Direktlänk till inlägg 4 juli 2009

"Fulsnygga" men blev mig så kär

Av Berith - 4 juli 2009 19:27

Då vi köpte stugan så följde det med en del gamla saker , en gammal trampskymaskin av märket Singer var en av de ålderstigna sakerna som vi fick "inpå" stugköpet =)



Jag kan riktigt se den en gång så stolta ägarinnan framför mig då hon satte sig för att sy sig en ny klänning , kläder till sina barn , lappa och laga .

Ägarinnan till symaskinen och hennes man byggde detta hus 1906 . Hennes skymaskin står fortfarande kvar och jag blir varm i hjärtat varje gång jag tittar på den , jag är glad att den blev kvar här och är nu en stolt  ägarinna  till denna vackra trampsymaskin =)




Bruksanvisningen till tramsymaskinen är också kvar och är helt intakt =)


Det hängde två tavlor på väggen också , ja de hänger fortfarande kvar , jag tyckte att de var "fulsnygga" , men de fick hänga kvar . Nu älskar jag dem och låter mina ögon ofta vila på dem då jag sitter i det som en gång var "salen" och filosoferar , och nu kan jag för allt i världen inte tänka mig att göra mig av med dem...mina "fulsnygga" tavlor =)




Det var några av min gamla kära ting som jag håller av och som en annan kvinna från ett annat sekel ägde och kände glädje över då hon levde och verkade i detta hus... det är nästan så att jag kan känna den kvinnas närvaro då jag tittar på dess ting ;)


 Ha en bra kväll och sov gott då det är dax , kram till alla go´a människor som tittar in här =)


 
 
billes-mamma

billes-mamma

4 juli 2009 21:55

Ja tänk vad såna ful/fina saker är kul att ha kvar... :) Våran stuga köpte vi med hela bohaget kvar å gud vad mycket gammalt skoj vi hittat på vinden och i byråer. Gamla ritningar på handgjorda möbler tex. Tyvärr fanns där ett jättevackert skåp från en av dom , men det tog säljaren med sig :( det var väl så personligt med det.

Man kan inte annat än att njuta när man får vara där :)
Ha en skön sommar / Kram

http://billes-mamma.bloggagratis.se

 
marita

marita

4 juli 2009 23:20

Gamla saker ska man försöka spara,dom har liksom en historia att berätta.Uppe i stugan har jag en del gamla saker efter min morfar,och dom är mig så otroligt kära.
Vilka underbara bilder,nu längtar jag ännu mera upp.
Ha de gott,
kramiz!

http://www.metrobloggen.se/pussnosar

 
Marie

Marie

5 juli 2009 00:11

Så vacker symaskin - min mormor hade en likadan. Vet inte om det var hon eller om det var min mor som fick dragit in el i den... Inte riktigt detsamma men ack fortfarande lika vacker!

Ännu en dag med enorm hetta här i skåneland- jag börjar må dåligt nu... Just nu är det svalt och skönt, mitt i natten - och det är verkligen dax att sova så man får några timmars sömn innan temperaturen stiger...

God natt kära du!

http://fototillvardags.blogspot.com

 
Ingen bild

Berith

5 juli 2009 08:11

billes-mamma: Ja man kan inte annat än att njuta =) Det är verkligen roligt och spännande med alla dessa gamla saker , tänk om de kunde berätta sin historia =)
Kramen !!

Marita: Ja det ska man verkligen göra. Jag förstår att du längtar upp till eran stuga och den underbara natur som finns där =)
Kramen!!

Marie:De är verkligen vackra dessa uråldriga symaskiner =)
Hoppas du har kunnat sova gott i natt , och att ni får lite mer "lagom" sommarvärme , det är jobbigt med tryckade hetta i flera dagar..dt är väl snart veckor hos er med tryckade värme ...??
Kramen !!

 
Sussi

Sussi

5 juli 2009 09:05

Det är kul med alla dom där gamla sakerna som blir kvar! Dom brukar kunna vara värda pengar dom.. Inte för att man brukar vilja sälja men det kan vara kul att kolla upp :-)

Ha en fin dag
Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Marie

Marie

5 juli 2009 09:13

Ja i alla fall minst 3 veckor... Och då har det bara blivit varmare och varmare för varje dag som gått... Men nu bor jag ute vid Öresundskusten i Skåne, öster om oss har det regnat och åskat med besked i princip varje em denna vecka. Idag är det lite mer moln på himmeln men fortfarande varmt... *suck*

11 grader... Jag skulle kunna stå ut med det faktiskt! Vi har 21 här nu och klockan är bara 9...

Hoppas din dag blir bra! Jag ska ut på ett litet fotoäventyr - kolla bloggen senare! ;-)
Marie

http://fototillvardags.blogspot.com

 
carri

carri

5 juli 2009 09:33

Godmorgon ! Ja gamla kära ting ! När jag ser din symaskin så får jag lite dåligt samvete, jag gav nämligen min till Bumerang i Kiruna vid flytten.

Och det var till och med ett arvegods...men men man kan inte bevara allt.
Det finns helt enkelt inte plats.

Ha en riktigt skön söndag ! Kram

http://livsvingar

 
Ingen bild

Berith

5 juli 2009 11:43

Sussi: Det spelar egentligen ingen roll vad det är värda penamessigt ...affitionsvärdet i dem är obetal bart =)
Kramen !!

Marie: Ha ett riktigt trevligt fotoäventyr , Ja, jag tittar in till dig senar ,nyfiken som jag är ;)
Kramen =)

Carri: Det är sant , man kan inte spara allt ...
Ha en skön söndag du med =)
Kramen !!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Ovido - Quiz & Flashcards