Direktlänk till inlägg 26 juli 2010

Släktträff , loppisfynd och Stavaträsk Yran

Av Berith - 26 juli 2010 09:45

Oj vad dagarna har flugit iväg *ler*

Nu så är vi  hemma i Boli´a igen , efter underbara

dagar i våran stuga *ler*


Förra helgen så hade ättlingarna efter Vilhelm och Alfa Stenberg

släktträff i "Ville´gården"  i byn Stavaträsk *ler*



 

I detta hus har gubbens pappa , min go´e svärfar  vuxit

upp tillsammans med nio syskon , alla syskon utom äldsta

systern är fortfarande vid liv *ler*

Det var här på denna gård som syskonen Stenberg med

barn , barnbarn , barnbarnsbarn och respektive samlades för en trevlig

knytkalas släktträff i det vackra sommarvädret , allt som allt så

var vi 110 personer av 150, en riktigt bra uppslutning tycker jag *ler*


Numera bor en farbror till gubben i "Villes´s gården" som

inte ligger allt för långt bort från våran stuga *ler*


I byn Stavaträsk finns även Emmagårdens loppis och byaföreningens

loppis i det gamla församlingshemmet *ler*

Jag och den stolta modern till lilla Vera tog oss en tur ner till byn och 

besökte de båda loppisarna *ler*

Då jag klev in genom dörren till det gamla församlingshemmet drogs jag

till ett bord där något påkallade min uppmärksamhet .......

 ...det riktigt lyste "BERITH" om denna underbara

tingesten och jag kunde inte släppa den med blicken och jag , jag blev förälskad

vid första ögonkastet *skrattar*


Då jag klev ut genom dörrarna igen från det gamla församlingshemmet ,

så bar jag denna skönhet ömt i min famn , för jag kunde inte skiljas från

min ny funna kärlek  *ler*

Nu tror ni , som följt mig ett tag och känner mig , att det

var en underbar burk som jag blev förälskad i , burkoman som jag är *skrattar*


Men nej , denna gång var det inte en burk som jag blev förälskad i ......

......utan det var denna skönhet  som fick mig på fall .....


  


 Ni som känner mig blir kanske inte så förvånad , för jag är

ju inte bara burkoman , utan allt som hör ljus till ,  älskar jag *skrattar*

Ljuslyktor och ljusstakar kan man aldrig få för mycket av ....ja ,om

man inte frågar gubben då förstås *skrattar*


Under den gångna vecka så har vi solat och varit ute med båten 

en hel del  och även umgåtts med go´a vänner som är bofasta i

Stavaträsk och som inte vill vara med på bild , inte på bloggen

i alla fall och det respekteras *ler*

Gubben han har fiskat  , i hopp om att fånga "gammel gäddan" ,

men "gammel gäddan" låter sig inte fångas så lätt *blink*


Jag har suttit med metspöet och tittade på korken som guppade upp

 och ner och mediterat.....inget napp , men jag metar mest för att det är så rofyllt och inte för att få någon fångst...skulle det hänga på mitt fiske ,  att det

 fans mat på bordet , ja då skulle vi ha svultit ihjäl för länge sedan  *skrattar* 


  


Jag har även tillbringat en hel del tid i hängmattan tillsammans

med en god bok *ler*

Syskonen Tripp , Trapp och , Trull (våra sommargrannars barn) de har varit

på en semestertripp , så det har varit lite tomt , jag....eller vi , rättare sagt har

saknat deras dagliga besök *ler*



  


    

 Den gångna helgen så var det den årliga Stavaträsk yran (hemvändardag)

På dagen är det olika tävlingar och loppis vid byagården och blir

man hungrig så kan man köpa sig palt eller hemma gjord fil , sån där

underbar gammeldax fil som man åt hos farmor som barn  *ler*

(kameran låg hemma i stugan...inget ovanligt ;))

På kvällen så var det dans i logen , där alla åldrar möttes upp och hadde

en trevlig kväll tillsammans och fram på småtimmarna så tändes 

grillarna och det grillades hamburgare , åt dem som var sugna på "natta mat " *ler*


Ja det var lite om vad vi pysslat på med *ler*

Detta är gubbens sista semestervecka och vad denna

vecka har att bjuda på , det har vi ingen aning om , utan

vi tar dagarna som de kommer *ler*


Önskar er alla en bra dag och en fortsatt

trevlig vecka ! *ler*

Varma kramar till alla er som tittar in här hos mig  *ler från hjärtat*


Carpe punctum 


Välkommen åter ! *ler*














   









 
 
Anki

Anki

26 juli 2010 11:28

åh vilka fina bilder!

http://mixtillmax.bloggspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lill

26 juli 2010 12:16

Åh, vilken tjusig ljusstake, jag förstår att du inte kunde motstå den, det skulle nog inte jag heller kunnat gjort. För överigt så ser du ut att ha haft både roligt och avslappnat skönt. Det är alltid så fridfullt att meta, något som det var länge sen jag gjorde. Min gubbe har inte ro att sitta stilla och titta på ett flöte, nej det ska gås och kastas med kastspö och då stannar jag lika gärna hemma i lugn och ro.

Det där med hemgjord filbunke, fick mig att tänka på en moster (ingift) som brukade fixa filbunke till mig när jag var här uppe som barn. Jag glömmer aldrig smaken och all den goda grädden som låg som ett lock uppe på filen, mums va gott det var. När man satte i skeden så såg man färgskillnaderna, mellan den rent vita filen och den gulbeiga grädden, det är minnen som ger både smak- och synförnimmelse.

Här har det varit en stressig vecka, måndag var en slödag men sen på tisdag så skulle stygnen tas och då blev doktorn orolig att linsen släppt. Det blev att åka akut till Falun, bara 25 mil enkel resa, som tur var hade inte linsen släppt men glaskroppen rörde sig lite. Det fanns inget att oroa sig över, utan blev det inte värre med skuggor och starka ljus så behövde jag inte komma tillbaka. Denna morgon så packade min dator ihop och jag som väntade på ett mail, om min tvättmaskin kommit. Eftersom det inte gick att kolla innan doktorsresan och naturligtvis hade den kommit så det blev att åka till Borlänge dagen efter, det hade vi sluppit om inte datorna hade krånglat. Så på onsdagen blev det en resa åt samma håll men bara 22 mil enkel resa, jag måste erkänna att på kvällen somnade jag ovaggad. Torsdagen fick nya maskinen bekänna färg, den gick hela den dagen coh även fredagen, maskinen fungerade bra i alla fall så var den väldigt billig och det tyckte jag (antingen har jag smålänningar eller så är det skottar i generna) var bra. Det verkar inte vara något skräp i alla fall, den har tvättat på alla program utom på ylle och handtvätt för det har jag inte hunnit med ännu, måste inhandla flytande Y-3 först. Sånt tvättmedel finns inte här uppe och jag glömde det när vi var till Borlänge men sonen ska visst ner till Malung nån dag denna vecka så då får han köpa med det. Det blev en lång kommentar denna gång men det fanns så mycket att tala om.

Taxarna mår bra nu när det inte är så varmt men de gillar inte regnvädret så de ligger och slappar i var sin hundbädd.

Kramar i mängd.

 
Margit

Margit

26 juli 2010 12:41

Tack Berith för din hälsning!!!
Ja vi var ju inte långt ifrån Bolia....men ni var ju inte hrmma där då...
Och nu har min syster o svåger sålt sitt sommarparadis i Bodbysund....så nästa sommar blirdet ingen tripp dit...
Lasse o jag åkte ju en dag upp till irja i hennes man en dag,,(så syrran och henens man fick jpobba ostört med packning) Vi var i Rosvik och hälsade på 2min syster Irja"...och hennes man...Hon har lagt in bilder på sin blogg..men jag håller på att lägga in en dag i taget från vår semestervecka så det inte blir SÅ mycket i varje inlägg,,,, Tog ju "bara" 346 bilder denna vecka så jag har suttit o titta igenoim VILKA bilder jag tar med för varje inlägg...
Vädret har ju vänt..över hrla landet..och regnet är ju välkommet..så att gäset blir grönt igen...
Vilket FINT FRYND du gjorde!!! En UNDERBART vacker ljusstake!! Förstår att du köpte den!!!
Lasse är och spelar golf idag...och jag är hemma vid datorn..och skall stryja en massa tvätt kl 13.10 och då lyssna på "SOMMAR SOMMAR SOMMAR",.....Då går det "lätt som en plätt2 att stryka den...
Kramen mmin kära vän!!!
/Margit

http://margitholm.blogg.segitholm.blogg.se

 
Ingen bild

Berith

26 juli 2010 12:59

Tack Anki =)) Varma kramar =))

Ja , Inga-Lill , det finns en hel del att prata
om då man inte pratats vid på ett tag =))
Skönt att du så pass bra !! Jag har minsann tänkt på dig och varit orolig över ditt öga , så nu föll en sten från mitt hjärta och jag drar en suck av lättnad ! =))
Ibland blir det som det bli och en hel del onödigt bilåkande ....då teknikens under får för sig att de ska krångla ;)))
Varma kramar till dig min vän !! =))

Marigt min vän...så synd att vi inte var hemma , eller att du inte hade mitt mobilnummer , det hade varit trevligt att få träffa dig , en sväng förbi Stavaträsk , då ni var på väg till Irja , hade inte blivit någon större omväg ....
Men det är lätt att komma på saker i efterhand...tyvärr ...
Ja oja vad det går lätt att stryka då man lyssnar på ett bra radioprogram ! =))
Varma kramar !! =))

 
Mita

Mita

26 juli 2010 13:01

Ja men jisses en sån fin ljusstake,du är precis som jag,man kan aldrig få för mycket av såna saker,om man inte frågar gubbarna förstås,*ler*
Vilhelmina passerade vi både på upp och ner vägen,tänk om vi hade kunnat sammanstråla nånstans,hade varit roligt.
Nu får vi tjöta vidare här på bloggen,hi,hi...
Ha det gott,
Kramiz!

http://mithas.blogg.se

 
wiper

wiper

26 juli 2010 13:06

Vad härligt du haft det. Jag blev orolig för dig och saknade dina inlägg men förstod nästan att du var bortrest eller hade en liten bloggvila.

vilken fint hus och gård din svärfar vuxit upp i. Kul att du varit på loppis också. Ljusstake är ursnygg. Vilken toppenbild på flötet i vattnet. Härligt att du legat lite i hängmattan och bara njutit. Vackra bilder på solnedgång och kvällshimmel wow!

Vad mycket härligt du upplevt och dans på loge också inte illa.

Hoppas du får en bra dag i dag också

Varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

26 juli 2010 19:43

Gokväll!
Det är verkligen rogivande att sitta på en mysig plats och titta på flötet:))
Härligt ni kunnat vara på stugan, och fin ljusstake har du fyndat:)
Önskar dig också en fortsatt trevlig vecka!
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

26 juli 2010 20:35

Ja , Mita , nästa gång ni åker upp så får vi prata ihop oss och träffas , det vore trevligt ! =)
Haha...ja gubben han tycker att vi håller på ha alldeles på tok för många ljuslyktor och sådant , men det örat lyssnar jag inte på ;))
Varma kramar =))

Wiper , då vi är i stugan blir det bloggvila , oavsett om jag vill eller inte , för internet går så segt där ute och det tar en sådan tid att öppna upp sidorna....
Det är verkligen fint där ute och det är så roligt att huset finns kvar inom släkten =))
Fast Fibbe tyckte det var mindre trevligt...eller så blev han glad , för han gav sig tillkänna igen...men vad gör det , jag hade trevligt och då kan man ta lite knorr från Fibbe Trollet ;))
Varma kramar =))

Tack Monica , jag blev upp över öronen förälskad...hahaha....
Meta är så rogivande =))
Varma kramar =))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Skapa flashcards