Direktlänk till inlägg 9 augusti 2010

Picknick , storöj och oknytt .................

Av Berith - 9 augusti 2010 07:15

Så var denna helgen till ända och ny och spännande

vecka ligger framför oss *ler*

Vad har jag/ vi gjort den gångna helgen då ???

Jo , vi har gjort en hel del *blink*


I fredags så åkte jag och den stolt moderna och lilla Vera

och hälsade på den stolta mostern som bor i stan *ler*

Det var soligt och riktigt varmt , så vi beslöt oss för att ha en

picknick i stadsparken och det var inte bara vi som kände 

för en picknick utan det var en hel del andra som också som

kände för en picknick i stadsparken , det satt folk överallt ,

på parkbänkar , runt de små borden vi den lilla kiosken i

parken där man kan köpa glass och fika , folk satt även på 

filtar och så gjorde även vi och åt våran medhavda matsäck 

som bestod av laxsallad och en fruktsallad till efterrätt *ler*

Det var så mycket folk att det var svårt att ta kort , så

det blir inga bilder från stadsparken denna gång *ler*


Jag hade gjort klart för mina töser , att det inte skulle bli något

spring i affärer denna dag , inte för min del i alla fall och det

blev det inte heller ,inte för någon av oss  , utan vi satt alla 

och njöt av det underbara vädret i godan ro och sedan då vi 

suttit i flera timmar och njutit både av det vackra vädret och 

varandras sällskap , så gick vi hem till den stolta mostern som 

 bor på tre minuters gångavstånd  från centrum *ler*


När vi kom hem till Boli´a igen , så styrde vi inte kosan till 

vårat sommarparadis , nej i helgen har det varit en hemma

helg i Boli´a  .....och det är inte fy skam det heller *blink*


Lördag morgon så sken solen från en klarblå himmel och

det var riktigt varmt  *ler*

 Jag sprudlar av en hel del energi nu när Fibbe Trollet och 

Reuma spöket tagit semester , så även i lördags *ler*


Dessutom så hade sopstationen ,  återvinningsstationen eller

"tippen" , som det kallas för i folkmun här i Boli´a extra öppet .....

Så det blev ett stor röj ....och då menar jag ett stor röj *skattar*

Förrådet och garaget fick sig en ordentlig genomgång och jisses

så mycket skrot vi sparat på oss....ja nu var ju inte allt direkt skrot ,

utan sådant som vi ställt undan för att vi själva inte ville ha det och

det som inte var skräp och skrot  , det skänkte vi bort *ler*

Det är så skönt både för kropp och själ att göra ett ordentligt röj *ler*

Allt som bara står och tar en massa onödig plats , det skapar dålig

energi *ler*

Jag fick till och med gubben att göra ett ordentligt röj i garaget 

och det var verkligen behövligt , nu kommer han sig in där igen

och förhoppningsvis kan en av bilarna få tak över karossen i vinter *blink*

Det blev inga för och efter bilder ....för jag var så uppe i varv så

någon tanke på kameran fanns inte *skrattar* , 

Jag älskar verkligen att få göra sådana här storröj och hiva iväg saker

som bara står och tar en massa onödig plats *ler*

Dessutom gäller det att passa på medan oknytten inte hänger en

i hasorna *blink*


Jo , då efter ett sådant här tokryck , visst så gör de sig påmind om

att de finns , även om det är varmt ute .......*ler*

Men just nu är det lite för varmt för mina inneboende , så de

orkar inte riktigt husera på samma sätt som de gör under den

kalla årstiden   *ler*


Medan vi höll på och bar skräp och skrot och fyllde släpet gånger

tre , så ringde min go´a svägerska Ys och undrade om vi ville komma

ut till dem i M och äta surströmming till middag ....och hon behövde

inte fråga två gånger *blink*

Så då vi var färdiga med vårat slit göra i den tryckande värmen som

vi hade här  i Boli´a i lördags , så var det riktigt skönt med en svalkande

dusch och att komma till dukat bord på Ys och As underbara altan i M *ler*


Söndag morgon  så vaknade vi till regn och jag blev faktiskt riktigt

glad över att det regnade , regnet kom som på beställning , för jag och

min go´a vän fru Kax hade bestämt att vi skulle fortsätta att städa

köket i Gula Villan som vi och den stolta farmodern till lilla Vera påbörjat

tidigare under veckan  , för  Gula Villans kök var i kraftigt behov av

en riktigt ordentlig storstädning från golv till tak och i  skåp och lådor *ler*

Dessutom har det bytts matta i köket och i de andra rummen så har

parkettgolven blivit slipade och fått ny golvlack under sommarunderhållet ,

vilket också var behövligt *ler*

Så det var en hel del slipdamm också *blink*

Men snart så skiner Gula Villa som som den inte skinit på minst 25 år *skrattar*


Denna morgon , så är himmelen grå och det hänger regn

i luften  , men det är hyfsat varmt i alla fall  , plus 18 *ler*

Så idag blir det en tur upp till Gula Villan och ta det sista , för

i morgon så slår vi upp portarna igen till detta underbara hus *ler*


 Bakom våran  husknut , så lurar Fibbe Trollet , jag kan känna hans

närvaro ...han står där och lurpassar på mig  *ler*

Men än så länge är det hyfsat varmt ute , så det är "jaget" som styr och

det är skönt för "jaget" att inte behöva kompromissa lika mycket 

som "jaget" är van vid att behöva göra under vinterhalvåret  ....men visst  ,

det görs även en och annan kompromiss även under sommarhalvåret

också  , för har man väl fått ett Fibbe Troll som hyresgäst i sin kropp

 så släpper han/hon/den/det aldrig riktigt taget om en *blink*


Jag önskar er alla en riktigt bra dag ! *ler*

Varma kramar till alla er som tittar in här hos mig ! *ler från hjärtat*


Carpe punctum 


Välkommen åter ! *ler*











 
 
wiper

wiper

9 augusti 2010 08:39

Vilken härlig picknick ni hade. Det ger så mycket och man är i nuet och njuter. Härligt att ni fått röjt lite man känner sig befriad när man inte har för mycket saker hemma som man ändå inte använder och även sånt som ändå skall slängas.

Lyckostar som har ätit surströmming som jag växt upp med. Nu vill EU förbjuda denna läckerhet :(

Härligt att Gula villan fått sig en ansiktslyftning. Skönt att såna hus sköts om och bevaras till eftervärlden. Hoppas inte Fibbe kommer fram utan håller sig i bakgrunden

Ha en riktigt bra dag vännen
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

9 augusti 2010 08:42

Jisses vad du har fått mycket gjort i helgen. Både umgås och ha det trevligt,och äta surströmming. Visst känns det bra att röja och rensa,kan vara värt att känna av det efteråt,*ler*
Idag är det riktigt regndisigt,just nu ser jag inte Svampen, vårat stora vattentorn, för all dimma. Inget Peppe väder med andra ord,*fniss*
Ha det gott,
Kramizar!

http://mithas.blogg.se

 
Ingen bild

Berith

9 augusti 2010 09:14

Wiper , Jag hoppas verkligen inte att EU får igenom detta tokiga förslag !!
Ja picknicken var underbar och det är verkligen skönt att få rensa ur allt bråte som ligger och skräpar ....man får en frid inom sig på något vis då det är gjort =))
Ja Gula villa är verkligen värd att bevara till eftervärlden , så som alla gamla hus är =))
Varma kramar till dig =)

Mita , Ja det känns verkligen bra =)) Det är absolut värt varenda liten krämpa ;)))
Umgås över en surströmmingsklämma , det är inte helt fel det heller ;))
Då har vi samma väder här ...fast ingen dimma har vi förstås...men regntunga skyar har vi i alla fall ;))
Önskar dig detsamma vännen , varma kramar =)

 
Margit

Margit

9 augusti 2010 09:43

Ja, då är det NY vecka igen.
Och den gångna veckan, läst och sett hur mycket och även trevligt nu hunnit med.
Härligt att det var fint väder så att ni kunde ha Picknick i Stadsparken. Du beskriver allt så levande, så "man seralltihopa" även om du inte använt kameran!
ja, visst samlar man på sej.....och samlar igen. Kommer ihåg, för 3 år sedan när jag "bytte ner mig" från min 3:a till min lilla etta i E-tuna. Vad jag rensade och rensade.
Läste boken: "Rensa i röran". DEN hjälpte mig att köra många många grejer till P-Kyrkans second, sånt jag inte behövde och fick MOD att "slänga"
Inget at det JAG GJORDE MIG AV MED...HAR JAG SAKNAT ELLER BEHÖVT.
Ja såna är vi, vi samlar....
Här är det ca + 18-20. Lasse hat åkyt till Köping för att spela GOLF igen. Glad att hag gör det så han rör sig och kommer ut..på det han tycker är roligt.
Jag får sitta vid datorn, Bloggen o Facebook samt har strykbrädan framme och all mnin tvätt som jag tvättat under helgen. Jag varvar mellan datorn och stryjärnet..Skönt att växla sysselsättningarna..
Önskar dig Berith en fin vecka med allt vad det innebär, fortsättning i Gula villan...och allt det andra du hinner med.
Kram!!!!

http://margitholm.blogg.se

 
Sussi

Sussi

9 augusti 2010 10:26

Här har vi haft regn och rusk nästan hela helgen. Just nu sitter jag och lyssnar på åskan. SOm tur var är den en bit ifrån fortfarande..

Det där med surströmming är inte min grej. Bara lukten får mig att backa hihi

Vilken härlig helg du haft med nära och kära

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Vicke

Vicke

9 augusti 2010 16:24

då har du haft det bra ser jag

http://vickesblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

9 augusti 2010 18:01

Margit , ja att "Ränsa i röran" det gör bara gott , tänk så mycket "bra ha saker" man har sparat , som man aldrig använder ....men nu är de väck och det känns verkligen skönt inombords =))
Omväxling förnöjer , jag brukar också växla mellan olika sysslor ;))
Varma kramar =))

Vicke , ja jag /vi har haft det väldans bra =))
Varma kramar =)

 
Monica

Monica

9 augusti 2010 20:33

Du verkar ha haft massor att göra nu i helgen! :)

http://katt-drottningen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

10 augusti 2010 08:27

Har man inte jobb , så skapar man sig jobb ;D
Varma kramar =)

 
Ingen bild

Inga-Lill

12 augusti 2010 00:18

Du skulle verkligen behöva bo i ett varmare klimat året runt, så du slipper en del av dina spöken, fast då kanske du skulle sakna dem.

Här har det varit fuktvarmt och då blir jag så pustig, låter som ett ånglok och stannar jag upp så är det näst intill ett durspel. Du vet det där som låter med en ton när du drar isär det och en annan ton när du skjuter ihop det. Ibland så tycker jag att det låter så högt att alla runt omkring mig måste bli störda av oväsendet.

Kramar i mängd.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards