Direktlänk till inlägg 1 maj 2009

Rapport från "Stava"

Av Berith - 1 maj 2009 17:46

Vilken underbar dag det har varit i dag. Här i stugan har det varit +15,5 i skuggan och vindstilla. Här är det barmark, den enda snö som finns kvar , är några snöhögar, så nu är det bara till att hugga i krattan och börja räffsa gården.  Fast det får bli nästa helg, det är lite förblött än ;)

" Gubben" och jag suttit ute i solstolarna och njutit av solens värmande strålar och lyssnat till storspoven och småfåglarna hela dagen. Hackspetten har också varit igång och från skogen hördes en orre . Nere vid sjön så var det änder som plaskade omkring invid stranden där isen gett upp , om några dagar är nog hela sjön öppen.

Max, våran hund, han trivs vekligen här i stugan, här får han springa omkring hur han vill , ingen biltrafik och inga grannar han stör . Vi har grannar här också , men de har hundar också och Max och Dino leker med varandra. Oj vad de springer och har sig , idag var de ner till sjön och premiärbadade =)

Grannens tre bran har varit över och pratat , de kommer hit varje dag och hälsar på  då vi är här. Det är trevligt med sådan besök , de "Tre trallande trollen" kallar jag dem för , för de är verkligen glada och pratsamma . Jag bjöd dem på saft och bullar =)


Nu är vi mätta och belåtna , det blev grillat till middag . Grillade laxkotletter blev det för min del , då jag inte äter kött längre....mmmm...så gott det var, risken är att man äter i "snålom" , och det skall jag inte göra ,när jag kämpar med vikten ;)


En tanke som slog mig nu när jag sitter här med laptoppen, för några år sedan gick det knappt att se tv här ute , mottagningen var si så där , men så gjorde parabolen intåg i var mans hushåll och nu kan man se tv här, utan några problem. Sedan så var det mobilen, det fanns knappt någon mottagning här, hade man tur kunde man hitta en fläck där det blev något så när täckning, men då fick man stå så still och knappt andas, annars bröts samtalet. För två år sedan byggdes det en 3G mast på berget bortanför oss , och nu kan man prata i mobilen var än man än står, både inomhus och utomhus =)

Och nu , nu så har det trådlösa internett gjort det möjligt att sitta och blogga och surfa härifrån stugan ;)

Är då alla dessa tekniska prylar nödvändiga här i stugan ?

Nä, egentligen inte , förutom mobilen då , den kan ju vara bra att ha om det skulle hända något, men tvn med alla dessa kanaler och laptoppen då ?

Nä, men det är trevlig att ha dem här, då man kommer in efter en hel dag ute och de dagar då det inte är direkt något uteväder.

Nog skulle jag klara mig utan både tvn och laptoppen, man kan ju läsa en god bok och baka....fast det gör jag också , även om det finns tillgång till tv och internett ;)

Det trådlösa internett är bra på sommaren då man flyttar ut hit, då behöver man inte åka hem för att betala räkningarna ;)


Jajisses, inte trodde man för ett par år sedan att man skulle sitta här i stugan med en laptopp =)


Nä, nu får det vara färdigbloggat , nu skall jag gå ut och njuta av kvälls solen och lyssna till fågelsången .


Ha en bra kväll, var rädda om er och varandra , Kramar / Berith



 " Negativa tankar är slöseri dyrbar energi "




 
 
Ingen bild

Åsa

2 maj 2009 14:37

Det lät som om ni har haft en riktigt toppendag !!
Fin bild på stugan !!
Må så gott :-))

 
K

K

3 maj 2009 12:26

Söt stuga! Och det är nästan så jag känner igen den;) Ha en bra söndag!

http://husetpabacken.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berith - 15 december 2011 07:00

Jag är tvåhänt , dvs , jag skriver med höger , men kan även skriva med vänster hand , om jag vill och har lust , men det blir dock inte vackert ....inte för att jag har någon  vidare handstil då jag skriver med höger hand heller , men det blir be...

Av Berith - 14 december 2011 07:00


Jag har alltid skrivit mycket , ändå från den dagen jag kunde sätta ihop bokstäver till ord och bilda meningar med orden , så har jag plitat ner rader i form av texter , berättelser och  dikter . Skrivandet har alltid varit och är en ventil för...

Av Berith - 13 december 2011 08:30

Nattens luciavaka tillsammans med Bolidenungdommarna utspelade sig Bolidenskolans gymnastikhall där luciacupen i innebandy gick av stapeln , arrangerat av Skolif och ungdomms- gården och jag var naturligtvis på plats , dock inte som förälder ...

Av Berith - 12 december 2011 07:00

Lördagmorgon vaknade Bolidenborna upp till denna underbara syn ...den efterlängtade snön kom och den kom med råge ...smygmotion för gubben ...och ja för min del också ....för jag fick plumsa en hel del på min morgonrunda *ler*     Och ...

Av Berith - 9 december 2011 07:00


På möljigheternas torg i Skellefteå , under eller rättare sagt , framför den stora adventsgranen , har de en stor adventskalender , eller snarare ett plank med en hemtrevlig dörr på som ska symbolisera en adventskalender och vaje dag klockan to...

Skapa flashcards