Direktlänk till inlägg 8 oktober 2009

Älska livet som det är..........

Av Berith - 8 oktober 2009 14:15

....... är en mening ur ett citat av Baruch Spinoza som

var en Nederlänsk filosof på 1600-talet ...


  


Citatet i sin helhet :

" Ju bättre du förstår dig själv och dina kännslor,

desto bättre förmår du att älska livet som det är "

 

Ett mycket klokt och tänkvärt citat , ett av mina

favoritcitat  *ler*


För visst är det så , att först då vi förstår oss

själva och våra kännslor kan vi se på livet och våra

medmänniskor med andra ögon....

När vi förstår varför vi känner och reagerar som

vi gör ...då kan vi hantera livet på ett helt annat

sätt och situationer som vi ställs inför ...och

älska livet precis som det är ........


Ha en skön eftermiddag och en mysig kväll !

Kram till alla go´a människor som tittar in här hos mig och "lillen" *ler från hjärtat*

 

Fånga dagen !!





 
 
margit

margit

8 oktober 2009 16:24

Ja visst var det ett tänkvärt citat!! Ha en fin kväll!

http://margitholm.blogg.se

 
Ingen bild

Berith

8 oktober 2009 16:44

Önskar dig det samma Margit !! =)
Kram =)

 
Cilla

Cilla

8 oktober 2009 16:57

tack för den fina kommentaren, jag hoppas att du också skall må bättre snart. det är inte kul att vara dålig. ps jag är inte konditor :) jag kör bla lastbil, är skyliftförare. bakning är bara en hobby. kramisar

http://wiccankraft.blogg.se

 
Ingen bild

Berith

8 oktober 2009 18:23

Cilla : Hahah..ja det är ju inte ens i närheten av konditor =)
Du gör så fina bakvärk att jag tog för givet att du var konditor =)
Kramen =))

 
Medresenärskan

Medresenärskan

8 oktober 2009 18:24

Åhh, vilka tänkvärda ord. Så sant som det är sagt. JAg tar till mig det nu och försöker komma underfund med mig själv. Dag för självransakan tror jag *skrattar* Aldrig fel att tänka igenom både det ena och det andra.
KRam på dig och hoppas du är frisk nu.

http://medresenarskan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

8 oktober 2009 18:28

Medresenärskan : Jag mår betydligt bättre ..någradagar i soffan under favoritfilten gör undervärk ;))
Lite sjävransakan gör bara gott ;))
Kramen =))

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

8 oktober 2009 19:40

Så klok han var! Redan på den tiden! Och vi som just upptäcker det här NU...
Må så gott!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Monica

Monica

8 oktober 2009 19:52

Ja, tänka sig att det är lika gott med palt varje gång man äter det! När jag gör storkok kan jag äta palt 4 dagar i rad utan problem...Ha en skön kväll! Kram...

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Berith

8 oktober 2009 20:10

Titti : *ler* Han var nog före sin tid ;)
Kram =)

Monica : Önskar dig det samma , kram =)

 
Ingen bild

Inga-Lill

8 oktober 2009 21:14

Jag tror att förstå sig själv kommer med åldern och det sunda bondförnuftet förstås. När man inser varför man blir arg och ledsen, då har man kommit en bra bit på väg. Nog är det sant, detta citat, jag förstår bara inte vart du hittar allt bra. Du är väldigt duktig på att hitta citat som passar just för dagen.

Nu ska jag sätta mig i soffan och lägga upp benen, om jag får svårt för att sova i natt så ska jag lägga pussel på nätet och inte reta upp mig för att jag inte kan sova.
Här kommer länken till pusslen som är gratis väldigt roligt och det finns så många olika . http://www.jigzone.com/gallery/Cats?z=32

Kramar och en önskan om en god natt.

 
Ingen bild

Berith

8 oktober 2009 22:03

Inga-Lill : Många av citaten har följt mig i många år , jag har alltid gillat filosofi , framför allt österländsk filosofi =))
Klokt av dig att lägga pussel i stället för att reta upp dig över att du inte kan sova , man somnar absolut inte om man retar upp sig =)
Tack för länken =)
Önskar dig det samma , kramar =))

 
Marie

Marie

9 oktober 2009 09:13

Hur går det med sjukan??? Den eftersläpande "svagheten" hänger efter hur länge som helst känns det som...

Här skiner solen idag men det har stormat och blåst inatt och igår drog rejäla skyfall förbi under några kvällstimmar... Usch - märkligt väder!

God helg! En stor varm kram till dig!
Marie

http://fototillvardags.blogspot.com

 
Ingen bild

Berith

9 oktober 2009 09:34

Marie : Det går åt rätt håll , sakta men säkert =))
Men jag är fortfarande väldigt slut i kroppen ..orkeslös ..

Önskar dig det samma , skickar varma kramar tillbaka till dig !! =))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards