Direktlänk till inlägg 2 augusti 2010

En tanke om rutiner / Den gångna helgen

Av Berith - 2 augusti 2010 07:45

Godmorgon , så är det måndag och vardagen är

här igen och vi är nu inne i augusti *ler*

Det är ganska skönt med vardag också , att få

lite rutiner på dagarna igen ...jo då , en som tar dagarna

som de kommer behöver också lite rutiner *blink*


Lagom med rutiner tror jag man bara mår bra av , för 

vore man ledig jämt och bara var , dagarna i ända , ja

då skulle man ju inte uppskatta ledigheten heller *ler*

Nu är jag ju i och för sig ledig jämt , då jag är en av alla de

daglediga som finns i vårat avlånga land *blink*

Men jag tror att man även som dagledig behöver lite ruiner

 i sin dag för att må så bra som man kan må i sin situation *ler*

Rutiner under veckorna och lite "slappt" på helgerna , så att

man känner att det är helg , annars är det lätt så att alla dagar

flyter ihop till en enda lång ledighet *blink*


Rutiner är inte av ondo , så länge de inte blir till en fix ide´*ler*

(vilket jag också provat på ,rutiner som blir maniska , är inte 

alls bra..... vare sig för kropp eller själ =))

Utan rutiner är det lätt att man sjunker in i något slags "anti"

tillstånd och blir "försoffad" och tillslut så blir man folkskygg

och man blir deprimerad och tar på sig en offerkoftan och fastnar

i offertänkandet ......det är inte alls bra , inte för sitt eget "jag" 

och inte för kroppen heller .....för hur det än är , så går kropp

och själ hand i hand....

"En sund själ kan leva i en trasig kropp , men en trasig själ ,

kan inte leva i en sund kropp "

Vi människor behöver ett visst mått av (sunda)rutiner för att må bra

i själen *ler*

Oavsett om man är en överoptimistisk social enstöring som jag är eller

inte *ler*


Men nu över till något helt annat , den gångna helgen *ler*


I fredags så åkte jag och den stolta modern och lilla Vera och

hälsade på mannen jag kallar för pappa och han blev så glad

över att lilla Vera , som han tyckte hade blivit så stor följde

med denna gång *ler*


Efter vi varit hos "gamel morfar"så skulle Johanna "bara"

göra ett "snabb ärende" på stan .....ett "snabb ärende" som

blev till flera inte så snabba ärenden i den kvalmiga och tryckande

värmen *ler*

(nog för att jag gillar värmen , men jag gillar inte 

att vara på stan och absolut inte då det är varmt och syrefattig luft *ler*

Det hjälper  inte att jag normalt  är en  överpositiv personlighet , och

ser det mesta här i livet från den ljusa sidan.......

 Mitt överpositiva "jag" , omfattar inte en dag på stan *blink*)


Väl hemma i Boli´a igen ,så beslöt gubben och jag oss för att

åka ut till stugan , så sagt och gjort , vi hoppade in i den blågröna

automobilen och åkte ut till Stavaträsk , vårat semesterparadis *ler*


Lördag morgon vaknade vi till regnet som smattrade mot fönstren 

och det regnade mer eller mindre hela dagen , så vi myste inne

i stugan med var sin god bok *ler* 

Men fram på aftons kvisten så tittade solen fram och gubben beslöt

sig för att åka ut och försök sig på att fånga "gamel gäddan" än en gång ....

Men även denna gång kom han hem utan att ha lyckats fånga

den ...så "Gamel gäddan " ligger fortfarande kvar och lurar i vassen

i Stavaträsk *ler*


Söndag morgon lyste solen och vi packade ihop för att åka hem till

Boli´a , för Emma  ,den stolta mostern och de stolta föräldrarna

till lilla Vera och lilla Vera också förstås skulle komma på middag *ler*

Ja även lilla Veras stolta farmor , farfar , farbror och hans två barn

kom också över och åt middag med oss så där spontant på vårat

altanparadis i det härliga augustivädret *ler*


        

(klickbara bilder)


Jag fick två underbara blombuketter , en direkt från den stolta

farmoderns trädgård och en rosenbukett av min döttrar *ler*

Varför all denna uppståndelse då ....jo jag blev nämligen ett år

äldre igår ...*skrattar*


     

(klickbara bilder)


Och nu är det som sagt måndag den andra augusti och 

lilla Vera blir  7 månader i dag  !! (jag begriper inte vart dessa

sju månader tagit vägen ??? *ler* ) 

Solen lyser inte denna morgon , men det är ändå

riktigt härligt ute ...moronpromenaden är avklarad

och yogapasset också (som jag också slarvat med under semestern;))

Men mina dagliga promenader , de slarvar jag aldrig med ,

oavsett vart jag än är och oavsett vilket väder det än är *blink*


Ja det var min /våran helg , en lugn och skön helg , en

bra avslutning på fyra sköna semesterveckor tillsammans

med gubben *ler*


Önskar er alla en riktigt bra dag !

Varma kramar till alla er som tittar in här hos mig *ler från hjärtat*


Carpe punctum 


Välkommen åter ! *ler*















 
 
Vicke

Vicke

2 augusti 2010 09:01

jag har en vecka kvar innan vardagen hinner ifatt mig

http://vickesblogg.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

2 augusti 2010 09:06

Du har så rätt så i detta med rutiner annars faller man ur ramen helt. Det skall kännas som man går på semester fast man är dagledig när sommaren kommer. Jag är både enstöring och utåtriktad hur det nu går ihop ;)

Ang. detta med stan så är man så olika och skall göra som man känner. Just nu vill jag vara på små ställen och undviker köpcentrum som gör mig stressad och yr.

Härligt att ha ett barnbarn som man får träffa ofta och bor så pass nära. Ni varkar ha haft det toppen i helgen. Vilka fina kusiner och bilden är full av känsla. Er altan är rena paradiset ;) Vilka fina blommor. Grattis till Vera som är 7 månader. Ja vart tar tiden vägen?.

Hoppas du får en fin måndag också
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

2 augusti 2010 09:28

Vicke...skönt , passa på och njut extra mycket
av denna veckan "sug på karamellen" ;))
Varma kramar =)

Wiper , Ja rutiner behövs och även om man är dagledig så vill man ju ha kvar den den känslan av ledighet , då det är sommar och semestertider =))
Utåtriktade personer som du och jag , vi behöver också lite personligt utrymmer för oss själva och bara vara ;))
Varma kramar =))

 
Pisan

Pisan

2 augusti 2010 09:51

STORT GRATTIS!!! i efterskott! Ha en fin dagen efter... ;-) Kramar från mej!! :-)

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

 
julia

julia

2 augusti 2010 09:56

Hej fin blogg, Kolla gjäna in min och komentera!

http://www.jia.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

2 augusti 2010 11:39

Håller fullständigt med dig vad det gäller rutiner,jag tillhör ju också dom daglediga. Det är ju tur att man inte är nån sjusovare och sover bort halva dan. Jag älskar tidiga morgnar,att äta frukost,läsa tidningen, sen en långprommis med Peppe. Lite uteaktiviteter sen med honom, roligt för oss båda.
Att fylla dagen med nånting meningsfullt känns bra,men visst är det skönt att bara slappa också emellanåt,det mår man också bra av.
Ett stort GRATTIS i efterskott vännen,vad härligt att samlas alla så där och fira,och visst går tiden fort med dom små guldklimparna.
Varma kramar från ett regnigt Örebro....

http://mithas.blogg.se

 
Anita

Anita

2 augusti 2010 14:38

Du har alldeles rätt. Jag tror också att det går bra med en sund själ i en trasig kropp men inte en trasig själ i en sund kropp ...
Det låter som att du har det riktigt gott och jag önskar dig allt gott fortsättningsvis också !!!
KRam från mig som nyss uppdaterat min blogg efter många veckors ledigt !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Inga-Lill

2 augusti 2010 16:42

Va sjutton har det redan gått fyra veckor, nu förstår jag vad de gamla jämt sa om att när du blir äldre ska du se vad tiden går. Jag ser i alla fall att du utnyttjat tiden väl med resan till stugan och lugnet därvid, var skönt efter stadsresan förstår jag.

Gratulerar i efterskott till din födelsedag, det var en strålande fin blombukett du fått av trädgårdsblommor, ja rosorna var fina dem med. Hoppas att du hade en heldag utan dina spöken för det behöver du.

Kramar i mängd.

 
Ingen bild

Berith

3 augusti 2010 06:08

Tack Pisan =)
Varma kramar =)

Tack Julia =)

Mita , ja man behöver både och i lagom dos ;)
Morgon stund har guld i mun ...och som den morgonmänniska jag är , så kan jag inte annat än att hålla med =))

Anita , men så roligt att du är tillbaka igen !!
=)
Jo jag har och har haft det så bra och mina oknytt har hållit sig undan =))
Varma kramar =)

Tack Inga-Lill min vän =) Ja jisses vad veckorna springer iväg ...snart är det jul ....men först ska vi ha en skön höst ;))
Varma kramar =)

 
Helena

Helena

3 augusti 2010 06:13

Grattis, grattis till ett år till! Och grattis till Lillans 7 månader!
Håller med dig. En dag på stan är inte det optimala.....
Kramar från Helena

http://www.bloggarmorsan.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards