Direktlänk till inlägg 4 augusti 2010

Var sann mot dig själv ......

Av Berith - 4 augusti 2010 07:15

Som ni redan vet , ni som känner mig och följt mig

ett tag , så mediterar och filosoferar jag en stund 

varje dag  , och igår var inget undantag *ler*


Igår så filosoferade jag runt ordspråket som är ingraverat

i mitt nya halsband som jag fick av mina nära och då jag 

fyllde år i söndags *ler*


" In a world where you can be be anything , be yourself "

(I en värld där du kan bli vad som helst , bli dig själv)


.....Och vem är man då man inte är sig själv , jo man är någon som

andra förväntar sig att man sa vara ....

Ens vänner , familj , partner  och arbetskamrater , och i mötet med

nya människor ....

Alla bär  , eller har burit en mask någon gång och anpassast

sig efter omgivningens förväntningar ....så även jag , en gång i tiden ....


Då man gör det , då är man inte sann mot sig själv och det är ingen annan

än en själv som far illa av att man inte är den man egentligen är *ler*

Man kan gå i många år med en mask och vara den andra förväntar sig

att man ska vara eller vara som andra tycker att man ska vara för att

passa in ......

Men för eller senare så rämnar masken eller fasaden man byggt upp ,

för man orkar inte spela en roll hur länge som helst , det sanna "jaget"

vill alltid komma fram för eller senare och då man kommit så långt att

man vågar vara sig själv , att våga stå för den man är , detta är jag och det

är så här JAG ÄR ! Ja då är man sann mot sig själv *ler*

Och sann mot sig själv , ja det ska man alltid vara i alla lägen *ler*


När man är sann mot sig själv , älskar man sig själv som man är och då

man älskar sig själv och respekterar sig själv , ja då kan man även

respektera och älska andra *ler*

Ett starkt "jag" ska inte förväxlas med egot , egot är något helt annat ...

Egot är den röst inom oss som talar om för oss att vi inte duger som vi är ,

det är egot som får oss att tvivla på oss själva och våran förmåga att

klara av saker och ting ....så egots röst ska man stänga ute och inte alls

lyssna på , det är lättare sagt än gjort , för vi är fostrade i ett land som

styrs av jantelagen  ..."Du ska inte tro att du är någonting" .... Så fel , så

fel !!


Vi är alla någon/något och vi duger alla som vi är !!

Naturligtvis kan man inte älska alla och man kan inte bli älskad av alla

heller , vi är alla olika och vi passar inte ihop med alla , "kemin" stämmer

helt enkelt inte , men vi kan respektera varandra  *ler*


En sann vän tycker om dig för den du är och för att du är som du är  ,

annars är det ingen vän .....

Alla vill vi bli älskade och sedda för den vi är , med alla våra fel och brister ,

för brister har vi alla , ingen är fullkomlig , ingen levande individ i alla fall *blink*


Så var sann mot dig själv och lyssna på ditt inre "jag" , din inre röst ,

den där försiktiga viskande rösten , magkänslan  , du duger som du är

och du kan mer än du tror *ler*


De "mentala musklerna" är betydligt svårare att träna upp än de

fysiska musklerna , men det går *ler*


Se dig i spegel och var sann mot dig själv och bli det du är bäst på att

vara ......DIG SJÄLV !! *ler*


" Det bor en ängel i oss alla , somliga är bara mer vingklippta än andra "


Med dessa ord avslutar jag dagens inlägg *ler*


Carpe punctum 


Välkommen åter ! *ler



 
 
Pisan

Pisan

4 augusti 2010 07:36

Önskar dig en fin dag vännen! Kram!! :-)

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

4 augusti 2010 07:47

Önskar dig detsamma vännen !!! Kram ! =)

 
Anita

Anita

4 augusti 2010 08:36

Tack goa Berith för dina (alltid) så kloka ord. De ord du idag förmedlar är ord vi bör tänka på VARJE DAG ... Det finns personer som kan få en att vackla ordentligt och man förfasar sig efteråt att man gav sig tid till det mötet. Jag försöker alltid att vara den jag är även om jag får kritik ... jag utgår alltid ifrån att vara ärlig både mot andra och mot mig själv och dina ord idag understryker hur viktigt det är. TACK !!!
Stora kramen från mig !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

4 augusti 2010 09:01

Tack Anita , dina ord värmer i hjärtat =))
Varma kramar ! =))

 
susanne

susanne

4 augusti 2010 09:17

klart man försöker vara sig själv .. men det är en konst och jag tror det blir lättare med åren är man äldre så inser man värdet i det hela :)
kloka ord...

http://sibyllanshemligheter.blogspot.com

 
wiper

wiper

4 augusti 2010 10:24

Så fint skrivet av dig och jag håller med om allt. Jag själv är mig själv numera och det känns härligt och befriande. Som Susanne säger så blir det lättare med åren. Man skall få duga som man är och inte behöva visa upp nån fasad. Det har inte varit lätt för när man växte upp så fick man ett mönster med sig hur man skulle vara. Jättefint och filosofiskt inlägg av dig.

Ha en jättefin dag goa du
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

4 augusti 2010 10:39

Susanne , ja det är inte lätt att vara sig själv och jag håller med dig , man får en annan insikt med åren =))
Tack Susanne =)
Varma kramar =)

Tack Wiper =) Det är betydligt lättare att vara sig själv än någon annan ...i långa loppet ;))
Men visst man växer upp och fostras i ett visst mönster om hur man bör och borde vara...men med åren så kommer visheten ;)))
Önskar dig detsamma vännen , varma kramar =))

 
Ingen bild

Inga-Lill

4 augusti 2010 13:42

Du den där spegeln du pratar om har jag vänt på för länge sen, det skulle vara alldeles för deprimerande att glo i den. För det enda jag skulle se vore att det står rätt i prästbetyget och det gillar jag inte. Så spegeln används bara i yttersta nödfall när hårspikarna ska hamna på rätt plats, annars får den baske mig hänga där för sig själv. Ty jag anser fortfarande att det står fel i prästbetyget om min ålder, för jag känner mig inte som jag ser ut,hihi.

Kramar.

 
Sussi

Sussi

4 augusti 2010 15:50

Precis.. Respektera varann kan man göra trots att inte kemin stämmer till 100%. Som vanligt, mycket kloka ord :)

Jag ska gå in och kolla länken på gluten och laktosfria recepten du har som länk..

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

4 augusti 2010 17:16

Tack för dina kloka ord, min vän! Du tänker och resonerar så rätt och riktigt - men det är inte alltid så lätta att vara snäll mot sig själv, tycker jag, även om man försöker. Sen håller jag med dig om att jante-lagen är alldeles förskräcklig och helt förödande för självkänslan. Alla duger och alla är bra på något om så "bara" att koka tevatten.
Din mormor var tydligen också en mycket klok kvinna - jag gillar hennes åsikt om barnasinnet ;)
Soliga kramar till dig!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Åsa

4 augusti 2010 17:50

Härligt kloka ord .
Ha de gott :-)
Kram

 
Ingen bild

Berith

4 augusti 2010 18:54

Inga-Lill , man är inte äldre än man känner sig , det är spegelbilden som ljuger ;)))
Varma kramar =))

Tack Sussi =) Varma kramar =)

Tack Lambergsfrua , ja , jantelagen den är ingen rolig lag alls , därför har jag skrotat den ;))
Varma kramar =))

Tack Åsa =)) , varma kramar =))

 
Anki

Anki

4 augusti 2010 19:19

Som vanligt när man tittar in hos dig,får du mig att tänka till lite extra.Så klok så(du)!
Ha det gott!
//Anki

http://mixtillmax.bloggspot.com

 
Ingen bild

Berith

4 augusti 2010 19:26

Tack Anki , dina ord värmer i hjärtat =))
Varma kramar =)

 
Vicke

Vicke

4 augusti 2010 21:07

ja, att ta av sig masken och vara sig själv är något som alla borde göra

http://vickesblogg.bloggplatsen.se

 
Daniel

Daniel

4 augusti 2010 21:15

Kloka ord, man ska va den man är så gott det går. Å den insikten kommer ju med ålder, vishet å hur byggt upp en bra självkänsla. Vilket jag fick genom terapi i ungdomsåren (thank god) för idag e jag gladare å mer självsäker än aldrig förr.. nästan för mycket ibland! ;))

http://danielfagerholm.webblogg.se

 
Monica

Monica

4 augusti 2010 23:57

Wow, helt fantastiskt bra skrivet! Verkligen kloka ord.

http://katt-drottningen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

5 augusti 2010 06:41

Vicke , jag håller med dig , varma kramar =))

Tack Daniel =) Ja insikten kommer med åren ;))
Även jag fick hjälp då ag var yngre ...och det är jag väldigt glad och tacksam för =))
Och även jag blev och är mycket gladare och tryggare i mig själv ..kan det bli för mycket av det ?? Det vet jag inte ...men tror inte det ...fördet bildar ringar på vattnet ...då man/du mår bra och är trygg och glad , sänder man ut en massa positiv energi och det smittar ...och den smittan är ju positiv för ens omgivning ;)))
Varma kramar =)

Tack Monica , varma kramar =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards