 

att Herr Höst börjar göra sig påmind *ler*


Jag känner av dessa temperatur skillnaderna och de tvära kasten ....

Fibbe Trollet och Reuma spöket gnuggar sina händer , deras favorit

årstid börjar närma sig och de packar sina väskor för att flytta

"hem" till min  lekamen igen och "jaget" förbereder sig för att

ta emot oknytten , fast denna gång med full laddade batterier ,

tack vare den varma och sköna sommaren vi har haft *ler*


Önskar er alla en bra dag och en bra start på denna veckan *ler*


Varma kramar till alla er som tittar in här hos mig ! *ler från hjärtat*



Carpe punctum


Välkommen åter ! *ler*










 
 
Mita

Mita

16 augusti 2010 09:13

Vilken skön helg ni haft,gemytligt att träffas och få sitta och prata med varandra.
Ja nog gör sig hösten påmind tidigare uppe i norr.
Fast jag fick lite höstkänsla igår när det blåste lite svalare och björkfrön samlade sig i drivor på alla möjliga ställen.
Ha en fin start på veckan,
Varma kramar!

http://mithas.blogg.se

 
Ingen bild

Berith

16 augusti 2010 09:16

Mita , ja nog är det höst i luften alltid , men jag gillar även hösten ,även fast oknytten också kommer tillbaka med gubben Höst ;)
Varma kramar =)

 
Anki

Anki

16 augusti 2010 09:31

Visst äre konstigt detta med systerkärlek eller syskon för den delen,har oxå en del i min ryggsäck.Jag längtar till hösten som är min årstid.
Ha en härlig måndag,min vän i Bolia.

http://mixtillmax.bloggspot.com

 
wiper

wiper

16 augusti 2010 09:35

Vad kul att du haft besök av en systerdotter. Min mamma är född i Umeå och jag har min bror däruppe. Vad härligt för din pappa att få komma och sitta och njuta på er fina altan. Synd att han börjar bli senil, jag vet ju själv vad det innebär som har en senil mamma. Vilken fin bild på din dotter hon är jättesöt och lik sin mamma som inte alls är nån gamling ;) Fin bild på systerdottern också i den häftiga och bekväma stolen. Det är väl klart man kan träffa sin systerdotter fast man inte träffar sin syster.

Jag tycker herr höst ;) gör sig påmind här också för i dag är det mycket kyligare. Tråkigt att kylan gör att Fibbe kommer fram mer och ställer till det.

Ha nu en jättefin dag
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

16 augusti 2010 09:36

Ja Anki , syster kärleken den är som den är =)
Även om oknytten mina kommer tillbaka med Herr Höst , så gillar jag hösten och dess höra och syrerika luft och alla underbara färger naturen bjuder på =)
Önskar dig detsamma , varma kramar =)

 
Ingen bild

Berith

16 augusti 2010 09:38

Wiper , ja det är en självklarhet för mig att ha kontakt med mina systerdöttrar =))
Det är som det är , men mannen jag kallar för pappa lider inte och det är ju huvudsaken =))
Även jag gillar Herr Höst ...men jag gillar ju alla årstider i och för sig oavsett om oknytten börjar härja igen =))
Önskar dig detsamma , varma kramar =)

 
Sussi

Sussi

16 augusti 2010 10:08

Du har så mysiga helger omgiven av nära och kära. Här har vädret varit riktigt sommrigt. Sol, värme, sol och värme :)
Även idag skiner solen från en klarblå himmel :)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Anita

Anita

16 augusti 2010 10:37

Åh, sån härlig helg du haft. Joo, vi har också haft en skön helg med värme och lite sol. Du har alldeles rätt i att man inte behöver avstå syskonbarn för att man inte drar jämt med syskonet. Jag har själv haft detsamma.
Ha en bra måndag vännen !!!
Stor kram !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Lambergsfruaa

Lambergsfruaa

16 augusti 2010 11:14

Så trevligt ni har haft det i helgen tillsammans med nära och kära. Tänk att det redan blivit så svalt hos er, bara några plusgrader i morse. Vi har +20 nu, molnigt och inte alls så hög luftfuktighet som de senaste kvava dagarna. Då drabbar herr Illa Må min kropp :D Det händer bara i kvav åskluft och det har vi som tur är inte så ofta.
Önskar dig en riktigt fin måndag!
Varma kramar - som håller småtrollen borta ett tag till ;)

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

16 augusti 2010 13:42

Sussi , Ja jag är tacksam att jag har mina nära och kära så pass nära att vi kan träffas lite nu och då och umgås =))
Här skiner också solen från en klarblå himmel och i solen är det riktigt skönt , men då man är i skuggan känns det att det hösten är på väg =)
Varma kramar =)

Anita , Precis , sykonbarnen rår ju inte för att det är som det är ...
Önskar dig detsamma , varma kramar till dig min vän =)

Lambergsfrua , Ja här har Gubben Höst börjat att annonsera in ankomst ;)
Herr Illa Må är inte alls trevlig att ha på besök ...tur att han inte kommer så ofta !
Önskar dig detsamma vännen =)
Tack , varma kramar motges gärna och jag sänder varma kramar åter till dig ! =))

 
Daniel

Daniel

16 augusti 2010 14:31

Önskar jag va me på kaffe å samtal, ser så mysigt ut!!!

http://danielfagerholm.webblogg.sep

 
Vicke

Vicke

16 augusti 2010 16:21

då fick du en trevlig helg med trevligt besök

http://vickesblogg.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

16 augusti 2010 17:48

Din helg har varit bra ser jag, härligt när man kan umgås med nära och kära.
Väldigt kyligt hos er, bara 3,5 grader men du bor ju långt upp i landet så det är väl bara normalt.Här har vi i alla fall mellan 15-16 grader än så länge.

Kramar

http://violett.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

16 augusti 2010 19:35

Daniel , det hade varit både mysigt och roligt att ha även dig här på besök =))
Varma kramar =))

Vicke ,mycket trevligt var det =)
Varma kramar =)

Monica , ja det är normalt här uppe , fast vi har ändå varmare än normalt just nu =))
Varma kramar =)

 
Margit

Margit

16 augusti 2010 20:49

Tack min kära vän,Berith för din hälsning!!!
Har nyss suttit och läst det du skrev i somras...om din "syster" och allt du skrev där. (Läste inte detta i somras, tror jag)
jag blev djupt rörd över alllt du berättar!!!
Tänk så mycket du gått igenom...många oerhört tragiska saker...OCH som FORMAT DEJ till den GOA UNDERBARAom du är idag!!!
Det är så fint då man läser det du skriver."han som jag kallar pappa"..och nu när jag läst det du skrivit tidigare!! Tänk vad FÖRLÅTELSEN...läker oss...OCH vi kan GÅ VIDARE i livet!!!
Berith, du lämnar straka spår...o din blogg!!! Du är ett mYCKET FINT FÖREDÖME!!!

Kramen min kära vän!!!!/Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Ingen bild

Berith

17 augusti 2010 06:24

Tack go´a Mrigt för dina ord , de värmer i hjärtat och jag blir djupt rörd ! =))
Varma kramar tillbaka till dig ! =)

 
Ingen bild

Inga-Lill

18 augusti 2010 14:19

Vilken vacker dotter du har, du har haft en riktigt rolig helg med ungdomar i huset, det är bästa medicinen. Fast dina spöken kunde du väl ge respass till Sibirien där de kan rota om bäst de vill, hihi.

Här har vi varit utan internet sen i fredags men det kom åter igår. Fast jag har gjort lite annat men det var ju förargligt för taxarnas blogg var inte helgfärdig direkt men det är sånt som händer när den där Åskar är ute och far.

Kramar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards